Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Perkele70 »

härliga bilder!
har inga roliga bilar!;)
Angelic0-
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 26, 2011 3:31 pm
Ort: Njarðvík, Iceland
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Angelic0- »

Pimplaren skrev:Det blir en Tilton 2skivig cerametallic koppling, som PPF styrde åt mig!
Den ska palla 1136nm tror jag, så 1000wnm borde inte vara några problem :)

Tack! din låter mysigt också.

Bild
Hur mycket är denna koppling?

Jag har en uppfattning Tilton Dual Disc, men det bara kan kosta pengar...

Detta är förmodligen säljs i set, till exempel Disc, Svänghjul och pressar?
Viktor Agnar Falk Guðmundsson
___________________________
Bild
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Kikade på din spec lite och du borde klara dig med en 765 och sinterlamell, dom är specad till ca 800Nm.
Men om du redan har diskar till en tilton (fick inte riktigt grepp om vad du menade :P) så kör med en sån. Det borde gå att få tag i bara själva "tryckplattan". Har du någon i närheten eller inom landet som säljer tilton så borde det gå att lösa.
Svänghjulet kan du svarva till så det passar

Annars har PPF åt dig :)
http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Angelic0-
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 26, 2011 3:31 pm
Ort: Njarðvík, Iceland
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Angelic0- »

Tyvärr är jag inte särskilt bra på svenska. Jag försöker spara mig med mina kunskaper i danska och Google Översätt.

Jag är inte redo att köpa en koppling ännu, jag tror att jag ska vara med sirka 700 nm men jag skulle hellre köpa en starkare koppling och kan öka kraften senare.

Detta projekt som du arbetar här är MEGA COOL!
Viktor Agnar Falk Guðmundsson
___________________________
Bild
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Tackar! :)
Din kommer att bli kul som fan den med, jag har ju hunnit köra lite med ca 500 häst och redan då är det halt. Men mycket vill ha mer! :twisted:
Du gör ett riktigt bra jobb ändå med svenskan, det är ju inte det lättaste språket direkt :P

Du skulle som sagt klara dig med en sachs 765 platta, men vill du kunna växa så är det flerskivig som gäller. Eftersom du inte hade en tilton redan så kan du istället köpa en quartermaster av motornord, http://www.motornord.se" onclick="window.open(this.href);return false;, Roger fixar biffen ska du se! ;)

Däremot sliter flerskiviga mycket mer på drivlinan då den är helt stum. Orginallådan ger nog upp oavsett koppling, den är lite klen
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Angelic0-
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 26, 2011 3:31 pm
Ort: Njarðvík, Iceland
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Angelic0- »

Har du artikelnumret för 765 tryckplattan och vad koppling ska jag använda det? Jag har 240mm Single-Mass Flywheel BTW

Tack på förhand ...
Viktor Agnar Falk Guðmundsson
___________________________
Bild
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

3082999765 är artikelnumret. En vanlig fyrpuckad 240mm sinterlamell blir perfa :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Andreas Arthursson »

Finns flera olika lamelltyper hos Tilton. Den vi kör med heter rally och är gjord att kunna slira lite. De hugger inte alls lika som de andra.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Har ännu inte fått värme och belysning i garaget så här går det trögt...
Måste se om kylaren fortfarande är tät då jag inte tänkte på att det saknades glykol nu när det är kallt :doh:
Nytt svänghjul är införskaffat iaf från en e21 med m10 (215mm), antar att det var ett sånt jag skulle ha Roger? ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av RoGGaH »

Jepp det ska nog funka.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

215mm, går det att modda så man får 100% anlägg på innersta lamellen om man kör 184mms lamell? =)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Pimplaren skrev:215mm, går det att modda så man får 100% anlägg på innersta lamellen om man kör 184mms lamell? =)
Tanken/förhoppningen är att det ska gå. Det finns ju mer gods invändigt så har man lite tur så. :)
Jag kan ju mäta den invändiga diametern på svänghjulet om du vill. Du får gärna mäta invändigt på lamellen så får vi ju svar på det båda två. :P
Ett sånt här är det iaf:
Bild
Orginal s38b36:
Bild
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Perkele70 »

jah har hamnat mitt i ett karossbyte!sålde 242an....söker en annan kaross nu!
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

13cm är dem på insidan =) hoppas detdär svänghjulet lirar!
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Evinrudes BMW M5 Turbo

Inlägg av Evinrude »

Pimplaren skrev:13cm är dem på insidan =) hoppas detdär svänghjulet lirar!
Det är precis under 13cm om man plansvarvar det då det var en liten kant längst in mot centrum. Men det verkar ju som att det kan bli kanon det här! Startmotorn passar ju så det behöver man ju inte heller bekymra sig om :D
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Skriv svar