Volvo 242 -75 - 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 - 404whp 533wnm
Tjena!
Har länge funderat på att lägga upp en garage tråd här efter att ha blivit inspirerad av alla andra trevliga trådar, så nu tog jag mig i kragen och gjorde det.
Jag har varken det värsta eller bästa men då jag går tredje året på gymnasiet så kommer man inte så långt, även fast jag har sommarjobbat på Mekonomen här i Ö-vik (spenderade nog större delen av lönen där...)
Men till bilen min. Jag köpte mig 242:an i början av året, jo visst det finns rost på den dock så känner jag att jag saknar kunskapen till att laga den på ett bra sätt, kanske blir nån lagning fram över. Gav den lite TLC, var och besiktade den i februari och fick blankt papper inte så dåligt för att ha stått i över 6 år
Hade ju redan sagt att det skulle bli en Fk i den för det var ju "bara" och efter som att farsan hade MS i sin Camaro så skulle det ju vara hyfsat lätt också tyckte jag. Så jag köpte på mig ett MS och lödde ihop boxen, och den funkade ju bra med Stimen, letade sedan på olika annons sidor efter en B230FK och hittade en som jag tyckte priset var rimligt på och köpte den och bytte packningar och packboxar på den.
Sen är man ju tvungen att ha ventilerade bromsar fram och 1031:a, köpte fjäderben med skivor och bromsar av en som hade en 264:a med V8:a, ni har säkert sett den här på forumet. Bakaxeln fick jag tag på från en 240 Glt där allt jag skruvade bort själv fick jag, köpte även en m47:a och mellanaxel som han hade plockat bort själv
Här är B20:in nyss borttagen (såldes till Malå)
Efter en lång tid med slipning så såg det ut så här i motor rummet, måste tacka farfar extremt mycket för att han målade
Min egen byggda kabelhärva till MS:et, alla dessa vita kablar, men vi elektriker har ju ett ordspråk: Friskt kopplat hälften brunnet
Nu sitter motorn och lite små saker i.
Ville inte köra med höfläkten på vatten pumpen, farsan hade en 850 fläkt som bara låg,taget!
Fick en fläktkåpa gjord även en plåt om håller fast kylaren, MS:et styr fläkten smidigt!
Blev ÄNTLIGEN dax för uppstart och varken bränslepumpen eller tomgångsventilen funkade, efter mycket felsökande så hittade jag felet... var bara att löda dit lite bortglömda komponenter så gick pumpen och jag fick mappa lite sen hade bilen stabil och bra tomgång.
Bygge utav avgassystem, blev 2,5" med 80mm rostfritt slutrör
Premiär turen gjord!!! Hade fått till en bra grundmapp gick lite för fett men det var ju lätt att mappa bort körde bara på ynkiga 0,3 bar det ökades sedan men bör nog ta det lungt med den glappturbon
Här valde vi att dumpa allt kylvatten på gatan, använd inte gamla slangar
Läste tråden här om provtrycking och gjorde det, intercoolern läkte ju ganska mycket, men det fixar ju vi med en vakuumpump och lite snabblim
Yay körkort!!!
Igår på väg hem från skolan bara några veckor efter jag tagit körkortet la jag i 3:an och sedan lossnade växelspaken med staget in till lådan körde till närmaste parkering, gick hem sågade av en bult och satte dit den istället, funkade mycket bra.
Köpte en Hx35:a här på forumet kommer bytas när vintern är på väg att ta slut, behöver lite mer grejer till det.
Ja... tyck till kommentera kom med tips.
Mvh Jesper
Har länge funderat på att lägga upp en garage tråd här efter att ha blivit inspirerad av alla andra trevliga trådar, så nu tog jag mig i kragen och gjorde det.
Jag har varken det värsta eller bästa men då jag går tredje året på gymnasiet så kommer man inte så långt, även fast jag har sommarjobbat på Mekonomen här i Ö-vik (spenderade nog större delen av lönen där...)
Men till bilen min. Jag köpte mig 242:an i början av året, jo visst det finns rost på den dock så känner jag att jag saknar kunskapen till att laga den på ett bra sätt, kanske blir nån lagning fram över. Gav den lite TLC, var och besiktade den i februari och fick blankt papper inte så dåligt för att ha stått i över 6 år
Hade ju redan sagt att det skulle bli en Fk i den för det var ju "bara" och efter som att farsan hade MS i sin Camaro så skulle det ju vara hyfsat lätt också tyckte jag. Så jag köpte på mig ett MS och lödde ihop boxen, och den funkade ju bra med Stimen, letade sedan på olika annons sidor efter en B230FK och hittade en som jag tyckte priset var rimligt på och köpte den och bytte packningar och packboxar på den.
