Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - Nya tag!
Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - Nya tag!
Tja.
Har visst glömt att göra en tråd här på forumet så tar och dumpar lite bilder och info om min kärra.
Bara att fråga om det är något som undras över!
Tog tag i saken och åkte och hämtade en ny bil.
Finns en väldans massa att göra. Nästan så att man faktiskt kan undra vad fan man har gett sig in på.
Finns allt ifrån små skit saker som är trasiga eller fattas till större saker så som motor och låda
Har en väldigt lång skriven lista vad som behöver åtgärdas och de viktigaste punkterna som måste fixas innan besiktning är givetvis Bromsar och handbroms. ABS/tracks boxen behöver en översyn mm.
Några plus med bilen är iaf att fronten är ny med nyalampor och nylackad.
60/40 och nya dämpare runtom.
Bortplockade Torkare.
S70 handtag
V70 Baklucka
Iaf slänger in lite bilder från inköpet.
Ett av de första korten vid inköp. Otvättad efter 15mil motorväg i regn.
Bara här under huven så finns det massa småsaker till större saker som måste åtgärdas.
Blev en första tvätt i min ägo. Lita nya fel och tråkigheter upptäcktes men överlag så fungerar det iaf. Nu iaf...
Slängde dit skyddsfilm på lyktorna så skonar man la de lite nu i vinter antar jag.
En bilddump med lite blandat.
Mestadels småfel.
Lite tråkig rost ovanför vindrutan.
Lite mer rost vid hundbenen.
Skada på kofångaren och den sitter dessutom inte helt 100.
Bilden blev visst lite sne. Men varför börjar man slipa här och sen inte slutför då?
Varför byter man inte topplagringar och fjädersäte när man har bytt dämpare och fjädrar? Borde vara rätt slut efter ett par mil...
Det översta gångjärnet glappar lite så istället så är detta en smidig lösning. Som dessutom inte fungerar xD
Smart....
Finn felen.
Får avsluta med ett par roligare bilder iaf
Första tvätten i min ägo. Man hittade ju några små fel/skador etc. Men överlag så verkar det som ett vettigt köp iaf.
Tur att det mest bara är småskit som inte direkt syns. Men det bör åtgärdas snarast iaf.
Oljeslangen läckte i pressningen vilket medförde att det droppade olja titt som tätt.
Man vart ju inte förvånad.
Sitter snett och är tokslut. Bilden Ljuger nog till det bättre skulle jag vilja påstå.
När man ser detta så är der ena riktiga jävla stolpskott som hade den innan. Antagligen har de smällt den eller min troliga förklaring är att de inte hade rätt verktyg för att lossa hel/halvljuset av någon anledning. Jag vet hur dumt placerad den översta skruven är och att det kunde varit en urgröpning i korgen men ändå. Tar 5minuter längre med denna "design miss".
Vill bara blästra av alla småskit.
Kanske blir ett takbyte framöver?
Finns det nya att komma över eller blir det att klä om?
Här luktade det dödhäst. en snabb dammsugning och avtorkning dödade den mesta lukten.
Såg att gallret för diskanterna var sönder. Förövrigt saknar jag de men man kanske ska skaffa ett par?
Tack för tvättsvampen. Den kan man ha nytta av ju....
Lite tråkigt med folk som klippt i kabelstammen.
Någon som vet vad denna kabel ska gå till eller om det måvara något någon har dragit själv?
Liter mer inbjudande men fortfarande går det få bättre.
Någon gillade kex,sand och grus iaf.
Tror faktiskt att någon har lyckats lägga en pizza här.. Lite surt men men.
Lite bättre.
Jag tog och dammsög ur hela bilen men tog bara kort på det som blev lite skillnad på iaf.
//Martin
Har visst glömt att göra en tråd här på forumet så tar och dumpar lite bilder och info om min kärra.
Bara att fråga om det är något som undras över!
Tog tag i saken och åkte och hämtade en ny bil.
Finns en väldans massa att göra. Nästan så att man faktiskt kan undra vad fan man har gett sig in på.
Finns allt ifrån små skit saker som är trasiga eller fattas till större saker så som motor och låda
Har en väldigt lång skriven lista vad som behöver åtgärdas och de viktigaste punkterna som måste fixas innan besiktning är givetvis Bromsar och handbroms. ABS/tracks boxen behöver en översyn mm.
Några plus med bilen är iaf att fronten är ny med nyalampor och nylackad.
60/40 och nya dämpare runtom.
Bortplockade Torkare.
S70 handtag
V70 Baklucka
Iaf slänger in lite bilder från inköpet.
