Simon Jonssons 144 B21 TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Simon Jonssons 144 B21 TIC

Inlägg av Simon Jonsson »

Här kommer det lite bilder och info om 144an. Det var ju 2-3 år sedan man hade ut den sist, men nu närmar det sig en uppstart Men ny topp, kam mm.

LITE GAMLA BILDER OCH INFO
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=simon
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... 1&nomenu=1
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... msele_2003


Recept B20 modell 2007

Bottendel: 2,1l B20 block, B21et kolvar, M-stakar, 8 bultad B21vev

Topp: 44/38,5 ventiler med racing säten och många fler portningstimmar än förut.

Kam: Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans. Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar. Nyhet för året är också stålkamdrev.

Turbo: Holset 51mm in, 65mm ut

Grenrör: Orginal med adapter, byggt av mej för 7år sedan

Förgasare: Weber 45or, 40mm halsringar, f2 e-rör, 200 huvudmunstycken. hemmabyggd tryckbox med fullradie trattar.
Ombyggd 15ggr sen jens första upplaga 1996, består nu mest av kemiskmetall

Drivlina: Getrag 262 växelåda, M40 sprängkåpa med alu-adapter.
VW kenedey koppling steg 4, 200mm sinterkopling.

Chassi: Båge, sprängring till koppling och kardanring godkänd till 10,0 , man ska ha god marginal :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Simon Jonsson den tis okt 07, 2008 9:51 pm, redigerad totalt 11 gång.
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag vill se en bild eller två på kemiskmetall tryckboxen :lol:
Bild
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

kul att den ska igång! för det var väl den här bilen som hemsidan började med..

ska du inte ha nån IC i den???
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

ergu skrev:kul att den ska igång! för det var väl den här bilen som hemsidan började med..

ska du inte ha nån IC i den???
Jo det var ju så sidan började, Simon turbo site STS :lol:

Har en stor Ic som är gjord för bilen, nytt grenrör, insug , spridare och insprutning, msd tändning mm men tar en sak i sänder. vill bara ut och köra nu i sommar. Hade rätt stora planer hösten 2005, men det kom rätt mycke grejer i mellan typ hus, barn mm. se bild.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fränt att se lite nya bilder, det är ju som sagt den här bilen som började hela STS så det blir kul att se den rulla i sommar! :)

Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal ! :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

härligt:)

vill se många uppdateringar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

mattias skrev:Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal ! :lol:
Jo, det har ju funkar för mej också. Erik gjorde ju en seriös tätning mellan boxen och förgasarna det år han fick låna dom.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med en tråd på bilen!


blir intresant hur den svarar på uppdaterigarna, jag står och väntar med G-tec datorn när du är redo!
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

härliga bilder b20 8)

vad är de för tändning på motorn?
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

fredda skrev:härliga bilder b20 8)

vad är de för tändning på motorn?
Jag har kört med orginaltändning, stummad 28grader. Har funkat bra, laddade 1,4 bar med vatteninsprutning.

//simon
Bild
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

jag (magnus) och jens dyker snart upp och attack-mekar ihop bakaxeln så du kan åka ut och testa lite på tväråbäcks strippen.du har ju jobbat på riktigt bra med bilen
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Mats A skrev:jag (magnus) och jens dyker snart upp och attack-mekar ihop bakaxeln så du kan åka ut och testa lite på tväråbäcks strippen.du har ju jobbat på riktigt bra med bilen
Det blir ju ruggit bra.
Bild
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Amazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke
Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 veven
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.

//simon
Bild
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Simon Jonsson skrev:
Amazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??

MVH Micke
Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 veven
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.

//simon
Aha på så vis.Vilka B21 vevar är det man ska titta efter sett efter årsmodeller??Har ett -76 B20 block liggandes som jag tänkte få ihop nångång.Vad tjänar man på att använda B21:an vevaxel??Är det större slag,bättre gods eller vad är syftet??

MVH Micke

MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Skriv svar