Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Nu lossnade det kanske lite på fordfronten igen, ringde till en lokal jänke-skrotare och kollade efter en låda, och fick beskedet att han hade några stycken till 460, men kunde inte svara på om det var långa eller korta lådor eller skicket på dessa, men jag skulle återkomma på torsdag då skulle han ha kollat upp det hela. Han kunde även ta hand om min gamla för att justera priset på den nya lite.
Blev på ett lite extra gott humör och åkte ut och rev ner lite för att kunna börja skruva dit skivorna fram i dagarna som kommer.
Har även konstaterat att jag nog låter bli att kladda på ny färg på ramen, gillar hur det ser ut nu när allt är rentvättat.

Summit har även meddelat att det ska komma ett paket med soppa-system och lite mätare och annat godis inom en överskådlig framtid.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av loop »

Lokal jänkeskrotare? Långås?
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Ja, eller morup. Men vi menar nog samma gubbe. (är väl bara när man själv är från långås som man ser någon skillnad)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Yes, nu har jag hittat en låda, ska hämta upp den nästa söndag om allt går som det ska. Denna helgen blir nog desoto-tid, sen fyller morsan 50 med, det får man ju inte missa säger dom. Kanske smiter iväg till garaget en sväng och börjar demontera frambromsarna ikväll.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har inte fått skruvat några fordbromsar ännu, men har idag hämtat ut ett litet paket på posten.

Bild

Och imorgon SKA det demonteras äckliga trumbromsar, om jag så ska behöva hungerstrejka och låsa in brännvinet för att övertala mig. Sommaren kommer knallande med idiotsteg ju.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Sådär, nu behöver jag bromsnipplar och rör, sen kan jag koppla in mina skivbromsar fram på galaxien.
Skönt att montera tillbaka prylar som omväxling.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Dagens jakt på bromsnipplar gav inget, dom med rätt gägna krävde grövre rör, och då blir det krångel i andra änden. Fått koppla in reservdelsgurun på detta och hoppas att det löser sig. Måste ju dra klart alla rören innan motorn hittar på plats.

Imorrn hämtas det en soppatrycksregulator på vägen till sösdala-skroten, där kompisen ska ha hjälp att fynda delar till sin bel air. Blir en aeromotiv med returledning och tryckkompensation, om man nu skulle få några ideer. Även fyndat lite annat bra-att-ha inför uppstart. Headers väntas hemma till 20/5, då bör motorn vara på plats i bilen om allt ska flyta på som planerat.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaha, rundan på skroten gav en huv, perfekt så jag slipper såga sönder orginalet för att få plats med motorn, och en komplett bakaxel till någon van, med 3,25 utväxling. Lutar åt att det blir en svetsdiffad busaxel av den, så jag kan skjuta diff-köpet på framtiden ett tag till.
Motivationen är forfarande på topp, och förhoppningar finns om att kunna provköra i juni (har haft tvivel på detta ett tag nu, men det lossnar med tiden)

En fråga jag ställer mig är om man kan skruva av medbringaren på bakaxlen och byta packboxen, eller sabbar man någon inspänning/justering då? (har ett minne av att det kan va så)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Fick min nya soppapump idag, biter i ett surt äpple och grimaserar en aning. Max press 7psi, inte 15 som det var sagt/stod i annonsen som nu är borta. Säljaren kanske svarar på mail, men är tveksam. Någon som behöver en splitter ny (där ljög han inte iallafall) mr.gasket pump så pm:a mig, komplett med ett för-filter och instruktioner.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Har inte fått så mycket gjort, men tänkte bara visa på skillnaden mellan rätt och fel låda.

Bild


Har dessutom fått mina bromsnipplar, så nu är det bara en massa "ska-baran" att hinna med innan det blir lite mer galaxiemekande. Har en påtvingad flytt att ta itu med, en tysklandsvisit med jobbet, sen vill man ju inte missa några träffar under dom varma dagarna. Kompisarna måste man ju ställa upp och hjälpa med deras projekt osv. Fan vad ont om timmar det är på dygnet.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Drabbades av mektrötthet, forden är erbjuden till försäljning till några lokala förmågor, om dom kan få fram pengarna, annars blir den kvar som långtidsprojekt när kompisens desoto väl är klar.

För att inte stå utan åkbil så investerades det i en sånn här
Bild

Får väl se hur allt slutar nu. Det vore kul att se galaxien färdig i framtiden, men pengarna kunde användas till annat också.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Jaha, drabbades av ett oskäligt dåligt bud på min kära galaxie häromdagen, med hänvisning till att det var " väldigt mycket jobb med den" så nu är frambromsarna klara, skärmarna på plats och ett nytt motorfäste beställt. Även passat på att ragga upp lite motorgodis som ska förädla 460:n innan den åker i. Det kan ju bara bli bättre än orginal gissar jag.
Ska ta mig fan ut o köra innan besiktningen går ut sista september. Kanske kommer hålla er uppdaterade, har dock inte tillgång till varken dator eller internet hemma, så det kan bli sporadiskt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

Nu står motorn uppdaterad med ny kamdrivning utan inbyggd retard av kammen, något ford roade sig med att göra i avgasreningssyfte. Nu ska bitarna bara tvättas av lite så man slipper bli alldeles neräcklad när den ska i bilen sen.

Köpte nya hjul för att 14" o skivbromsar inte passade ihop riktigt. Blev en uppsättning american racing som kommer passa som handsken när dom fått en skvätt svart färg. Just nu är dom rödaktig metallic...
Väntar på headersen som ska vara på väg med bussgods.
Har kollat upp passningen på motorfästena och det verkar stämma som jag blivit informerad, dock måste lite slipning till på lådan har jag fått höra, men inget som känns otroligt svårt att ordna.

Nästa update SKA bestå av bilder, jag ska ta en sväng runt mellersta halland i helgen o försöka knäppa lite kort på allt jag spritt ut till bilen. Helgerna verkar inte vilja räcka till allt som ska ordnas.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av Falkenrejsing »

lite bilder på godis som finns o saker som gjorts o ska göras.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det vitmålade här måste kapas ur för att bultarna i motorfästena ska trilla på plats när man sänker ner motorn.

Bild
standard 390 motorfäste, ska modifieras för att passa 460.

Bild

Bild
Här är fästet, med ett nytt hål borrat och det som ska slipas ur med roterande fil markerat, sen sitter det som en smäck på 460:n gissar jag. Har iofs användt 460fästena som mall, så jag vet att det SKA passa, men ibland tänker man baklänges någonstans.

Bild
här är något som står och lurar i ett hörn av garaget, ska se om det kommer till användning. Har fått såpass mycket kritik för att jag är korkad så jag tror jag måste prova förr eller senare.

Där kom ett par bilder på härligheten. Ska försöka knäppa några på grismotorn innan den åker i bilen. Den kommer bara lastas i så äcklig den nu är så jag får provkört skrället lite lätt innan jag måste riva igen.
Sen ska jag försöka ta några bilder på hur lådan ska misshandlas för att passa i bilen, samt raportera om det verkligen stämmer att det är så lätt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ford Galaxie -68:

Inlägg av David Herbertsson »

Du jobbar på bra! Det klart att Holseten ska på, livet blir så mycket roligare och dyrare då :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar