Lola t91, såld
Lola t91, såld
de flesta här på savar vet troligen redan vem jag är, eller har i vart fall råkat bläddre förbi nån abv mina tidigare projekt,,
men har nu för första gången i mitt liv köpt mej nått som skulle kunna anses som nått annat, men ändå drivs frammåt av en alfa romeo v6 motor.
den ska enligt uppgift ligga på 3 liter men det är ungefär allt jag vet om den :wall:
bilen i övrigt är en gammal rejsbil från 91 som tillverkades av lola för f3000 serien.
i stort sett en identisk bil med f1erna från samma årsmodeller.
skillnaderna jag känner till är att denna hade cromemolly bärarmar och stålbromskivor istället för kolfiber som storebror f1 hade.
motorn va begränsad till 550 häst och 600nm och var en v8 sugmotor levererad av cosworth.
växelådan är en dogboxlåda som tyävr inte var sekventiell dessa år
motorn idag har jag ingen aning om va den är gjort med, men ska lämna runt 250 hästar i dagsläget....
planerna är såklart överladdning av två turboaggregat.
det gamla DOS baserade sprutet från 90 talet ska bytas ut mot ett modernare vipec v88 under vintern med,,,,'
'
planen är för första säsongen är två td0416t agg eller nått motsvarande, dvs max runt 500 hästar.
frågan är då, vad pallar vevtakar å kolvar av i en sån här maskin??? m jag utgår ifrån då att den är standard innuti, men det öär inget jag kan bekräfta.. det sittter troligen inget som pallar mindre än orginal iallafall :embaressed:
men har nu för första gången i mitt liv köpt mej nått som skulle kunna anses som nått annat, men ändå drivs frammåt av en alfa romeo v6 motor.
den ska enligt uppgift ligga på 3 liter men det är ungefär allt jag vet om den :wall:
bilen i övrigt är en gammal rejsbil från 91 som tillverkades av lola för f3000 serien.
i stort sett en identisk bil med f1erna från samma årsmodeller.
skillnaderna jag känner till är att denna hade cromemolly bärarmar och stålbromskivor istället för kolfiber som storebror f1 hade.
motorn va begränsad till 550 häst och 600nm och var en v8 sugmotor levererad av cosworth.
växelådan är en dogboxlåda som tyävr inte var sekventiell dessa år
motorn idag har jag ingen aning om va den är gjort med, men ska lämna runt 250 hästar i dagsläget....
planerna är såklart överladdning av två turboaggregat.
det gamla DOS baserade sprutet från 90 talet ska bytas ut mot ett modernare vipec v88 under vintern med,,,,'
'
planen är för första säsongen är två td0416t agg eller nått motsvarande, dvs max runt 500 hästar.
frågan är då, vad pallar vevtakar å kolvar av i en sån här maskin??? m jag utgår ifrån då att den är standard innuti, men det öär inget jag kan bekräfta.. det sittter troligen inget som pallar mindre än orginal iallafall :embaressed:
Senast redigerad av knotan den sön sep 25, 2016 7:53 pm, redigerad totalt 10 gång.
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
En filad m5 v8a vore ju mysigt i denna. Borde ge 500 hk med lite pyssel.
Dock tror jag turbo installationen är betydligt billigare.
Otroligt fränt och välldigt ovanligt i just vad händer i garagen på sävar
Dock tror jag turbo installationen är betydligt billigare.
Otroligt fränt och välldigt ovanligt i just vad händer i garagen på sävar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Lola t91--- alfapowerd
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
misstänker att du har sett det förut men iaf,misstänker att du lär skrika ungefär som Hammond gör vid första provrundan
http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo" onclick="window.open(this.href);return false;
As coolt projekt förövrig får jaga på Schmit så han får ihop sin oxå
//bjäle
http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo" onclick="window.open(this.href);return false;
As coolt projekt förövrig får jaga på Schmit så han får ihop sin oxå
//bjäle
Re: Lola t91--- alfapowerd
Schmidt lär nog inte skruva ihop sin bil, vem vill åka med stålrörschassie när det finns kolfiberbilar
för er som är sugna att kola närmare på och höra bilen tycker jag ni ska komma till mantorp den 23dje då jag har premiär för bilen på tävling, timeattack mot gatbilar och sedan (om dem tillåter mej starta) även på 402 meter
detta är mao en ren leksak, en formel1 bil är nog någiot av en dröm som man aldrig kunde tro skulle gå att få uppfylld, men detta är iallafal en bra början. i framtiden när man har mer pengar och utvecklat denna vidare så ska man nog kunna byta till sej med hjälp av en stor säck pengar till en 10-15år nyare bil :dunce:
MEN denna motorn lär få sitta kvar i detta chassie , nått motorbyte kommer inte bli tal om, möjligen bygga en smidd bottendel med portade toppar och ett nytt insug.... dvs i kombination med twinturbo....
