Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Vems-installation påbörjat.
Vårruset närmar sig med stormsteg
Vem hinner först?
Vem hinner först?
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Vems-installation påbörjat.
Nu har vi fått Vems-sprutet installerat och mappat.
Hade lite problem med för små elfläktar samt en lite för tät intercooler, som gjorde att vattenkylet inte fick tillräckligt med luft.
Det innebar en stresstillverkning av en ny intercooler. En nytt lastbilscellpaket raggades upp, sågades i passande höjd och gavlar tillverkades. Cellpaketet är 1 m långt
Samt 2st 12" Spalfläktar införskaffades till kylet.
Var en sväng hos Autotech i Trollhättan och körde det sista i rullarna.
Vi nöjde oss när vi kommit upp till 0,65 i ladd, för då hade jag nått mitt mål med 650whp och 820wnm.
Kamaxeln och turbon verkar vara bra anpassade till min motor.
Här finns en kort film från bromsningen.
https://www.facebook.com/photo.php?v=14 ... 7606335711
Känns som man fick en fin kurva som lämpar sig bra för drifting
Edit, här är dom sista reporna vi körde. Och repa 9 är den vi sparade. 640 whp, 837wnm.
Hade lite problem med för små elfläktar samt en lite för tät intercooler, som gjorde att vattenkylet inte fick tillräckligt med luft.
Det innebar en stresstillverkning av en ny intercooler. En nytt lastbilscellpaket raggades upp, sågades i passande höjd och gavlar tillverkades. Cellpaketet är 1 m långt
Samt 2st 12" Spalfläktar införskaffades till kylet.
Var en sväng hos Autotech i Trollhättan och körde det sista i rullarna.
Vi nöjde oss när vi kommit upp till 0,65 i ladd, för då hade jag nått mitt mål med 650whp och 820wnm.
Kamaxeln och turbon verkar vara bra anpassade till min motor.
Här finns en kort film från bromsningen.
https://www.facebook.com/photo.php?v=14 ... 7606335711
Känns som man fick en fin kurva som lämpar sig bra för drifting
Edit, här är dom sista reporna vi körde. Och repa 9 är den vi sparade. 640 whp, 837wnm.
Senast redigerad av skoterjocke den sön maj 04, 2014 9:57 am, redigerad totalt 3 gång.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Resultat 650 whp och 820wnm.
Måste erkänna att när jag började läsa om projektet var jag lite skeptisk till bygget. Tänkte mest att nu kommer en till bil med BMW v8. Men sen vart det mer spännande. Blev riktigt häftigt koncept. Inte många som bygger på just den bil modellen. Den lär ju röra på sig rätt bra. och du lär få ett ganska skönt botten vrid.
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Resultat 650 whp och 820wnm.
Tackar Johan_P
Det har varit både för och nackdelar med att välja den här modellen. Jag har alltid tyckt att det är en härlig "sleeper", dock så gillar jag inte evon:s motorer
En fördel är att det har suttit en motor/låda på tvären = mycket plats på bredden, nackdelen är då givitvis att det är lite plats på längden.Så har det tvingat mig till att kapa i torpeden vilket medför att jag aldrig kan tävla med den, då den luddiga regeln som finns säger att ingen del av motorn får finnas bakom torpedens lodlinje Det är ju nästan inga bilar som har så original
Och man får inte kapa i torpeden då det försvagar konstruktionen/säkerheten. Jag har bytt plåten från 0.6mm till 1.5mm ,så det måste vara en försämring
Men, det innebär att då får vi fortsätta busköra som vanligt på gatebil m fl.
Det har varit både för och nackdelar med att välja den här modellen. Jag har alltid tyckt att det är en härlig "sleeper", dock så gillar jag inte evon:s motorer
En fördel är att det har suttit en motor/låda på tvären = mycket plats på bredden, nackdelen är då givitvis att det är lite plats på längden.Så har det tvingat mig till att kapa i torpeden vilket medför att jag aldrig kan tävla med den, då den luddiga regeln som finns säger att ingen del av motorn får finnas bakom torpedens lodlinje Det är ju nästan inga bilar som har så original
Och man får inte kapa i torpeden då det försvagar konstruktionen/säkerheten. Jag har bytt plåten från 0.6mm till 1.5mm ,så det måste vara en försämring
Men, det innebär att då får vi fortsätta busköra som vanligt på gatebil m fl.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Resultat 640 whp och 837wnm.
Här har jag 2 loggar.
Den första är från gatmappningen där vi laddade runt 0.4.
Här har vi fullt ladd vid 2800 rpm
Den andra är från dynon där vi var uppe på 0.66.
Ska flytta slangarna till magnetventilen och se om vi kan få lite stabilare ladd.
Den första är från gatmappningen där vi laddade runt 0.4.
Här har vi fullt ladd vid 2800 rpm
Den andra är från dynon där vi var uppe på 0.66.
Ska flytta slangarna till magnetventilen och se om vi kan få lite stabilare ladd.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Resultat 640 whp och 837wnm.
Ja jag läste något om det med att man inte fick flytta eller ändra torpeden. Var inne på att köra långlopp med min ascona. Men det skiter sig nog nu när det inte finns någon torped. Så jag får väl bygga en bus bil jag med av den. Klart det är en försämring. Bilen blir ju tyngre
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Resultat 640 whp och 837wnm.
Har inte hunnit med att uppdatera här. Men bilen har körts i sommar och senast på gatebil rudskogen. Och där var speedhunters och ville göra reportage om bilen. Och här är resultatet
http://www.speedhunters.com/2014/07/big ... bishi-evo/
http://www.speedhunters.com/2014/07/big ... bishi-evo/
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5
Grattis med repotasje på speedhunters! Har du radiatoren bak nå? Har du bilder av det eller?:-)
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
- skoterjocke
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor jul 20, 2006 9:51 pm
- Kontakt:
Re: Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5
Tackar, det var bra skrivit av speedhunters.
Jo, kylaren är flyttad till bagaget, dock så är det lite i projektstadiet fortfarande.
Håller på att göra i ordning luftstyrningar osv till gatebil om 3 veckor.
Sen är det lite ny dekor på gång också.
Ska lägga in lite bilder när jag kommer någon vart.
Jo, kylaren är flyttad till bagaget, dock så är det lite i projektstadiet fortfarande.
Håller på att göra i ordning luftstyrningar osv till gatebil om 3 veckor.
Sen är det lite ny dekor på gång också.
Ska lägga in lite bilder när jag kommer någon vart.
http://www.skoterjocke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till:
http://www.creatix.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.silab.nu
http://www.almostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;