Ett av de första korten vid inköp. Otvättad efter 15mil motorväg i regn.
Bara här under huven så finns det massa småsaker till större saker som måste åtgärdas.
Blev en första tvätt i min ägo. Lita nya fel och tråkigheter upptäcktes men överlag så fungerar det iaf. Nu iaf...
Slängde dit skyddsfilm på lyktorna så skonar man la de lite nu i vinter antar jag.
En bilddump med lite blandat.
Mestadels småfel.
Lite tråkig rost ovanför vindrutan.
Lite mer rost vid hundbenen.
Skada på kofångaren och den sitter dessutom inte helt 100.
Bilden blev visst lite sne. Men varför börjar man slipa här och sen inte slutför då?
Varför byter man inte topplagringar och fjädersäte när man har bytt dämpare och fjädrar? Borde vara rätt slut efter ett par mil...
Det översta gångjärnet glappar lite så istället så är detta en smidig lösning. Som dessutom inte fungerar xD
Smart....
Finn felen.
Får avsluta med ett par roligare bilder iaf
Första tvätten i min ägo. Man hittade ju några små fel/skador etc. Men överlag så verkar det som ett vettigt köp iaf.
Tur att det mest bara är småskit som inte direkt syns. Men det bör åtgärdas snarast iaf.
Oljeslangen läckte i pressningen vilket medförde att det droppade olja titt som tätt.
Man vart ju inte förvånad.
Sitter snett och är tokslut. Bilden Ljuger nog till det bättre skulle jag vilja påstå.
När man ser detta så är der ena riktiga jävla stolpskott som hade den innan. Antagligen har de smällt den eller min troliga förklaring är att de inte hade rätt verktyg för att lossa hel/halvljuset av någon anledning. Jag vet hur dumt placerad den översta skruven är och att det kunde varit en urgröpning i korgen men ändå. Tar 5minuter längre med denna "design miss".
Vill bara blästra av alla småskit.
Kanske blir ett takbyte framöver?
Finns det nya att komma över eller blir det att klä om?
Här luktade det dödhäst. en snabb dammsugning och avtorkning dödade den mesta lukten.
Såg att gallret för diskanterna var sönder. Förövrigt saknar jag de men man kanske ska skaffa ett par?
Tack för tvättsvampen. Den kan man ha nytta av ju....
Lite tråkigt med folk som klippt i kabelstammen.
Någon som vet vad denna kabel ska gå till eller om det måvara något någon har dragit själv?
Liter mer inbjudande men fortfarande går det få bättre.
Någon gillade kex,sand och grus iaf.
Tror faktiskt att någon har lyckats lägga en pizza här.. Lite surt men men.
Lite bättre.
Jag tog och dammsög ur hela bilen men tog bara kort på det som blev lite skillnad på iaf.
//Martin
Senast redigerad av swecare den tor aug 14, 2014 5:28 am, redigerad totalt 4 gång.
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Haha, där finns att göra:) vad gav du för den? 5000?
Ska bli kul o se vad det mynnar ut till!
Ska bli kul o se vad det mynnar ut till!
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Finns jobb ett par åt framöver om man säger så
Priset var nog i överkant antar jag. Men men, inget att gråta blod över.
Uppdateringarna är någon månad tillbaka just nu. Postar ikapp lite innan jag återgår till "normal tempo". Inte så att vintern fortfarande finns kvar
Blev lite grejor till bilen.
Plast Höger D-stolpe.
Ny Oljeslang.(plus packningar,låsnippel mm som inte behövdes, följde med slangen).
1600Nm Dämpare.
Larmtuta och Gaskross.
Hamster fan.
Smart att bara bryta av axlarna istället för att plocka fram 10ans nyckel och ta bort torkarna på 5 minuter? Den ena var fortfarande inkopplad.
Slangarna hade de bara dragit en knut på istället för att bara plocka bort T-korset vid spolevätske pumpen.
Blir en liten update då.
Fick byte slangen för oljekylningen bla.
Tog en stund att lossa den vid motorn. Dessutom så satt den ej i blocket. Vad är det för storlek och stigning på en skruv som ska in där? Jäkligt trångt så att man kommer ju inte åt.
Inkörd för en kväll i garaget.
Tror att förre ägaren varit emot lite.
Tror ni att man kan göra något fäste mellan över/underdel så att den inte hänger ner?
En hamster som varit framme igen.
Krockat och inte orkat byta inneskärmar? eller för att byta/lacka R fronten?
Det ser ju friskt ut här iaf tycker jag.
