Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling
Postat: fre sep 30, 2011 5:16 pm
Drar igång en projekttråd om min galaxie, får se om jag kommer vara duktig nog att skriva i den sen med. Och posta bilder.
Bilen köpte jag av en kompis som lackat ur efter ett inbrott i garaget , och därefter i bilen. Brutit sönder skufflåst på den, tagit ett gammalt slutsteg, en jordkabel till steget, en mätarpanel med "amerkanska biltema" mätare och tagit loss stereon och lagt den på golvet han dom med innan dom gav upp.
Ganska friskt objekt, med två mindre rosthärdar i golvet, längst fram i fotbrunnarna, samt hjulhusen bak.
Bakskärmarna är det enda som är dåligt på riktigt. När jag köpte bilen så skulle dessa komma i juli med båt, för dom var köpta och allt klart, men säljaren verkar tänkt sig juli 2012, så får väl se vart det slutar. Ska även komma en ny matta, med lite tur.
Så tillsvidare är planen för vintern att laga golvet och hjulhusen, lägga in en billig universalmatta, montera skivor fram, ny diff med diffbroms. Och sen ska det väl dit ett scoop med, för att rymma förgasaren med det nya insuget som ska på när ekonomin tillåter. Och om jag kan finansiera det så blir det headers till säsongen 2012 med.
Planen i det längre perspektivet är att renovera karossen så att den blir presentabel, altså inte perfekt, men snygg. Inredningen känns som soffa fram+bak är vinnande, men en b&m golvspak ska dit, sitter lite extramätare under panelen nu med, 2 x temp och en oljetryck och en varvräknare på rattstången. Kommer även dra ett separat elsystem till alla nya saker jag kopplar in för att inte behöva härja i orginalkablaget mer än nödvändigt.
Den el som ska kopplas/ förberedas är Elfläkt, stereo, belysning till mätare osv, bränslepump, line-lock, MSD box,och förmodligen elservo. Batteriet ska in i skuffen med huvudstömbrytare och generatorn ska uppdateras till ca 100ampere. Blir nog även serpentinrems bygge i samband med generatorbytet.
Motorn är en 390 och kommer som sagt att få MSD tändning med fördelare och 6al digital box. Lutar också åt hooker headers om pengar finns när det är dags. Har en holley 750 på nu som jag är relativt nöjd med, behöver lite ytterligare tuning tror jag. Stoppar nog en spacer under den för att få ut den från under huven en bit sen. I övrigt så förbli motorn standard ett tag till, tills jag bestämt mer exakt hur jag vill att bilen ska uppföra sig. Blir dock ett byte i vinter från 2.75:1 till 3.50, vilket lär väcka den lite iallafall.
Chassiet blir nya gummibussningar i framänden, för det följde med när jag köpte bilen. Gabriel g-force dämpare och eventuellt en grövre krängningshämmare fram. Bak kan det bli aktuellet att boxa armarna och sätta i nya bussningar. Vet inte om det blir gummi eller poly ännu.
Koommer nog bli en skaplig raggarpråm med lite mer av allt som gör den kul att gasa med. En street/strip bil med komforten kvar är väl det långsiktiga målet för prestandan.
Och efter att insett att jag inte hann med allt jag vill, samt att jag just nu är för otålig för att lägga timmar efter timmar på rostlagning och förarbete för lack och gud vet allt, på en bil som bara är "nästan" vad jag vill ha (har linjerna, men känns stor och klumpig) så köpte jag en super bee från 1970, 383 magnum o 4-växlat manuell, färdig med rostlagning och lack, fungerande och körklar. Bild finns i ett senare inlägg. Nu är motorn ur för renovering och lite trimmning, hoppas bli klar till sommarn, dock var motorn sämre än förväntat, antagligen aldrig öppnad så det kan hända att ekonomin sätter stopp för det just nu. Har även ett hojintresse som ska underhållas, så får se vad som lockar mest till våren.
Bilen köpte jag av en kompis som lackat ur efter ett inbrott i garaget , och därefter i bilen. Brutit sönder skufflåst på den, tagit ett gammalt slutsteg, en jordkabel till steget, en mätarpanel med "amerkanska biltema" mätare och tagit loss stereon och lagt den på golvet han dom med innan dom gav upp.
Ganska friskt objekt, med två mindre rosthärdar i golvet, längst fram i fotbrunnarna, samt hjulhusen bak.
Bakskärmarna är det enda som är dåligt på riktigt. När jag köpte bilen så skulle dessa komma i juli med båt, för dom var köpta och allt klart, men säljaren verkar tänkt sig juli 2012, så får väl se vart det slutar. Ska även komma en ny matta, med lite tur.
Så tillsvidare är planen för vintern att laga golvet och hjulhusen, lägga in en billig universalmatta, montera skivor fram, ny diff med diffbroms. Och sen ska det väl dit ett scoop med, för att rymma förgasaren med det nya insuget som ska på när ekonomin tillåter. Och om jag kan finansiera det så blir det headers till säsongen 2012 med.
Planen i det längre perspektivet är att renovera karossen så att den blir presentabel, altså inte perfekt, men snygg. Inredningen känns som soffa fram+bak är vinnande, men en b&m golvspak ska dit, sitter lite extramätare under panelen nu med, 2 x temp och en oljetryck och en varvräknare på rattstången. Kommer även dra ett separat elsystem till alla nya saker jag kopplar in för att inte behöva härja i orginalkablaget mer än nödvändigt.
Den el som ska kopplas/ förberedas är Elfläkt, stereo, belysning till mätare osv, bränslepump, line-lock, MSD box,och förmodligen elservo. Batteriet ska in i skuffen med huvudstömbrytare och generatorn ska uppdateras till ca 100ampere. Blir nog även serpentinrems bygge i samband med generatorbytet.
Motorn är en 390 och kommer som sagt att få MSD tändning med fördelare och 6al digital box. Lutar också åt hooker headers om pengar finns när det är dags. Har en holley 750 på nu som jag är relativt nöjd med, behöver lite ytterligare tuning tror jag. Stoppar nog en spacer under den för att få ut den från under huven en bit sen. I övrigt så förbli motorn standard ett tag till, tills jag bestämt mer exakt hur jag vill att bilen ska uppföra sig. Blir dock ett byte i vinter från 2.75:1 till 3.50, vilket lär väcka den lite iallafall.
Chassiet blir nya gummibussningar i framänden, för det följde med när jag köpte bilen. Gabriel g-force dämpare och eventuellt en grövre krängningshämmare fram. Bak kan det bli aktuellet att boxa armarna och sätta i nya bussningar. Vet inte om det blir gummi eller poly ännu.
Koommer nog bli en skaplig raggarpråm med lite mer av allt som gör den kul att gasa med. En street/strip bil med komforten kvar är väl det långsiktiga målet för prestandan.
Och efter att insett att jag inte hann med allt jag vill, samt att jag just nu är för otålig för att lägga timmar efter timmar på rostlagning och förarbete för lack och gud vet allt, på en bil som bara är "nästan" vad jag vill ha (har linjerna, men känns stor och klumpig) så köpte jag en super bee från 1970, 383 magnum o 4-växlat manuell, färdig med rostlagning och lack, fungerande och körklar. Bild finns i ett senare inlägg. Nu är motorn ur för renovering och lite trimmning, hoppas bli klar till sommarn, dock var motorn sämre än förväntat, antagligen aldrig öppnad så det kan hända att ekonomin sätter stopp för det just nu. Har även ett hojintresse som ska underhållas, så får se vad som lockar mest till våren.