Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Jaha, du fortsätter vi med lite updates...
En intercooler ska snidas ihop. Fick tag på ett Pace cellpaket som en kollega hade liggande. Har suttit på en rallycross gr-A bil. Så det borde funka till mitt.
Bockade till lite plåtar som ska bli gavlar. Tack Mauri för plåten
Lägger in en diffusor, så luften förhoppningsvis fördelas lite bättre. Sitter givitvis bara på ena gaveln
En 3" rörbit påsvetsad.
Och så här blev resultatet. Inte världens snyggaste, MEN jag har gjort det själv
Siliconslang och lite fiffiga klammer med förspänning.
En bild till på klammerna.
En intercooler ska snidas ihop. Fick tag på ett Pace cellpaket som en kollega hade liggande. Har suttit på en rallycross gr-A bil. Så det borde funka till mitt.
Bockade till lite plåtar som ska bli gavlar. Tack Mauri för plåten
Lägger in en diffusor, så luften förhoppningsvis fördelas lite bättre. Sitter givitvis bara på ena gaveln
En 3" rörbit påsvetsad.
Och så här blev resultatet. Inte världens snyggaste, MEN jag har gjort det själv
Siliconslang och lite fiffiga klammer med förspänning.
En bild till på klammerna.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Jag och Peter-cab har lämnat in våra grenrör på coating. Är aluminum som är sprutat på en renblästrad yta. Tar bort otroligt mycket av värmestrålningen. Jag gjorde det på tjejens skyline för några år sedan och är riktigt nöjd med funktionen.
Firman som gör det är Trollhättans Metallsprutning. Bra gubbar att göra med.
Dom finns att hitta på nylleboken
Ytan blästras, det som inte ska coatas penslas med grafit. Sen så sprutas metallen på.
Ytan blir lite grov och blir lätt smutsig. Därför tar man rotarande stålborste på vinkelslipen och går över ytan.
Firman som gör det är Trollhättans Metallsprutning. Bra gubbar att göra med.
Dom finns att hitta på nylleboken
Ytan blästras, det som inte ska coatas penslas med grafit. Sen så sprutas metallen på.
Ytan blir lite grov och blir lätt smutsig. Därför tar man rotarande stålborste på vinkelslipen och går över ytan.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Nu är grejerna provmonterade i bilen igen.
Ett tryckrör har blivit ihopsvetsat.
Kommer att köra med en Tilton 7.25" 2skivig rallykoppling.
Var uppe hos Peter på Speedcut och gjorde hålen till tryckplattan. Nu låter det som om jag gjorde det, men jag kan intyga att jag var helt oskyldig till just det jobbet
Svänghjulet är ls6:ans original dubbelmassa-svänghjul som slaktats, och anpassats i svarven.
Det är just nu inlämnat på balansering ihop med tryckplattan.
Ett tryckrör har blivit ihopsvetsat.
Kommer att köra med en Tilton 7.25" 2skivig rallykoppling.
Var uppe hos Peter på Speedcut och gjorde hålen till tryckplattan. Nu låter det som om jag gjorde det, men jag kan intyga att jag var helt oskyldig till just det jobbet
Svänghjulet är ls6:ans original dubbelmassa-svänghjul som slaktats, och anpassats i svarven.
Det är just nu inlämnat på balansering ihop med tryckplattan.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Då var svänghjulet tillbaka från balansering. Tryckplatta och svänghjul balanserades ihop.
En slitplatta köptes av Tibuc.
Här är Tilton rallykopplingen redo att monteras.
Nu sitter den på plats.
Köpte ett tilton urtrampningslager med 44 mm anliggningsyta. Läser man om problem med dessa tiltonkopplingar, så verkar urtrampningslagret ofta vara en bov i dramat, då de flesta originallager har för stor diameter på själva lagrets kontaktyta. Tilton rekommenderar 44mm. Pedalrörelsen blir då optimal med en 0.75" huvudcylinder.
Fick svarva mig en adapter, och mäta in rätt avstånd mot tryckplattan. Skulle vara 4.3-5.7mm frigång mot kopplingsfingrarna, så kopplingen kan nötas utan att den börjar ligga mot och slira.
En slitplatta köptes av Tibuc.
Här är Tilton rallykopplingen redo att monteras.
Nu sitter den på plats.
Köpte ett tilton urtrampningslager med 44 mm anliggningsyta. Läser man om problem med dessa tiltonkopplingar, så verkar urtrampningslagret ofta vara en bov i dramat, då de flesta originallager har för stor diameter på själva lagrets kontaktyta. Tilton rekommenderar 44mm. Pedalrörelsen blir då optimal med en 0.75" huvudcylinder.
Fick svarva mig en adapter, och mäta in rätt avstånd mot tryckplattan. Skulle vara 4.3-5.7mm frigång mot kopplingsfingrarna, så kopplingen kan nötas utan att den börjar ligga mot och slira.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Vad för utväxling på pedalen rekomenderar Tilton?
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Huvudcylindern ska röras 0,79", ca 20mm.