Sen är man ju tvungen att ha ventilerade bromsar fram och 1031:a, köpte fjäderben med skivor och bromsar av en som hade en 264:a med V8:a, ni har säkert sett den här på forumet. Bakaxeln fick jag tag på från en 240 Glt där allt jag skruvade bort själv fick jag, köpte även en m47:a och mellanaxel som han hade plockat bort själv
Här är B20:in nyss borttagen (såldes till Malå)
Efter en lång tid med slipning så såg det ut så här i motor rummet, måste tacka farfar extremt mycket för att han målade
Min egen byggda kabelhärva till MS:et, alla dessa vita kablar, men vi elektriker har ju ett ordspråk: Friskt kopplat hälften brunnet
Nu sitter motorn och lite små saker i.
Ville inte köra med höfläkten på vatten pumpen, farsan hade en 850 fläkt som bara låg,taget!
Fick en fläktkåpa gjord även en plåt om håller fast kylaren, MS:et styr fläkten smidigt!
Blev ÄNTLIGEN dax för uppstart och varken bränslepumpen eller tomgångsventilen funkade, efter mycket felsökande så hittade jag felet... var bara att löda dit lite bortglömda komponenter så gick pumpen och jag fick mappa lite sen hade bilen stabil och bra tomgång.
Bygge utav avgassystem, blev 2,5" med 80mm rostfritt slutrör
Premiär turen gjord!!! Hade fått till en bra grundmapp gick lite för fett men det var ju lätt att mappa bort körde bara på ynkiga 0,3 bar det ökades sedan men bör nog ta det lungt med den glappturbon
Här valde vi att dumpa allt kylvatten på gatan, använd inte gamla slangar
Läste tråden här om provtrycking och gjorde det, intercoolern läkte ju ganska mycket, men det fixar ju vi med en vakuumpump och lite snabblim
Yay körkort!!!
Igår på väg hem från skolan bara några veckor efter jag tagit körkortet la jag i 3:an och sedan lossnade växelspaken med staget in till lådan körde till närmaste parkering, gick hem sågade av en bult och satte dit den istället, funkade mycket bra.
Köpte en Hx35:a här på forumet kommer bytas när vintern är på väg att ta slut, behöver lite mer grejer till det.
Ja... tyck till kommentera kom med tips.
Mvh Jesper
Senast redigerad av Sleiggan den tor sep 13, 2018 7:51 pm, redigerad totalt 8 gång.
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Hej,
Snyggt bygge. Gillar du gjort det snyggt men ändå hållt nere kostnaderna.
Jag har en B21 turbo med samma insug som du samt MS.
Hur har du gjort med tändningen?
Ställer du den med MS också? Vilken fördelare använder du?
Vakum eller fast?
Mvh,
Victor
Snyggt bygge. Gillar du gjort det snyggt men ändå hållt nere kostnaderna.
Jag har en B21 turbo med samma insug som du samt MS.
Hur har du gjort med tändningen?
Ställer du den med MS också? Vilken fördelare använder du?
Vakum eller fast?
Mvh,
Victor
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Snyggt och "städat" i maskinrummet.
Sånt gillas!
Ser att du kör med MS1 v.3,0.
Min svåger säljer skitbra USB-ombyggnadskit till dessa.
Är som lite lättare att hitta bra map-dator när man kan använda USB.
Använder detta själv och är supernöjd.
Kan skicka länk om det är intressant.
Annars, fortsätt att uppdatera med mycket bilder, för detta gillas.
Sånt gillas!
Ser att du kör med MS1 v.3,0.
Min svåger säljer skitbra USB-ombyggnadskit till dessa.
Är som lite lättare att hitta bra map-dator när man kan använda USB.
Använder detta själv och är supernöjd.
Kan skicka länk om det är intressant.
Annars, fortsätt att uppdatera med mycket bilder, för detta gillas.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Jo jag kör så här:mekluuba skrev:Hej,
Snyggt bygge. Gillar du gjort det snyggt men ändå hållt nere kostnaderna.
Jag har en B21 turbo med samma insug som du samt MS.
Hur har du gjort med tändningen?
Ställer du den med MS också? Vilken fördelare använder du?
Vakum eller fast?
Mvh,
Victor
Så ja jag ställer in tändningen med MS:et, jag använder fördelaren med bosch nummer: 0 237 620 004
Den är stum utan vakuum klocka, dock med hallgivare som jag använder som trigger. Lycka till med B21:an
Just nu duger min sunkiga Win 2000 dator med riktig comport, men hör av mig om jag behöver ett USB-ombyggnadskit, ska försöka komma ihåg att fota framöverHusse1 skrev:Snyggt och "städat" i maskinrummet.
Sånt gillas!
Ser att du kör med MS1 v.3,0.
Min svåger säljer skitbra USB-ombyggnadskit till dessa.
Är som lite lättare att hitta bra map-dator när man kan använda USB.
Använder detta själv och är supernöjd.
Kan skicka länk om det är intressant.
Annars, fortsätt att uppdatera med mycket bilder, för detta gillas.
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Stiligt som fan!
vart köpte du färgen ?
/swahn
vart köpte du färgen ?
/swahn
Tim Swahn.
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Köpt på Harjus här i Ö-vikSwahn skrev:Stiligt som fan!
vart köpte du färgen ?
/swahn
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Såna här byggen gillas!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Tja igen
Här händer det inte så mycket kör bilen utan problem, är imponerad av att det bara går att starta och köra utan konstigheter, den är väl inte lika villig att starta när det kryper ner mot -20 men det går , är nog tack vare att det finns så mycket nyttigt att läsa på sidor som denna som har gjort det möjligt.
Har köpt på mig ett grenrör, WG och lite andra små saker, det som saknas nu är en Reg. Besiktning hur nu det ska gå.
Hade en läkande tank så köpte en annan, så nu blir det en tank med förpump och skvalpplåt?, fel påfyllningsrör men hoppas att det går att modda till.
Han som sålde tanken skrotade en 245:a råkade se att det satt servo på den, så den fick också följa med hem
Laddar upp mer bilder senare när det blir aktuellt med turbo byte etc
Här händer det inte så mycket kör bilen utan problem, är imponerad av att det bara går att starta och köra utan konstigheter, den är väl inte lika villig att starta när det kryper ner mot -20 men det går , är nog tack vare att det finns så mycket nyttigt att läsa på sidor som denna som har gjort det möjligt.
Har köpt på mig ett grenrör, WG och lite andra små saker, det som saknas nu är en Reg. Besiktning hur nu det ska gå.
Hade en läkande tank så köpte en annan, så nu blir det en tank med förpump och skvalpplåt?, fel påfyllningsrör men hoppas att det går att modda till.
Han som sålde tanken skrotade en 245:a råkade se att det satt servo på den, så den fick också följa med hem
Laddar upp mer bilder senare när det blir aktuellt med turbo byte etc
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
kul bygge!
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Ser riktigt låvande ut! Får man fråga hur mycket du köpte turbon för eftersom jag är på jakt efter en liknande! Hur många hästar siktar du på?
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Köpte den för 2000:- dock begagnad. Har inget effekt mål, får se vart det landar, kör bara tills nått ger upp näst på tur är väl m47:an som redan nu låter kraftigt missnöjdlewwan skrev:Ser riktigt låvande ut! Får man fråga hur mycket du köpte turbon för eftersom jag är på jakt efter en liknande! Hur många hästar siktar du på?
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
hör av dej om du behöver plåt bytt på bilen!kan visa dej på en sida å sen får du prova på andra sidan!typ baljor elr trösklar vad som behöver bytas!
är det inte slut lekt med volvo lådor?lyft i en bmw/ZF med omsvetsat svep!kan nog skaka fram en till vettigt pris!?
är det inte slut lekt med volvo lådor?lyft i en bmw/ZF med omsvetsat svep!kan nog skaka fram en till vettigt pris!?
har inga roliga bilar!;)
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Tja! Var och reg.besiktade bilen för ett tag sen och det gick bara bra, han tyckte inte att det var några konstigheter, dom sa bara att det var coolt, eller ja kan bli
Nu står det:
MOTOR:B230FK TURBO
BROMSAR:VENTILERADE SKIVOR FRAM
BAKAXEL:1031
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Så man kanske ska ta sig i kragen och byta turbo snart.
Nu står det:
MOTOR:B230FK TURBO
BROMSAR:VENTILERADE SKIVOR FRAM
BAKAXEL:1031
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Så man kanske ska ta sig i kragen och byta turbo snart.
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
Tjenare!
Fick nå ryck och bestämde mig för att börja med turbo bytet det är ju sommar nu... typ
Då blev det helt plötsligt väldigt lite som passade och mycket som tar överallt. Ska köpa på mig lite grejer och försöka bli klar så snart som möjligt.
Ska ju byta spridare, mina gamla är 50.2% mindre än dom jag ska byta till (440/875=0.502) då borde det räcka med att sänka reqfuel med 50.2%?
Eller tänker jag fel?
Känns ju lite jobbigt att plocka sönder nått som funkat så bra under vintern... blir förhoppningsvis roligare sen
Fick nå ryck och bestämde mig för att börja med turbo bytet det är ju sommar nu... typ
Då blev det helt plötsligt väldigt lite som passade och mycket som tar överallt. Ska köpa på mig lite grejer och försöka bli klar så snart som möjligt.
Ska ju byta spridare, mina gamla är 50.2% mindre än dom jag ska byta till (440/875=0.502) då borde det räcka med att sänka reqfuel med 50.2%?
Eller tänker jag fel?
Känns ju lite jobbigt att plocka sönder nått som funkat så bra under vintern... blir förhoppningsvis roligare sen
/Jesper Hägglund
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Volvo 242 -75 404whp 533wnm
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge
en kompis säljer 3" 1 m bli silicon slang för 500kr!
har inga roliga bilar!;)