Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det är drygt då allt keffar.
Jag har dock lärt mig en del av sånt.

Punkt A till B bilen ska vara av god kvalitet, så man får köpa en lite dyrare sådan, då spar man faktiskt både tid och pengar till racebilen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Jo jag har en sån bil också,en volvo v70 d5 summum årsmodell 06.och sen en volvo 240 en 90 a.v70 in ska vi ha som dragbil på rc tävlingarna,men den är inte så billig alla gånger då reservdelarna är dyra men man tjänar in på att den drar 0,6 liter per mil.med släp vet jag inte än.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Bild
Bild
Här är avgaserna klara också.den här toppen la jag ner lite mer energi på än mina folkracetoppar,1 till 2 timmar mer.Totalt 9-10 timmar.
Tog upp insuget lite mer och bredda golvet vid korta radien på både insug och avgas efter lite tips jag fått.
Får se senare vad den flödar,bra eller anus.återkommer till det.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Tänkte jag börjar monteringen av bilen med torkaraxlarna och motorn till dom.
Här har jag haft isär dom och rengjort och smörjt upp dom,inte konstigt dom går tungt på gamla 240.
Bild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Här har min sambo målat lite konsoller och grejer som ska in i bilen.
Bild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Fick i ordning vägbilen förra helgen och besikta den nu i veckan,och så jobbar jag kväll varannan vecka så då blir det inte så mycket gjort i garaget,mest planering och beställning av delar,beställt strömkabel och kabel till elsystemet nu,beställde i måndags men kom inte nåt paket på hela veckan=0(.ledig fredagar dom veckorna jag jobbar kväll så igår blev det några timmar på rc bilen,fick in armarna till vindrutetorkarna och testkörde dom med ett batteri,dom går jättefint och lätt=0).Vidare popnitade jag dit ett finmaskit nät i lufttunneln till kylaren.
Sen lyfte jag in 4 plattor av barlasten,jag har totalt 8 st plattor som barlast,men dom 4 sista plattorna ska jag skära bort några cm av så dom blir lättare att ta ur och in i bilen.Dom väger tillräckligt ändå så jag kan banta ner dom lite.Och bränsletanken sköljde jag ren och polerade den lite innan jag monterade den i bilen,Sen blev det inget mer gjort på rc bilen,bytte olja på v70 in och tog kväller.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Idag har jag börjat med framvagnen,slipat och kört med en luftnålhammare och blästrat framvagnsbalken och svetsat på brickor som förstärkning till länkarmsbultarna,har tillgång till en bläster på jobbet.
Roger (Magic T) Thomasson
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av T Landholm »

Blir ju perfekt detta! Ös på med bilder :thumbright:
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Har några gamla bilder som även är på min blogg men kan tas me här också,det här är nog den första bilden,togs i augusti 2011,startat rensa ur karossenBild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Hållit på med bygget jämt över 1 år nu,tar sin tid då man inte har så många sponsorer direkt och gör det mesta själv,tur jag har ett arbete där man kan fixa lite hemmarbete o ta nån plåtbit o blästra lite o fräsa,svarva o svetsa mm.vill ju inte slänga ihop bilen heller med delar som inte är konkuranskraftiga så det får ta den tid det tar.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Förgasarna är nog bland det första som köptes till motorn,jag gjorde en egen axel med cc mått till volvo insuget,tror det tog längre tid att göra ritning och tänka ut hur jag skulle göra än det tog sen när jag väl började med den,ganska pilligt och smånoga,borrade hålen i fräsen på arbetet som har display så man fick hålen exakt där man ville.Och sen är det hål till accpump och gasreglage som inte sitter i linje med hålen till trottlarna så det va lite trixande innan axeln va klar,återstår väl o se om det funkar,men det verkar helt ok.BildBildBild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Några nya små framsteg.Torkararmar monteradeBild
Och tanken,kylarnät och barlastBild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Det här kortet tycker jag blev bra och innehållsrikt,framvagnsbalken och våran garagemaskot kia the dog ligger ute med sin boll och nya garaget och trotjänaren orwen(volvo 240 vägbilen)syns i bakgrunden på samma kort
Bild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Jag hade tur med uthus när jag köpte huset,det va redan 2 st enkelgarage på tomten.Ena va det ström och arbetsbänk och isolering i väggarna på så där behövdes bara gjuta platta,Nya garaget där jag har rc karossen nu va bara ett tomt skal,så där har jag och sambon isolerat och dragit in el och byggt egna garageportar,gjutit platta,satt in flera takstolar och stolpat upp för o kunna isolera fick jag också roa mej med,börja 2010 med det garaget o det va klart juli 2011,jag va tvungen o bygga klart garaget först så jag hade nånstans att bygga rc bilen i.Då jag inte är så duktig på att snickra fick man svära och klia sej i huvet många ggr innan nya garaget va klart,det gamla tomma skjulet va ju snett överallt så det hade nog gått fortare o byggt nytt med facit i hand.Lägger in en bild på hur det såg ut innan vi börja,satan va jobbigt det va innan det va klart. :angryfire:
Bild
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Blästrat och fixat med länkarmarna till framvagnen nu senaste dagarna,och så har jag pressat ur axeln ur vattenpumpen som ska pluggas då jag ska ha elpump till vattencirkulationen. Krånglar med försäkringsbolaget också angående vagnskada på ac kondensorn på v70 d 5 an,har jag oflyt får jag betala verkstadsbesöket på 9800 kr ist för självrisken på 3000 så då blir rc bygget lidande=0(.På volvo i torsby där dom inspekterade skadan först va dom säkra på att skadan skulle gå på vagnskadan,men på volvo i sunne där dom bytte kondensorn och fyllde köldvätskan va dom inte så säkra,dom ska ta kort o skicka till försäkringsbolaget så väntar lagomt nervöst på besked.
Roger (Magic T) Thomasson
Skriv svar