Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Så, då har jag tvättat av bilen lite. Imorgon blir det fylla på glykol, hänga tillbakas ljuddämparen jag hyvlade av mot ett farthinder och sen på söndag blir det vinterförvaring.
Bilen droppar ett par droppa olja efter körning, kan vara bakre vevaxeltätningen, men kunde inte bry mig mindre just nu. Kan även vara lite olja som ligger kvar någonstans då den läckte i trågpackningen efter emmaboda (glömt efterdra bultarna). Hur som helst, inget jag tänker sova dåligt över på nätterna, raggarbilar ska lämna fläckar efter sig :P

Vintern bjuder på lite uppsnyggning av paneler invändigt, moddning av motorfäste och nytt växellådsfäste. Även en justerbar pinnon-snubber står på planeringen. Kanske blir flytt av batteriet till skuffen och 60 liters fuelcell, för att slippa rosten i orginaltanken och ge plats för att dra ut avgassystemet bakom bilen. (får inte 3" mellan tank, stötdämpare och ram)

Läste även lite tuning-guider om holleyförgasarna, och snubblade över något om att strypa air-bleedsen till tomgångskretsen när man ändrar ifr:en, och samma guide föreslog att man kunde flytta upp varvtalet då primärkretsen gick in genom att sätta större bleeds på den, så jag gjorde ett expriment och skiftade idel och main airbleeds på primärsidan. Vilken skillnad kan jag säga, avgasvärdena trillade ner på en betydligt normalare nivå, och blandskruvarna behövde snålas ner en del för att få jämnare gång. Så där är man nog något på spåren. Till våren med bredbandslambdan på plats så ska vi se vad man kan få till för värden och förbrukning på en sån här släde.

Skulle inte vara fel med diffbroms och 3.23:1 i bakaxlen heller, men där kan nog ekonomin säga stopp just nu. Nu är det (med tanke på varv/hastighet) en 2.7:1 och odiffat. Men känns ändå rätt pigg. Kan inte ens gissa hur den uppför sig med 3.23 då :twisted:
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Har inte dött eller så, bara gått in i vinterdvala. Idag ska jag dock göra lite småjusteringar på dodgen.
Måla till grillen (viktigt med finlir:P) samt pilla med servopumpen. Har inte haft servo monterat i år då det var trångt om plats och ont om tid. Alla som provat detta vet att det INTE är ett bra sätt att göra. Dock gillar jag inte amrikanarnas fjäderlätta sevostyrning, så därför ser planen ut såhär: http://www.moparaction.com/Tech/beep/PU ... e-v1.4.pdf
Hoppas jag ska få ihop detta (och att min pump verkligen är rätt sort). Om inte annat så kanske någon annan här omkring har nytta av artiklen.
Under december månad ska det antagligen komma upp lite bilder från sluttampen före besiktningen i somras.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Här är lite bilder från sommarens mekande:

Bild
Spacer som låg mellan huvudcylinder och servo. Med den bortplockad blev det broms igen. Upptäckte detta onsdagen före wheels&wings här i falkenberg, och detta efter att jag gett upp lite. Så premiärturen fick gå till en fikaträff dagen före w&w då bilen var obesiktigad. Och då hade jag inte riktigt hunnit med allt som behövdes inför besiktningen heller så avgassystemet såg ut där efter:

Bild

Så inför besiktning fick det bli lite snickeri

Bild
Bild

Allt bakom bakaxeln strök med efter bes då det var klena 2 1/4 rör där bak. Ska fila på någon lösning där senare.

Sen var det upp till bevis
Bild

och sen fick man ett sånt här
Bild

Så, där var lite bilder med. Hanns inte med så mycket körande i sommar då det blev lite sent innan allt var klart, samt att jag eldade upp lite kablar och liknande. Men det jag fick kört med bilen verkade lovande. Nu vilar den sig inför våren då den ska ut i en smula förbättrad form. Mer om det senare.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Snygg bil!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av David Herbertsson »

Roligt att du fick komma ut och åka lite iaf! Ska bli kul att se vad som är planerat för den sen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Performance_seeker: Tack, den är rätt härlig i skicket tycker jag. Är lite tveksam till fälgarna då jag tycker muskelbilar ska ha 15" med mycket gummi, men det har låg prio att fixa det just nu.

David Herbertsson: Jo, det var behövligt att gasa lite med denna nu. Det har tagit på kraft och ekonomi att komma hit. Vårens uppdateringar blir mest finputsande och förbättringar. Spara pengar till mer intressanta förbättringar längre fram i något år eller så.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Här är några bilder som brorsans flickvän tog i höstas. Bilen är egentligen oförskämt skitig, men ljuset räddar situationen lite.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Där var lite bilder från slutet på gångna sommaren, så vet ni hur bilen ser ut med. Det är väl så här den kommer se ut ett tag framöver, så ser ni den på stan någonstans så kan ni ju komma fram och hälsa. Nu är det väl klart att bilen ska uppdateras med hårdare motorfäste och justerbar pinionsnubber innan säsongen drar igång, samt begagnad 3,23:1 och diff (antagligen). Därefter blir det lugnare då jag tänkt ändra lite här i livet och börja plugga. Då blir nog bilen ståendes mer, kanske passar på att skrapa underredet och svetsa subframe connectors nästa vinter, så man får gjort något iallafall. Detta känns ändå som en bil att behålla ett tag.

Och sen avslutar vi väl med en bild till, Brorsans flickvän tyckte definitivt att jag borde vara med på bild, och se lite glad ut. Löser väl jag...
Bild
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Grattis till mycket snygg bil !! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Utväxlingsdags

Inlägg av Falkenrejsing »

Står nu i valet och kvalet, det ser ut att bli ett byte till lägre utväxling+diffbroms i vår trots allt.
Just nu är bara frågan vilken utväxling man ska/bör satsa på. Har 2.7:1 och ska sikta på 3.23 eller 3.55 vid bytet tänker jag mig (ganska standard i de här bilarna verkar det som). Ger ca 3000 alternativt 3300 varv i 110km/h.
Någon som provat detta, upplevdes det som extremt jobbigt osv. när man skulle ta sig någonstans. Allt sånt är förstås individuellt och jag ska prova skita i att lägga i fyran när jag provkör lite i vår och känna efter hur det känns, men alltid kul att höra lite inputs när man klurar på sånt här.

Sen har jag ju 8 3/4 axel, så det är ju iofs ganska lätt att byta tillbaks om man tröttnar, men då är det sura pengar. (funderade länge på begagnat, men efter allt annat man lagt ner på bilen så är det dumsnålt att köpa en 40 år gammal diff som ger upp mitt i sommaren)
Men blir det PBM så kör jag nog 2.7 i, 100 mil på 3000rpm+ kan nog ta kål på psyket. :P
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Då har det börjat, det årliga "ska bara" mekandet.
Har kopplat in servostyrningen, vilket blev bortprioriterat i somras då jag inte kom ihåg hur pumpen suttit och alla ideer jag hade var jävligt fel.
Har även monterat ett nytt och modifierat motorfäste, byggt H-pipa på avgassystemet (imponerande förändring av ljudet upplever jag det som) och provmonterat mina nya bus-hjul. Inte så vingligt som jag befarade, och ett jävla bett.

Bild
Gamla motorfästet, inte så bra. Dock har jag fått tips om hur det ska rättas till.

Bild
Moddat motorfäste

Bild
Ett tips från mopar-träsket på andra sidan pölen. Försänkta maskinskruv i fästet ner mot ramen och en nylock-mutter i fästet mot blocket. Drar sedan ner muttern så den bara nästan ligger emot. Gummifästet funkar tills motorn försöker resa sig, då blir det stumt. Snyggare än en kedja till ramtassen, och verkar funka.

Bild
H-pipa på g.

Bild
Så, bara att svetsa. Brände dit lambdamutter också, så jag kan koppla i min bb-lambda och börja tunea in den på riktigt.

Bild
Shoppade lite nya hjul med för ett tag sedan, för att slippa halkan som blev med de andra. De blir dock kvar som busa/sladda hjul då det kan vara kul att gå på sladd runt korvkiosker och liknande.

Bild

Bild
Blev en liten tur i vårvädret för att se om allt funkade. Behöver lägre utväxling, garanterat. Sen har jag subframe connectors liggande, bultade, som ska på någon helg snart. Med dessa däcken blev det tydligt att det vrider lite i bitarna. Särskilt när motorfästet inte ger sig så mycket längre.
Avgasröret knackar lite i golvet nu när jag tomgångskör ,typ på gårdsgator, det drog sig antagligen när jag svetsade. Får väl bli lite hammarterapi eller något.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Då har man kommit ännu en bit, uppdaterat med nytt kyl och lite annat smått och gott. Flyttat batteriet till höger bak och satt in fuelcell, för att jag hade en liggandes och originaltanken var full med rost.
Även monterat en ny (mekanisk) oljetrycksgivare, och sen dess verka oljeläckan i bakkant försvunnit helt, trot eller ej.
Kyl osv. gjordes förra helgen, och idag bakfyllemeckades det i en tank, ska koppla in en tankmätare med. Passade även på att snygga till en liten detalj jag retat mig på med stereoinkopplingen (nödlösning kvällen innan emmaboda förra året) så jag har minnesfunktionen inkopplad med.

Bild
Här är kylet innan övre fästena kom på plats. BBlev inte helt nöjd med dem, så kan bli något att rätta till längre fram. (billiga universal summitfästen)

Bild

Bild
Pluspolen i motorrumet, blev bra rent o snyggt utan batteriet där.

Bild
Här bor det numera. Ser väl rätt städat ut?

Bild
Tankfästena, JAZ original båge och 40x80 aluprofil för att få upp sumpen från golvet i skuffen.

Bild
Där sitter den nu. Ska väl kunna funka för de resor jag gör med bilen.

Nu är det subframe connectors och koppla in tankmätaren kvar, samt börja mickla med förgasaren för att få ner förbrukningen till rimligare nivåer. Har även fått satt in bb-lambdan lite provisoriskt. Är en MTX-L, så den var väl tänkt för permanent montage, men det tror jag går bort på denna bilen, så den hänger i dubbelhäftande tejp och är enkelt inkopplad så den kan tas bort när justeringen är gjord.
Kopplade loss sekundärerna härom dagen, så man lättare kan ställa in primärkretsen först och få en baseline. Sen får man börja krångla med sekundärportarna när allt lirar på primär (tomgång-lågfart-dellast-fullgas) Hade nojja för att skada lambdan då den går fett, men blev lugnad. Tänkte först ställt ner tomgångskretsen, innan huvudmunstyckena, men då dessa tydligen påverkar tomgång med till viss del vore det ju ogjort arbete i andra ändan sen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Ok, nu har förgasaren fått sig lite kärlek, och det verkar bilen tacka för. Går fortfarande fett på tomgång, men i övriga registret vaknade den till fint med lite mindre soppa. Enda baksidan verkar vara att den nu blivit känslig och magrar ut vid gaspådrag i riktigt låg fart. Men hoppas och tror att accpumps-tuning ska ge en lösning på det. Har dock börjat misstänka att det finns ett problem i att bilen är såpass tung, motorn såpass snäll och utväxlingen såpass hög, vilket gör att spjällöppningen är i minsta laget när man ligger och kör i låg fart. Ligger man kvar i ettan uppemot 13-1400 rpm så svarar motorn fint, men motorn knorrar inte om man ligger i trean på de varven, så jag måste nog börja tänka på att växla ner oftare, iallafall tills nya utväxlingen kommer på plats. (Vilket kan komma att dröja då jag flyttar till större lägenhet vilket, som vanligt, drar med sig en massa kostnader)

Har även börjat få problem med att starten vill balla ur och dra rejält med ström när motorn kommit upp i temp, så mycket att bilen inte orkar starta. Får den bara svalna minskar dock problemet, så misstänker att det börjar bli dags för ny startmotor... Kul kul.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Steve »

Prova att koppla kicken till startmotorn över ett relä, det har löst många bekymmer för mig
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Är inte säker på vart jag skulle sätta ett relä?
Men min quick-fix med ett betydligt maffigare batteri verkar ge önskat resultat. Över 200amp. extra i cca gör att strömmen verkar räcka till. Fortsätter krånglet så får jag fördjupa mig i det då.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Dina kablar ser aningen klena ut...speciellt jordkabeln men lite svårt att avgöra på bild.
Feta kablar och jordkabeln hela vägen från batteriet till startmotorn hjälper.

Originalstartmotorn är lite klen för stor motor, den klarar inte att starta min varma 512a. En modern ministarter däremot är betydligt piggare.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar