Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av loop »

Kör och kör, det står en Musse2 och en Falcon i verkstaden.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

Falkenrejsing skrev:BTW, spaken är ju en starshifter, så i "ratchet mode" så kan jag bara växla uppåt mot trean, nerväxling är inte möjligt. Någon som modifierat en sådan för "fullflytande" växling i ratchet mode? manuellt ventilhus är ju rockigt som få, men då behöver ju spaken gå åt båda hållen.
Finns säkert någon spärr som man kan makulera :wink: bara å ta isär den å titta lite på hur den funkar :thumbright: å manuellt ventilhus är ju sten tuft :!: :mrgreen:
MVH Ekstam
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Skrotat ner lite av min gammla olds nu. Så nu har jag automatlådekyl av "patrontyp" alltså ett rör med kylflänsar i längdriktningen och anslutningar på gavlarna, får se om det räcker som kyl till lådan. Hade det ju på oldsen, men vet ju inget om vad den lådan hade för temp, så det blir en gissningslek där. Dessutom innehåller kylet ett filter med.
Plockade även ur min fuelcell, så den kommer väl också monteras. I minsta laget är den (40liter) men det är ju bara att tanka oftare. Värt besväret bara man slipper all skit som kommer med ur bottnen på orginal tanken. Dessutom händer det att man får soppatorsk i orginaltanken när man kör hårt, trots nära kvarts tank, men det löser sig om man tar det lite lugnare igen, så jag misstänker att tanken låter soppan skvalpa bort från sugledningen.
Fick med mig fyra h4-insatser från den gammla bilen med, det kommer bli kanon med riktigt ljus.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

http://butik.arvikael-motor.se/Drivlina ... uct_id=426" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett sånt här automatlådekyl är det jag har. Köpte det som sagt till min gammla olds utan att fundera mycket på om det var en bra eller dålig design igentligen. Senare har jag konstaterat att man sällan ser sådana användas, så frågan är ju om det är någon höjdare? Annars blir det väl att köpa ett mer "normalt" oljekyl och koppla inline med detta, då jag gillar tanken på ett extra filter.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

Det sänker säkert tempen lite iaf, men bör nog monteras där den får lite fart vind på sig :wink:
MVH Ekstam
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har nu hittat 2 olka begagnade utväxlingar, den ena är en 3.5:1 för 4500:-, prisvärt och rimlig utväxling. Den andra är 4.1:1 och kostar 3000:-. Lite väl hysterisk känns det som... Men priset tilltalar min snåla smått småländska själ. Så någon som gör gatorna osäkra med 4.10 i bakaxlen och 245/60-15 däck och kan säga vad ni tycker om det?
När dessa däcken är slut så blir det högre däck, med en liten skillnad i utväxling som följd, men det är ett tag tills dess.
Kör ju inga superlångturer med bilen, men 10-15mil ska man ju palla med utan att dö, så vad tror folket om detta?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Ekstam »

Beror ju lite på avgassystem samt ljudisoleringen i bilen. men de kommer bli obekvämare med 4.1:1 men man överlever :thumbright: kanske lite lomhörd ett tag :roll: jag skulle valt 4.1:1 bilen blir ju mycket piggare i starten :)
MVH Ekstam
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Skyndar långsamt med renoveringen. Har putsat lite på skivbromsarna jag köpte, ena sidan är nu vackert penselrenoverad.
Bild

Även demonterat delar av fronten och är på väg att ta bort höger framskärm för att laga lite rost i innerskärmen.

Sen kommer nu nya planer på att investera i en roligare brukshink, en ascona b. I såfall kommer den bli lite testbänk för turbotrimmning (som jag inte kan någonting om) så att jag, om pengar, lust och planeternas rätta vinkel i förhållande till varandra någonsin innfinner sig, kan börja labba med detta på forden. (ett lååångt senare projekt dock, forden ska se snygg ut, ha inredningen klar och först då blir det seriöst motorarbete)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av jonas landin »

Ser trevlig ut!!

Va va det för olds du skrota ner? Har en som behöver lite kärlek och delar om det finns nått kvar??!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag skrotar ner en vistacruiser -72:a Har väl mer eller mindre allt kvar då jag inte är så snabb till att jobba.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av jonas landin »

Å fan, har ju en vistacruiser -75! Kanske stämmer hyffsat, du får gärna skicka några bilder på den!

PMa!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Hur tråkigt det än är att säga det så tror jag tyvärr inte en enda del från min passar. .72 är sista året för generation 2 på vista cruisern, sen blir det ny plattform. Men en bild kan man ju slänga upp ändå.
Bild

Ser att du är från bollebygd dessutom, rullar inte där en rambler med cheva 350? en lila?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaha, jag skyndar långsamt och pillar med lite blandade projekt, forden blir tillsnyggad lite på ställen som inte syns, men lika bra att passa på när det är nerplockat. Målat till lycktstället och monterat h4-insatser samt grundat vänstra bakskärmen, då den står överst på bytalistan. Vet dock inte om det blir något byte i vinter trots allt. Lite olika saker som inte går som planerat häromkring, så kan bli så att jag får hålla igen med forden så den säkert fungerar till sommaren, och då är det nog en dum ide att kapa väck halva vänstersidan känner jag just nu.

Bild
vänstersidans lyktor penselrenoverade med fräsha insatser.

Bild
Bild

Har stora problem med motivationen i vintermörkret och tusen saker som borde göras, men det blir väl som det blir, det är ju bara en bil det handlar om.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av bulten »

Hej! Jag undrar vad är det för falcon du har stående? mvh
Mikael Bengtsson
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Kan ju fråga här när jag ändå är på g att slänga ut en annons, Någon som är intresserad av en olds 350+th400?
Lätt trimmad -69:a med hög komp, nya lager och ringar, kamdrivning, Performer rpm insug och headders. Hei-fördelare.
Lådan är orörd med justerbar vacuummodulator och 2500-stallad converter. Kan även sälja dom var för sig. PM:a ett bud, tänker inte ta rövarpriser då jag har problem med verkstadsplats och förvaring, men inget är ju helt gratis heller.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar