Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Eftersom det är dyrt att trimma i almänhet och oskäligt dyrt att trimma ford fe har jag så smått börjat kika på en söt liten upphottad 460 som ligger ute till försäljning. Drar dock med sig ny låda och behov av converter osv. Converter var ju iofs. redan planerat, men nu blir man ju tvungen att ordna det genast, om man ska få i nya motorn. Får se hur det artar sig i veckorna som kommer.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Det händer lite på fordfronten, trots att det inte tas några bilder eller skrivs något vettigt. Har idag demonterat höger framskärm där list och antennhål ska svetsas igen. Känns även vettigt att snygga till innerskärmen när man ändå är därr och rotar.
Dock finns ett par tankar i hjärnan som inte släpper riktigt. Ska slänga upp ett par bilder efter morgondagens förhoppningsvis givande arbete.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Blev lite gjort igår kväll då. Demonterade värmepaket, ac och fläktkåpan från torpden. Börjar fundera på att bygga bort så mycket som möjligt av dom prylarna då jag aldrig kännt att dom behövs på den här typen av bil.
Funderar även på om det inte ska bli så att jag plockar väck innerskärmarna och kör utan. Detta är något jag sett på bilder på gatbilar från tidiga 80-talet. Jag antar att det handlar dels om vikt och dels om värmeevakuering. Hade det så på min gammla olds och gillade hur gott om plats det blev överallt. Tänker ju ändå inte försöka hålla showfinish på något i motorrummet menar jag.

Bild
Denna skruv är den första som rök av på bilen någonsin, mig veterligen. Har fått kapa av två som suttit med mutterclips i innerskärmarna med, men annars har allt släppt. Ökenbil kanske?

Bild
Där sitter ju värmepaketet, läckte förmodligen då slangarna var urkopplade och innpetade i innerskärmen.

Bild
Där sitter ac-klumpen och fläkten med. Tror jag kan komma att vilja ha kvar fläkten, men resten ska nog fan byggas bort. Kanske fläkten med. Fog-off på insidan av rutan och köra juni-juli-agusti så är det nog inte något stort problem? hoppas det.

Bild
Här blir så löjligt gott om plats när man tar bort dom prylarna. Ska bara lura ut luftens väg genom ledningarna upp till rutan och bygga om så man alltid har flöde upp dit från intaget vid rutan.

Bild
Framskärmen som demonterats, ser rätt rostfri ut va?

Bild
Här är "rosten" som finns. Lite slipa måla terapi där och den är good to go känns det som.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaha, nu är bägge framskärmarna borta, liksom innerskärmarna. Ska bara befria bilen från stötfångare och kylarramen så är det klart för att lyfta ur gammla motorn. (är till salu, om någon nu är intresserad) Med motorn ur så ska ramen rengöras och penslas till så den ser hjälpligt bra ut, kanske tillochmed river loss länkarmarna och målar det löst, om motivationen räcker till :)
Ska även slipa och måla torpeden och göra täckplåtar för luftintagen i torpeden.
Sen ska allt tillbaks igen, utan innerskärmar och en liten 460 ska förhoppningsvis slinka dit innan det skruvas ihop.
Lär få byta någon packning i stysnäckan med ser det ut som.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så projektet har gjort som dom brukar och växt den senaste månaden. Kan väl bli så när man har en plan som bara handlar om mer motor, mer fart. Blir ju iom. motorbytet tvungen att köpa ny låda, ny converter och nya grenrör, till att börja med. Automatlådekyl lär väl också komma på tapeten innan den kommer ut på vägarna igen.

Vansinne, den här jäkla hobbyn.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

En enkel fråga till er där ute som köper jänkedelar ibland, vart handlar ni? Jag har en väldigt liten "måste ha" lista så att ta hem själv från summit lönar sig knappt. Dessutom är en av prylarna som behövs headers, så frakten blir helt löjligt hög, vilket ju direkt ökar totlasumman då man får betala moms och tull på frakt med.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaha, nu är det inte mycket kvar framför motorn. Nu ska det bara planeras hur mycket man vill göra denna "vändan" och om man ska satsa på att köra i sommar eller inte, Behålla gjutjärnsklumpen som sitter där för att garanterat kunna åka, eller börja kyssa sparkontot farväl och gå på 460 bytet direkt, med allt det drar med sig. Motorn ska köpas vid löning (om den finns kvar) men om man kan lösa det så den kommer på plats återstår att se.
Fe-klumpen ska dock ur för slipning och målning av främre ramdelen. Samma med länkarmar och liknande. Krängningskämmare och innerskärmar och lite annat skrot får bli hyllvärmare inför en orginalrenovering den dag 50-årskrisen infinner sig.

Bild
en liten fattig bild kan jag erbjuda iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
falconjohan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jan 17, 2012 7:57 pm
Ort: leksand

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av falconjohan »

kul att se att nån skruvar med sin ford :thumbright: Själv har jag en -67a och en -64a som väntar på lite kärlek :whistle: nog borde väl 390in va värd en slant? eller vad har du för BB på g? (Nyfiken) Är själv sugen på att byta till 460, lite mer lätt trimmat för samma peng (kan ju t o m gå å hitta nåt beg med) och sen finns ju fördelen att man kan stroka dom rejält :twisted:
Mvh Johan
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har hittat en begagnad 460, lite trimmad på annons. Har dock inte finanserna klara så har inte kontaktat säljaren än.
Med min vanliga tur är den väl såld innan jag kan lägga vantarna på den, då kan det väl hända att jag köper något komplett paket från jerns eller något. Sen får man lösa trimmet själv. Men den jag hittat nu är hyffsat i linje med vad jag vill ha till bilen, så vore tråkigt om man missade den.
Och strokermöjligheterna är ju som sagt enorma på dom, om man nu tröttnar på 7,5liter.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Någon här nere söder över som kan tänka sig att låna ut en fälg eller två för provmontering? Ska ju försöka få in fetare gummin bak, så skulle behöva/vilja provmontera en 15"are med 8" bredd o 4" backspace. Sitter det ett däck med ca. 11" section width på så är det ännu bättre (typ 275:a eller 11,5:a)Är lite mjuk i skallen så det är lättare för mig att prova än att försöka mäta mig fram.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
falconjohan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jan 17, 2012 7:57 pm
Ort: leksand

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av falconjohan »

tack för den smidiga leveransen :thumbright: väntar nu bara på en update!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Ja, update ja.
Har löst det med en komplett 460-c6 som ligger och väntar på mig i göteborg. Säljaren tar min 390-c6 i inbyte, så det blir ingen blodig affär.
Ska bara få tummen ur och lyfta ur motorn. Har haft fullt upp med att flytta en av mina andra bilar från ett garage till ett annat, med alla delar som hör till, samt tömma garaget då kompisen som bodde där flyttat. Men denna helgen som kommer finns det hopp om det.

När nya motorn dyker upp blir det antagligen att lyfta av topparna och kolla slitaget samt porta ur topparna lite. Monterar även en ny kamkedja från en äldre 460 för att retardera kammen lite och få lite bättre drag, om loppen ser hyfsade ut, utan vändkanter odyl.
Sen blir det headders och holley 750 på, samt msd 6al box ihop med orginalfördelaren.
Vill definitivt köra i år, så måste ta det lite lugnt med vansinnet för att inte tappa bort mig.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

En 460 är ju aldrig fel :wink: sen bara trimma lite å gasa hela sommarn :D
MVH Ekstam
falconjohan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jan 17, 2012 7:57 pm
Ort: leksand

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av falconjohan »

och nu har helgen gått.. så nu hoppas jag det hänt nåt?? :wink:
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Helgen som gick så blev det lite allmänt skruvande för att kunna lyfta ur motorn, som nu är helt lös. Sparar dock lyftet tills den ska flyttas för att kunna få plats i garaget.
Har tack vare det vackra vädret här nere också blivit varse att min hoj inte fungerar, vilket behöver lösas. Mer projekt med andra ord.
Och om jag nu skulle ha tid över så har jag en desoto 59:a som behöver skrämmas liv i, med nytt golv och raggarrenovering av motorn. Den kommer dessutom att halka upp i prioriteringslistan framför forden ett tag, då jag äger den ihop med en kompis, som ska köpa loss min halva, när den är körbar igen. Och det är pengar som behövs för att bygga vässad ford vill jag påstå.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Eftersom Jag inte får något gjort med bilen som är värt att raportera så kommer här en liten ursäkt, ni kan kalla mig post-hunter :)

Är ju inte bara intresserad av småtrimmade pråmar med racedrömmar, utan har ju även lite ambitioner på att vara en vanlig raggarslusk också, därför har jag sen ett par år tillbaka en sån här

Bild

Jag och en kompis köpte den ihop, och märkte efter ett tag att golvmattan lätt blev lite fuktig när det regnade, visade sig ganska fort att utvalda delar av golvet saknades och att någon kilat in en aluplåt mellan sätesskenan och golvet, vilket inte hjälpte mot så mycket annat än att mattan inte syntes från undersidan på bilen. Men mitt i en säsong av öl och bilträffar så löser man ju detta genom att loppa dit stora släta plåtark över hålen och kitta skarvarna.
En annan sak vi märkte var att den käkade startdrev som jag käkar varmkorv, vilket lett till många roliga, och mindre roliga, händelser under åren. För temporära lösningar brukar ju bli permanenta som vi alla vet.

Men så för en tid sedan så började kapandet av golvet (innan jag impulsköpte forden, men man måste ju ha bil till sommaren) samt demontering av motor och startkrans (ihopkrympt med convertern). Sen kom sommaren och ett avbrott (ofrivilligt delvis) från meckandet med denna pärla. Men så kom det sig att vi började prata om vem som ska ta ansvar för bilen, när den tillhör oss båda, vilket slutat med att vi enats om att få ihop den med nytt golv och friskare motor, besiktiga den och sen köper polaren min halva, ett arrangemang som tar fordtid, men ger fordpengar.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar