Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Jo, kan förvisso vara spänningsfall, men har även mätt upp förbrukningen på starten med varm o kall motor. Skiljer lite över 100amp mellan start efter att bilen stått en kväll eller två och när man startar bilen varm.
Jordkablen är en extra, sitter hyfsat grov i bakkant på motorn med. Ministart kan nog bli lösningen framöver, men jag väntar gärna så länge som möjligt, det är ont om plats...
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Kan ju passa på att skriva om dagens tur till kungälv. Den gav på vägen upp en soppaförbrukning på 1.7 liter per mil vid 100km/h / 2000rpm. Klar förbättring mot förra årets uppmätta tur, då jag fick till 2.4 liter per mil. Jakten på ekonomi i en holley har ju iallafall gett något.

Har dessutom upplevt det häftiga fenomenet att vinyltaket släppt lite i framkant och sedan agerat segel, så nu har det släppt betydligt mer än i framkant kan jag säga. Antagligen har förre ägaren varit lite otålig och inte låtit kontaktlimmet härda innan ytorna las ihop, då limmet fortfarande är klistrigt där det släppt.
Får väl se hur det löser sig, antingen blåsa på lite färg (bara grund under vinylen) eller lägga på lite nytt lim, typ karlsson eller något. Kanten som kläms under listen verkar ha skurits/slitits av delvis, så vad som än gör med detta taket är provisoriskt tills pengar och tid finns för ett nytt vinyltak. Tror någon det kan funka med samma färg som på resten av bilen, eller blir det för mycket?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, det verkar vara rimlig förbrukning, jag hade ungefär samma på min 383 på försiktig körning. Tror dock att det skall gå att få ner den lite till... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Ska fila lite på det, se om jag hittar något mer att magra av. Kanske kan gå ner en storlek till i munstycke nu när PV öppnar betydligt tidigare. Kanske ge lite extra soppa genom att justera storleken på PVCR också.
Sen har jag ju möjligheten att justera tomgångs airbleedsen, inte för att jag tror där finns deciliter att hämta där, men 13:1 på tomgång är fetare än nödvändigt. 1,5-1,6/per mil hade ju varit grymt för en moderat trimmad bigblock, mer ska ju inte vara nödvändigt då det som sagt inte är något monster vi pratar om här.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Har idag varit och letat hos general lee och hittat en 3.23 med diff som ska hämtas och betalas på fredag, sen ska det väl bli två streck på asfalten som sig bör. Kanske kan pigga upp maskinen en del med då det trots allt bara är en liten 383:a.
Får se om den hamnar på plats innan lördagens tur till hässleholm, kunde ju vara trevligt att få prova den på en långtur och kolla vad den drar per mil med lite mer varv. Jag vet ju att det spelar mindre roll på en leksak, men det är ändå kul att få ut max av dropparna.
Sen är det nog dags att köra runt och bara leka, och njuta av vad man fått ihop. Morgondagen ska förhoppningsvis ge ett nytt avgassystem som slutar vid stötfångaren istället, med två flexirör så att grenrörsbultarna slutar vibrera loss (klantig miss det där). Sen är det inga planer kvar för i år. Kanske leker med tomgångsblandning och tändning, men det blir nog i mindre skala och bara om andan faller på, är rätt nöjd som det går just nu.
Kanske satsar på sluten vevhusventilation med då det verkar kunna ge vissa fördelar trots allt, speciellt med en oljefälla på vägen. Sen letar jag under sommarens swap efter ett begagnat street dominator eller torker till bilen, men det är ingen brådska med det. Har någon något så kan ni ju höra av er.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Hämtat diffen, avgassystemet är byggt, ska fixa upphängningen bara. Har dock börjat drabbas av motvilja mot bilen, då det känns som det mesta jävlas efter bästa förmåga. Har ärligt talat inte känt innan att en bil bara krånglar, men denna verkar det gått troll i stundtals. Stort problem då man dels blivit lite mektrött, samtidigt som försäljning är otänkbart då allt just nu känns halvfärdigt.
Kanske dags för en paus eller ett sidospår, frågan är bara vad och hur det ska finansieras, då jobbet snart är slut och studierna ska ta vid.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Någon som vet om ett "tomt" 383 block? Så lite borrat det bara går. För framtida projekt, det är bra att börja samla i tid.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Du har kanske någon anledning att söka just ett 383-block, men det är svårt (i alla fall för ett par år sedan) att hitta bra kolvar till ett 383-block, om man vill ha hög kompression.

Jag har byggt strokern på ett 400-block, och det är det vettigaste enligt min mening. Jämfört med ett 440-block är ett 400-block starkare, har större kolvar och är något mindre i ytterdimensioner (samma som 383-blocket). Har ytterligare ett fint 400-block som väntar på att få dubbelturbos... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Anledningen till att leta 383 är att slippa bråka med alla som hellre vill ha 400or :P
Jag har förstått fördelarna med b-block strokers, men då det inte är racing jag är ute efter så funkar 432 lika bra som 451 (440-vev i 383/400 block)
Kan ju även bygga 496:a på 383 numera, men det är nog inte aktuellt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Idag dök ett nytt insug upp, ett begagnat Holley street dominator. Enplans "gatinsug" som tydligen ska vara ganska trevligt, även på skapligt låga varv, och skrika som en skållad på högvarv. Ska bli kul att muttra på, men det kanske får vänta till hösten. Allt lirar ju ganska bra nu, trots allt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Tappade tålamodet med mitt avagassystem då det envisade med att inte gå fritt från bakaxeln, och jag kände inte att det var så kul att krångla längre, så det blev en aggressiv lösning på problemet.

Bild

Kanske inte bästa lösningen, men precis vad mitt tålamod räckte till. Uthärdligt, den lilla bit jag nu körde.
Får väl se om jag hittar en bättre lösning vad det lider.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Min bil är fantastisk, just nu behöver jag inte oroa mig för avgassystemet, det såg kopplingen till när den bestämde sig för att börja slira på fyran så fort jag försöker accelerera iväg lite grann. Har iofs. inte kollat om problemet kvarstår om man drar längre på trean, är det så så löser det sig nog för tillfället. Då blir det ju dels lägre utväxling och sen får man ligga i trean längre, och lära sig växla ner när man ska köra om.
Men lite surt trots allt då det är ny koppling sedan renoveringen 2012-2013 och den knappt sett 400 mil uppskattningsvis.
Och pengarna bara rinner iväg, kul med en hobby.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Performance_seeker »

Otur med kopplingen, misstänker att den brinner upp rätt snabbt om du kör med den slirande på 4an...

Skumt att den börjat slira nu om den är så pass nyrenoverad...hårt slitage...tung gasfot...olja som läcker på kopplingen...feljusterad?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Den stora gåtan är ju vad som fallerat, tryckplattan (solfjäder) eller lamellen?

Kan inte tänka mig att kopplingen är feljusterad, justerat så jag har några mm spel mellan urtrampningslagret och solfjädern (4mm har jag för mig)
Har väl fått "glida iväg" på kopplingen lite ibland när den är kall, då bilen inte riktigt vill dra innan den fått upp tempen, men känner att lamellen "bör" klara lite sånt trots allt?
Den slirade ett par gånger när jag körde med slicksen, så att jag kände att bilen inte riktigt drev vid "inspirerade" starter, men det är allt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Har dock känt att den hugger lite grann när man måste krypköra över parkeringar odyl. det senaste. Ett mysterium iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar