Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Inlägg av Falkenrejsing »

Drar igång en projekttråd om min galaxie, får se om jag kommer vara duktig nog att skriva i den sen med. Och posta bilder.

Bilen köpte jag av en kompis som lackat ur efter ett inbrott i garaget , och därefter i bilen. Brutit sönder skufflåst på den, tagit ett gammalt slutsteg, en jordkabel till steget, en mätarpanel med "amerkanska biltema" mätare och tagit loss stereon och lagt den på golvet han dom med innan dom gav upp.
Ganska friskt objekt, med två mindre rosthärdar i golvet, längst fram i fotbrunnarna, samt hjulhusen bak.
Bakskärmarna är det enda som är dåligt på riktigt. När jag köpte bilen så skulle dessa komma i juli med båt, för dom var köpta och allt klart, men säljaren verkar tänkt sig juli 2012, så får väl se vart det slutar. Ska även komma en ny matta, med lite tur.

Så tillsvidare är planen för vintern att laga golvet och hjulhusen, lägga in en billig universalmatta, montera skivor fram, ny diff med diffbroms. Och sen ska det väl dit ett scoop med, för att rymma förgasaren med det nya insuget som ska på när ekonomin tillåter. Och om jag kan finansiera det så blir det headers till säsongen 2012 med.

Planen i det längre perspektivet är att renovera karossen så att den blir presentabel, altså inte perfekt, men snygg. Inredningen känns som soffa fram+bak är vinnande, men en b&m golvspak ska dit, sitter lite extramätare under panelen nu med, 2 x temp och en oljetryck och en varvräknare på rattstången. Kommer även dra ett separat elsystem till alla nya saker jag kopplar in för att inte behöva härja i orginalkablaget mer än nödvändigt.
Den el som ska kopplas/ förberedas är Elfläkt, stereo, belysning till mätare osv, bränslepump, line-lock, MSD box,och förmodligen elservo. Batteriet ska in i skuffen med huvudstömbrytare och generatorn ska uppdateras till ca 100ampere. Blir nog även serpentinrems bygge i samband med generatorbytet.

Motorn är en 390 och kommer som sagt att få MSD tändning med fördelare och 6al digital box. Lutar också åt hooker headers om pengar finns när det är dags. Har en holley 750 på nu som jag är relativt nöjd med, behöver lite ytterligare tuning tror jag. Stoppar nog en spacer under den för att få ut den från under huven en bit sen. I övrigt så förbli motorn standard ett tag till, tills jag bestämt mer exakt hur jag vill att bilen ska uppföra sig. Blir dock ett byte i vinter från 2.75:1 till 3.50, vilket lär väcka den lite iallafall.

Chassiet blir nya gummibussningar i framänden, för det följde med när jag köpte bilen. Gabriel g-force dämpare och eventuellt en grövre krängningshämmare fram. Bak kan det bli aktuellet att boxa armarna och sätta i nya bussningar. Vet inte om det blir gummi eller poly ännu.

Koommer nog bli en skaplig raggarpråm med lite mer av allt som gör den kul att gasa med. En street/strip bil med komforten kvar är väl det långsiktiga målet för prestandan.

Och efter att insett att jag inte hann med allt jag vill, samt att jag just nu är för otålig för att lägga timmar efter timmar på rostlagning och förarbete för lack och gud vet allt, på en bil som bara är "nästan" vad jag vill ha (har linjerna, men känns stor och klumpig) så köpte jag en super bee från 1970, 383 magnum o 4-växlat manuell, färdig med rostlagning och lack, fungerande och körklar. Bild finns i ett senare inlägg. Nu är motorn ur för renovering och lite trimmning, hoppas bli klar till sommarn, dock var motorn sämre än förväntat, antagligen aldrig öppnad så det kan hända att ekonomin sätter stopp för det just nu. Har även ett hojintresse som ska underhållas, så får se vad som lockar mest till våren.
Senast redigerad av Falkenrejsing den fre jan 05, 2018 11:07 am, redigerad totalt 3 gång.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Se på fan säger jag bara, nu är det juli och båten med mina skärmar har äntligen anlänt. Den tog nog en omväg någonstans. Mattan hade dom dock inte tillverkat än eller något sådant sa han? Ja ja, man får vara glad för det lilla gissar jag. Så, vintern lär bjuda på nya skärmar och nya hjulhus.

Elservopumpen är inhandlad, ska bli intressant att se hur den beter sig i bilen sen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har lagt lite tid på att laga den lilla rost som golvet hade att bjuda på, samt knäppt lite kort på eländet som kommer läggas upp så fort tillfälle finns.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

Låter som ett trevligt projekt :thumbright: kör på bara :D
MVH Ekstam
storken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån aug 04, 2008 10:18 pm
Ort: Sävsjö, Örsby

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av storken »

Trevligt med jänkare.
Men lite bilder vore funt.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Kommer bilder när jag lyckats ta några där man ser vad som händer.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Här kommer lite bilder från helgen. Har ju fan ta mig inga bilder på hela bilen märker jag.

