Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av jonas landin »

Den ska va komplett, å gick när den plockades ur!

Har för mig det va en -84, sitter 2-portare på den.
Dock har den legat ute under en pressenning i 2år, så en isärplockning å genomgång är att föredra!

1000:- lr 2500:- med 727-låda?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Får återkomma, låter intressant. Måste börja undersöka vart jag ska förvara alla braattha saker.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Falkenrejsing skrev:Har börjat läsa energi och processteknik, en tvåårig utbildning med vissa möjligheter att gå vidare till ingenjörsexamen senare...
Låter bra, dina kommande kunskaper i reglerteknik kommer väl till pass när du skall bygga datorstyrd storblockare! :D :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Ser redan nu att den (betydligt) mer avancerade matten man läser nu kan komma till nytta i hobby syfte senare. Plus att bilmecket kan bli mer inspirerande om man får ett jobb på annat håll.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av loop »

Aha. Jag dräller runt på Ringhals under revisionerna. Men flyttar prylar
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Där ser man loop, många fler än man tänkt på som jobbar där inne har jag förstått nu. Får väl se vart man hamnar i framtiden. Kan meddela alla att matte inte är min starkaste sida, iallafall har jag lång startsträcka. Sen underlättar det säkert inte att man är ganska ringrostig.

Har idag börjat demontera lite inredning, stolar och baksäte är ur. Ska fixa lite lådor att packa ner skruv i så ska instegslister och matta mm. ut också. Ska skrapa underedsmassa och förbereda för att svetsa in stöd från subframe connectorn upp i golvet, blir inte hela vägen då det inte känns motiverande, men hela fotbrunnen bak går ganska lätt att sy in i balken. Sen blir det nog något stöd lite längre fram med.
Sen ska "torque boxen" boxas in fram+bak (gör en låda från ramskenan till tröskeln fram och bak, cab-förstärkning på mopar)
Sist men inte minst är planen en skruvad störtbåge för att styva upp chassit rejält. Tänkte svetsa lådor i tröskeln med 150x150+5 plåt (typ) för att fästa huvudbågen och framåtsträvan. Framåtsträvan hamnar nog vid original främre rambalk, men den för huvudbågen får nog ett stöd svetsat från connectorn och ut också.
Frågan är, får man göra så, lådkonstruktionen alltså? Står i drt att man ska ha en platta på 150x150x3 i botten på strävan och en 150x150x3 under golvet som stöd när man skruvar, men här blir ju istället en 5mm plåt att skruva i, blir ju tjockare på det viset då golvet knappast är 2mm tjockt, men jag kanske missar något som de tänkt på?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Hittat en komplett framvagn till plymouth volare för lagom pengar, 2000:-, norska eller svenska vet jag ej men en norrman som säljer iallafall. Dessa framspindlar ska gå att transplantera till min bil på ett enkelt vis, och då har man genast lite trevligare bromsar fram. Återstår bara att se om ägaren vill skicka eller om jag blir tvungen att kuska upp till Fredrikstad.
Sen får man väl tillverka en adapter till bromservot då volaren verkar ha 2-bultad H-cylinder. Dock är den i aluminium, vilket inte är det sämsta. Får väl se om norrmannen har kvar sånt med, komplett huvudcylinder+bromsservo kunde ju vara trevligt menar jag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Då har Norrmannen hört av sig, framvagnen jag skulle hämtat på lördag är stulen (!?) så jag får väl leta vidare. Hittat en som skrotar en likadan bil i Karlstadtrakten, får väl se om det går att få kontakt med den killen, skivbromsar är högt på listan över vad som "måste" göras (före ex. vis diffbroms och slicks, men det var ju roligt så det kom före ändå på något vis)

Har även rivit ut en del inredning för att kunna svetsa förstyvningar i golvet, samt plåtar att skruva buren i.
Ska även se till att rensa upp i kabelhärvan för extramätare odyl., då den blev ihopfuskad för att kunna köra förra sommaren, och inte håller önskad standard. Blir en ny separat säkringsdosa och sen koppla alla extrafunktioner via den tänker jag mig. Och relä till framljuset mm.

Och sen lite bilder där liket står och skäms för sig.

