Simon Jonssons 144 B21 TIC
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Simon Jonssons 144 B21 TIC
Här kommer det lite bilder och info om 144an. Det var ju 2-3 år sedan man hade ut den sist, men nu närmar det sig en uppstart Men ny topp, kam mm.
LITE GAMLA BILDER OCH INFO
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=simon
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... 1&nomenu=1
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... msele_2003
Recept B20 modell 2007
Bottendel: 2,1l B20 block, B21et kolvar, M-stakar, 8 bultad B21vev
Topp: 44/38,5 ventiler med racing säten och många fler portningstimmar än förut.
Kam: Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans. Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar. Nyhet för året är också stålkamdrev.
Turbo: Holset 51mm in, 65mm ut
Grenrör: Orginal med adapter, byggt av mej för 7år sedan
Förgasare: Weber 45or, 40mm halsringar, f2 e-rör, 200 huvudmunstycken. hemmabyggd tryckbox med fullradie trattar.
Ombyggd 15ggr sen jens första upplaga 1996, består nu mest av kemiskmetall
Drivlina: Getrag 262 växelåda, M40 sprängkåpa med alu-adapter.
VW kenedey koppling steg 4, 200mm sinterkopling.
Chassi: Båge, sprängring till koppling och kardanring godkänd till 10,0 , man ska ha god marginal
LITE GAMLA BILDER OCH INFO
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... &bil=simon
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... 1&nomenu=1
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... msele_2003
Recept B20 modell 2007
Bottendel: 2,1l B20 block, B21et kolvar, M-stakar, 8 bultad B21vev
Topp: 44/38,5 ventiler med racing säten och många fler portningstimmar än förut.
Kam: Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans. Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar. Nyhet för året är också stålkamdrev.
Turbo: Holset 51mm in, 65mm ut
Grenrör: Orginal med adapter, byggt av mej för 7år sedan
Förgasare: Weber 45or, 40mm halsringar, f2 e-rör, 200 huvudmunstycken. hemmabyggd tryckbox med fullradie trattar.
Ombyggd 15ggr sen jens första upplaga 1996, består nu mest av kemiskmetall
Drivlina: Getrag 262 växelåda, M40 sprängkåpa med alu-adapter.
VW kenedey koppling steg 4, 200mm sinterkopling.
Chassi: Båge, sprängring till koppling och kardanring godkänd till 10,0 , man ska ha god marginal
Senast redigerad av Simon Jonsson den tis okt 07, 2008 9:51 pm, redigerad totalt 11 gång.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Jo det var ju så sidan började, Simon turbo site STSergu skrev:kul att den ska igång! för det var väl den här bilen som hemsidan började med..
ska du inte ha nån IC i den???
Har en stor Ic som är gjord för bilen, nytt grenrör, insug , spridare och insprutning, msd tändning mm men tar en sak i sänder. vill bara ut och köra nu i sommar. Hade rätt stora planer hösten 2005, men det kom rätt mycke grejer i mellan typ hus, barn mm. se bild.
Fränt att se lite nya bilder, det är ju som sagt den här bilen som började hela STS så det blir kul att se den rulla i sommar!
Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal !
Tryckboxen fungerade för Eric så jag hoppas den funkar nu, inget som inte går att lösa med mer Chemical Metal !
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
härligt:)
vill se många uppdateringar:)
vill se många uppdateringar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul med en tråd på bilen!
blir intresant hur den svarar på uppdaterigarna, jag står och väntar med G-tec datorn när du är redo!
blir intresant hur den svarar på uppdaterigarna, jag står och väntar med G-tec datorn när du är redo!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 vevenAmazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??
MVH Micke
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.
//simon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Aha på så vis.Vilka B21 vevar är det man ska titta efter sett efter årsmodeller??Har ett -76 B20 block liggandes som jag tänkte få ihop nångång.Vad tjänar man på att använda B21:an vevaxel??Är det större slag,bättre gods eller vad är syftet??Simon Jonsson skrev:Dom gamla b21 vevarna passar rakt av, du behöver bara ta lös en hylsa där drevet till kamdrivningen ska sitta. Den hylsan finns inte på b23 vevenAmazon_V8 skrev:Såg att du ska använda B21 vev i B20 blocket.Passar den rakt ner??Vad är det för slag på en B21 vev??
MVH Micke
utan där är hylsan fast gods. Kan även vara så på nyare b21 vevar.
//simon
MVH Micke
MVH Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.