Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av tony »

å jag som ska ha en 302 ..i stället för en 460..Jag har en sån motor stå å skräpa.. :D veven är kass.. men trimkam å kolvar har jag ..
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Det var det jäkligaste. Sälja lite bitar kanske?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av tony »

nja kan väl göra det kanske...? så mycket jobb med karossen än så motor bygget blir rena lyx meket...:)
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har du en 460 du inte ska använda med lite godis i? I såfall kom med ett pris och lite info om vad det är för bitar, så kanske vi kan göra en affär.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av tony »

jag har ett block..toppar 1971-72-73 nåt? 4 portgutjärn insug (orginal) i blocket sitter det en isky kam 28+ nått kam ..kolvar med lite högre komp?... riktig kam drev ..mallory fördelare... grejerna har legat i en låda..!!! så man har glömt bort dom nästan.

Veven vart dålig pga av att moton gick med för låg olje nivå ett tag ..Men det räcker ju att blånera vev ....!! Det var inte jag som gjorde det utan en annan ...:(

Försökte å köpa en ny olje pump å provade att försöka rädda motorn ..men skadan var redan gjord så jag plockade ut den ur bilen . ..stakarna måste ju kollas ochså i stora änden... jag körde den i mussen jag hade sen så börja jag å gå igen om kaross ..på den vägen är det. tung motor det där ....:) kan ju ta lite bilder på eländet om du är intreserad...
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Ta gärna lite bilder, kan säkert vara intressant om priset är rätt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av tony »

här blocket ..kammen sitter i orginal toppar
Bild

lite delar till..givetvis 8 kolvar då..

Bild

Bild
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag har ju redan skaffat motor och låda till bilen, men är du intresserad av att sälja lite lösa delar så kan du ju pm:a mig med priser?

Sånt som kan vara intressant är väl:
Kolvar
malloryfördelaren (är den brytarlös?)
Kamdrivning
bränslepumpen (om det är den från holley)

Förstår ju att det kanske inte är så intressant att stycka upp motorn, men alltid värt att fråga.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av tony »

ett pm till dig
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Nu när vädret börjar inspirera igen så behöver jag en ny hoj, då jag tröttnat på min opålitliga cb400 -78:a.
Planen är 750+ cc från 80-talet att gasa runt lite på, och i framtiden kanske prova turbomatning (inspirerad av andra på forumet)
Någon som har erfarenhet av gsx 1100f ex.vis? vettiga, stabila orginalramar? Många har ju gått en bit, hur är det med reservdelar, kolvar, ringar, packningar osv?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Nya motorn bärgad. Nu får vi se hur mycket jobb det är att pilla ner den i galaxien, Enligt jänkarna är det plättlätt och bolt-on typ, men det återstår ju att se.

Bild
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Nu har det gjorts lite i garaget igen. Rengjort och målat torpedväggen, blanksvart hammarlack får duga där.
Slitit ner orginaltanken och monterat batterifästet i skuffen, samt sågat bort orginal avgassystem.

Har även fått ett par små paket här och där ifrån, alltid trevligt.
Det ena kom från AD-center och inehöll packningar, packboxar till lådan, frostpluggar och lite annat bra att ha.
Det andra kom från Tony och innehöll 460-godis i form av bla. kolvar och kammaxel. Och en fördelare, mer om det sen.

Åkte efter att ha hämtat en kompis som skulle assistera lite ut för att skruva isär motor och låda, samt undersöka lite farhågor jag fick när jag hämtade motorn.
Saken är den att 390-460 i galaxie är ett ganska simpelt byte, enligt vad jag läst mig till, man monterar lådan på växellådsbalken och sen kan man passa i två skruvar i orginal 390-motorfästet och borra ett tredje som linjerar med tredje skruvhålet på 460:n. Dock finns det en lite ovanligare c6-låda, som brukar dyka upp ur gamla lincolns, där växellådsfästet skruvas från sidorna in i struten, inte underifrån. Den lådan är längre och då passar inte resten av motorpaketet eller kardanen längre. Jag har nu en ganska ovanlig c6:a, som jag inte kan använda till något.