Under kompressorhjulet så sitter slangen fast med en låshake med skruv.
Jag hade lite långa och klumpiga torx's nycklar så fick dela på den för att komma åt. Så ser fästet ut förövrigt.
Nya och Gamla slangen/röret.
De är likadana bara vinkeln som luras lite.
Gott att ha dit den nya iaf.
//Martin
Priset var nog i överkant antar jag. Men men, inget att gråta blod över.
Uppdateringarna är någon månad tillbaka just nu. Postar ikapp lite innan jag återgår till "normal tempo". Inte så att vintern fortfarande finns kvar
Blev lite grejor till bilen.
Plast Höger D-stolpe.
Ny Oljeslang.(plus packningar,låsnippel mm som inte behövdes, följde med slangen).
1600Nm Dämpare.
Larmtuta och Gaskross.
Hamster fan.
Smart att bara bryta av axlarna istället för att plocka fram 10ans nyckel och ta bort torkarna på 5 minuter? Den ena var fortfarande inkopplad.
Slangarna hade de bara dragit en knut på istället för att bara plocka bort T-korset vid spolevätske pumpen.
Blir en liten update då.
Fick byte slangen för oljekylningen bla.
Tog en stund att lossa den vid motorn. Dessutom så satt den ej i blocket. Vad är det för storlek och stigning på en skruv som ska in där? Jäkligt trångt så att man kommer ju inte åt.
Inkörd för en kväll i garaget.
Tror att förre ägaren varit emot lite.
Tror ni att man kan göra något fäste mellan över/underdel så att den inte hänger ner?
En hamster som varit framme igen.
Krockat och inte orkat byta inneskärmar? eller för att byta/lacka R fronten?
Det ser ju friskt ut här iaf tycker jag.
Under kompressorhjulet så sitter slangen fast med en låshake med skruv.
Jag hade lite långa och klumpiga torx's nycklar så fick dela på den för att komma åt. Så ser fästet ut förövrigt.
Nya och Gamla slangen/röret.
De är likadana bara vinkeln som luras lite.
Gott att ha dit den nya iaf.
//Martin
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
ick komma in i värmen en stund i en kompis garage och unnade mig då att öva på nya ställningar när man låg i bagaget med foten som höll upp bakluckan samtidigt som man bytte dämparna till bakluckan.
Nu slipper man få den i huvudet mer iaf. Dämparna kommer förövrigt från en fd T-5R bil på forumet.
Skitigt såhär års dessutom.
Här vart det tomt lustigt nog.. Lite ful maskering dessutom. Men täcks ju av inredningen förvisso.
Bromsljuset som jag plockade på skroten.
Bromsljuset monterat.
Kallt, men den startar iaf..
Nu slipper man få den i huvudet mer iaf. Dämparna kommer förövrigt från en fd T-5R bil på forumet.
Skitigt såhär års dessutom.
Här vart det tomt lustigt nog.. Lite ful maskering dessutom. Men täcks ju av inredningen förvisso.
Bromsljuset som jag plockade på skroten.
Bromsljuset monterat.
Kallt, men den startar iaf..
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Tjo.
Blir en lite uppdatering nu då.
Hittade en massa döda lampor i bilen förövrigt.
Givetvis efter man bytt lamporna vid ljusställaren och knapparna så slutade den ena att funka.
Hittade ingen lampa bakom Info knappen. Hmm..
Tog in knappen och öppnade upp den.
Lite dålig bild men längst upp syns lampan iaf.
Hur hade de tänkt när man skulle byta denna lampa då?
Fick klippa bort lite onödig plast så man kunde komma åt och byta lampan.
Ihop skruvad igen.
Gott att den lyser iaf. Sånt kan man reta ihjäl sig på. Synd bara på att reglaget inte är upplyst så som jag trodde de skulle vara.
Har haft lite problem med att man får med sig typ halva dörrsidan när man stänger dörren.
Mocca inlägget hade ju något limmat dit typ. och även hittat nya skruvar som höll inredningen.
Plockade bort dörrsidan och såg att plasten för handtaget var sönder därför man drog med sig inredningen.
Anledningen till detta tror jag är för att ena gångjärnet glappar så att man fått stänga dörren 2-3 gånger ganska hårt för att få den stängd.
Ska det vara 4 små piggar som håller fast plasten runt handtaget?
Behöver förresten få tag i en ny / oöppnad ABS box då min strular. Lyser lite som en julgran till och från mellan ABS och Track´s Dock en samtidigt.
//Martin
Mini update då.
Enda pengen jag har hittat i bilen än sålänge. Lite tråkigt xD Det vita kletet på brädan vart mycket värre innan men är i stora drag helt borta nu efter lite rengöring.
Hur man lagar ett trasigt lås.. Blir så trött ju.
Mina udda galler i framdörrarna. Kan vart eftermarknad. Få se om man kör på dessa eller slänger dit ett par vanliga.
En liten rolig sak. Fick med den i bilen jag köpte före denna gröne.
Det är fritt fram att lägga en kommentar eller fråga något eller bara vara allmänt dryg!
Blir en lite uppdatering nu då.
Hittade en massa döda lampor i bilen förövrigt.
Givetvis efter man bytt lamporna vid ljusställaren och knapparna så slutade den ena att funka.
Hittade ingen lampa bakom Info knappen. Hmm..
Tog in knappen och öppnade upp den.
Lite dålig bild men längst upp syns lampan iaf.
Hur hade de tänkt när man skulle byta denna lampa då?
Fick klippa bort lite onödig plast så man kunde komma åt och byta lampan.
Ihop skruvad igen.
Gott att den lyser iaf. Sånt kan man reta ihjäl sig på. Synd bara på att reglaget inte är upplyst så som jag trodde de skulle vara.
Har haft lite problem med att man får med sig typ halva dörrsidan när man stänger dörren.
Mocca inlägget hade ju något limmat dit typ. och även hittat nya skruvar som höll inredningen.
Plockade bort dörrsidan och såg att plasten för handtaget var sönder därför man drog med sig inredningen.
Anledningen till detta tror jag är för att ena gångjärnet glappar så att man fått stänga dörren 2-3 gånger ganska hårt för att få den stängd.
Ska det vara 4 små piggar som håller fast plasten runt handtaget?
Behöver förresten få tag i en ny / oöppnad ABS box då min strular. Lyser lite som en julgran till och från mellan ABS och Track´s Dock en samtidigt.
//Martin
Mini update då.
Enda pengen jag har hittat i bilen än sålänge. Lite tråkigt xD Det vita kletet på brädan vart mycket värre innan men är i stora drag helt borta nu efter lite rengöring.
Hur man lagar ett trasigt lås.. Blir så trött ju.
Mina udda galler i framdörrarna. Kan vart eftermarknad. Få se om man kör på dessa eller slänger dit ett par vanliga.
En liten rolig sak. Fick med den i bilen jag köpte före denna gröne.
Det är fritt fram att lägga en kommentar eller fråga något eller bara vara allmänt dryg!
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Fick upp bilen på en lift häromdagen.
Lite bra och dåliga saker man såg.
Skulle bara spänna handbromsen men hittade mer tråkigheter.
Man kan ju undra varför ABS'en inte fungerar och ibland glöder eller tänder Tracks. Dock lyser de inte samtidigt.
Köper nog nya lager framöver. så får man en frisk absring på köpet ^^
Hörde hur det lät lite konstigt när jag lyfte upp bilen.
Vad säger SBP om detta?
Fick spänna om handbromsen då på högersidan den inte tog ett skit. Eller ja. Den var inte ens utskruvad och dessutom så var det felmonterat så att grejorna bara åkte runt och lekte jävel där bak.
Ser rätt okey ut om man bortser från den bruna färgen.
Har märkt att bilen läckt lite blod då och då.
Tänkte först bara byta damasken men antar att det är bättre i långa loppet och smäcka dit en ny styrväxel?
Lite nya leds.
Köpte 100st Nya T3 på nätet.. Skulle vara vita men enligt mig är de blå och lider av vit färg har blå färgton symtomet. Ska fan kräva pengarna tillbaka.
Blå... ushh.. Någon som vill köpa massa "blåa leds"??
Ett mystiskt paket kom hem.. Dock så är Schenker helt värdelösa på att få fram paket som är oskadade. Hela gaveln på paketet var vid öppet. Riktigt otrevligt bemötande man fick på utlämmnings stället då man påpekade att paketet var ju fan helt jävla öppet.
Lite bra och dåliga saker man såg.
Skulle bara spänna handbromsen men hittade mer tråkigheter.
Man kan ju undra varför ABS'en inte fungerar och ibland glöder eller tänder Tracks. Dock lyser de inte samtidigt.
Köper nog nya lager framöver. så får man en frisk absring på köpet ^^
Hörde hur det lät lite konstigt när jag lyfte upp bilen.
Vad säger SBP om detta?
Fick spänna om handbromsen då på högersidan den inte tog ett skit. Eller ja. Den var inte ens utskruvad och dessutom så var det felmonterat så att grejorna bara åkte runt och lekte jävel där bak.
Ser rätt okey ut om man bortser från den bruna färgen.
Har märkt att bilen läckt lite blod då och då.
Tänkte först bara byta damasken men antar att det är bättre i långa loppet och smäcka dit en ny styrväxel?
Lite nya leds.
Köpte 100st Nya T3 på nätet.. Skulle vara vita men enligt mig är de blå och lider av vit färg har blå färgton symtomet. Ska fan kräva pengarna tillbaka.
Blå... ushh.. Någon som vill köpa massa "blåa leds"??
Ett mystiskt paket kom hem.. Dock så är Schenker helt värdelösa på att få fram paket som är oskadade. Hela gaveln på paketet var vid öppet. Riktigt otrevligt bemötande man fick på utlämmnings stället då man påpekade att paketet var ju fan helt jävla öppet.
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Då fick man ett ryck och bytte styrväxel.
Helt och fin. Köpte nya styrstag med.
Bilen inkörd på liften och motorlyften står redo.
Tog ett tag i fästet för det övre motorfästet. Fick inte in kroken och jag hittade ingen schakel eller liknande som hade gått nyttja annars. Men det funkade.
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att man lossade subframen lite lite. Lossade de två skruvarna i karossen och vinklade fram plattan så kunde man ta ett mycket bättre tag med lyften så att man inte gjorde några fellyft.
Inga större bekymmer att hålla motorn i spänn och uppe medans man gradviss släppte ner subframen.
Man får mycket bättre utrymme att både dra ut den gamla styrväxeln och att komma åt bla motorfästet och anslutningarna till servorören.
Jag lossade servorören framtill hela vägen så man fick lite mer flex på de för att kunna lirka ur de från styrväxeln.
K hämmaren är faktiskt mer ivägen än jag trodde. Den spänner mot förlängaren på spärrskaften så att det kan vara kämpigt att få loss skruven från motorkudden. Men det går. Ska man byta stabilisatorstag så rekommenderar jag att man lossar denna i samband.
vart inga större bekymmer att få loss de gamla styrstagen och bonka upp de.
Lite tråkig sak men det visste jag nästan redan. turbon är tokslut.
19T är på önskelistan.
Blod drippade det ju lite hela tiden när man vart och lossade servorören och drog i damasken.
fördelen med att underredet är oljigt är ju att det inte rostar direkt.
dbdaren Gav en underbar hjälpande hand under skruvandet. Inte fel att vara två så att man kunde lossa låsmottern till styrsagen för ratten och att man hjälptes åt att hålla skruvar som började snurra.
Dessa rör höll man fan på att bli tokig på. Snurra 1/8 dels varv och vända nyckel hela tiden för att kunna snurra lite lite. Trångt är bara namnet.
En jäkligt skön känsla när den väl var borta.
tog hjälp av domkraften för att sänka subframen utan hastiga ryck mm. Härligt att kunna hissa upp den utan att behöva skruva dit bultarna med belastningen från subframen och fjäderbenen mm.
Tyvärr inga bilder på monteringen. Efter ett par timmar så vart man ganska slut och man ville bara få ihop skiten. Vi hade lite andra planer för kvällen så fick bli ett krafttag för att få ner den på backen rätt fort.
Kommentera massor!
Helt och fin. Köpte nya styrstag med.
Bilen inkörd på liften och motorlyften står redo.
Tog ett tag i fästet för det övre motorfästet. Fick inte in kroken och jag hittade ingen schakel eller liknande som hade gått nyttja annars. Men det funkade.
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att man lossade subframen lite lite. Lossade de två skruvarna i karossen och vinklade fram plattan så kunde man ta ett mycket bättre tag med lyften så att man inte gjorde några fellyft.
Inga större bekymmer att hålla motorn i spänn och uppe medans man gradviss släppte ner subframen.
Man får mycket bättre utrymme att både dra ut den gamla styrväxeln och att komma åt bla motorfästet och anslutningarna till servorören.
Jag lossade servorören framtill hela vägen så man fick lite mer flex på de för att kunna lirka ur de från styrväxeln.
K hämmaren är faktiskt mer ivägen än jag trodde. Den spänner mot förlängaren på spärrskaften så att det kan vara kämpigt att få loss skruven från motorkudden. Men det går. Ska man byta stabilisatorstag så rekommenderar jag att man lossar denna i samband.
vart inga större bekymmer att få loss de gamla styrstagen och bonka upp de.
Lite tråkig sak men det visste jag nästan redan. turbon är tokslut.
19T är på önskelistan.
Blod drippade det ju lite hela tiden när man vart och lossade servorören och drog i damasken.
fördelen med att underredet är oljigt är ju att det inte rostar direkt.
dbdaren Gav en underbar hjälpande hand under skruvandet. Inte fel att vara två så att man kunde lossa låsmottern till styrsagen för ratten och att man hjälptes åt att hålla skruvar som började snurra.
Dessa rör höll man fan på att bli tokig på. Snurra 1/8 dels varv och vända nyckel hela tiden för att kunna snurra lite lite. Trångt är bara namnet.
En jäkligt skön känsla när den väl var borta.
tog hjälp av domkraften för att sänka subframen utan hastiga ryck mm. Härligt att kunna hissa upp den utan att behöva skruva dit bultarna med belastningen från subframen och fjäderbenen mm.
Tyvärr inga bilder på monteringen. Efter ett par timmar så vart man ganska slut och man ville bara få ihop skiten. Vi hade lite andra planer för kvällen så fick bli ett krafttag för att få ner den på backen rätt fort.
Kommentera massor!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Köpte du bilen osedd?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Haha nää. Men projekt brukar alltid bli större än vad man förväntar sig. Tror mig ha hittat en bil jag vill behålla även fast det gäller att pumpa in pengar för att hålla den rullande.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
tyckte lät lite väl bittert ett tag där om vad föregående ägare gjort.
Gjort är gjort och man godkänner ju bilen man köper.
Inte så kul för eventuellt tidigare ägare att läsa att han anses korkad.
Ultimata är väl Bilsport just nu, rädda en t-gul.
Där är det en tendens till samma bitterhet.
Gjort är gjort och man godkänner ju bilen man köper.
Inte så kul för eventuellt tidigare ägare att läsa att han anses korkad.
Ultimata är väl Bilsport just nu, rädda en t-gul.
Där är det en tendens till samma bitterhet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Nja bittert kanske. Men trampade jag på en öm tå om du nu råkar ha ägt den någongång?
Gjort är gjort. Men att bara göra nödlösningar som är permanenta eller idioti känns ju lite snålt. Sen att säljare alltid kör sitt snack. Tex Läcker den olja. NEJ. Erhm Klart man blir ganska sur när det visar sig att det inte är bara ett fel utan flera som man hittar gång på gång.
Men ägare anser jag alla som har varit där och skruvat. Men att stå och ljuga för en rakt upp i ansiktet där tappar man tron om folk.
Finns mängder med liknande trådar där folk klankar ner på att det inte är gjort rätt.
Det finns säkert de som tycker jag gör fel. Men tittar man på hur mycket jag vårdat bilen så kan man nog iaf se att bland de senaste ägarna så har den haft ett bättre hem hos mig iaf.
Gjort är gjort. Men att bara göra nödlösningar som är permanenta eller idioti känns ju lite snålt. Sen att säljare alltid kör sitt snack. Tex Läcker den olja. NEJ. Erhm Klart man blir ganska sur när det visar sig att det inte är bara ett fel utan flera som man hittar gång på gång.
Men ägare anser jag alla som har varit där och skruvat. Men att stå och ljuga för en rakt upp i ansiktet där tappar man tron om folk.
Finns mängder med liknande trådar där folk klankar ner på att det inte är gjort rätt.
Det finns säkert de som tycker jag gör fel. Men tittar man på hur mycket jag vårdat bilen så kan man nog iaf se att bland de senaste ägarna så har den haft ett bättre hem hos mig iaf.
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Fått mina nya slangar jag beställt.
Lite surt att det var massa fula märkningar på de med ^^
Dyra vart de iaf 1100 gick de på.
Fick ta och byta däck så man kan njuta av sommaren iaf.
Både skitigt och att man fixade till bromsarna med.. Någon klåpare har ju tyckt att drivknutsfett eller något annat likande är ypperligt att smörja bromsar med. Resultat? 4 Damasker sönder. 2 helt sönderkärvade ok. Ett Ok som damasken har "hoppat ut" och kärvar.. Lösningen vart att bara kleta dit massa klet.. Suck.. Går ju renovera men blir nog att köpa nya ok istället. så vet man att det funkar. Lite småskoj då man åker på att byta bromsslangar och kanske fixa nya anslutningar på bromsrören.
Står och myser lite jämte den vite efter att ha fått sig en riktigt tvätt med mycket schampo. Får dock ta och tvätta bort det ingrodda och ge den en polering med kanske.
Lite surt att det var massa fula märkningar på de med ^^
Dyra vart de iaf 1100 gick de på.
