Sida 53 av 87

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån sep 03, 2012 6:59 pm
av Tegheim
Jupp, det var Rickard på Orrhaga som skar. Blev kanon!

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån sep 03, 2012 7:55 pm
av Jolla_r
Gött att det löste sig smidigt :) Han kunde ladda in dina filer direkt i maskinen lr? :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: tis sep 04, 2012 8:02 am
av Tegheim
Jag gav honom *.dxf-filer, så det var inga bekymmer.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: fre sep 07, 2012 8:27 pm
av Tegheim
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: fre sep 07, 2012 9:14 pm
av jonas landin
Hehe, kändisbesök!!!
Vad tyckte han om bygget då?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: lör sep 08, 2012 1:54 am
av Daniel Bjälevik
BOSSE!!

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: lör sep 08, 2012 2:49 pm
av j björk
Var det sfro koll, eller var han bara nyfiken? :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: lör sep 08, 2012 7:27 pm
av Tegheim
Vi var inte hos mig, utan hos en vän i Gränna. Han skriver ett wankel-repotage till en tidning, Classic Motor tror jag. Och då ville han fota lite motor-delar.
Självklart tog jag med vevaxeln och rotorn så han får se vad han ställt till med när han sa åt mig att jag fick bygga en egen motor :)

En annan kändis, morsan, hjälpte till idag :)
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 11:55 am
av Tegheim
Tänkte riva isär min 1031-axel, dels för att den ska blästras, dels för att den är onödigt tung att bära runt på. Och sen ska ju ändå nånting göras åt diffen.
Men jag har aldrig skruvat isär en bakaxel, hur gör man? Är det bara lås-ringar som håller axlarna, eller hur får man ut dom?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 12:33 pm
av strandberg
drivaxlarna drar du bara rakt ut! ta bort bromsskiva och allt som är ivägen där! sitter dom kan du vända på skivan och använda den så du blir lite starkare! sen hur det är med klumpen låter jag någon mer kunnig förklara! :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 12:47 pm
av Tegheim
Sitter nån slags låsring där inne, så man får knacka sig förbi för att axlarna ska ur eller?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 12:49 pm
av strandberg
nix du klarar dig utan att öppna locket! bara dra dem rakt ut! :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 1:32 pm
av Robert Markström
sitter 4 st 17mm bult som håller i axeln : )

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 2:08 pm
av ace_of_cloves
axeln kan sitta fast lite i lagret när du skall dra ut dom, men det är bara att dra.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön sep 09, 2012 4:46 pm
av j björk
När du skruvat loss kåpan sitter det 2 överfall du får lossa för att få ut diffen.
Den sitter endå fast med inchimsningen till lagerförspänningen, men det går att bända ut den med ett brytjärn.
Håll koll på lagerbanor och överfall så det hamnar rätt sedan.

Sedan kan du lossa muttern i medbringaren från kardastången och dra bort den och pinjongen.
Håll odning på chimsen till lilla pinjonglagret.