Åkte till jobbet och lämnade växelldåsbalken som ska få en rejäl rengöring, sen tillbaka till garaget.
Där plockade jag upp min nya fördelare, och fick för mig att jag skulle lyfta av locket på den och kika. Med min normala tur fumlar jag till och tappar locket som inte var idiotsäkert nog, utan gick sönder när det skulle till att mjuklanda på betongen. Blev lite trött.

Gick sedan bärsärkagång med vinkelslipen på mitt avgassystem, bra terapi vill jag lova. Fick sågat nästan ända igenom på sista snittet på högersidans rör, men kom inte åt mer utan började vicka på röret så det skulle gå av. Det gjorde det, och för att dämpa oväsendet så hade jag omedvetet lagt vinkelslipen under röret, så det kunde mjuklanda på min kapskiva, som gick i småflisor. Hade då hela vänsterröret kvar. Höll på att börja gråta av irritation, vet inte om det tyder på att psyket börjat ta stryk? åkte och åt kombinerad frukost/lunch/kvällsmat och det hjälpte upp humöret lite. Återvände till garaget och hittade en ny kapskiva, fick sågat bort resten av systemet med.
Därefter blev det lite smärtfritt slöskruvande, tog ur en drivaxel för att räkna splinesen, dempnterade orginaltanken och provmonterade ett gammalt 295/50/15 hjul för att se hur det såg ut.

Har tagit lite bilder, men glömt kamran. Löser detta i morgon eller senare i veckan.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Då har lönen omplacerats in på lite olika bildelsfirmors konton, nu är det bara att invänta leveranserna och se hur man ska fortsätta projektet.

Bilder från dagarna som gått.

Bild
Nymålat, blir inte bättre än så här, duger fint för en bil.

Bild
saker som bodde i orginaltanken.

Bild
Lite täckplåtar på plats.

Så, om vädret tillåter så ska främre ramtassarna rengöras på fredag för att fira min semester, och oavsett väder fortsätter sökandet efter en c6:a med det "normala" växellådsfästet så att projektet kan flyta vidare.

Kan väl dock passa på att fråga om någon monterat ny utväxling+diff i en 9-tummare och har en höftad aning om vad det kan kosta loss på? Det är ju ännu en sak som måste lösas innan man kan bränna gummi som en man menar jag.

So long.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Lite halvfart på projektet just nu. Väntar på delar för att kunna dra soppasystemet, montera nya tanken osv.
Har fått pris på utväxling+diff, det bromsade ner farten en smula kan jag säga. Har heller inte lyckats lokalisera en växellåda av rätt modell. Sökandet går väl vidare, men känner inte att jag vill stressa igenom det hela heller och ta någon dum genväg för att få köra, så det blir till att vänta ut det hela.

Påskhelgen ska det skruvas ihop desoto 361:a och eventuellt justera och serva min bubbla lite lätt, så inget fordmekande under helgen som kommer verkar det som.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Lite bilder från veckorna som gått, rengjord framvagn, desotomotor och bubbla-eländet.

Bild

Bild
Redo för att skära vändkanter, en så kallad raggarrenovering men det lär ju hålla ett par år iallafall.

Bild

Bild
Bubblan såg så jävla snygg ut i skymningen, genom fönstret. Bilden gör det inte.

Bubblan är väl tänkt som ny brukis och har fåå bortopererade stötfångare sen bilden togs. Annars ska den bara fungera är tanken.
Forden ligger lågt fortfarande, kom ett litet paket med tankfästen, kardanfång och lite annat från arvika, men sopparöret var restat, så det blir inget gjort där just nu heller.
Hade lyckats lokalisera en ny låda, men den visade sig vara lika ovanlig som min, med fästena från sidan in i struten, så det gjorde ingen gladare, men letar vidare, dock lite sporadiskt för stunden.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar