Triumph bonneville

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Det blev en del åkt förra sommaren, lite av inkörning men också lite gasande på slutet.
Jag vart riktigt sugen på bänkning, för jag tycker att det går bra nu.

Det vart ändå lite för mycket olja på motorn och lite för mycket mekaniskt ljud, tyckte jag, så jag avstog och beslöt att riva för att se hur läget var. Jag hade tre cylindermuttrar som skulle bytas åndå.

Så detta blev en servicevinter.

Första observationen, konstigt rena fläckar i topp och kolv samt "spiknings" tecken på kolv - varför?
Bild

Bild

Med lite modellera så fann jag att kolvens kurva bildade en trång sektion halvvägs upp - det jag vill ha är trängst närmast packningsytan/kolven och sedan öppnare in mot förbränningsrummet, för att få en rörelse in mot förbränningsrummets mitt, nu verkade det mest rotera vid kompression. Jag mätte och kom fram till att plansvarva kolvdomen till fast vinkel istället för att ha en kurva.
Bild

Med en liten extra fasning så blev det bra och på köpet lite lägre kompression, ner runt 8,5:1
Bild

En annan oro var hur kolvbultsknapparna skötte sig, obefogat, de såg bra ut.

Jag beslöt att lugna mig här, tillverka nya packningar och på med cylindern igen.

Jag rev lite på registersidan för att ställa om kammarna lite, jag hade lite tecken på reversion och vill försämra mellanregistret lite för att få bort spikningstendensen, jag ökade insugslobvinkeln med 5 grader. så får vi se vad det blir.
Nu vid 0,5mm In 23,5/64,5 och Ut 53/14.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Nästa tag blev ventilerna som trots blotta 50 mil var oroväckande glappa och hade läckt.

Eftersom själv är bästa dräng så fick det bli snikrenovering...Omsvarvning av volvo ventiler ger 5 hundradelar kraftigare ventilskaft, tillräckligt för att kunna brotscha in de slitna styrningarna (50 mil...)

Jag skaffade ett Neway fräshuvud för att fräscha på ventilsätena och svarvade ner 44 resp 40 ventiler till 42 resp 38mm. RF på avgas och standard med hårdchromade skaft på insug. Jag passade även på att korta avståndet knasterspår-ventil för att bättra på ventilgeometrin (Ventilerna är kraftigt infrästa i toppen och vipparmsgeometrin lite fel) - anpassning av inspänningsmått, naturligtvis.

Hårda ventiler behövde lite sliphjälp så ett gångjärn och flexdremel fick hjälpa till (inte på tätningsytorna som på bilden utan på andra ytor)
Bild

Så Blev det också en liten djup och volymkalibrering, innan toppen vart klar för montage.
Bild

Där är jag idag med toppen. Innan den åker på behöver jag kolla mitt triggerhjul, trots geometriskt korrekt indelning mellan magneterna så mäter jag 2graders skillnad mellan "öppnings" flankerna på höger/vänster cylinder - när jag nu jagar bort spikningar så är en sådan skillnad inte acceptabel.
Ett par hjul har jag gjort enl. metoden nedan, men nu har jag ett som öppnar lika men stänger lite olika, det bör vara ok, men jag ska kalibrera vidare (byta magneter, svarva nytt hjul, höja sänka magneter etc.) till jag får det rätt..
Bild

Visst ja, vår igen....
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 11:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av bop »

Förbannat fränt bygge!
Det är så härligt perverst med sprut och turbo på en gammal turner-twin. Lite som om mormor skaffade silikon...
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Kul att se Ola att du är igång med modifieringar! :thumbright:
Jag kommer bara att täta transkåpan sen är min Traja redo för en ny sommar. Det enda som hände förra sommmaren var att jag tappade någon enstaka mutter och bult... :hihi:
Rolig jämförelse som "bop" skrev :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Ja, svaren roar, både mormor på silikon och ballruskor är nya tankar... :hihi:

Som allt ny hop plockat så måste det skakas ner lite så en och annan mutter räknas nästan inte som förlust!
Även om jag gillar brittiska parallelltwinnar så har jag aldrig haft okomplicerade förhållanden med dem, de har alltid krävt sin översyn och utbyte av delar. Jag tror inte att jag varit snäll med dem, men det handlar mycket om just omvårdnad, sviker man det så vill de gärna se till att saker behöver bytas ut.

Nu ska vi se, första trajan fick portning, dubbeltändstift, stora ventiler och 11:1 kolvar och stoppades i eget chopperchassi, stelbent.. :doh:
Nästa britt, Norton fick portning, Dellorto 32:or och 4S-kam... :roll:
Guzzin LMII körde jag hårt i över 10 år, bytte startmotor. :thumbright:
Den Gula, uj uj, ja det vet ni ju om ni kommit hit i tråden. 8)

Idag har jag lyckats få till ett triggerhjul som funkar på 62-8 grader på båda pottorna och även lyckats lägga på locket och få dit alla kåpor. Lite fundering på om jag ska ordna en bättre montering av förgasarna, men med tanke på allt annat vårstök, kanske jag sträcker mig efter silikontuben och --- nej just det, det funkar ju inte med bensin..får bli annat tätningsmedel.

/O
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Ola, jag tänker på den rena fläcken på kolven...kan det vara så att bränsleluftblandningen inte är riktigt jämt fördelad, och du får ett överskott på bränsle just där...och det sköljer området rent?
Det skulle kunna öka tendensen till spikning, visst område ovanför kolvtoppen för fett medan ett annat för magert?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Martin!

