Suzuki Gsx-r EFI
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Suzuki Gsx-r EFI
Hej, jag tänkte jag skulle dokumentera lite om det jag pysslar med när ledig tid finns. Ramen är en Gsx-r 750 ifrån 1990, motorn kommer ifrån en Suzuki bandit 1200.
Styrsystemet är Maxxecu sport
Bild på utgångsobjektet
Motorn inväntar toppen
Toppen med större ventiler
Håller på och installerar nya vassare kamaxlar
Coil on plug tändspolar installerade
Motorn har hittat in i ramen och spjälhus ifrån en modenare suzuki är installerad
Styrsystemet är Maxxecu sport
Bild på utgångsobjektet
Motorn inväntar toppen
Toppen med större ventiler
Håller på och installerar nya vassare kamaxlar
Coil on plug tändspolar installerade
Motorn har hittat in i ramen och spjälhus ifrån en modenare suzuki är installerad
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?
//Hasse.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?
//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet.
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Fräna motorer, alltid svag för varven man når där. Hjälpte för nåt år sen till med tuning på en GSX-R "1000" med lite Hayabusa-delar för hållbarheten och blandade delar från olika årtal, lite värre kamaxlar och annat godis, sen en EFR-turbo på det så klart.
Det svåraste kan vara triggern med så lätt svängmassa på startmotorvarv.. Med 24-2 som kom på senare EFI-motorerna är roligare när man vill komma överens med ett styrsystem än 24-1 på de tidiga. Riktigt svårt att se "-1" för ögat, ännu svårare för styrsystemet.
Det svåraste kan vara triggern med så lätt svängmassa på startmotorvarv.. Med 24-2 som kom på senare EFI-motorerna är roligare när man vill komma överens med ett styrsystem än 24-1 på de tidiga. Riktigt svårt att se "-1" för ögat, ännu svårare för styrsystemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Spjällhuset kommer ifrån en gsx-r 1000. Fick förlänga bryggan något mellan cylinder 2 och 3 samt byta insugningsgummin till en större variant.Hasse Bus skrev:Snyggt, jag blev lite distraherad på första bilden.
Vad använder du för spjällhus på motorn och vad har du för vevaxeltrigger?
//Hasse.
Har även svetsat på ordentliga anslutningar som tål med mycket laddtryck =)
550cc Ev14 Bosch spridare sitter numera monterade i spjällhuset.
Vevaxeltriggern blev en digital Carlo Gavazzi givare ihop med original tändhjul.
Maxxecu har stöd för denna kombinationen: http://www.maxxecu.com/webhelp/trigger_ ... ensor.html
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Tack, det har alltid varit en dröm att få bygga något häftigt av denna härliga motor. Det är något speciellt med oljekylda motorerPerformance_seeker skrev:Trevligt bygge!
Har alltid varit lite svag för typ GSX1100 efter att ha haft ett par fina maskiner i början av 1980-talet.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Suzuki Gsx-r EFI
kul med ett hoj projekt här också!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Kul att du gillar det Jens!
Jag har kommit en bit på väg.
MaxxEcu boxen
Placeringen blir lite speciell när man inte har någon plats kvar. Skall 3D printa ett lock över batteriet och Maxxecu sen.
Det var inte lätt att hitta ett lös kontaktstycke till TPS givaren, det såg länge ut som om jag behövde köpa en hel begagand kabelstam.
Men lite random dök jag på en affär i Tyskland som hade rätt kontaktstycke.
Har klätt kablarna i värmeskyddsstrumpa, hoppas det håller i längden.
Jag har kommit en bit på väg.
MaxxEcu boxen
Placeringen blir lite speciell när man inte har någon plats kvar. Skall 3D printa ett lock över batteriet och Maxxecu sen.
Det var inte lätt att hitta ett lös kontaktstycke till TPS givaren, det såg länge ut som om jag behövde köpa en hel begagand kabelstam.
Men lite random dök jag på en affär i Tyskland som hade rätt kontaktstycke.
Har klätt kablarna i värmeskyddsstrumpa, hoppas det håller i längden.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Variabelt system...menar du att du varvtalsstyr pumpen?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Ja men precis, det är flödet som är variabelt.
Det sitter en flödesgivare i returporten på regulatorn, när det är för mycket flöde tillbaka till tanken så minskar pumpen flöde för att inte pumpa runt massa bränsle som går tillbaka till tank.
Du kan läsa mer om funktionen här:
http://fuelab.com/products/regulators/e ... egulators/
Det sitter en flödesgivare i returporten på regulatorn, när det är för mycket flöde tillbaka till tanken så minskar pumpen flöde för att inte pumpa runt massa bränsle som går tillbaka till tank.
Du kan läsa mer om funktionen här:
http://fuelab.com/products/regulators/e ... egulators/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Snyggt!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Suzuki Gsx-r EFI
Det ser riktigt bra ut! Kul att se någon installera riktig Motorstyrning på en relativt annorlunda motor.
M30 turbo