Här är manualen som följde med.
http://tiltonracing.com/wp-content/uplo ... -Sheet.pdf
Här är manualen som följde med.
http://tiltonracing.com/wp-content/uplo ... -Sheet.pdf
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Rått
Følger denne tråden
Følger denne tråden
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Ruggigt ballt bygge
Fråga, ska du tävla med bilen?
Hur löser du det med reglementet isf när den är så uppkapad i torpeden?
Fråga, ska du tävla med bilen?
Hur löser du det med reglementet isf när den är så uppkapad i torpeden?
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Tackar, hade en tanke på att testa lite tävling, men när jag läste reglementet så insåg jag att det inte går med min "lätt" modifierade torped
Så det får förbli den busbil som var grundide'n
Så det får förbli den busbil som var grundide'n
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Grymt bygge.
Slitplattan i svänghjulet hur fäster du den. Med sama bultar som kopplingen är bultad med.
eller har du skruvar i slitytan där lamellen går med.
Ska göra en lös slitplatta till mitt svänghjul med. Har sett båda lösningarna. Och funderar på hur jag ska göra
Mvh Erik
Slitplattan i svänghjulet hur fäster du den. Med sama bultar som kopplingen är bultad med.
eller har du skruvar i slitytan där lamellen går med.
Ska göra en lös slitplatta till mitt svänghjul med. Har sett båda lösningarna. Och funderar på hur jag ska göra
Mvh Erik
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Slitplattan sitter med presspassning centrerad i svänghjulet, och sen bara med bultarna som hållet tryckplattan. Tibuc brukade sätta sina så, och även Sachs slitring ser likandan ut fast tjockare.
Känns bättre att ha en slitplatta som går att ersätta om ytan blir skev eller sliten.
Känns bättre att ha en slitplatta som går att ersätta om ytan blir skev eller sliten.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
En ny vecka har passerat, har vart ute lite på kvällarna efter att ungarna lagt sig.
Har gjort ordning fästen för kylare, intercooler och oljekyl.
Tryckrören har svetsats färdiga.
Nu har grejerna monterats.
Lördagen ängnades åt att snida ihop ett avgassystem, blev 3.5" från växellådan och bakåt.
Har gjort 2 varianter av ljuddämpare.En kort 3.5" och den gamla 3". Båda Appledämpare, som jag varit riktigt nöjd med.
Om det blir problem med db på körningarna så är det nu snabbt att byta med en v-bandsklamma och 2 bultar.
Fick upp system bra under bilen, inte mkt som sticker ned, tror det är ca 10 mm vid växellådan
Var en sväng hos Peter på speedcut idag och fick göra en idé som jag har haft i huvudet ett tag. Istället för packning så har vi fräst ned en rostfri pianotråd med lite uppstick. Får se om det funkar?
Här är det färdigfräst.
Nu börjar det lika något i motorrummet
Har gjort ordning fästen för kylare, intercooler och oljekyl.
Tryckrören har svetsats färdiga.
Nu har grejerna monterats.
Lördagen ängnades åt att snida ihop ett avgassystem, blev 3.5" från växellådan och bakåt.
Har gjort 2 varianter av ljuddämpare.En kort 3.5" och den gamla 3". Båda Appledämpare, som jag varit riktigt nöjd med.
Om det blir problem med db på körningarna så är det nu snabbt att byta med en v-bandsklamma och 2 bultar.
Fick upp system bra under bilen, inte mkt som sticker ned, tror det är ca 10 mm vid växellådan
Var en sväng hos Peter på speedcut idag och fick göra en idé som jag har haft i huvudet ett tag. Istället för packning så har vi fräst ned en rostfri pianotråd med lite uppstick. Får se om det funkar?
Här är det färdigfräst.
Nu börjar det lika något i motorrummet
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Mycket stiligt Joakim! det skall bli kul att se hur den svara på lite laddtryck!
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!
Tjenis Mattias, jo det ska bli intressant att se vad det blir av det hela
Nu till lite glada nyheter. Har fått spons på ett Vems till bilen, så nu har det börjats med elhärva till motorn.
En nackdel med V8 är att det är jäkligt mycket kabel, bara tändspolarna är 32 kablar
Som tur vad har jag samlat på mig alla kontaktstycken under vintern. Då det är skönt att jobba med nya grejer.
Strumpa och krympslang på kontakterna.
Gäller att inte glömma någon kabel. Detta gjorde jag givitvis och fick backa lite i installationen
Nu är vänstra motorbanken klar. Det vita vid kontakterna är dymo-märkningen som säger var allt ska till.
Nu till lite glada nyheter. Har fått spons på ett Vems till bilen, så nu har det börjats med elhärva till motorn.
En nackdel med V8 är att det är jäkligt mycket kabel, bara tändspolarna är 32 kablar
Som tur vad har jag samlat på mig alla kontaktstycken under vintern. Då det är skönt att jobba med nya grejer.
Strumpa och krympslang på kontakterna.
Gäller att inte glömma någon kabel. Detta gjorde jag givitvis och fick backa lite i installationen
Nu är vänstra motorbanken klar. Det vita vid kontakterna är dymo-märkningen som säger var allt ska till.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Vems-installation påbörjat.
Anteckningsblock och bockar av.... vilken fegis....