Bild

Bild
Inte så illa, och nu har jag ju ekonomidelar.

Bild
Dett harjag lagat tidigare.

Bild
Andra sidan, klart godkännt, det är enda skönhetsrosten på bilen.

Bild
Den gångna helgens rostäventyr på väg att påbörjas. inte så illa med rost på bilen trots allt.

Bild
Och så har vi insidan av hjulhusen då.

Bild
Inte så farligt ändå, jag hatar rost.

Bild
Såhär ser det ut när man ska till att sätta sig i bilen. Jag gillar det kan jag säga.

Bild
Börjat såga lite nu då. Är några lager plåt som ska separeras från varandra.

Bild
Så, nu var allt som skulle bort borta. Plåten till höger är frisk, och målades bara med primer innan allt täckstes med plåt igen. Den är en bit av främre karossfästet på den sidan.

Bild
Ny plåt på plats.

Bild
Klart för primer.

Så, detta var helgens jobb. Nu är det skärmarnas tur, det överlämnar jag dock till en mer van plåtslagare. Har inte råd med fuck ups där känns det som.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

Ser ju riktigt trevligt ut :thumbright: lagom patina :D mer bilder :!: :D
MVH Ekstam
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Bilder på bilskrället, som önskat och utlovat. Inte så jävla illa faktiskt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och en har jag ju en sån här som ska sättas i. Bild
Blir lite tight framme vid stereon, men det ska gå bra. Dock får man nog spärra sätet så det inte går att dra fram det så långt. men det drabbar ju främst dom som blir tvungna att åka bak. Har även mordernare separata stolar, som skulle funka stilmässigt om man tog bort nackstöden, men fan vet om det blir snyggt ändå, eller om dom är för smala. Lär nog bli soffa säsongen 2012 iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av loop »

hehehe. Om du såg nån som pallnitade och backade tillbaka för att titta på den för ett par månader sen så var det jag. Var roligt att se en snygg jänkare som utfyllnad till alla fula Cadillaccabbar och liknande trams som folk har i Halland.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

trevlig spak du har köpt :thumbright: sitter nog som en smäck i Forden :D
MVH Ekstam
storken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån aug 04, 2008 10:18 pm
Ort: Sävsjö, Örsby

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av storken »

Håller med loop trevligt med lite rediga bilar,kan ju förvisso bero på att det står ca 7st jänke ford hemma på gårn + en bronco.
Ser ut att vara ett trevligt skick på din och fin motor med
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Fan loop, någon här nerifrån som hänger här inne. Det var ju trevligt ändå. Jo, morsan o farsan har sagt att det varit lite folk o kollat på den där den står under sommaren. Kul att folk lägger märke till den. Min gammla olds var det ju knappt någon som tänkte på och desoton är det ju bara gama gubbar som ser. Kör du själv något gammalt jänk eller?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Tänkte passa på att fråga om någon här har erfarenheter av procharger? Har hittat en begagnad d1:a för 18000, vilket verkar prisvärt. Är det något man bör tänka på när man bygger överladdat på en sån här gammal motor? Har ALDRIG pillat med överladdning tidigare, så all info är bra info. Kommer oavsett köra orginal toppar, för finanserna tillåter inte finare prylar (knappt till kompressorn heller, men fynd måste man ju göra direkt)
Kommer väl antagligen bli att jag hugger kompressorn nu, och sen blir den liggande medans jag samlar delar till att bygga resten av motorn.
Jag tänker ju inte balla ur helt (gör man väl aldrig i början) Så, KB eller dylikt högkvalitet gjutna kolvar? Nya lager på standard vev, arp på stakar o ramlager, kanske till topparna med? Köpa ett lämpligt comp-cam kit med fjädrar och hela kittet, hydraullyftare för enkelhetens skull (vad ka vara bra kam för kompressor?), Rpm insug och hooker super comp är väl standard på alla snälla gatmotorer känns det som, så det blir det ju säkert med.

Planen är ju som sagt i första inlägget att ha en snygg kaross att sätta en trevlig allround-motor i, med bra drag från låga varv och upp mot 6000rpm om andan faller på. Så motorn kommer just nu i andra hand, därför har jag gott om tid att planera. Kanske inte blir något köp av kompressor heller, kanske lönar sig att vänta ut det hela lite och se om det kommer ut mer begagnat på marknaden.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

BTW, spaken är ju en starshifter, så i "ratchet mode" så kan jag bara växla uppåt mot trean, nerväxling är inte möjligt. Någon som modifierat en sådan för "fullflytande" växling i ratchet mode? manuellt ventilhus är ju rockigt som få, men då behöver ju spaken gå åt båda hållen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar