Triumph bonneville

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Erland Cox »

Hur klarade konan avgastempen? jag har själv funderat att göra så på turbon till en gammal Volvo, en Garrett.
Kul och originellt bygge.

Erland
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Erland.
Jag har åkt och bänkat en del med förra röret som också hade kona och det har gått bra.
Då är det dock så att inget eg. blir så varmt, aldrig sett något rödljummet annat än precis ut ur avgasportarna, kollektor och turbo har aldrig blivit så varma.
Jag kör avsiktligt utan värmebandage för att hålla ner tempen på turbo, sedan ligger den och avgasrören först i luftströmmen och kyls rätt bra. (kastar värdefull energi i sjön, jag vet...)
Bensintanken är placerad bara några centimeter från turbon, så jag får ju ta det lite lugnt med värmen. (Den är dock av stål och har gott om värmeskyddsmatta mot turbon).

Konan var förresten ett experiment i bänken som föll väl ut, lägre avgasmottryck inkl. konan jobbade upp laddtrycket lite tidigare.
(6-7 grader direkt snott från moppetrimmningens diffusortänk)

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker också att det borde ge rätt mycket bättre tryckåtervinning än att dumpa ut i ett stort hål som man delar med flödet från wastegaten som måste störa duktigt.
Behåller jag turbon med intern wastegate ska jag prova detta.

Erland
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av loop »

Koolt bygge.
Jag vill gärna veta mer om cylindergjutningen.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Loop, vad mer vill du veta?
Det blev ju för min del en oanvändbar cylinder.

Men visst, den ser frän ut och det var en tur upp i kunskaperna kring släpp i gjutformar och lite produktionsteknik som var lärorika.
Och som vanligt... skulle jag göra det en gång till skulle jag ta mig an det hela lite annorlunda.
Titta på gjutna flygplanscylindrar så förstår du. Om det blir en nästa gång ska gjutformen byggas upp av ett lager för varje fläns så att de kan göras tunnare och utan släpp, en mycket mer komplicerad gjutform...


Så här gjorde jag, denna gången:
Jag fick hjälp att fräsa fram lite delar i plast (Eskilstuna modellsnickeri).
En cylinderfotsdel och ett gjutsläpp för översta delen av cylindern, 4st styrningar för cylinderhålen, samt en gjutform för en 1/2 fläns, i denna gjöt jag tillräckligt många 1/2 flänsar i plast.
I plastgjutningen fick jag med hål för två styrpinnar dia 12mm.
Sedan var det "bara" att trä cylinderfot och önskat antal flänsar på ett par lämpliga styrpinnar.
Flänsarnas storlek friserades sedan med slipverktyg så att cylindern fick önskad yttre kurvatur.
Det sammansatta paketet monterades på en oljeboard med skruvar från baksidan, sedan använde jag modellera för att forma för ingjöt som gjöts i samma plast som flänsarna.

Eftersom cylindern är likformig bak och fram räckte det med en halv gjutform, TechCast gjorde två gips formar från mitt negativ för att få en cylinder, den formen som syns tidigare i tråden.

Kärnlådan för cylindrarna gjöt jag när jag mätt in cylinderstyrningarna och har sin grundform i ett 75mm plastavloppsrör. Av kärnlådan fick TechCast gjuta två kärnor.

De två cylinderhalvformarna styrdes så av de två cylinderkärnorna till den färdiga gjutformen.

Vilken sammansättning gjutningen hade har jag inte koll på längre, däremot vet jag att Techcast härdade aluminiumet efter gjutningen åt mig.

På en Triumph gängar man dragstänger i cylindern för att få fast toppen, på cylinderns avgassida blev det så varmt att gängorna mjuknade, Det hela stannade någorlunda (hade gått att leva med) när jag borrade mig ner i cylindern och slog gängorna i dess underkant. Sedan gjorde jag fodren lite för små upptill Fodrens kant blev bara 1mm grövre än fodret, lite för lite anliggning mot aluminiumet, så de sjönk.
Det ledde till läckage mellan cylindrarna och med en parallelltwin är det överlapp i ena hålet när det smäller i det andra och rätt mycket läckage däremellan ger ingen effekt.

Ett test med kastbyte alu-cylinder kontra gamla stålet gav tydliga besked i bromsbänken, så för mig kändes det och gör så fortfarande som bortkastad tid att fortsätta brottas med alucylindern, den tog två-tre år av bristande framsteg i projektet - det sög kan man säga.


Ps jag har ett obearbetat gjutämne kvar.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av loop »

Vad är det för sorts gjutform? Är det lost foam eller liknande metod? Osv? Väldigt koolt projekt. Gjutning är ett nytt intresse för mig.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Så blev det då lite åka i år, en dag som ägnats åt mappning, nu med Alpha-N istf. Speed Density.
Trodde det skulle ta tid och bli sedvanligt knepigt men det visade sig att Autotune funktionen i TunerStudio var en bra hjälp, så på bara 3-mils fram och tillbaka körningar har jag en mappning som är fullt körbar, lite putsning är det väl men otroligt smidigt ändå.

Hojen blev framförallt mer körbar från stillastående och i lågfart, pådrag från lägre hastigheter mm.
Jag kör med en TP-mapp som primärlast och och en MAP-map som sekundär last där MAP-mappen eg bara är laddtryckskompenstion.
Dvs alla varvtal för tex 180kPa har värdet ca 180 (100 på alla upp till 100kPa därefter ökande).
MSII-extra 3.2.1 någonting.

Bild

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:02 pm, redigerad totalt 2 gång.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Husse1 »

J-ar vad frän den är!
Underbart bygge, avis så jag nästan kräks. :)
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Angående mappning med alpha-N. Andra bensinmappen, på MAP/RPM ges värdet 100 i grunden, sedan kan man feta på eller leana ut med tex 20% genom att ange 80 eller 120. Som jag började enl. tidigare inlägg, dränkte sig hojen fullständigt när jag började ladda på.

Sedan har nya laddluftkylaren fått vara med på en drygt 50 mil lång testkörning ner till Bankeryd för lite camping, det gick utmärkt. Även om 26 mil hem i regn var mindre kul...

Bild

PS bra med lite on-off knapp på laddtrycksstyrningens spänningsmatning när man ska toura. på "bara" 0,5 bar går det lugnt och fint.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hej!

Det här är inget att vara avis på...
---FILM--- kommer kanske igen
Troligtvis en gamal ramlagerskada som inte reparerats helt rätt, sprickanvisning kvar i godset eller så - om jag nu inte lyckats få till en sjuhelsikes effekt förståss..
Bild

Råkar någon ha ett vänsterväxlat Trajablock på hyllan så hör gärna av er här.
/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Har lyckats få hem ett block som behöver lite svets, men är helt i de väsentliga delarna. Som jag bedömer det ett block som monterats, tappats i golvet och sedan blivit stående (sedan 1977 är det möjligt?) I alla fall inga skrapmärken efter transkedja och annat som det annars blir direkt vid start. Håller på att tittar på nya kolvar då ena knappen gett sig och kolvbulten skadat cylindern. Åka blir det igen, men vet inte när.

Har trösthandlat lite nya slitagedelar, som större utgående drev för lite mer fart, nu när den börjat gå bra.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av viggo »

för jävla 3vlig tråd. inte för att jag förstår så mycket men är desto mer imponerad!
man vänjer sig
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hej, Viggo, tack för att du gillar det jag skriver. Jag har ju inte alltid så frekvent uppdatering och hojen har varit med mig många år, så vissa saker kanske inte är helt klara.

Nya kolvar ligger hos tullen och väntar så får dem förhoppningsvis innan nyår. under tiden har min gamla Rockford fått bita lite i reservvevhuset, för att anpassa det till resten.
Bild

Börjar med att grovfräsa för att få koll på hur mycket svets som behövs, Jag behöver lite stödpunkter för pinnbultar och bla måste jag ner med pinnbultarna för toppen under cylinderfodren, för det behövs lite svets för att få gods för gängor mm. Men först bort med lite material på registersidan för nytt oljepumpsfäste. Tuschkladdet är områden som behöver lite svets, otäckt nära ramlagerlägen mm
Bild

Därefter lite grovfilande på en aluminiumbit för att få hyfsad form på den, på denna ska Oljepumpen monteras samt att den ska täta mot block och registerkåpa.
Bild

Och på baksidan en lite tjockare del för anslutningar för sumpretur, oljetank till och retur.
Bild

Grovt tillyxat på frihand, kommer att filas och slipas till passning det sista, samt en avslutande planing av packningsytor mm.

Sist en lite titt på två trasiga drivsidor, den spräckta och den "nya" tappade med sin defekt och en stålring som ska med son extrafäste för transkedjespänningen bla. (denna ring ärver jag med, tack vare att den höll ihop vevhuset kom jag hem sist.
Bild

Funderar även på om lite vassare kammar skulle få bort lite spikningar i mellanregistret, ev. bara på insug. Är lite orolig för mera kam, då jag kommit från "vassa" kammar till fungerande motor med orginalkammarna. De jag funderar på är ca 280 i duration vid 0,20" eg är det mest lyftet jag vill åt då portarna gillar det, vi får se hur det landar. Nyfiken är jag som sagt.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Här rör det sig sakta framåt.

Nya kolvarna hemma men de är lite för smala i för min lillände så de fick vi fixa.
Bild
Ett problem, en lösning och ett resultat.
kryddat med en pelarborrmaskin så funkar det bra, lagren är 17mm utv samma som pinnbultarna ock styr upp fräsen.
vinkelrätt blir det och måttputsningen går med handborrmaskinen.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Sakta och osäkert rör det på sig.
Nya vevhuset behövde masseras i mynningen för att svälja cylindern.
Bild
Det gick över förväntan och ser redan riktigt bra ut.
Bild
När jag ändå var i verkstaden så svarvade jag ner de nya kolvarna, ska sedan mätas och finjusteras till rätt volym.
Har även svetsat på lite gods och bearbetat fram så att registersidan nu är redo att ta emot registerkåpan.
Slutlig bultplacering för oljepumpen etc. får jag göra när jag kan provmontera vevaxeln.
Bild

Nedan en liten tavla över svunna tider...
Bild

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar