Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Thunderbo1t »

Har du den med eller utan "tomgångskrets, lågfartssystem"?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Äsch, sånt tjafs, nää. De ska tydligen gå att ha en tomgång på runt 800rpm ändå, medans tomgångskretsen verkar krångla mer än man önskar enligt de jag varit i kontakt med.
Måste också gnälla på herrarna på predatorcarbs som inte verkar ha lust att svara på mail.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av maghen »

Jag hade en sådan på en 318 för en massa år sedan! En rätt kul konstruktion, med fjäderbelastade "lock" i inloppet som öppnas av luftflödet och via en utbytbar "kam" påverkar en bränsleventil (eller kanske snarare "kran"). Mer luft ger naturligtvis mer pådrag på kranen!
Förutom att prova olika kamkurvor kunde hela registret justeras upp och ner med en justerskruv, det var allt! Min hade alltså inget lågfartssystem.

Den var mycket enkel att trycka genom med turbo! Tätade spjällaxellagringar, och enda flottörhusventilationen mynnar ut i ett rör i inloppet! Flottören klarade dock inga höga tryck.
Den gav ett bra gassvar, men verkade slösa med bränslet...
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Jo, de är bränsleblandare i ordets rätta bemärkelse, dock tror jag bb-lambda kan ge en förbättring här. Sen vill jag mest prova, har sett dem i en massa gamla tidningar från för min tid och funderat på dem en del.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Fy fan, här skrivs inte mycket! Har sedan sist här skrevs sålt dodgen till förmån för en billigare bil under studietiden (haha, trodde jag) och börjat renovera.
Bilen som borde fungerat är en 1956 fairlane med en -68:a 390+c6. Bilen är en customkärra från USA, rensad på lister och dörrhandtag, lackad svart ovanpå ett kvarts ton med spackel och allmänt rå.

När jag skulle börja köra med bilen förra sommaren så krånglade den nyrenoverade lådan (finns tråd om det på sidan) och därefter har det varit många turer då detta skulle gå på garanti. I väntan på lådan började jag fixa andra saker som jag inte var nöjd med, så nu i Maj när lådan äntligen hämtades så stod jag med jobb upp över öronen. Dessutom har mina studier bromsat biltiden under våren, men nu är man tillbaks i jobbsvängen igen. Under de senaste dagarna har bakdörrarna slipats plåtrena för att fastställa hur dåliga de är (mycket) samt huv och skuff slipats ner och svetsats igen diverse list- och emblemhål på. Nu jagar jag två bättre bakdörrar och kliar mig i huvudet. Letar även efter headers som skulle kunna gå ner i motorrummet, men verkar gå bet.

Här kommer någon stackars bild från när den fortfarande inte börjat spricka i lacken.
Bild
Bild
Bild
Bild
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Efter att knallat runt på power meet ett par timmar igår så har jag nu lokaliserat en uppsättning bättre bakdörrar som jag behöver, och ett trippelförgasarinsug som jag vill ha. Så det var värt resan hit vill jag påstå.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av robinb3rgsten »

Gött stuk på åket o härligt att du fått tag i dörrar [WHITE SMILING FACE]
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Tackar. Hoppas att stuket ska bli ännu bättre med lite jobb nu på sommaren/hösten , ladan den står i är den enda plats jag har att skruva på så vintersäsongen blir inte mycket gjort. Vill ha någon slags busigt customutseende med en motor på 350-400hk så man kan ligga och svarva däck som man vill med.
Har en massa delar som skulle passa sig på detta bygge, men kunnandet kanske sätter stopp på vägen. Men då får jag väl ta och lära mig istället.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av fugazi »

Du får la ändra rubriken... igen... :hihi:

Och sen får du sänka den.... massor.... :hey:
Det SKA liksom skrapa asfalt mest hela tiden på en såndär!





:thumbright:
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Ja, rubriken ska ju ändras, ska bara hitta ett passande namn :P

Den borde vara lägre ja, men även det är en sak för framtiden. Funderar på lite mer drop fram och luft bak, men kardantunneln måste hissas lite innan det blir av. Har 3" block bak nu, funderar på att fimpa dem och en hög med blad för att sedan sätta bälgar för att komma i rätt nivå. Men sen finns det en grottmänniska i mig som tycker att en riktig custom är lika låg varje dag... Svåra val.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av robinb3rgsten »

Haha ja de är lite svårt o välja luft eller inte men de är jäkla bekvämt har luft i bak på 54 an börjar de släpa i alltför illa med ett gäng i bak så är de bara pytsa i lite mer luft medan man åker o dra vidare
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av Falkenrejsing »

Photobucket ser inte ut som jag minns det, var laddar man enklast upp bilder nu för tiden?

Här har hänt en hel del sen sist, även om inget skrivits på länge. Jag har fått tag i fyra nya dörrar och en ny bakskärm (utan de 2cm spackel jag hade på min). Dörrar och skärmar har fått listhål igenlagda, huv och skuff rensats och lagts igen hål. Fick hjälp av en hoj och rod-kille i stan med att gäla upp huven snyggt. Nu pågår lite igensvetsande av karosskarvar (framskärmar svetsas i karossen) och jag är på jakt efter bättre gångjärn till bakdörrarna. Har även byggt om fronten en del och har planer för bakänden också. Dock får det vänta tills skärmen är på plats, och det får vänta tills bakre gångjärnen är hemma så dörren går att hänga.
I helgen ska fram- och bakruta tryckas ut fr att se så där inte ligger massa rost och kryper under listerna till dessa.
Man kan väl säga att projektet växte rätt fort, men det känns ändå kul, och lite av en utmaning att bygga något sånt här efter eget huvud.

Sen blir det snart en paus i detta projektet för att göra en liten överhalning av roden jag köpte hösten 2016, så den är klar för att köra med när det blir säsong. Det blir dels lite nya packningar och översyn, kolla varför koppplingen läcker och så har jag ju lite prylar för att få aningens bättre snurr på motorn (förhoppningsvis). Den blir nog prio efter slutet på denna månaden då allt tenderar att ta "lite" länngre tid än beräknat.

Om jag får tag i något ställe att ladda upp bilder smidigt så kommer en liten dump med sånna med senare.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar