Audi 80 Competition -1994
Audi 80 Competition -1994
Då var det dags igen, efter några års förnekelse över att man inte har ett behov av att hålla på med bilar så var man ändå tillbaka!
Några av er kanske kommer ihåg att jag körde (skruvade) i en röd Audi 80 Quattro under ett par år men har sedan jag sålde den inte haft någon bil jag skruvat i.
Nu är det över 2år utan något annat än en gubbig A6a och det kändes som om det helt enkelt var dags för att få bygga något nytt.
Lade fram planerna redan förra sommaren och började under hösten köpa på mig delar.
Grundtanken var väl att bilen redan skulle vara klar, men med en del andra intressen som tagit upp för mycket tid så har jag helt enkelt fått skjuta upp det lite.
Bilen ska dock vara körklar i sommar så det är några intensiva perioder i garaget framöver.
Bilen jag valde bygga på är min gamla Audi 80 Competition som jag sålde till min lillebror för att ha som förstabil och jag frågade helt enkelt ifall jag fick köpa tillbaka den.
Det var inga problem så jag började lägga upp planer på vad som skulle göras åt bilen. Grundtanken var en rolig busbil som går att använda som bruksbil - även på vintern. Prova på lite konbanekörningar och åka isbana på vintern.
Till en början var jag sugen på att använda orginalmotorn och turbokonvertera den då jag gillade motorn som satt i den röda bilen - men jag såg en del problem med lösningen iom besiktningar.
Ungefär samtidigt som jag grubblade på motor så berättade min pappa att han tänkte göra sig av med sin trotjänare, en Audi S6 -95, så det blev så att jag köpte bilen och både motor och växellåda var därmed spikade.
En lite kortare sammanfattning om vad jag kommer använda för delar!
Audi 80 Competition -1994. (En bil Audi byggde i 2500 exemplar för att klassa in bland annat bakvinge, motor och chassi för banracing, i korta drag en S2 sedan med 4cylindrig 2liters 16v motor.)
AAN 2.2 20v turbo-motor från S6a
VEMS-styrsystem
VAG 115r-spolar
875cc Siemens-spridare
Bosch 044
Garett gt3076r
7a-kammar
Växellåda blir en 5-petad 01E från Audi S6
Bakvagn/bakdiff från S2
3B-svänghjul
Sachs 707-tryckplatta
4-Pucks sinterlamell.
Alu-bussningar i bak och främre subframe.
Plast i bärarmar.
KW V2 bakre coilovers med gula koni
Fram sitter det i dagsläget gula koni med sänkfjädrar, men skulle vilja ha ställbart för att kunna ställa upp bilen en bit på vintern.
Bromsar fram blir Porsche-ok med 314x30mm skiva
Bak blir det S4 B7 ok med 300x22mm skiva
ABS & Bromsservo ersätts med bromsvåg
Hoppas kunna ta ut runt 400hästar i sommar iaf på E85 med orginal bottendel. Tanken var att registrera bilen som ombyggt fordon med alla ändringar!
Lite bilder.
Bilen som den såg ut ~2009
I dagsläget har den en del mindre skavanker på sig, men utsidan är inget som jag kommer lägga energi på föräns allt maskinellt är klart.
Demontering av S6an, mer tidskrävande än jag trodde från början.
Motor ute ur donatorbilen och provmonterade grenröret jag fick med turbon.
Får jag tid så kommer jag bygga mig ett nytt grenrör.
Frambromsar, kommer förhoppningsvis ge bra bett!
Pedalbox med bromsvåg
Vems och spolar
Växellåda just urplockad ur donatorbilen
Samma växellåda efter lite tvätt och en skvätt färg
Bakvagn från S2 där länkarmar och bryggor nu är skickade på blästring / pulverlack
Givare till vemset, bussningar till bakvagn och ny topppackning bland annat.
Bilen som fått stå och skämmas hela vintern redo att flyttas till garaget.
Tog in den i en GDS-hall för att tvätta av den utvändigt och undersidan, lite roligare att skruva bort prylar om den värsta skiten är borta!
I garaget, en kompis nybyggda garage jag får låna. Man har nog inte varit så bortskämd tidigare med yta och belysning!
Här är jag idag, tömmer vätskor och förbereder för motorlyft.
Motor och växellåda ska ut i helgen och sen ska bakvagn, bromssystem mm. tas bort innan jag börjar montera dom nya grejjerna!
Kommer löpande uppdateringar under byggets gång, har planerat in hela påsken i garaget så förhoppningsvis hinner jag göra rätt mycket närmaste veckorna.
Mvh Jocke
Några av er kanske kommer ihåg att jag körde (skruvade) i en röd Audi 80 Quattro under ett par år men har sedan jag sålde den inte haft någon bil jag skruvat i.
Nu är det över 2år utan något annat än en gubbig A6a och det kändes som om det helt enkelt var dags för att få bygga något nytt.
Lade fram planerna redan förra sommaren och började under hösten köpa på mig delar.
Grundtanken var väl att bilen redan skulle vara klar, men med en del andra intressen som tagit upp för mycket tid så har jag helt enkelt fått skjuta upp det lite.
Bilen ska dock vara körklar i sommar så det är några intensiva perioder i garaget framöver.
Bilen jag valde bygga på är min gamla Audi 80 Competition som jag sålde till min lillebror för att ha som förstabil och jag frågade helt enkelt ifall jag fick köpa tillbaka den.
Det var inga problem så jag började lägga upp planer på vad som skulle göras åt bilen. Grundtanken var en rolig busbil som går att använda som bruksbil - även på vintern. Prova på lite konbanekörningar och åka isbana på vintern.
Till en början var jag sugen på att använda orginalmotorn och turbokonvertera den då jag gillade motorn som satt i den röda bilen - men jag såg en del problem med lösningen iom besiktningar.
Ungefär samtidigt som jag grubblade på motor så berättade min pappa att han tänkte göra sig av med sin trotjänare, en Audi S6 -95, så det blev så att jag köpte bilen och både motor och växellåda var därmed spikade.
En lite kortare sammanfattning om vad jag kommer använda för delar!
Audi 80 Competition -1994. (En bil Audi byggde i 2500 exemplar för att klassa in bland annat bakvinge, motor och chassi för banracing, i korta drag en S2 sedan med 4cylindrig 2liters 16v motor.)
AAN 2.2 20v turbo-motor från S6a
VEMS-styrsystem
VAG 115r-spolar
875cc Siemens-spridare
Bosch 044
Garett gt3076r
7a-kammar
Växellåda blir en 5-petad 01E från Audi S6
Bakvagn/bakdiff från S2
3B-svänghjul
Sachs 707-tryckplatta
4-Pucks sinterlamell.
Alu-bussningar i bak och främre subframe.
Plast i bärarmar.
KW V2 bakre coilovers med gula koni
Fram sitter det i dagsläget gula koni med sänkfjädrar, men skulle vilja ha ställbart för att kunna ställa upp bilen en bit på vintern.
Bromsar fram blir Porsche-ok med 314x30mm skiva
Bak blir det S4 B7 ok med 300x22mm skiva
ABS & Bromsservo ersätts med bromsvåg
Hoppas kunna ta ut runt 400hästar i sommar iaf på E85 med orginal bottendel. Tanken var att registrera bilen som ombyggt fordon med alla ändringar!
Lite bilder.
Bilen som den såg ut ~2009
I dagsläget har den en del mindre skavanker på sig, men utsidan är inget som jag kommer lägga energi på föräns allt maskinellt är klart.
Demontering av S6an, mer tidskrävande än jag trodde från början.
Motor ute ur donatorbilen och provmonterade grenröret jag fick med turbon.
Får jag tid så kommer jag bygga mig ett nytt grenrör.
Frambromsar, kommer förhoppningsvis ge bra bett!
Pedalbox med bromsvåg
Vems och spolar
Växellåda just urplockad ur donatorbilen
Samma växellåda efter lite tvätt och en skvätt färg
Bakvagn från S2 där länkarmar och bryggor nu är skickade på blästring / pulverlack
Givare till vemset, bussningar till bakvagn och ny topppackning bland annat.
Bilen som fått stå och skämmas hela vintern redo att flyttas till garaget.
Tog in den i en GDS-hall för att tvätta av den utvändigt och undersidan, lite roligare att skruva bort prylar om den värsta skiten är borta!
I garaget, en kompis nybyggda garage jag får låna. Man har nog inte varit så bortskämd tidigare med yta och belysning!
Här är jag idag, tömmer vätskor och förbereder för motorlyft.
Motor och växellåda ska ut i helgen och sen ska bakvagn, bromssystem mm. tas bort innan jag börjar montera dom nya grejjerna!
Kommer löpande uppdateringar under byggets gång, har planerat in hela påsken i garaget så förhoppningsvis hinner jag göra rätt mycket närmaste veckorna.
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Ser spännande ut! ska definitivt följas!
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!
Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!
Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
- Thomas Palmgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 204
- Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Audi 80 Competition -1994
Härligt med en tråd på svenska så slipper man gnugga hjärncellerna allt för hårt på motorgeek
Tror det där kommer bli suveränt när det blir klart, hur känns bromsvågen vid första intryck? ska själv beställa en sån där framöver när man kommer till den biten
Tror det där kommer bli suveränt när det blir klart, hur känns bromsvågen vid första intryck? ska själv beställa en sån där framöver när man kommer till den biten
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Audi 80 Competition -1994
Skoj att du är på gång igen!
Glömmer aldrig åkturen i den röda, jäkla vad den gick!
Fint garage har du fått att skruva i också!
Glömmer aldrig åkturen i den röda, jäkla vad den gick!
Fint garage har du fått att skruva i också!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
- Ort: Piteå
Re: Audi 80 Competition -1994
Ser bra ut de där
Re: Audi 80 Competition -1994
Det är ju en rätt simpel konstruktion men den känns helt okej - hade ju varit lätt att göra en egen men tyckte det var så bra pris på den här komplett med cylindrar och då kändes det inte riktigt lönt att börja bygga en egen.Thomas Palmgren skrev:Härligt med en tråd på svenska så slipper man gnugga hjärncellerna allt för hårt på motorgeek
Tror det där kommer bli suveränt när det blir klart, hur känns bromsvågen vid första intryck? ska själv beställa en sån där framöver när man kommer till den biten
Känns som en bra lösning, får se hur väl cylinderstorlekarna fungerar med mina bromsok.
Den röda gick riktigt fint, så vild kommer inte den här bli men förhoppningsvis lite mer användningsbar.freddan302 skrev:Skoj att du är på gång igen!
Glömmer aldrig åkturen i den röda, jäkla vad den gick!
Fint garage har du fått att skruva i också!
Du får bjuda på en åktur när din bil är klar!
Man har ju pressen på sig nu när man har husherren som besiktningsman!Huggervette skrev:Ser bra ut de där
______________________
Ledig idag och då passade man självklart på att åka till garaget!
Började tömma motorolja och servoolja sen var det bara demontera.
Motor, växellåda, avgassystem, kardan, drivaxlar har nu hittat ut ur bilen!
Gick bra mycket bättre än vad jag hade trott, faktum är att bilen faktiskt är i rätt bra skick undertill, inga kärvande bultar eller liknande.
Dom ringde från PiteKök och berättade att mina bakvagnsdelar var klara, hämtade upp grejjerna direkt. Jämför med bilderna högre upp. Man blir alltid lika förvånad över hur pass bra pulverlack blir.
Motor och växellåda.
Motorn är till salu för rätt peng ifall någon behöver en Audi / VW 4cyl 16v 2liters-motor med motorkod ACE.
Även drivaxlar / bakdiff / bromsar runtom kommer ej användas och ska säljas bort!
Lyckades hinna mer idag än vad jag trodde jag skulle göra under hela helgen, skönt med lite medvind.
Så imorgon blir det börja bulta lös bakvagn!
Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Började bulta lös bakvagnen igår.
Visade sig vara Gula koni och eibach sänkfjädrar på bilen, alltid tyckt bilen varit rolig i kurvorna och det förklarar det hela!
Hela bakvagnen borta!
Bensintanken nere, vilken udda skapelse!
Tog ner den för att kolla över hur soppaledningarna var dragna och jag kommer behålla orginal fram till filtret, från filtret blir det nya ledningar sen.
Ska passa på att rengöra den och lacka om upphängningarna till tanken sen ska den upp igen så jag kan montera tillbaka den nya bakvagnen!
Sitter redan en Bosch 044 i tanken på bilen, den böt jag redan sist jag ägde bilen. Orginalpumpen havererade och man tog det som fanns tillgängligt på hyllan
Ska beställa lite hjullager, bussningar etc imorgon så kaaanske jag hinner få några av dom grejjerna innan påsk så jag kan montera tillbaka bakvagnen!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Audi 80 Competition -1994
Snacka om formanpassad tank!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Audi 80 Competition -1994
Fräänt projekt! förjävla fina dom där
Vad är det för turbo?
Vad är det för turbo?
Re: Audi 80 Competition -1994
Saknar min gamla Competition lite ibland, gick väldigt fint på krokiga vägar :=)
Lycka till!
Lycka till!
Re: Audi 80 Competition -1994
Jo inget man försöker sig på att bygga själv i aluminiumfreddan302 skrev:Snacka om formanpassad tank!
Turbon nu i sommar med blir en GT3076, förra ägaren bromsade 370whp med den med orginal motor så det blir lämpligt innan man får bygga en bottendel.Maake skrev:Fräänt projekt! förjävla fina dom där
Vad är det för turbo?
___________________________________
Avverkat några skift i garaget!
När den ändå var nere så fick den sig en liten tvätt.
Det satt en BTR i tanken som jag ska ta och koppla förbi och ha BTR där framme istället men utöver det så var det inga problem. 044an satt fortfarande kvar i hållaren och verkade mysa.
Provmonterade bakbromsarna när spindlarna ändå var lös, det tog i lite så jag fick slipa bort lite av bromsokshållaren så nu går det fritt.
Passar perfekt!
Skivor och belägg är beställda men hann tyvärr inte dyka upp innan påskhelgen :/
Pressade in aluminium-bussningarna i subframen och monterade tank (med nymålade tankfästen) och bakvagnsbrygga på bilen igen.
Nya plastbussningar i bärarmar och monterat fjäderben bak, spindeln ska lös igen då det ska in ny bussning i den (restad tyvärr).
Spindlarna blev nerslipade och fick sig lite färg.
Tog isär och tvättade upp dämpare och fjädrar. Ställde även om returen på dom gula koni. Kommer köra med dom här bakbenen tills det jag renoverat KW-benen, så eftersom dom ska bytas ut rätt snart så la jag inte ner något tid och måla upp dom nåt.
Då bakdiffen jag köpte kom med en oljeplugg som någon försökt lossa med huggmejsel så tog jag isär den och tog bort pluggen. Det såg bra ut för övrigt så med lite nya bultar där dom gamla var tokslut så åkte den ihop igen.
Såg en annons om en S2 Avant som demonterades i Luleå så åkte dit och hämtade lite delar.
Spindelhus med nav fram, lilla länkarmarna till bakvagnen, främre drivaxlar och en 7A Ventilkåpa.
Ventilkåpan har inte någon ventilation orginal så kommer behöva sätta in en nippel för det, hade gått att köra med ventilkåpan från AAN-motorn men jag tycker den här är snyggare så det är enbart för utseendets skull
Lite trist att bussningarna till spindlarna bak och bromsskivorna inte hann dyka upp innan helgen, hade tänkt att färdigställa bakvagnen men det är bara börja bulta ner framvagnen nästa garagevistelse och rengöra / bättringsmåla den och pressa i nya bussningar.
Förhoppningsvis står bilen på egna hjul efter nästa helg med det mesta i bromsväg färdigt!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Det går framåt, sakta men säkert...
Restade bakvagnsbussningar gjorde att jag inte kunnat färdigställa bakvagnen, men fick dom igår så nu börjar det ramla på plats!
Nya bromsarna bak monterade med EBC-redstuff belägg.
Skivorna är 300x22 och förhoppningsvis blir det bra skillnad mot dom 245x10 som suttit där innan
Enda som behövde modifieras för bromsarna (förutom den lilla slipningen av bromsokshållarna) var att ge lite mer svängrum för handbromsvajjern.
Orginal kränghämmare bak sitter på plats igen, har inte målat upp den eller skaffat nya bussningar då den ska bytas ut så fort som möjligt.
I dagsläget är målet att få igång bilen så snabbt som möjligt så då får större kränghämmare och såna uppgraderingar vänta lite.
Bakdiffen även den på plats med ny bottenplugg och ny olja. Kopplade också in vakumstyrningen till difflåsningen.
Kvar på bakvagnen är att mäta och beställa bromsslangar.
Börjat lite smått med framvagnen och ska fortsätta med det i helgen.
Kanske rent kan ställa ner bilen på hjul efter den här helgen?
Restade bakvagnsbussningar gjorde att jag inte kunnat färdigställa bakvagnen, men fick dom igår så nu börjar det ramla på plats!
Nya bromsarna bak monterade med EBC-redstuff belägg.
Skivorna är 300x22 och förhoppningsvis blir det bra skillnad mot dom 245x10 som suttit där innan
Enda som behövde modifieras för bromsarna (förutom den lilla slipningen av bromsokshållarna) var att ge lite mer svängrum för handbromsvajjern.
Orginal kränghämmare bak sitter på plats igen, har inte målat upp den eller skaffat nya bussningar då den ska bytas ut så fort som möjligt.
I dagsläget är målet att få igång bilen så snabbt som möjligt så då får större kränghämmare och såna uppgraderingar vänta lite.
Bakdiffen även den på plats med ny bottenplugg och ny olja. Kopplade också in vakumstyrningen till difflåsningen.
Kvar på bakvagnen är att mäta och beställa bromsslangar.
Börjat lite smått med framvagnen och ska fortsätta med det i helgen.
Kanske rent kan ställa ner bilen på hjul efter den här helgen?
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Re: Audi 80 Competition -1994
Står bilen på egna hjul nu då när helgen är slut?
Gillar projektet, lite annorlunda kaross och allt verkar bli ordentligt gjort. Tumme upp
Gillar projektet, lite annorlunda kaross och allt verkar bli ordentligt gjort. Tumme upp
/Erik Gunnarsson
Re: Audi 80 Competition -1994
Riktigt nice bygge!!
http://www.garaget.org/Niklas_S2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Audi 80 Competition -1994
Bilen står inte fysiskt på hjul, men det är inga hinder att ställa ner den om man skulle vilja det.Woohoo skrev:Står bilen på egna hjul nu då när helgen är slut?
Gillar projektet, lite annorlunda kaross och allt verkar bli ordentligt gjort. Tumme upp
TackNiklas_S2 skrev:Riktigt nice bygge!!
Framvagn monterad, främre bromsok har tidigare ägare provmålat med grundfärg på så bägge sidor ska få sig en omgång färg + nya dekaler.
Så nu kan faktiskt bilen sänkas ner på egna hjul om man skulle vilja (Men först åker växellåda och kardan upp.)
Förutom att kabelhärvan från 4cyl-spisen ska bort så väljer jag att plocka bort härvan för ABS med styrenhet också, onödig vikt eftersom det inte kommer vara i funktion.
Verkar ha varit en del ljud i bilen tidigare, det här är bara lös kabel som har gått till skuffen. Några extra kg bort där.
Sådär, ABS-härva, Motor-härva och ljudkablage ute ur bilen.
Kommer få dra ny el för vissa extramätare etc till instrumentbrädan då en del grejjer var integrerade i kabelhärvan för motorn, ingen större fara.
Ska flytta batteriet till skuffen så nya kablar till det ska införskaffas till veckan, sen har jag mätt ut alla bromsslangar så dom kommer beställas till veckan.
Sen ska kardan kortas och låda monteras med modifierat spakställ.
Har fått alla grejjer för att skruva ihop motorn också, så kanske hinner börja med den lite smått till veckan också.
Sakta men säkert...
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)