Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Jaha, du fortsätter vi med lite updates...
En intercooler ska snidas ihop. Fick tag på ett Pace cellpaket som en kollega hade liggande. Har suttit på en rallycross gr-A bil. Så det borde funka till mitt. :wink:
Bild

Bockade till lite plåtar som ska bli gavlar. Tack Mauri för plåten :thumbright:
Bild

Lägger in en diffusor, så luften förhoppningsvis fördelas lite bättre. Sitter givitvis bara på ena gaveln :wink:
Bild

En 3" rörbit påsvetsad.
Bild


Och så här blev resultatet. Inte världens snyggaste, MEN jag har gjort det själv :D
Bild

Siliconslang och lite fiffiga klammer med förspänning.
Bild

En bild till på klammerna.
Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Jag och Peter-cab har lämnat in våra grenrör på coating. Är aluminum som är sprutat på en renblästrad yta. Tar bort otroligt mycket av värmestrålningen. Jag gjorde det på tjejens skyline för några år sedan och är riktigt nöjd med funktionen.
Firman som gör det är Trollhättans Metallsprutning. Bra gubbar att göra med. :thumbright:
Dom finns att hitta på nylleboken
Bild

Ytan blästras, det som inte ska coatas penslas med grafit. Sen så sprutas metallen på.
Bild

Ytan blir lite grov och blir lätt smutsig. Därför tar man rotarande stålborste på vinkelslipen och går över ytan.
Bild

Bild

Bild

Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Nu är grejerna provmonterade i bilen igen.
Bild

Bild

Ett tryckrör har blivit ihopsvetsat.
Bild

Kommer att köra med en Tilton 7.25" 2skivig rallykoppling.
Var uppe hos Peter på Speedcut och gjorde hålen till tryckplattan. Nu låter det som om jag gjorde det, men jag kan intyga att jag var helt oskyldig till just det jobbet :hihi:
Bild

Bild

Svänghjulet är ls6:ans original dubbelmassa-svänghjul som slaktats, och anpassats i svarven.
Det är just nu inlämnat på balansering ihop med tryckplattan.
Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Då var svänghjulet tillbaka från balansering. Tryckplatta och svänghjul balanserades ihop.
En slitplatta köptes av Tibuc.
Bild

Här är Tilton rallykopplingen redo att monteras.
Bild

Nu sitter den på plats.
Bild

Köpte ett tilton urtrampningslager med 44 mm anliggningsyta. Läser man om problem med dessa tiltonkopplingar, så verkar urtrampningslagret ofta vara en bov i dramat, då de flesta originallager har för stor diameter på själva lagrets kontaktyta. Tilton rekommenderar 44mm. Pedalrörelsen blir då optimal med en 0.75" huvudcylinder.

Fick svarva mig en adapter, och mäta in rätt avstånd mot tryckplattan. Skulle vara 4.3-5.7mm frigång mot kopplingsfingrarna, så kopplingen kan nötas utan att den börjar ligga mot och slira.
Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
petercab
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av petercab »

Vad för utväxling på pedalen rekomenderar Tilton? :)
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Huvudcylindern ska röras 0,79", ca 20mm.
Här är manualen som följde med.
http://tiltonracing.com/wp-content/uplo ... -Sheet.pdf
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Riff
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 28, 2005 9:05 pm

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av Riff »

Rått :D
Følger denne tråden :D
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av Henka_ »

Ruggigt ballt bygge :)
Fråga, ska du tävla med bilen?
Hur löser du det med reglementet isf när den är så uppkapad i torpeden?
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Tackar, hade en tanke på att testa lite tävling, men när jag läste reglementet så insåg jag att det inte går med min "lätt" modifierade torped ;)
Så det får förbli den busbil som var grundide'n :)
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av ErikFloren »

Grymt bygge.
Slitplattan i svänghjulet hur fäster du den. Med sama bultar som kopplingen är bultad med.
eller har du skruvar i slitytan där lamellen går med.
Ska göra en lös slitplatta till mitt svänghjul med. Har sett båda lösningarna. Och funderar på hur jag ska göra
Mvh Erik
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Slitplattan sitter med presspassning centrerad i svänghjulet, och sen bara med bultarna som hållet tryckplattan. Tibuc brukade sätta sina så, och även Sachs slitring ser likandan ut fast tjockare.
Känns bättre att ha en slitplatta som går att ersätta om ytan blir skev eller sliten.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

En ny vecka har passerat, har vart ute lite på kvällarna efter att ungarna lagt sig. :wink:

Har gjort ordning fästen för kylare, intercooler och oljekyl.
Bild

Tryckrören har svetsats färdiga.
Bild


Nu har grejerna monterats.
Bild

Lördagen ängnades åt att snida ihop ett avgassystem, blev 3.5" från växellådan och bakåt.
Bild

Har gjort 2 varianter av ljuddämpare.En kort 3.5" och den gamla 3". Båda Appledämpare, som jag varit riktigt nöjd med.
Om det blir problem med db på körningarna så är det nu snabbt att byta med en v-bandsklamma och 2 bultar.
Bild

Fick upp system bra under bilen, inte mkt som sticker ned, tror det är ca 10 mm vid växellådan
Bild


Var en sväng hos Peter på speedcut idag och fick göra en idé som jag har haft i huvudet ett tag. Istället för packning så har vi fräst ned en rostfri pianotråd med lite uppstick. Får se om det funkar?
Bild

Här är det färdigfräst.
Bild

Nu börjar det lika något i motorrummet :thumbright:
Bild

Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av Mattias Hahlin »

Mycket stiligt Joakim! det skall bli kul att se hur den svara på lite laddtryck! :)
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av skoterjocke »

Tjenis Mattias, jo det ska bli intressant att se vad det blir av det hela :wink:

Nu till lite glada nyheter. Har fått spons på ett Vems till bilen, så nu har det börjats med elhärva till motorn.
En nackdel med V8 är att det är jäkligt mycket kabel, bara tändspolarna är 32 kablar :roll:

Som tur vad har jag samlat på mig alla kontaktstycken under vintern. Då det är skönt att jobba med nya grejer.

Bild

Strumpa och krympslang på kontakterna.
Bild

Gäller att inte glömma någon kabel. Detta gjorde jag givitvis och fick backa lite i installationen :wink:
Bild

Nu är vänstra motorbanken klar. Det vita vid kontakterna är dymo-märkningen som säger var allt ska till.
Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Vems-installation påbörjat.

Inlägg av fugazi »

Anteckningsblock och bockar av.... vilken fegis.... :hihi:
Skriv svar