Sida 14 av 16

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jun 20, 2014 6:19 pm
av Falkenrejsing
Börjar dock inse att jag nog kan ha haft lite bråttom och rört till det lite för mig själv. Rotat fram en extra lamell att prova med om andan faller på framöver. Den är dock 11" och jag har 10.95, liten skillnad, men kan ställa till problem. Får väl försöka svarva ner den eller något för att lösa detta. Eller bara prova och se.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jun 20, 2014 6:51 pm
av Bassek
Låter nästan som du fått olja på lamellen, sett något söl mellan motor-låda?
MVH Basse

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jun 20, 2014 7:06 pm
av Falkenrejsing
Nä, inte sett något söl däremellan som tyder på det. Får väl se vad obduktionen visar i framtiden.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jun 20, 2014 8:56 pm
av Performance_seeker
Falkenrejsing skrev:...
Har väl fått "glida iväg" på kopplingen lite ibland när den är kall, då bilen inte riktigt vill dra innan den fått upp tempen, men känner att lamellen "bör" klara lite sånt trots allt?
...
Det låter inte normalt tycker jag...låter som kopplingen inte har tillräckligt spel för att lägga fullt tryck på lamellerna...

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: lör jun 21, 2014 8:28 pm
av Falkenrejsing
Tror att det problemet jag har med att komma iväg kall beror på avsaknad av choke, det är motorn som inte vill gå riktigt när den är kall.

Ska undersöka saken närmare i framtiden.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: lör jun 28, 2014 8:22 pm
av Falkenrejsing
Så, diffen på plats och koppling bytt. Fick inte provkört då bakre knutkorset inte stämde med nya diffen, så blir väl att beställa ett nytt blandkors för att få ihop det i slutändan.
Får dock ingen riktig hyffs på kopplingsjusteringen, har hitintills tre bud:
1: Chryslers shopmanual för challenger, 1" spel på pedalen, den ska alltså röra sig 1" innan lagret är i kontakt med solfjädern (?)

2: "McLeod-metoden" rekommenderar 0.030" mellan tryckplattan och lamellen med pedalen i botten. Detta ska vara pga. att "chrysler-metoden" bara funkar när allt i kopplingslänkage osv. är nytt.

3: Och avslutningsvis säger Hansenkatalogen att man ska ha 6.5mm mellan urtrampningslagret och solfjädern, minimum.

Av dessa bud verkar bara det sista ha en möjlighet att funka. Alternativt är det något fel i pedalstället. För om jag justerar så att jag har 0.03" mellan tryckplatta/lamell så kommer inte pedalen upp till ursprungsläget, utan lagret ligger ann mot solfjädern hela tiden, vilket inte är ok. Då får man lyfta pedalen en liten bit så "smäller" den tillbaka upp i viloläget. Känns som att det är som någon slags nock, där pedalen kommer förbi ett visst läge. Justerar man däremot för spel mellan lager/solfjäder så bör det funka, men då blir spelet mellan lamell och tryckplatta ett par mm istället för runt en.

Kan ju även vara så att solfjäderkopplingen ju inte är original, så att b&b som satt innan kanske hade längre armar och därmed mindre spel i förhållande till lagret i viloläget?

Spånar på friskt här då jag inte är sugen på att steka en lamell till och samtidigt är förvirrad som få, kopplingsbyten brukar ju inte presentera så stora problem i regel...

Någon som har några tankar?

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 14, 2014 6:06 am
av Falkenrejsing
Ok, har provkört i helgen, och kan utan att tveka säga att nya utväxlingen är det bästa jag gjort med bilen på länge! Nu är det en muskelbil att räkna med, fy fan!!
Tråkigt är däremot att kopplingen inte känns hundra, antingen är jag nojjig eller så "hugger" det lite vid dragläget ibland. Vilket kan vara tecken på att något är fel någonstans i systemet.
Blir att köra tills hösten och sen slita isär allt igen och börja reda ut saker och ting.