BildBild
Här är den, utan vinyltak i motljus. Ser man efter noga ser man även fläskarepan jag gjorde i lacken på höger dörr när jag skulle ha in den i garaget och missade en utdragen låda i ett verktygsskåp, eller, inte missade lådan. Hur man nu väljer att se det.

Bild
En bild med sätena ur. Skiten på golvet är stoppning från sätena som smular sönder sakta men säkert. Ska ha ur mattor och sånt i vinter så jag vågar svetsa i underredet. Tänkte kanske investera i ett par obekväma sittastill dragracestolar från summit, sådana i gjuten plast med vinylöverdrag. Detta bli ändå ingen långfärdsbil och original väger ju bly! tunga som as. Och sedan snida ihop fästen som passar i originalhålen så det är lätt att byta tillbaks.

Funderar även på att när (om) buren är på plats (blir som sagt skruvad) göra ett försök att täta bagaget med aluplåtar bakom baksätet (där det bara är papp nu) för att i möjligaste mån få bilen godkänd av SBF, om nu andan skulle falla på i framtiden.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Vad som hände med bilderna övergår mitt förstånd...
Får se om jag rättar till det imorgon.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av loop »

Vilka framvagnar kan man ta saker från? Jag tackade nej ttttill en gratis Valiantframvagn med skivor en gång. Jag kan kolla lite om du vill?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

De som passar bra är -73 och uppåt B, F, J, M och R-body. Så valiant är tyvärr "fel" då den är A-body.
Spindlarna från vallen passar, men skivorna är större på de senare bilarna och bultcirklen stämmer.
(valiant och dart har ju någon avart där i regel)

Spindlar från, volare/aspen, fury, monaco, cordoba osv. passar. Fury mfl. har 0,75" större diameter på skivan, vilket kan vara trevligt när man ändå byter. Ska väl gå att hitta någon stans i buskarna, finns ju många donatorer. Annars får det bli en resa till Osby-skroten i vår.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Då har det gått en tid. Har för första gången på ganska länge GJORT MIG AV med bra att ha saker! då jag börjat inse att dessa knappast kommer komma till användning inom överskådlig framtid. Så jag sålde HX55:an till en kille som skulle bygga BMW istället. Och för att återfå balansen ibland saker man har liggandes så köptes en liten kuriositet som kommer bild på fram över, en bit streetrace fossil kan man väl kalla det.

I övrigt tar skolan en hel massa tid och jag försöker timea in lite skruvande nu under senhösten, får väl bara hålla tummarna.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

En sådan här ska (kanske) provas i framtiden, mest för att det är ett otroligt intressant samtalsämne när man öppnar huven. (eller, den lär väl titta ut från under huven antar jag)

Bild
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Thunderbo1t »

Dom finns fortfarande att köpa nya på Norrlands Custom, men vad jag förstår så tillverkas de inte längre?
Varför blev de aldrig någon hit? Har själv känt ett litet behov av att pröva en..... men lyckats motstå än så länge.... :-D

http://www.predatorperformanceproducts.com/
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag har sett att de finns att få tag på på ett par ställen. Har mailat tillverkaren om rep-satserna på deras hemsida.
Enligt vissa blev de en flopp för att de inte funkar som en holley, så man kan inte justera den som en holley, man måste läsa instruktionerna och sånt där jobbigt.
Enligt andra floppade dom för att de inte fungerar att göra något alls med, de har ingen tomgång, funkar inte på full gas, sörplar soppa (det säger tillverkaren också, och jag tror dem. Inget tillskottssytem, alls borgar ju för det)

Mer sanningsenligt och rimligt verkar det vara att dessa aspekter hjälptes åt, samt att det var dålig ekonomi i företaget vilket gav svajjig kvalitet och att NHRA (som sponsrades/sponsras av Holley...) bedömde att detta är ett insprutningssystem när Kendig-förgasaren kom i början på -70talet.
Jag köpte den för att jag tycker de ser coola ut, har en liten Svensk historia, och är annorlunda. Samt ska funka bra på tex. tunnel-ram insug, vilka är riktigt fräcka de med.
(sen ska det vara tacksamt att modifiera för att köra etanol, många stoppar bara i tredje bränslekammen och kör)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar