Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 16, 2018 7:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 333 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 31, 2011 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Nya tider, nya projekt!

Fyndade en M5a som redan var turbokonverterad av tidigare ägare så nu blir det att bygga vidare på det. :)

Specen blir följande:

S38B36
Smidda JE-kolvar 94mm
HD-kolvbultar
Smidda h-profilsstakar
Balanserad botten
Stödgördel
ACL Racelager
Omstiftad vev
Pyramidringspackning
Ställbara kamdrev

BW 380
Precision 66mm WG
Grenrör av Ajdén
Innovate LC-1
3,5" avgas i rostfritt
PPF dump

Orginaltank med 2 st Walbro GST450 intankpumpar
Nuke Filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 2200cc

MSD 6a med Blaster SS spole
Accell tändkablar
Bosch XR4CS

Allt styrs av ett Vipec v44
Nuke vacuumstation
Orginal insug med plenum
Orginal kylsystem med elfläkt

K-sport coilovers
Stora bromsarna från M5 -95
Quartermaster 3-skivig koppling med omsvarvat svänghjul från en M10 och strypventil
6-vxl ZF från en 530d -09
Lamelldiff med 2,93 i utväxling

Bilen går som den är nu så några bakdäck har offrats
Dock läcker den avgaser från grenröret och växellådan (Getrag 280) börjar låta mer och mer rakskuret :(
Motorn ska rivas i vinter för att kika att allt är ok och balanseras.
Polaren har filmat lite så det ska jag få tag i och lägga upp
Lite bilder sålänge:
Bild
Bild
Vet inte vad jag tycker om slutröret, finns det dubbla utblås med 3,5" in?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Senast redigerad av Evinrude tor feb 27, 2014 10:48 pm, redigerad totalt 31 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 10:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
Inlägg: 100
Ort: Älsvbyn
film!!:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 10:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Inlägg: 1331
Ort: Pajala
Mer m5 Turbos åt folket :D Härlig bil :thumbright:
Vill du ha en bakaxel med lägre utväxling eller? Har en lamelldiffad 3.45 klump i min 535:a , och är ute efter att byta till en 3.91 om du skulle vara intresserad? ;P

_________________
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 11:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte. :)
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget :P

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 1:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
magnusjonsson skrev:
film!!:)

Har helt glömt bort att ringa dig, senil som man är! :doh:
Mina spaghettiarmar klarar inte av styrningen som den är nu, funkar servon om man hänger dit en rem?
Launchen, är den kopplad via pedalen eller har den röda knappen på panelen något med det att göra?

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 1:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Inlägg: 136
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)
aha . södermalmsgatan eller hur :hihi:

_________________
Tobias Lindqvist
SUndsvall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 2:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Inlägg: 1261
Ort: Sundsvall
Blir ju fint det där Jonas :D
Men 800whp är väl lite lite ;)

Du måste ha båge från 10.99 om jag inte kommer ihåg helt galet
och bur chassibesiktat från 9.99

_________________
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Tobias Lindqvist skrev:
aha . södermalmsgatan eller hur :hihi:

Trakten med minst inbrott i stan för jag håller alla vakna med bilarna mina! :hey:

RoGGaH skrev:
Blir ju fint det där Jonas :D
Men 800whp är väl lite lite ;)

Du måste ha båge från 10.99 om jag inte kommer ihåg helt galet
och bur chassibesiktat från 9.99

Har ett minne om att nån sa nåt om att en 80mm turbo skulle sitta fint på den så det finns väl ingen anledning till att köra med mindre än så :roll:

Misstänkte att det var i dom trakterna, men det ska inte vara några problem bara man kan ta bort krysset bak så man kan skrämma slag på mer än en passagerare åt gången när man åker gata :D

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 4:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Inlägg: 1331
Ort: Pajala
Evinrude skrev:
Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte. :)
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget :P

Jepp, blir T-56 i min och har 0.50 på 6an så behöver som få lite högre utväxling i bakaxeln ... teoretiska toppfarten med min klump är 493km/h .. så det känns som lite önödigt i överkant :roll: :lol:

80mm turbo lär bli myys ;) har 75mm på min nu, men är rätt sugen på att byta upp mig lite ;P

_________________
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 5:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
Inlägg: 100
Ort: Älsvbyn
Evinrude skrev:
magnusjonsson skrev:
film!!:)

Har helt glömt bort att ringa dig, senil som man är! :doh:
Mina spaghettiarmar klarar inte av styrningen som den är nu, funkar servon om man hänger dit en rem?
Launchen, är den kopplad via pedalen eller har den röda knappen på panelen något med det att göra?



servon funkar bra, köpte nya remmar men när jag var ute och slira en dag så hoppa den av och hittade inte igen den. launchen är inte ikopplad alls. men den går bra fortfarande? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 11:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Moggemx skrev:
Evinrude skrev:
Du hade slängt in t56 i din? 3.45 blir mys då det är 0.83 på 6an på getrag lådorna, så om den är fräsch är det ett intressant byte. :)
Dock blir det lite senare då jag vill ha den rullandes tills jag har fått in den i garaget :P

Jepp, blir T-56 i min och har 0.50 på 6an så behöver som få lite högre utväxling i bakaxeln ... teoretiska toppfarten med min klump är 493km/h .. så det känns som lite önödigt i överkant :roll: :lol:

80mm turbo lär bli myys ;) har 75mm på min nu, men är rätt sugen på att byta upp mig lite ;P

Varför byta? Cruisa förbi Bugattis på Autobahn vore manligt 8)
80mm finsnurra lär ju ha bättre register även med lägre effekten än klumpen som sitter där nu så ju mer jag tänker på det desto bättre idé verkar det ju som :P

@magnus
Kung! Då ska jag fixa fram en rem så blir det lite lättare att ta sig från gårdsplanen nästa gång :P
Den går hur fint som helst under ladd men bluddrar rejält på fullgas innan turbon kickar in.
Hittade du igen laddtrycksmätaren?

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 11:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
Inlägg: 100
Ort: Älsvbyn
härligt :) har du hunnit testa mot nå andra fräna bilar så man har nå att jämnföra med? skulle varit kul. ja just de. ska skicka den imorgon om jag kommer ihåg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 11:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Har inte vågat göra annat än att smyga iväg till nåt mer glesbebott område och gasat
Snuten är lite för bra på att patrullera i stan och som du vet är den ju inte direkt diskret... ;)

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: tis nov 01, 2011 11:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Inlägg: 1331
Ort: Pajala
Hehe, med 3.91 gör den "bara" 430km/h .. så bugattin ligger i lä ändå ;) hehe
Men alla andra växlar blir lite väl höga med min klump så därför jag tänkte byta :P

Tror däremot inte du får lika bra respons med en större "fin/dyrturbo" , Holseten är ju inte direkt dålig heller+ rätt liten på en sån här motor..
Men men , Det beror ju på hur mycket effekt du siktar efter ;)

_________________
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evinrudes BMW M5 Turbo
InläggPostat: ons nov 02, 2011 12:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Inlägg: 621
Ort: Sundsvall
Så länge dom får pisk så är det ju lugnt ;)

Har sneglat rätt mycket på Borg Warner 380/480 och dom sägs spoola bra på s38 och som det är nu vaknar inte hx55an förrän efter 4500rpm så det ska nog vara ganska lika åtminstonde.
Sen storknar ju hx55an kring 700-800hk och så kan man ju inte ha det :hey:

_________________
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 333 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: T-27 och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010