Som rubriken lyder startar jag ett sidopjojekt å mest troligt en långtidare i garaget hemma . Tänkte jag skulle ha nått att pyssla med dom veckor man har barnen så jag drog på mig en 242 -75 endast för att komma över papperna, sen häromveckan hittade jag en 242 -83 som det blir att bygga på .
Fanns rost på den så det är där det startas sparlådor,skärmkanter,och baljor men i övrigt var den bra
Inte helt bestämt motorval än men det känns som det är en stund bort så man hinner nog ändra sig några gånger
Slänger upp några bilder .
donator
-83án
Då blev den en -75á
De va allt för nu ...
Senast redigerad av hedman den ons maj 30, 2012 6:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till Dynotech.se Sodermans.nu Tjbpulverlack.se Lovouddensdack.se Urpiala Rep & Bygg
Snyggt Har en 240 som är gjort samma operation på. Men hur långt fram i årsmodell kan man gå när man gör om en till 75:a? Kan man till och med ta en 90-talare? Vet inte mycket om 240 och vad som skiljer 85 och framåt
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m. Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda Driftingbil: E36 med MS:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
PBM Racing skrev:Snyggt Har en 240 som är gjort samma operation på. Men hur långt fram i årsmodell kan man gå när man gör om en till 75:a? Kan man till och med ta en 90-talare? Vet inte mycket om 240 och vad som skiljer 85 och framåt
Är man bara ivrig kan man ju bygga en 90talare av en 75á men det är ju lite jobb men största jobben är vel bakdelen och plåten under rutan för att få den nyaste huven . Så ja de borde vel inte va nå problem att "fusk" göra en från en nyare
A.Kronberg skrev:Vad händer med 75a karossen?
den lär nog gå på skroten .
Tack till Dynotech.se Sodermans.nu Tjbpulverlack.se Lovouddensdack.se Urpiala Rep & Bygg
Ett par tankar bara:
När du byter skärmkanter. Varför utnyttja hela ekonomibiten? Min erfarenhet är att ju mindre man byter desto lättare att få till slutfinishen. Kan lätt bli "vågigt"... Var 83:an rostigare än 75:an så skulle jag hellre byggt på den senare...
Om inte objektet är upprostat till listen så borde det räcka att skära strax innanför rosten, om du förstår min tanke. Ingen kritik, utan mer en fundering.
Sen: Ingen fundering på att det kanske sitter nån nitisk tjänsteman och trålar runt på detta forum? Det där med identitetsbyte är ju annars en operation man inte pratar så högt om. Det är inte riktigt rumsrent, om du förstår.
Gunnar S skrev:Ett par tankar bara:
När du byter skärmkanter. Varför utnyttja hela ekonomibiten? Min erfarenhet är att ju mindre man byter desto lättare att få till slutfinishen. Kan lätt bli "vågigt"... Var 83:an rostigare än 75:an så skulle jag hellre byggt på den senare...
Om inte objektet är upprostat till listen så borde det räcka att skära strax innanför rosten, om du förstår min tanke. Ingen kritik, utan mer en fundering.
Sen: Ingen fundering på att det kanske sitter nån nitisk tjänsteman och trålar runt på detta forum? Det där med identitetsbyte är ju annars en operation man inte pratar så högt om. Det är inte riktigt rumsrent, om du förstår.
Annars ser det ut att kunna bli nåt att följa.
Problemet man får om man ska byta plåten just ovanför rost på tex skärmkant är att man kommer i rundningen å då får man prolem med att falsa kanten , sen är det lättare att spackla en plan yta oxå . Men jag förstår vad du menar .
Du kan ha rätt i de du säger hmm men om det nu blir så får man vel ha den oregisterad som busbil istället då
Fast vart drar man gränsen på massa plåtbyten och nr byte ??
Annars ser det ut att kunna bli nåt att följa.
När jag bytte identitet på ett projekt jag hade för några år sedan så fick jag göra en skriftlig redogörelse om varför och vart donatorn tagit vägen när jag bes. Dom ville bara veta att det inte fanns två med samma nr.
Skrotar brukar ju inte ta emot identitets lösa karosser så där utan vidare men större återvinning stationer typ metall skrotar betalar ganska bra t.o.m
En underskrift/stämpel från firman som tar skrotet hjälper säkert om det knasar till sig.
Gör ett litet tillägg till min tidigare fråga för att förtydliga. Den handlade inte om utseende, bara om identitetsbyte för sbp. Tänkte om det var mer som skillde typ 90 och framåt så de kunde bli mer misstänksamma än om man tar en tidig 80-talare? Tack för svaren
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m. Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda Driftingbil: E36 med MS:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195