Triumph bonneville

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Ser bra ut Ola!

Var har du fått tag på de försänkta insexskruvarna?
Jag har lite svårt att hitta sådana i M8-M10 storlek här i Umeå-trakten.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Martin, den svarta kommer från en gammal gokart, m6 till golvplåten. Finns i m8, då för att fästa stolen. Den blanka hittade jag på bauhaus, hi performance avdelningen.;-).
Annars handlar jag på maskinaffärerna här i stan.
Ibland har jag handlat från Sifverts i Stockholm.

http://www.sifvert-skruv.se/sv/

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för infon of Sifverts, det skall nog ordna sig.
Skall till Örnsköldsvik idag, mer industri där än i Umeå, så ev. kan jag hitta vad jag behöver där.

En annan fråga, känner du till någon (inrikes eller utrikes) som renoverar Amal Monobloc och Concentric? :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Triumph bonneville

Inlägg av fugazi »

FÖRSÄNKT INSEXSKRUV MF6S DIN 7991
Obehandlad 10.9/A4 Rostfritt
Bild
SWEDOL \ Bygg och fästelement \ Skruv \ Insexskruv


Annars är Sifverts ett säkert kort!
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hittade en oväntad användning av kylskåpspoesin när jag behövde göra en packningsmall.
Bild

Därefter blev det dags att klä på Cylindern igen, det börjar likna något, mindre och mindre kvar att skruva dit.

För att förtydliga, så här ska man inte bygga sig en bra, välkyld cylinder. Men jag har gjort det ändå.
Så här går det i allafall till att klä på kejsaren, dess nya kläder.
Bild
Nuda
Bild
Flänsar och värmeöverförande pasta.

Bild
Insmort med pasta och tätning runtom

Bild
Voila, färdigt för montering...


Förresten så var det 30 årsdagen igår.
30 år sedan jag var på en tur till Solna och hämtade hem den (den långgafflade historien från ett foto i början på tråden).

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Ser ut som stora flänsar...du kanske satsar på E85 dessutom för att få ner värmen lite?
Jag har bara hållit på i 20 år med min Traja...så du slår mig ordentligt!! :hihi: :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Monteringen går vidare.
Martin, det är stora flänsar men hela cyllen är en dålig värmeväxlare, väger ca 10kg. Även om flänsarna klarar av att dumpa värmen så går det för trögt genom allt material. Som jag nämnt tidigare så funkar oljekylningen mellan cylindrarna hyfsat när det gäller att hålla nere temperaturen på framförallt toppen.
Jag har ärligt övervägt E85 men törs inte riktigt än.

Hur som helst lite bilder. Jag klistrar kopparpackningen med spraypackning, har funkat bra.
Bild

Sedan råkade jag på trassel när en helicoil sa upp sig när sista skruven skulle i avgasvipphuset...
Efter lite letande och order från E-bay hittade jag gängornas andra hjälp - klarar en havererad helicoil.
Bild

Efter det gick det som smort och nu står den där för lite kringpyssel innan det är dags för att implantera den igen.
Bild

Om det nu bara vore Maj månad...
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av viggo »

Å vad underbart att se att tråden är vid liv!

:) Kul hjul och fett nytt ös
man vänjer sig
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Du har ju gott om tid till maj månad...så du lär nog hinna med kringpysslet. Blir spännande att höra hur den går. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Gott Nytt år!

Tack för några peppande kommentarer, jag bjuder på en provstart!
Bild

Startar med samma mapp och inställningar som när jag rev den, med nya spridare, nya kammar, tätare ventiler etc, etc så behöver jag justera lite på mapparna. Men den går startar och brummar igen, Hurra!
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Finfina grejor Ola. Det finns inget bättre än när man gjort allt själv och motorn springer igång som det var tänkt!! :thumbright:
Själv har jag varit lite för lat i helgerna, jag får rycka upp mig! :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Fasen Ola, jag har blivit så inspirerad av dina framsteg att jag själv nu håller på med min gamla "desert sled"! Det mesta fattades när jag köpte den för 15-20 år som ett vrak från Californiska öknen, och ingenting av nytillverkade delar passar utan modifieringar, så det går lite långsammare än tänkt...
Den får nu ett elsystem för första gången på några decennier, och skall besiktas till våren!
Gott Nytt Triumph-år och hoppas på tryck i piporna!! :D
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Kul att höra Martin!
Det är alltid kul när det går någorlunda som man tänkt. Lycka till med elsystemet, jag passar på att städa garaget, nu när hojen är ihop igen.
Gott nytt år!
/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Husse1 »

Trycker på den största gillaknapp jag kan hitta!!
Gott med uppstart.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Dags att uppa lite.
Håller på med lite besiktningsgrunkor och ska snart börja lite inkörning som sugis, så det är inte mycket att ta kort på.

Under tiden har jag byggt en liten trälåda.
Bild

Och varit på Rustas utförsäljning för att skaffa lite motorer
Bild

Lådan är klar och provad lite, nu kvarstår allt annat runtikring för att kunna mäta lite luftflöde och tryck.
Tänkte att det är bra att ha lite att göra nästa vinter.
Bild

Fritt kopierat från några av våra namnkunniga här på forumet, Jens och Erland.
Jag lägger nog en separat byggtråd för detta när jag kommit lite längre.
Håll till godo med detta så länge.

PS är lite skeptisk till de "billiga" rusta motorerna, men har byggt så det är lätt att byta och bygga ut.
Såg inköpet mest som ett sätt att sparka mig själv i akterkastellet så lådan och kringutrustning blir byggda, motorer går att byta senare.

/O
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar