Sida 1 av 5
Evo 1 med V8-turbo och RWD. Speedhunters-reportage sid 5.
Postat: lör maj 07, 2011 9:25 am
av skoterjocke
Varför ska man alltid ha idén: "Hur svårt kan de va?"
Nu är det påbörjat iaf. Har inskaffat en Lancer evo1 -93 kaross. Fått hem paketet med cheva ls1:an från staterna. Och plasman har fått gå lös i karossen.
Lägger upp lite bilder och försöker uppdatera eftersom.
Här står utgångsprojektet.
En låda har anlänt efter 16 dygn på havet.
MEN, ratten är ju på fel sida!
Då tar vi fram plasmaskäraren.
Utrensat på asfaltmattor.
Motorrummet är utstädat.
En bur inhandlades från Finess.
Mera burbygge.
Börjar ta form.
Många bitar blir det.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 9:43 am
av skoterjocke
En sak har jag upptäckt, plåten i en evo är ungefär lika tjock som i en colaburk. Usch vad tråkig den är att svetsa i.
Lite fler bilder.
Plasman går varm.
Mer hål, mindre evo.
Köpte mig en donator lancer för att ta torpedväggen ifrån, men konstaterade att det var inte längre nörvändigt.
Första provmonteringen då motorn
faktiskt fick plats. Och det var inte ens nära från början
En ny framvagnsbalk har bockats till. Tur att det finns hydauliska rörbockar.
Förstärkningsbalkar fick tillverkas i 2mm plåt.
Börjat med att bygga upp grundformen på kardantunneln.
Brandväggen på plats.
Växellådan börjar täckas in.
Provmonterat stol för att se var man kommer att sitta. Blir trångt i baksätet.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 9:53 am
av skoterjocke
Lite fler fler rör.
Mer plåt.
Här borde man kunna rymma en v8.
Kardantunnel klar.
Bakdifffen blir en Ford 8.8 IRS, dock så är den lite större än original = plasmaskärare.
Påbörjad infästning till diffen.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 10:18 am
av Cassius
Urspårat projekt!
Är tanken busbil för gatan eller ska du smiska japanerna på stjärten med amerikanskt muskedunder under huven på driftinbanorna?
Jag måste dock fråga.. varför en Evo kaross då du ändå kapar ur den så mycket? Hade de inte varit lika enkelt med en vanlig Lancer kaross?
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 10:22 am
av Mattias Hahlin
Skitkul Jocke!! kul med fler som LS konverterar, gillade skarpt Miatan som er kompis hade..
Vad blir tanken med bilen? Drifting antar jag!? Ska ni till Gatebil? vi tänkte dit iaf..
Hörs o ses! hälsa
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 10:59 am
av GPD
Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D
Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 11:23 am
av 242
Gött att se jocke
Mera sånt här det gillas
Mvh
Robban
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 2:04 pm
av skoterjocke
Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.
Den kommer att köras dels som drifting, men även vanlig bankörning. Dock räknar jag inte med att evon har den bästa väghållningen. Kommer nog inte i närheten av väghållningen jag har i min camaro cup bil
Skulle den mot förmodan bli klar i sommar så är givitvis gatebil med i planerna.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 2:08 pm
av skoterjocke
GPD skrev:Härligt projekt, urspårat och helgalet redan från första början! Sånt gillas! =D
Vad går en LS1'a lös på om man importerar från staterna?
Är målet att gatregga den?
Hittade den på ebay, en skrot i cleveland som var kanon att göra med. De ligger någonstan mellan 2000-6000 $, sen gick min frakt på 700$. Köpte då dollarn låg på 6.53, och det slutade hemma för ganska precis 9:-/dollarn.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 4:46 pm
av Granlund
Fasen vilket kul projekt!
Är det du som hade en super seven med saabmotor i gbg för några år sedan?
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 07, 2011 4:57 pm
av skoterjocke
Det stämmer bra, sålde den för 2 år sedan.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: sön maj 08, 2011 9:29 am
av Cassius
skoterjocke skrev:Tanken med projektet är att den ska reggas med ls1an, därav att jag tog en evo-kaross. Sedan får vi se om det blir ombyggt fordon, eller om jag lyckas få den som amatörbyggd. Lite svårt att hitta gränsen där.
Det behöver du ju egentligen inte en Evo-kaross för egentligen, SFRO tittar på vikt och effekt, inte tidigare effekt. Vanlig reggning hade kollat på tidigare siffror.
Men det spelar ju ingen roll nu! Det kommer bli en grym bil lika fullt
Börjar vara ganska många som köper hem crate LS1or och bygger in! Miatan som nämnts, Polis Volvon på Elmia, jag vet av en drift E30 också å sen denna! Kul!
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: mån maj 09, 2011 9:22 am
av youask
evo karosserna brukar ju vara ganska mkt mer besparade från rost en från en vanlig lancer...
Och en tom evo1-3 kaross är ju småpengar.
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: mån maj 09, 2011 4:10 pm
av petercab
Hårdrock som vanligt
Glöm inte fixa till avluftningen i diffklumpen
Men skynda dig att bygga klart nu, snart dags att köra ju!
Re: Evo 1 rwd. USA invarderar Japan.
Postat: lör maj 28, 2011 4:22 pm
av skoterjocke
Då var det dax för en updatering. Har hållt på med tjejens skyline, så jag har inte hunnit göra så mkt med evon. Men jag har fått en del grejer från Usa som jag har väntat på.
Hjulhubbar från Ford Thunderbird, ska använda dessa och svarva ned tappen så jag använder evons hjullager.
Har pressat ut en massa gamla äckliga bussningar, nu ska bärarmar mm på blästring.
Simsalabim, Tommy på Silab har pulverlackat i mattsvart. Lite trevligare att jobba med nu.
Hjulhubbarna har fått ny bultdelning, 5x120. Dvs bmw, lite lättare att hitta fälgar.
Pedalstället med bromsvåg, och E-gas mojängen till gaspedalen
Justerbart 80mm, istället för att ha ställbar stol.
2 st Sparco evo2 stolar. Man hamnar ganska långt bak.Man kommer att titta ut genom den bakre sidorutan.
En baffling till oljetråget inhandlades från Improved racing i Usa.
Bromsvätska behållare. 3 behållare i 1. Ser jäkligt seriös ut mad AN-nipplar mm.
Här är bafflingen monterad. Den ska sedan skruvas fast i originalfästena.
Lite annat smått och gott kom hem från Summit. Bla en lamelldiff från Ford motorsport. En säkringshållare , lite nipplar mm. Samt en bosch 044 från england.