Antons MB 190 2.0 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Anton Dahr
Lite mer laddtryck

Antons MB 190 2.0 Turbo

Inlägg av Anton Dahr »

Bilen har varit i min ägo i 4 år. Förra våren slängde en vän ur sig en käck idé, att göra ett sprut. Så blev det i alla fall och min merca degraderades till testobjekt. Efter att ha kört med sprutet ett år och några hundra mil blev det dags att testa med turbo. Att få lite bättre fart på mercan har självklart varit en dröm så länge jag haft den men nu var motivationen högre än någonsin. Peter bistod projektet med en turbo och han fick även tillsammans med Fredrik skita ner fingrarna när grenröret vändes upp-och-ner och snorkeln påbörjades...

Bilderna får berätta resten:
Bild

Snorkeln. Turligt nog kan jag byta alla stiften utan problem.
Bild

Saab-fuelrailen som så många använder. Extraspridaren går igång på laddtryck och delar pulsbredd med de 4 primärerna, när extraspridaren går igång sänks öppningstiden till 4/5 så blandningen blir samma.
Bild

Soppapumpen från en saab-turbo skruvad i blocket med en krampa och vibrationsgummi.
Bild

Olja till turbon i ett bromsrör från biltema. Lite rädd att kopparn ska mattas ut av vibrationerna men har förankrat den så att den nog klarar sig. Ej att rekomendera då alltså, även om det var billigt :) Saknar också oljetrycksgivare nu då jag tog oljan i orginalgivarens hål.
Bild

Motorn då,
Orginal 2.0 förgasare 30k mil på mätaren och föregående ägare hävdade att han kört den hem till yemen :S

Insug från 2,3 8v som har grövre rör än min topp. Visste inte detta vid köp.
Spridare från mercedes C 280 - 202cc
saab fuelrail
orginal komp 9 - 9,5 ska det vara
Körs på BF98 med 0,4 bar ladd

Sprutet var från början Peters idé. Han hade tänkt sig något som skulle var så enkelt som möjligt att använda, något man kunde "tuna" med en ratt enkelt ifrån bilen. Via ETA på Chalmers har vi tillgång till massvis av utrustning och extremt kunnig hjälp från folket där, det var detta som öppnade möjligheten för oss att påbörja detta så stort tack till er! En hel del modifikationer har gjorts på orginalkortet som fortfarande sitter i min bil och arbetet på kretskort version 2 har påbörjats. Den designen ska förhoppningsvis vara en "färdig" produkt, mer eller mindre.

Nu är jag sugen på vatteninsprut, intercooler, kompsänkning och portning, chassisats, ny bil, mera ladd och mycket mer!

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=EhskbA3we2o" onclick="window.open(this.href);return false;

Mer info finns i mitt huvud och publiceras efter hand.

M v h
Användarvisningsbild
Mas_74
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Antons MB 190 2.0 Turbo

Inlägg av Mas_74 »

Kul att det kommer fler som vågar överladda sina gubb 190 mercor :mrgreen:
Ser fram emot mer bilder och info om hur projektet fortskrider.

Mvh Mas
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)

Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Antons MB 190 2.0 Turbo

Inlägg av Johnny »

Vänta nu, du måste ju vara den Anton som var/ är kursare med Tor? :)
Skriv svar