Sida 16 av 16

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån nov 03, 2014 7:10 pm
av Thunderbo1t
Har du den med eller utan "tomgångskrets, lågfartssystem"?

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån nov 03, 2014 7:28 pm
av Falkenrejsing
Äsch, sånt tjafs, nää. De ska tydligen gå att ha en tomgång på runt 800rpm ändå, medans tomgångskretsen verkar krångla mer än man önskar enligt de jag varit i kontakt med.
Måste också gnälla på herrarna på predatorcarbs som inte verkar ha lust att svara på mail.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån nov 03, 2014 9:46 pm
av maghen
Jag hade en sådan på en 318 för en massa år sedan! En rätt kul konstruktion, med fjäderbelastade "lock" i inloppet som öppnas av luftflödet och via en utbytbar "kam" påverkar en bränsleventil (eller kanske snarare "kran"). Mer luft ger naturligtvis mer pådrag på kranen!
Förutom att prova olika kamkurvor kunde hela registret justeras upp och ner med en justerskruv, det var allt! Min hade alltså inget lågfartssystem.

Den var mycket enkel att trycka genom med turbo! Tätade spjällaxellagringar, och enda flottörhusventilationen mynnar ut i ett rör i inloppet! Flottören klarade dock inga höga tryck.
Den gav ett bra gassvar, men verkade slösa med bränslet...

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån nov 03, 2014 9:53 pm
av Falkenrejsing
Jo, de är bränsleblandare i ordets rätta bemärkelse, dock tror jag bb-lambda kan ge en förbättring här. Sen vill jag mest prova, har sett dem i en massa gamla tidningar från för min tid och funderat på dem en del.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: tis jul 05, 2016 9:38 pm
av Falkenrejsing
Fy fan, här skrivs inte mycket! Har sedan sist här skrevs sålt dodgen till förmån för en billigare bil under studietiden (haha, trodde jag) och börjat renovera.
Bilen som borde fungerat är en 1956 fairlane med en -68:a 390+c6. Bilen är en customkärra från USA, rensad på lister och dörrhandtag, lackad svart ovanpå ett kvarts ton med spackel och allmänt rå.

När jag skulle börja köra med bilen förra sommaren så krånglade den nyrenoverade lådan (finns tråd om det på sidan) och därefter har det varit många turer då detta skulle gå på garanti. I väntan på lådan började jag fixa andra saker som jag inte var nöjd med, så nu i Maj när lådan äntligen hämtades så stod jag med jobb upp över öronen. Dessutom har mina studier bromsat biltiden under våren, men nu är man tillbaks i jobbsvängen igen. Under de senaste dagarna har bakdörrarna slipats plåtrena för att fastställa hur dåliga de är (mycket) samt huv och skuff slipats ner och svetsats igen diverse list- och emblemhål på. Nu jagar jag två bättre bakdörrar och kliar mig i huvudet. Letar även efter headers som skulle kunna gå ner i motorrummet, men verkar gå bet.

Här kommer någon stackars bild från när den fortfarande inte börjat spricka i lacken.
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: lör jul 09, 2016 7:07 am
av Falkenrejsing
Efter att knallat runt på power meet ett par timmar igår så har jag nu lokaliserat en uppsättning bättre bakdörrar som jag behöver, och ett trippelförgasarinsug som jag vill ha. Så det var värt resan hit vill jag påstå.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 11, 2016 6:38 pm
av robinb3rgsten
Gött stuk på åket o härligt att du fått tag i dörrar [WHITE SMILING FACE]

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 11, 2016 9:10 pm
av Falkenrejsing
Tackar. Hoppas att stuket ska bli ännu bättre med lite jobb nu på sommaren/hösten , ladan den står i är den enda plats jag har att skruva på så vintersäsongen blir inte mycket gjort. Vill ha någon slags busigt customutseende med en motor på 350-400hk så man kan ligga och svarva däck som man vill med.
Har en massa delar som skulle passa sig på detta bygge, men kunnandet kanske sätter stopp på vägen. Men då får jag väl ta och lära mig istället.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 11, 2016 10:03 pm
av fugazi
Du får la ändra rubriken... igen... :hihi:

Och sen får du sänka den.... massor.... :hey:
Det SKA liksom skrapa asfalt mest hela tiden på en såndär!





:thumbright:

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: mån jul 11, 2016 10:35 pm
av Falkenrejsing
Ja, rubriken ska ju ändras, ska bara hitta ett passande namn :P

Den borde vara lägre ja, men även det är en sak för framtiden. Funderar på lite mer drop fram och luft bak, men kardantunneln måste hissas lite innan det blir av. Har 3" block bak nu, funderar på att fimpa dem och en hög med blad för att sedan sätta bälgar för att komma i rätt nivå. Men sen finns det en grottmänniska i mig som tycker att en riktig custom är lika låg varje dag... Svåra val.

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: tis jul 12, 2016 11:52 am
av robinb3rgsten
Haha ja de är lite svårt o välja luft eller inte men de är jäkla bekvämt har luft i bak på 54 an börjar de släpa i alltför illa med ett gäng i bak så är de bara pytsa i lite mer luft medan man åker o dra vidare

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Postat: fre jan 05, 2018 11:04 am
av Falkenrejsing
Photobucket ser inte ut som jag minns det, var laddar man enklast upp bilder nu för tiden?

Här har hänt en hel del sen sist, även om inget skrivits på länge. Jag har fått tag i fyra nya dörrar och en ny bakskärm (utan de 2cm spackel jag hade på min). Dörrar och skärmar har fått listhål igenlagda, huv och skuff rensats och lagts igen hål. Fick hjälp av en hoj och rod-kille i stan med att gäla upp huven snyggt. Nu pågår lite igensvetsande av karosskarvar (framskärmar svetsas i karossen) och jag är på jakt efter bättre gångjärn till bakdörrarna. Har även byggt om fronten en del och har planer för bakänden också. Dock får det vänta tills skärmen är på plats, och det får vänta tills bakre gångjärnen är hemma så dörren går att hänga.
I helgen ska fram- och bakruta tryckas ut fr att se så där inte ligger massa rost och kryper under listerna till dessa.
Man kan väl säga att projektet växte rätt fort, men det känns ändå kul, och lite av en utmaning att bygga något sånt här efter eget huvud.

Sen blir det snart en paus i detta projektet för att göra en liten överhalning av roden jag köpte hösten 2016, så den är klar för att köra med när det blir säsong. Det blir dels lite nya packningar och översyn, kolla varför koppplingen läcker och så har jag ju lite prylar för att få aningens bättre snurr på motorn (förhoppningsvis). Den blir nog prio efter slutet på denna månaden då allt tenderar att ta "lite" länngre tid än beräknat.

Om jag får tag i något ställe att ladda upp bilder smidigt så kommer en liten dump med sånna med senare.