för er som är sugna att kola närmare på och höra bilen tycker jag ni ska komma till mantorp den 23dje då jag har premiär för bilen på tävling, timeattack mot gatbilar och sedan (om dem tillåter mej starta) även på 402 meter
detta är mao en ren leksak, en formel1 bil är nog någiot av en dröm som man aldrig kunde tro skulle gå att få uppfylld, men detta är iallafal en bra början. i framtiden när man har mer pengar och utvecklat denna vidare så ska man nog kunna byta till sej med hjälp av en stor säck pengar till en 10-15år nyare bil :dunce:
MEN denna motorn lär få sitta kvar i detta chassie , nått motorbyte kommer inte bli tal om, möjligen bygga en smidd bottendel med portade toppar och ett nytt insug.... dvs i kombination med twinturbo....
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Lola t91--- alfapowerd
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Lola t91--- alfapowerd
Kolla upp vilken motor det är med specifikt så kan du få svar. Är det alublock eller gjut?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Fy fan vad fet. Är den för ny för att köra historisk racing med?
Riktig racing med liknande bilar verkar roligare än att bara ha den som leksak men det är kul det också.
Erland
Riktig racing med liknande bilar verkar roligare än att bara ha den som leksak men det är kul det också.
Erland
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
Re: Lola t91--- alfapowerd
Du måste ju visa nya hjälmen
Re: Lola t91--- alfapowerd
Jösses!
Kan man ha roligare utanför sängen?
Snacka om pojkdrömmar...
Lycka till med projektet!
Kan man ha roligare utanför sängen?
Snacka om pojkdrömmar...
Lycka till med projektet!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lola t91--- alfapowerd
det är en 12v som satt i bla alfa164...
den är nog på tok för ny för historiski racing, det är boss serien som gäller om det ska rejsas på allvar, men det ligger ändå långt förbi min budget, iallafall utan sponsorer som har fett med pengar tyvär...
vore såklart asroligt, men får nog nöjja mej med timeattackracing med denna tills vidare...
jo valet har fallit på två td04 12t iom det som sagt är respons opch körbarheten som är AochO i en såpn här bil.
får jag ut 400-500 hästar å kanske 600nm så är det mer än jag nånsin kommer kunna lära mej utnyttja .. det är nog föraren som sätter begränsningen i en formelbil i 9 av 10 fall. iallafall om vi ser till allt annat än rena f1 förare....
'
galet projekt är väll kanske att ta i. bilen behövs inte modifieras på något sätt, bara motorn som behöver lite mer knuff....
redan nu med 250 häst på 500 kilo är den ganska så snabb jämnfört med det motsåndet jag lär stöta på närmsta åren, det hänger enbart på om jag lär mej köra den eller inte.
måste ta upp en kurs med Rajamäki för å lära mej hantera den , sen är det bara bantid som krävs i mängder <:P
den är nog på tok för ny för historiski racing, det är boss serien som gäller om det ska rejsas på allvar, men det ligger ändå långt förbi min budget, iallafall utan sponsorer som har fett med pengar tyvär...
vore såklart asroligt, men får nog nöjja mej med timeattackracing med denna tills vidare...
jo valet har fallit på två td04 12t iom det som sagt är respons opch körbarheten som är AochO i en såpn här bil.
får jag ut 400-500 hästar å kanske 600nm så är det mer än jag nånsin kommer kunna lära mej utnyttja .. det är nog föraren som sätter begränsningen i en formelbil i 9 av 10 fall. iallafall om vi ser till allt annat än rena f1 förare....
'
galet projekt är väll kanske att ta i. bilen behövs inte modifieras på något sätt, bara motorn som behöver lite mer knuff....
redan nu med 250 häst på 500 kilo är den ganska så snabb jämnfört med det motsåndet jag lär stöta på närmsta åren, det hänger enbart på om jag lär mej köra den eller inte.
måste ta upp en kurs med Rajamäki för å lära mej hantera den , sen är det bara bantid som krävs i mängder <:P
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Lola t91--- alfapowerd
Att köpa en formelbil osponsrad och utan erfarenhet av ren tävlingsracing måste anses som galet!
Modigt gjort! Jag har ju previlegiet att kunna följa bygget på nära håll, riktigt kul för dig Niklas!
Modigt gjort! Jag har ju previlegiet att kunna följa bygget på nära håll, riktigt kul för dig Niklas!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lola t91--- alfapowerd
Riktigt frän! Synd att man inte fick tid nog att spana in allt på den Den bäst ljudande v6a jag hört!
Här är ett filmklipp från lite provkörning.
http://www.youtube.com/watch?v=GJ1MuBQu1jI" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är ett filmklipp från lite provkörning.
http://www.youtube.com/watch?v=GJ1MuBQu1jI" onclick="window.open(this.href);return false;