Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Premiärturen avklarad!

Inlägg av skoterjocke »

Då kör vi en uppdatering igen. Har varit på 2 bankörningar/drifting och det funkar nästan för bra. :lol:
Det var några hektiska veckor att få allt körklart.
Fick muta Johan och Anton på JBA-bilvård att komma fredag kväll och montera in fram och bakruta. Fram blev det en helt ny ruta, medans bakrutan fick plockas ur donatorbilen, då den saknade hålet för den bakre torkararmen.
Sen var det dax för Christian på Vectorized.se att montera dekoren, det var ca 3 timmar innan jag lastade på släpet inför söndagens evo-träff.

Träffen genomfördes utan styrservo, då servopumpen har fått någon skada i sig då det måste ha kommit skit i den. Ett haverarat hjullager var det enda som strulade. Jag hade räknat med att få skruva betydligt mer den dagen.

Veckan efter, nu i lördags 15 okt var det dax för Mantorp. Efter lite småpill under veckan, då bla ett el-servo monterades, bar det av kl 04,30 på lördagsmorgon. Dagen gick över all förväntan och 4 uppsättningar bakdäck förbrukades. Det är sjukt vilket bottenvrid det är i LS-motorerna.

All el samlas i bagaget.
Bild

Motorrummet börjar bli klart.
Bild

Efter mycket slipande fick taket till sist färg på sig. Och det fick nästan torka innan det var dax att limma dit :wink:
Bild

Petar Cab var min slav de sista dagarna. Man behöver bara mata honom med kanelgifflar så blir han nöjd, :hihi:
Bild

Många klämmor blev det, Och jag ska aldrig använda ett glasfibertak igen. Jag lovar. :thumbdown:
Bild

Första provkörningen på gårdsplanen. Enda strulet var en för klen säkring till efläkten.
Bild

Bild

Dekoren på plats och nästan redo för körning.
Bild

Sen några fjolliga kåpor som pricket över i:et :hey:
Bild

Äntligen på plats på Gelleråsen. :D
Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av G.Nauta »

Så det var den här som halkade runt på mantorp i lördags! Såg väldigt stabil ut på bredden :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av skoterjocke »

Jo, den överraskade på ett positivt sätt. Var faktisk mer lättkörd än jag trodde. Jag och Peter cab i sin v8-miata var på plats och ökade cylinder-antalet lite :hihi:

Lånar en bild av kleinis på garaget.org (hoppas det går bra)


Bild

Lånar några från Peter cabs fejja oxå

Några nyfikna själar gick förbi. Roligast var ändå evo8-ägaren som tittade intresserat då jag lastade av och uttryckte sig missnöjd då jag varvade till med: Men va fan!! Gott med alla märkesfantaster :hihi:
Bild

Bild

Kör vi inte högervarv på banan Peter? :wink:
Bild

Bild
Senast redigerad av skoterjocke den mån okt 17, 2011 8:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
petercab
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av petercab »

Hatten av för att få något så här extremt ombyggt och hemmabyggt att bara fungera på första försöket, bra jobbat!

Högervarv och högervarv, är väl för fan jag som bestämmer vart jag vill köra? ;)
Bättre det än Calle som körde mitt i mellan höger och vänstervarv, vad kallas det? Räckesvarv? ;)
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av skoterjocke »

Har inlett en kontakt med Sfro, ang besiktning. Väntar på ett värmepaket bl.a från summit, så jag kan få ordning på defroster på framrutan. Den kan oxå vara bra om det nu blir någon is att köra på den här varma vintern?

Är det någon som har en tolkning på regeln om handbroms? Det stär i bygghandboken att man kan få ha hydraulisk handbroms om den har ett eget hydraulsystem. Räcker det att handbromscylindern har sig egna "matning" och att man har en fördelningsventil? För då är det fortfarande samma bromskrets bakom denna ventil.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av j björk »

Inspirerande bygge, och vilket tempo :shock:

En del vet hur man får något gjort på tiden man lägger ner :wink:
_sandell_
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör okt 29, 2011 12:32 pm
Ort: Karlskrona

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu rullar den!!