Fick ta och byta däck så man kan njuta av sommaren iaf.
Både skitigt och att man fixade till bromsarna med.. Någon klåpare har ju tyckt att drivknutsfett eller något annat likande är ypperligt att smörja bromsar med. Resultat? 4 Damasker sönder. 2 helt sönderkärvade ok. Ett Ok som damasken har "hoppat ut" och kärvar.. Lösningen vart att bara kleta dit massa klet.. Suck.. Går ju renovera men blir nog att köpa nya ok istället. så vet man att det funkar. Lite småskoj då man åker på att byta bromsslangar och kanske fixa nya anslutningar på bromsrören.
Står och myser lite jämte den vite efter att ha fått sig en riktigt tvätt med mycket schampo. Får dock ta och tvätta bort det ingrodda och ge den en polering med kanske.
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Då vart vi igång igen..
Rost som har varit där ett par år. Var riktigt grovt ner så att rädda den hade bara håll ett år innan det hade börjat komma igen. Märket på listen misstänker jag kommer ifrån att dörrgångjärnet/kolven inte varit rätt monterad eller varit lös och dörren har kunnat öppnats mer än vad den ska och att de vanliga gångjärnens stoppklack inte nåt fram förrns listen tar skada.
Bort med dörren. 15L HB må tro?
Nya dörren på plats. Rostfri och inget dörruppslag mitt på. Men Inte helt skadefri men klart bättre än förra.
Någon som ser någon skillnad på dörrarna? Vet att toningen är lite lite mörkare.
Slet dän den felaktiga dessutom trasiga dörrsidan och bytte till den svarta.
Inte ens en hel högtalare kunde man fått med sig. Saknades skruvar som höll inredningen. Hur svårt är det att lossa en skruv och sen skruva tillbaka rätt mängd skruvar på rätt plats?
V70 handtag som annars sitter runtom.
850 Handtag som medföljde min dörr.
Får nog säga att 850 handtagen faktiskt inte är så fula ändå. Nästan så man skulle åka och hämta de andra 3 handtagen för att kunna bestämma sig bättre om 850 handtagen passar bättre eller inte. Bytte dock till V70 handtaget bak så att man har likadant runtom.
Rost som har varit där ett par år. Var riktigt grovt ner så att rädda den hade bara håll ett år innan det hade börjat komma igen. Märket på listen misstänker jag kommer ifrån att dörrgångjärnet/kolven inte varit rätt monterad eller varit lös och dörren har kunnat öppnats mer än vad den ska och att de vanliga gångjärnens stoppklack inte nåt fram förrns listen tar skada.
Bort med dörren. 15L HB må tro?
Nya dörren på plats. Rostfri och inget dörruppslag mitt på. Men Inte helt skadefri men klart bättre än förra.
Någon som ser någon skillnad på dörrarna? Vet att toningen är lite lite mörkare.
Slet dän den felaktiga dessutom trasiga dörrsidan och bytte till den svarta.
Inte ens en hel högtalare kunde man fått med sig. Saknades skruvar som höll inredningen. Hur svårt är det att lossa en skruv och sen skruva tillbaka rätt mängd skruvar på rätt plats?
V70 handtag som annars sitter runtom.
850 Handtag som medföljde min dörr.
Får nog säga att 850 handtagen faktiskt inte är så fula ändå. Nästan så man skulle åka och hämta de andra 3 handtagen för att kunna bestämma sig bättre om 850 handtagen passar bättre eller inte. Bytte dock till V70 handtaget bak så att man har likadant runtom.
Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?
Volvo har inte fått in mina beställda saker ännu.. ajja.. Klarar mig om de dyker upp på fredag/lördag men hade varit skoj att skruva nu.
Fått lite gjort iaf.
Bytte slangarna till värmepaketet. Tog inte många minuter . Bara trycka in slangen och pressa ihop plasthylsan och sen dra ut. Lossade bara tryckröret mellan luftfiltret och kompressorhuset så kom man åt riktigt fint.
Bytt bromsar bak.
Vänster bak gick förövrigt riktigt smidigt.
När jag skulle på höger bak så vart sista utvägen att byta bromsröret över multilinkbakaxeln. Gick riktigt smidigt med att smäcka dit nya bromsrör och en slang i mellan hjulen. Slangen mellan axel och kaross lugnar jag mig lite med. Blir kanske till vintern.
Bild på min nödskarvade slang till värmepaketet.
Bromsoken bak ligger och skäms.
Riktigt dåligt vart de. Tror inte att de har varit underhållna de närmsta 5 åren med tanke på hur de såg ut.
Att fetta in de och tro att de ska funka är ju en bra lösning... Not.
Lite surt att skivorna blir lite rostbruna när det har regnat. Men efter att ha bromsat två gånger så är de som nya igen. Bra iofs för då vet man att det bromsar lite på alla hjul iaf.
Har bytt all bromsvätska på bilen förövrigt.
Hade bort trummor och backar bak för ett tag sedan. Tyckte att vänster bak rullade hemskt dåligt utan att ligga emot någon belastning. Kanske ett gånget lager? För höger rullade skitlätt. Men efter att ha hängt på backar, skivor, bromsar och däck så rullar de relativt lätt. Även att handbromsen inte var justerad. Vänsterbak är något fel med iaf. antagligen lite ytterst skev skiva eller ett gånget laget. Borde haft ett par extra ögon och öron som kan hjälpa mig med det.
Fick hjälp att balansera om mina hjul. 50 gram vart det som skiljde på ett däck. Fick bort en hel del vibrationer även då vi "fuskade" lite och satte någon extra vikt så att alla vikter hamnade bakom ekrarna som det ska vara istället för slagvikter.
Ska även lägga en beställning på följande
Under främre motorfäste
Undre mitten motorfäste
Övre främre motorfäste
Övre Inre motorfäste
Det undre vid Styrväxel vet jag inte redigt om jag byter. Få se.
Ska fundera lite på vad det blir för nya och vad i för material.
Är även på jakt efter ett par alu länkarmar så att man kan byta spindel när de går sönder och ha kvar ett par hårdare i subframen.
Letar febrilt efter en ny fungerande ABS box. Men folk har fel sort och på skroten så tror jag att de plockar de och ska ha hutlösa summor för de.
Så någon som har tips om var man kan hitta det jag söker får gärna skriva en rad.
Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.
//Martin
Fått lite gjort iaf.
Bytte slangarna till värmepaketet. Tog inte många minuter . Bara trycka in slangen och pressa ihop plasthylsan och sen dra ut. Lossade bara tryckröret mellan luftfiltret och kompressorhuset så kom man åt riktigt fint.
Bytt bromsar bak.
Vänster bak gick förövrigt riktigt smidigt.
När jag skulle på höger bak så vart sista utvägen att byta bromsröret över multilinkbakaxeln. Gick riktigt smidigt med att smäcka dit nya bromsrör och en slang i mellan hjulen. Slangen mellan axel och kaross lugnar jag mig lite med. Blir kanske till vintern.
Bild på min nödskarvade slang till värmepaketet.
Bromsoken bak ligger och skäms.
Riktigt dåligt vart de. Tror inte att de har varit underhållna de närmsta 5 åren med tanke på hur de såg ut.
Att fetta in de och tro att de ska funka är ju en bra lösning... Not.
Lite surt att skivorna blir lite rostbruna när det har regnat. Men efter att ha bromsat två gånger så är de som nya igen. Bra iofs för då vet man att det bromsar lite på alla hjul iaf.
Har bytt all bromsvätska på bilen förövrigt.
Hade bort trummor och backar bak för ett tag sedan. Tyckte att vänster bak rullade hemskt dåligt utan att ligga emot någon belastning. Kanske ett gånget lager? För höger rullade skitlätt. Men efter att ha hängt på backar, skivor, bromsar och däck så rullar de relativt lätt. Även att handbromsen inte var justerad. Vänsterbak är något fel med iaf. antagligen lite ytterst skev skiva eller ett gånget laget. Borde haft ett par extra ögon och öron som kan hjälpa mig med det.
Fick hjälp att balansera om mina hjul. 50 gram vart det som skiljde på ett däck. Fick bort en hel del vibrationer även då vi "fuskade" lite och satte någon extra vikt så att alla vikter hamnade bakom ekrarna som det ska vara istället för slagvikter.
Ska även lägga en beställning på följande
Under främre motorfäste
Undre mitten motorfäste
Övre främre motorfäste
Övre Inre motorfäste
Det undre vid Styrväxel vet jag inte redigt om jag byter. Få se.
Ska fundera lite på vad det blir för nya och vad i för material.
Är även på jakt efter ett par alu länkarmar så att man kan byta spindel när de går sönder och ha kvar ett par hårdare i subframen.
Letar febrilt efter en ny fungerande ABS box. Men folk har fel sort och på skroten så tror jag att de plockar de och ska ha hutlösa summor för de.
Så någon som har tips om var man kan hitta det jag söker får gärna skriva en rad.
Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.
//Martin