Och där kommer del nummer två, till hösten tar jag en ny väg i livet och börjar utbilda mig. Så under två-tre år blir det studiemedel och väldigt lite dodge (antagligen). Ska spåna lite på vad jag vill göra med bilen. Har alltid sett muskelbilar som "rakt fram" och tänkt mig bygga med superstock prylarna från MP, men har kanske börjat svänga lite där. Kunde vara kul att rota mer med "baninspirerade" bitar på bilen och se hur man kan få den att uppföra sig på vägen. Misstänker att man i slutändan inte ger upp så mycket av 402meterstiderna att det spelar någon roll iallafall. Blir ju ingen tävlingsbil av detta vad jag än gör heller menar jag.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 14, 2014 12:33 pm
av Thunderbo1t
Angående kopplingspedalen som behöver lite hjälp för att "smälla tillbaka" i viloläget, jag har för mig att det är något slags "mekaniskt servo" i själva kopplingspedalen, iaf på en Challenger jag tittade på, som kanske behöver lite "service" för att fungera som tänkt?

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 14, 2014 7:38 pm
av Falkenrejsing
Justerade kopplingen ytterligare, skruvade så att urtrampningslagret kom närmare solfjädern. Kan inte säga exakt hur långt det är emellan i viloläget, men vi pratar ett par mm iallafall, men den extra uppsträckningen hjälpte. Tror där sitter en "over center spring" en fjäder som gör att du känner motstånd i pedalen även innan du börjat frikoppla, för att ge lite mer känsla i pedalen.
Men att försöka ha 0.03" mellan tryckplatta och lamell vid frikoppling är omöjligt, då skulle där inte vara mycket effektivt slag i pedalen, så det tipset gällde inte den här kopplingssatsen.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jul 25, 2014 4:48 pm
av Falkenrejsing
Då börjar slutet av säsongen närma sig för min del. Blir antagligen ett par års uppehåll med körandet till förmån för studier, får väl se om man hinner/har råd att uppdatera bilen i lagom tempo under den tiden. Skulle passa bra med lite plast i fram och bakkant för att banta lite vikt, lite chassieförstyvningar och en skrapning av underredet vore nog också på sin plats. Sen har jag ju den där gamla turbon (hx55:an) som ligger och väntar på uppmärksamhet, så det kanske blir tid för sådant nu fram över...
Såg ännu en rear-mount anläggning på w&w i Falkenberg under gångna helgen. Det tilltalar mig mycket pga sin ovanlighet, samt att botteneffekten är rätt ok med en 383:a i grundutförande, så det räcker nog med lite hjälp när varvet ökar. Behöver ju inget fantasiladd heller då. Kanske kunde justera så man tom. kör med samma grundkomp som nu? Det vore nog något.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: lör aug 23, 2014 7:47 pm
av Falkenrejsing
Jaha, nu var bilen undanställd och nu börjar skruvsäsongen igen, får väl se vart detta slutar.
Kommer bli en rejäl genomgång invändigt och undertill, bara frågan vart pengarna sätter stopp. Har jobbat sista dagen som bilmek nu, så snart är det skolbänken som gäller. Men plåt och eget slit är ju billigt.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: tor sep 04, 2014 8:54 pm
av Falkenrejsing
Någon som sitter på ett skottat smallblock? (318, 340, 360) Skulle behöva ett i mock up syfte för framtiden.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre sep 05, 2014 8:45 am
av Performance_seeker
Låter bra att börja studera samtidigt som du piffar upp super been så långt som ekonomin och tiden tillåter.
Vad är det du skall börja läsa?

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre sep 05, 2014 9:14 am
av jonas landin
Jag har en 318 som ligger å skräpar!

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre sep 05, 2014 1:10 pm
av Falkenrejsing
Har börjat läsa energi och processteknik, en tvåårig utbildning med vissa möjligheter att gå vidare till ingenjörsexamen senare. Efter avslutad utbildning blir det förhoppningsvis jobb som processövervakare inom energisektorn (Ringhals har värvat mycket från utbildningen tidigare)

Ok Jonas, en komplett eller något nermonterat? En bekant hade ett block jag kunde låna för att mäta med, och motorbygge är långt ner på priolistan, men är priset rätt så kanske det går att lösa senare i höst.