Jag ungefär så tänker jag med, hög hastighet eller ej brännbar blandning(fet) kan ju vara orsak, har sett liknande på tvåtaktskolvar vid spolkanalerna.
Har inte sett det tidigare i denna motor.
Jag vet att den brännt lite olika i båda hålen, det såg mer likt ut på stiften med de nya spridarna men i toppen ser det ju rätt olika ut, hoppas det blir bättre med nya triggerhjulet.

Min cylinder har 5mm mer i cylinder CC än original, toppkupolerna sitter därför tätare, då blir det blir trängre på utsidan vid tändstiftet jfrt med insidan. (Därför excentersvarvade jag 2: kolvarna när jag hade valet, vid detta kolvbytet tog jag vad jag fick tag på)

1:a Kolvarna hade mindre domer, så de var inte nära väggarna i toppen, lägre komp 7,9:1.
2:a kolvarna hade excentriska domer, dvs centriskt i toppens domer runt 8,9:1.
De här har samma domstorlek ungefär som de 2:a men de är centriska på kolven, det jag såg med modellera, var att vid fläcken var kolven riktigt nära toppen, men ner mot kolven någon millimeter längre ifrån, I princip skärmades tändstiftet av.
Med rak vinkel på kolvdomen så har jag kolven närmast toppen ner mot cylindern och mer avstånd ju längre upp i toppen jag tittar, så som en squiss yta ska vara. Nu har jag lagt mig 2mm från toppen så någon squiss blir det väl inte, men ändå vinklar åt rätt håll, fasningen på kolven nära tändstiftet öppnar också upp lite.

Vi ska ju ha något att titta på i höst också, det finns observationsinstument för att ta en titt i mellantid också.

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av viggo »

Har du nå bilder på dubbelstiftaren? Och gav det något? Läste något gammalt MCMreportage där de gjorde det med någon harleytraktor och där gav det ett gäng häst utan någon annan modifiering.
man vänjer sig
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

En liten update.

I år är det mest altansnickeri på schemat, men jag har nyss avverkat en 50mila tripp till Brittaniarallyt i Sunnemo.
Här en bild vid hemkomsten.
Bild

Kanske inte så rejsigt med packväskor, men jag vill gärna långfärdstesta också.
Det har förutom en strömbrytare som vibrerade sönder funkat otroligt bra.
Med 21 kugg fram får jag drygt 3000 varv vid 110-120km/h och teoretiskt bort mot 250km/h vid fullt urvarv på fyran, nu har jag inte testat mer än drygt 6000, men då går det undan. På långresan körde jag med grundtryck (ca 0,5bar) och det räcker bra.

På sätt och vis en galen drevning med en fyrväxlad låda, men det håller nere vibrationerna och gör det hela till en skön åkning, vridet finns där så det går inte alls dåligt, känns lite skumt att behöva gå ner på trean för att köra 70 bara.

Filipstad-Molkom var en riktig höjdare, bred fin E-väg som både svänger och är backig, lite skoj att cykeln med konstant gas
accelererar i uppförsbackarna när turbon lägger på tryck.

Till vintern får jag nog backa tillbaka utväxlingen lite genom att byta bakdrevet..

Det verkar som att jag fått bort det mesta av spikningar och oroliga tendenser, jag kan ge benet vid 2000-2500 och den drar till 6500 med ett skapligt effektupptag runt 4000 när turbon börjar trivas.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 11:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Triumph bonneville

Inlägg av blackadder »

Vad kul att det verkar fungera.
Roligt att du kör såpass långt med den också.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Det är mycket imponerande vad du har åstadkommit med den gamla Trajan! :thumbright:
Min tuffar på lika problemfritt, det enda är att oljeläckaget har ökat en aning! :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
viggo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tis jul 27, 2010 10:46 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Triumph bonneville

Inlägg av viggo »

Ah så jävla fett!

Jag råkade ut för ett motorras i mars, hade ur motorn för att gå igenom den i april och så brann garaget ner i maj. En hjälte sprang in och räddade allt som stod på hjul men då låg motorn (och tank, pipor etc.) på arbetsbänken. Har nu fått tag i en högerväxlad 750motor och det mesta annat som saknades, samt petat ner försäkringspengarna i en T100. Fan 500kubikarna är ju riktigt roliga, förutom på motorväg, men vad är kul på motorväg (förutom att vara passagerare och dricka öl och spela stereo)?
man vänjer sig
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Hej Ola,
jag börjar allt oftare tänka på att bygga en flödesbänk. Hur blev det med dina asksug-motorer...blev det bra allting eller är det något som du tycker kan göras annorlunda/bättre för en som börjar från scratch??

Hälsar,
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Här har det varit stiltje under 2017, sabbatsår helt enkelt...
Eller, nej! det har ju börjat åkas gokart så jag har inte hunnit något annat.
Dottern är nu biten i den ädla sporten, så det lär fortsätta även i år

Här är tråden uppdaterad med bilder igen efter Photobucket's svekfulla beteende. Filmerna har jag inte fått in i tråden än.

Just donar jag med byte av frambroms, för att det behövs lite mer stoppkraft och lite ändrad instrumentering, sedan väntar besiktning.
Förhoppningsvis för sista gången.
/O
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar