Triumph bonneville

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Triumph bonneville

Inlägg av fugazi »

Imponerande konst(hant)verk...
Sista bilden ser ut att vara ett riktigt konstvÄrk! :thumbright:
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Dags för en liten uppdatering.
Långsamt ramlar det in lite paket, ventiler, styrningar, kammar, lager mm

Vevhushalvorna är bortlämnade för att fräsa upp ramlagerlägena för mina 72mm rullager, i samma sändning skickade jag en renplockad topp för planing.

Har haft svårt att hitta hjälp med foderbytet så jag har plockat ut fodret på eget bevåg och visar samtidigt oljekylkanalerna mot fodret.
Bild

Förhoppningen är att det ska vara lättare att få hjälp med att svarva enbart fodret.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli...

När det var fullt hos alla reparatörer jag känner före semestern blev det lite gjort. Jag fick ett nytt foder svarvat och kunde montera det själv, fick sedan hjälp med borrning och hening.
Bild

Vevstakslagren såg fina ut, så oljetrycket verkar ok.
Bild

Med nya ramlager, denna gången med ett styrande lager på drivsidan och nära nollspel i sida så var det bara att montera vevaxeln.
Bild

Sedan vända ner den i vevhuset med sina nyfrästa lagerlägen.
Bild

Sedan på med locket (registersidan).
Här med monterad oljepumpshållardel inkl. borrade oljekanaler mm
Bild

Sedan var det lika bra att kasta i lådan när det ändå rullar på.
Bild

Samt provmontera de nya pinnbultarna och kolvarna.
Bild

Det rullar på bra men det är mycket mätande och kontrollerande, det skiljer en hel del i mått mellan gamla -76a vevhuset och denna 79:a. Små dimensionsskillnader i gjutningen gör att det inte går fritt överallt som tidigare. Ett steg fram två bak.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:23 pm, redigerad totalt 2 gång.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Alltid roligt att se en gammal Traja som får nytt liv! Jag har själv en helrenoverad 650 TR6R 67a i källaren (ett 20-års projekt...), lacken fattas än så länge men till nästa sommar är det meningen att den skall börja rulla på vägarna igen... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Performance_seeker, kul att höra ännu en med engelska sjukan...

Här i garaget har jag jobbat vidare med transen, stödlagrets hållare har skruvats dit, två excentriska skivor som jag vridit tills lagret hamnar i centrum av axeln och sedan borra. gänga skruvat fast. (original sitter här en packbox i ett lock)
Bild

Den hemmasmidda stödet för transkedjespännaren har jag visat tidigare i tråden, här är en närmare bild.
I framkant lagrar sträckarbladet på orginalets ipressade pinne. Då det inte räcker iom att jag har mer krum på bladet med nortonkorgens färre kuggantal så har jag även en skruv framför orginalfästet förbundet med ett stag i ytteränden, runt den främre bulten har jag en hylsa som har ett halvt rör påsvetsat som stöd för sträckarbladets främre del.
Bild

Annars så har toppen återvänt från PB i Göteborg, där den fått nya styrningar och nya insugsventiler, avgasens får åka med ett tag till.
Nya lyftarguidar är på väg ner i cylindern, så att jag snart kan tima kammar mm.
Bild

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Mycket jobb och lite nöje.
På nöjes sidan finns att :
Nu står kammarna på 27/56 in 105, nockvinkel och 67/22 ut, nockvinkel 113grader.
(mätt på 0,5mm)
Det är nya kammar in och ut, med en avgaskam med lite mer duration än tidigare. Förra monteringen hade jag 103/109 och tyckte att maskin blev lam på varv så jag stänger insug lite senare denna gång.
Avgaskammen törs jag inte stänga senare, orolig för överlappet, låter därför nockvinkeln stjälpa iväg.

I övrigt, för märkes trogna, "vanliga" Triumph 650 std-kammar.
71-1063 in och 70-9990 ut (förra monteringen hade jag 70-9989 ut - hittade ingen sådan och båda är listade som original 650 kammar.)

/Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Nää, nu tror jag du skojar...mycket jobb och mycket nöje menar du säkert... :hihi:

Det är nu så många år sen jag monterade ihop min Trajamotor att jag inte kommer ihåg någonting alls om kaminställningen...men jag kostade på den nya kammar utan att det behövdes... :thumbright:

Det är intressant att följa ditt projekt!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Performance_seeker, kul att kunna glädja med lite Triumph meck.

Det är av rent emotionella skäl jag håller på med denna motor, jag har för länge sedan konstaterat att det finns bättre motorer att utgå från, men Traja 750 var den första stora hojen för mig och denna motor fortsättningen på den trimmning jag utsatte den för, en fantastiska känslan av stor hoj... Att det sedan lyckats gå 25 år sedan dess har jag ingen bra förklaring på...

Eftersom forumet vill ha bilder så bjuder jag på en jämförelse mellan 650 stötstång och min, som är ca 2cm kortare än en 750 stång.
Bild

Sedan en liten bild på själva kamtimingen.
Bild

Jag hoppas fortfarande på att komma ut på en sväng innan vintermössan lägger sig över landskapet.
Kanske lyckas få till lite inkörning.
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Visst är det så, tekniskt sett finns alltid bättre konstruktioner att få tag, men känslan för prylarna är mycket viktig!
Mitt hjärta klappar varmt för Triumphen, trots att det min första och än så länge enda. I ungdomen dånande jag omkring på en BSA A7 (500cc 2-cyl), ända tills vevaxeln small av och inga pengar fanns för att skaffa en ny.
Sen dess har det blivit en lång rad japanska och italienska 2-hjulingar, och sen blev det plötsligt en 67a Traja! En bilfirma i Stockholm hade fått med ett gäng skrotiga Trajor i samband med import av gamla Cadillacs! Jag kom sent till firman och det var bara 2 lessna kvar...köpte den ena som hade använts som "desert sled" i Californiska öknen, och det mesta fattades på hojen.

Det blev rätt dyrt att få tag på allt som fattades, och kvaliteten på nytillverkat var inte den bästa alla gånger. Och en nästan ofattbar tur hade jag att få tag på alu-huset till baklyktan som USA-modellerna hade. Jag var mycket nöjd tills jag började förstå att det var en BSA-modell på baklykta jag hade (en liten skillnad på dom)...otroligt nog kom jag i kontakt med en kille som hade ett Traja-hus...men behövde BSA-modellens. Vi bytte jämt, vilken tur!

Motorn gick inte att starta och det var ju helt klart när man tittade på hojen att allt måste plockas ner i molekyler. Till min stora förvåning visade det sig att motor och växellåda var knappt körda alls, inget slitage någonstans!

Det blev i alla fall att jag bytte kammar och lyftare, ny oljepump, kraftigare generator och elektroniskt tändsystem.
Det var spännade att försöka starta motorn för första gången...det här är nu 15-20 år sedan...och motorn startade genast och gick stadigt som ett schweitzerur!! Fantastiskt! Och vilken härlig motorgång, så skall det låta!
Så i vinter skall lacken blåsas på och så skall den ut på vägarna till våren! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hoppas det går väl för dig Performance_seeker, det är ett tag sedan jag fin-renoverade, men det har sin charm det också.

Här har jag fått dit registerkåpa med oljepump
Bild

Sedan har jag slipat till en ventil så den fått lite tänder därefter skavt fram ventilurtag på insug, avgasventilen är så pass långt insänkt i toppen att det inte behövdes där.
Sedan tillverkade jag fäste för att kunna slipa kolvarna, de fina MTC-kolvarna var lite väl tunga.
Vevaxeln är balanserad efter de första kolvarna, 275g. Sedan bytte jag ju kolvar och de vägde 293, jag provade och det har fungerat bra det också.
Jag tycker att vibrationerna blev mer jämnt spridda oavsett varvtal (bra/dåligt? vevhuset sprack ju! tror inte detta har med det att göra men...)
MTC kolvarna i sin tur vägde in på 318g - de är ju stöpta för att klara extrem kompression med exotiskt bränsle i dragracing -.
Jag har slipat precis överallt där jag törs, har hållit 3-3,5mm gods i kolvsidorna och >6 på kolvtoppen (konstaterat med fingrarna...)
Som de ligger nu har jag kommit ner till 290g, vilket får räcka, jag törs inte ta mer.
Bild