Inlägg av _sandell_ »

Helt fantastiskt :) Projektet såg väldigt enkelt ut men man vet hur mycket som gömmer sig bakom :) gott att gå emot märkesfantasterna och bygga precis som du vill ha bilen :)
Porsche Boxster-97(nuvarande)
Porsche 911an(såld) http://www.garaget.org/?car=204489&image=2539259" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S2an(såld) http://www.garaget.org/?car=230733" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.

Inlägg av skoterjocke »

Har varit och kört på anderstorp i lördags. Efter lunch slutade regnet och det började ryka :hihi:
Allt lirar lite för bra :wink: Har i princip varvstopp på 3an, dvs 200km/h på hjulen.

Liten film som kompisen filmade.
http://www.youtube.com/watch?v=jwQGO2Lr ... e=youtu.be
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
__Mackee__
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Ort: Braås (växjö)

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.

Inlägg av __Mackee__ »

Snacka man blev förvånad när man lyfte huven på anderstorp :thumbright:
Ne_Mesis
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 23, 2012 3:47 pm

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Premiärturen avklarad!

Inlägg av Ne_Mesis »

det taket var alldrig menat att monteras. bara en test :P


Många klämmor blev det, Och jag ska aldrig använda ett glasfibertak igen. Jag lovar. :thumbdown:
Bild
Användarvisningsbild
khracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
Ort: Ring Knutstorp
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.

Inlägg av khracing »

Hej på dig, mkt trevligt att träffas på Anderstorp:

Här ligger en hel drös med filmer jag filmade på dig:

MVH / Kristian

http://www.youtube.com/user/TeamDriftEVO" onclick="window.open(this.href);return false;
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.

Inlägg av skoterjocke »

Här kommer en stor uppdatering från vinterns/vårens garagetid.

Bild
Har modifierat styrvinkeln lite, samt byggt om till paralellstyrning. Nu styr den 50 grader istället för ca 30 :thumbright:




Bild
Från andra sidan.




Bild
Värmepaket monterat för vinterns iskörning, blev dock en väldgit kort vinter...




Bild
Fick ett kombinerat fotstöd och täcklock.



Bild
Lite iskörning blev det dock. Ska se om jag kan få upp lite film från det.



Bild
Nu är det dax för nya bärarmar bak. Har lessnat på att man inte får plats med däcken. Med 3 grader camber fick man tidigare plats med 8" fälgar.
Har svarvat ur lagerläget eller vad man nu ska kalla det.


Bild
Som vanligt har man missat att ta kort under själva byggnationen, men får säga som på tv, -det har vi redan förberett :hihi:
Här ser man iaf skillnaden mellan original och dom nya.



Bild
Andra sidan oxå klar.



Bild
Har man hjälp så går allt mkt fortare :wink:




Bild
Lite färg på dom. Här har jag även fått dit en extra justering till hjulvinklar, med hjälp av exentriska brickor/bultar som brukar sitta på japanska bilar.
Då fick jag ytterligare ca 12mm att justera på alla stag.






Bild
Andra sidan.



Bild
Bromsokadaptrar till dom gamla wilwood oken.




Bild
Passade på att göra dom andra bakvagnsstagen oxå.



Bild
Ser iaf lite roligare ut. Plus att dom är lite kortare än original.




Bild
Tar emot lite att använda blank svart, matt är mkt snyggare :wink:



Bild
Lastad och klar för premiärturen på mantorps gasa och kasa 20 April.
Allt gick enligt planerna där, var väldigt få som körde så det blev mkt körtid. Fick förbrukat 16 st bakdäck. :)




Bild
Lyckades dessutom hamna i tidningen.