Jag är mycket nöjd med kolvfixturen, stadig enkel och skonsam.

Tre generationer kolvar, överst Wiseco street kolvarna 275g, sedan Wiseco blanks med hemsvarvade domer 293g, MTC-kolv med svarvad dom, orörd insida 318g, sedan en MTC-kolv under bearbetning - på väg mot <290g.
Bild

Nästan färdiga kolvar, får nog lägga några timmar till, dels på ventilurtaget men främst på att jämna ytorna invändigt, nu är det lite vågigt, som framkommer av bilden.
Bild

Om ni tycker att ventilurtaget ser konstigt ut så beror det kanske på att cylindrarna är ca 5mm längre isär på denna än original triumph, därför träffr inte ventilen mitt på kolven, därav det lite skeva utseendet.

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Imponerande jobb du gör Ola!
Det som fattas i sofistikerade verktyg får man ersätta med lite finurlighet!! Det kan ta lite längre tid men blir ofta minst lika bra! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Nä, det kan bli kul utan sofistikerade verktyg också. För att slipa/ polera det sista i kolvar har jag använt en polersats från claes-o(89kr). En sats med blå gummiliknande stift med 3 mm skaft. Perfekt till Dremeln. Ganska slitstarka, lagom avverkning och lätt formade mot bänkslipen .
Enda nackdelen är att nu luktar det kondom i hela garaget...

:-)
Ola
Ola Wendelin, Eskilstuna
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Performance_seeker »

Hahaha...kondomlukt i garaget... :D nä, det är kanske inte så bra i längden... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Det luktar fortfarande... så jag tog tag i lite fräsning i stället.
Jag gillar normalt sett inte att hälla glas och grus på grejerna. Det sot lager som finns är ju en bra temperatur barriär.
Men jag får tacka Tomas på PB att han blästrade toppen när han bytte styrningar. Vi upptäckte då lite sprickor i avgaskanalerna, mot pinnbultshålen. Lite för ivrigt portat...
Jag beslöt att fodra hålen på samma sätt som Triumph har orginal på insug. 12 mm borr och 10 mm insida ger lite tjockare foder än på insug. På bilden syns också de djupt sänkta avgassätena (tänkt att motverka bakströmmning).
Bild
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Ola_W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: tis apr 26, 2011 7:50 pm

Re: Triumph bonneville

Inlägg av Ola_W »

Hej igen, nu tänkte jag plåga med lite mera bilder på kolvarna...
Jag beslöt att rugga ytan invändigt med 120-grov slipduk för att ge så bra värmeöverföring mot oljan som möjligt.
(Lite väl teoretiskt kanske, men en polerad yta hindrar värmeöverföring - så jag satsar på motsatsen).
Ovansidan våtslipad med motsvarande 400-600 korn med slipsvamp.

Bild

Bild

Jag passar också på att bidra med ett par snygga foton på den färdig monterade toppen.
Ett par nya lättare kolvbultar anlände från USA till Arlanda i morse, så kanske att jag kan slå ihop överdelen inom någon vecka...
Bild
Bild
På den sista bilden syns att mina nya skyddsrör i bulthålen är lite kraftigare på avgas än orginalets på insug (som knappt syns alls).

Snart kanske jag kan presentera lite bilder på när motorn åker ner i ramen...

/Ola
Senast redigerad av Ola_W den mån jan 29, 2018 10:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ola Wendelin, Eskilstuna
Skriv svar