Bild


Bild
Lite blandade bilder från nätet, Vill någon fotograf att jag ska ta bort en bild så fixar jag det.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Film från helgen.

Inlägg av skoterjocke »

En första film. Hade inte den andra kameran hemma nu.
http://www.youtube.com/watch?v=-2EP1N0O ... e=youtu.be
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
skoterjocke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Vinterns update.

Inlägg av skoterjocke »

Då var det dags för en stor uppdatering. Har haft mkt körtid under året, gatebil mantorp och rudskogen var dom största eventen.
Allt har lirat över förväntan och har skruvat minimalt. Har uppdaterat framvagnen med nya spindlar för mer styrradie. Jag och Peter på Speedcut har testat lite och tagit fram lite prototyper som ska snyggas till vid tillfälle. Saknar dock bilder från dom sista modsen med styrarmen mm.


Bild

Bild

Bild


Det man har saknat är ju som vanligt mer effekt :wink:
Så det ska vintern få råda bot på.
Gamla motorn såldes iväg, och ett LQ4 truckblock har inhandlats. Kommer från en Hummer H2 som brann efter bara 10 mil, så motorn är i princip ny. 6.0 liter och 325hk och 495nm original. Svensksåld med motorvärmare :hihi:

Har plockat isär motorn för att bla byta triggerhjul till ett 60-2.

Bild

Motorn i molekyler, blocket har lackats mattsvart.
Bild

Fick tag på nya LSA, (kompressormotorn) ventilkåpor med tändspolar, som är lite bättre än den gamla varianten påstås det...?
Bild

Arp-pinnbultar och LS9:ans 7-lagers MLS-packningar
Bild

Passar på att nolla in motorn så man säkert vet Ö.D
Bild

Här är markeringen, som speedcut har fräst. Allt efter en härlig ritning på ett papper :wink:
Bild

Då båda jag och Peter (v8 miata/speedcut) har haft problem med kokande batteri då originalgeneratorn ger för mkt mos för det lilla vi förbrukar, så inskaffades en mindre 45ah generator, och ett fäste började ritas. Och här är det förmodligen mest överarbetade fästet som gjorts till LS-motorn :hihi:
Bild

Bild

En turbo, Borg Warner s471 anlände från usa. Hade kontakt med Lil John´s motorsport solutions som ordnade ihop ett trevligt paket med bla turbo, kamaxelkit, wastegates, dumpventil, arp-bultar packningar.
Bild

Lil John designar en del egna kamaxlar, mest till raktframbilar. Kan dock inte lova att han gjort denna, men han lovade att denna skulle vara perfekt för mitt mål med ca 700 hk och massor av vrid :twisted:
Bild

Dubbla ventilfjärdrar följde också med samt chromoly stötstänger.
Bild

Turbon provmonteras i bilen. Den är STOR 8)
Bild

Bild

Påbörjat grenrörsbygge i rostfritt 48.3mm
Bild

Andra sidan.
Bild

Nu börjar det ta form, väntar på turboflänsen som blev kvar i usa. Här ser man även de 2st 40mm JGS wastegates
Bild

Enligt Lil John rekomendationer så kör jag helt separerade sidor in i turbon för snabbare spool.
Bild

Peter var här idag och testade Speedcut´s nya torrsumptråg.Det är dock inte färdigt än utan en första provmontering gjordes. Och det ser sjukt bra ut. Dock så kommer jag att avvakta med att köra torrsump. Vill ha ihop det jag redan har påbörjat först.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av skoterjocke den sön mar 23, 2014 11:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
petercab
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Evo 1 med V8 och RWD. Nu påbörjat turbobygge!!

Inlägg av petercab »

Skall jag köra ifrån dig nu utan överladd får jag bygga löjligt stor maskin ju...
Eller lätta bort några hundra kilo, och banta...

Skynda dig nu så det är klart till isen :)
Skriv svar