Sidoprojekt volvo 242 (-75) Såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Sidoprojekt volvo 242 (-75) Såld

Inlägg av hedman »

Som rubriken lyder startar jag ett sidopjojekt å mest troligt en långtidare i garaget hemma . Tänkte jag skulle ha nått att pyssla med dom veckor man har barnen så jag drog på mig en 242 -75 endast för att komma över papperna, sen häromveckan hittade jag en 242 -83 som det blir att bygga på .
Fanns rost på den så det är där det startas sparlådor,skärmkanter,och baljor men i övrigt var den bra :)
Inte helt bestämt motorval än men det känns som det är en stund bort så man hinner nog ändra sig några gånger :hihi:
Slänger upp några bilder .

donator
Bild

-83án
Bild

Bild

Då blev den en -75á :P
Bild

Bild

Bild

Bild

De va allt för nu ...
Senast redigerad av hedman den ons maj 30, 2012 6:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Painlake Racing »

hedman skrev:Då blev den en -75á :P
Bild
Snyggt :) Har en 240 som är gjort samma operation på. Men hur långt fram i årsmodell kan man gå när man gör om en till 75:a? Kan man till och med ta en 90-talare? Vet inte mycket om 240 och vad som skiljer 85 och framåt :?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av A.Kronberg »

Vad händer med 75a karossen?
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av hedman »

PBM Racing skrev:Snyggt :) Har en 240 som är gjort samma operation på. Men hur långt fram i årsmodell kan man gå när man gör om en till 75:a? Kan man till och med ta en 90-talare? Vet inte mycket om 240 och vad som skiljer 85 och framåt :?
Är man bara ivrig kan man ju bygga en 90talare av en 75á men det är ju lite jobb men största jobben är vel bakdelen och plåten under rutan för att få den nyaste huven . Så ja de borde vel inte va nå problem att "fusk" göra en från en nyare :)
A.Kronberg skrev:Vad händer med 75a karossen?
den lär nog gå på skroten .
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Gunnar S »

Ett par tankar bara:
När du byter skärmkanter. Varför utnyttja hela ekonomibiten? Min erfarenhet är att ju mindre man byter desto lättare att få till slutfinishen. Kan lätt bli "vågigt"... Var 83:an rostigare än 75:an så skulle jag hellre byggt på den senare...
Om inte objektet är upprostat till listen så borde det räcka att skära strax innanför rosten, om du förstår min tanke. Ingen kritik, utan mer en fundering.

Sen: Ingen fundering på att det kanske sitter nån nitisk tjänsteman och trålar runt på detta forum? Det där med identitetsbyte är ju annars en operation man inte pratar så högt om. Det är inte riktigt rumsrent, om du förstår.

Annars ser det ut att kunna bli nåt att följa.
:thumbright:
Livet går vidare...
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Murvel »

Gunnar S: Sålänge dom inte ser reg nr är det rätt lugnt.

Tycker inte det spelar så stor roll om folk byter identitet på sina byggen. Sparar åtskilliga timmar i garaget oftast.

Keep on!
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av hedman »

Gunnar S skrev:Ett par tankar bara:
När du byter skärmkanter. Varför utnyttja hela ekonomibiten? Min erfarenhet är att ju mindre man byter desto lättare att få till slutfinishen. Kan lätt bli "vågigt"... Var 83:an rostigare än 75:an så skulle jag hellre byggt på den senare...
Om inte objektet är upprostat till listen så borde det räcka att skära strax innanför rosten, om du förstår min tanke. Ingen kritik, utan mer en fundering.

Sen: Ingen fundering på att det kanske sitter nån nitisk tjänsteman och trålar runt på detta forum? Det där med identitetsbyte är ju annars en operation man inte pratar så högt om. Det är inte riktigt rumsrent, om du förstår.

Annars ser det ut att kunna bli nåt att följa.
:thumbright:
Problemet man får om man ska byta plåten just ovanför rost på tex skärmkant är att man kommer i rundningen å då får man prolem med att falsa kanten , sen är det lättare att spackla en plan yta oxå . Men jag förstår vad du menar .
Du kan ha rätt i de du säger :? hmm men om det nu blir så får man vel ha den oregisterad som busbil istället då :thumbright:
Fast vart drar man gränsen på massa plåtbyten och nr byte ??
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av hedman »

Murvel skrev:Gunnar S: Sålänge dom inte ser reg nr är det rätt lugnt.

Tycker inte det spelar så stor roll om folk byter identitet på sina byggen. Sparar åtskilliga timmar i garaget oftast.

Keep on!
:thumbright: :thumbright:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Nicke Blom »

Många som bygger om till 75a glömmer att byta fjädertornen fram till runda :thumbright:
NBR
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Steve »

Alla 75:or hade inte runda fjädertorn
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Erikwdt »

Sen: Ingen fundering på att det kanske sitter nån nitisk tjänsteman och trålar runt på detta forum? Det där med identitetsbyte är ju annars en operation man inte pratar så högt om. Det är inte riktigt rumsrent, om du förstår.

Annars ser det ut att kunna bli nåt att följa.
:thumbright:
När jag bytte identitet på ett projekt jag hade för några år sedan så fick jag göra en skriftlig redogörelse om varför och vart donatorn tagit vägen när jag bes. Dom ville bara veta att det inte fanns två med samma nr.
Skrotar brukar ju inte ta emot identitets lösa karosser så där utan vidare men större återvinning stationer typ metall skrotar betalar ganska bra t.o.m :wink:
En underskrift/stämpel från firman som tar skrotet hjälper säkert om det knasar till sig.
NU KÖR VI!!
Söderman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: sön sep 21, 2008 12:45 pm
Ort: Holmsund

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Söderman »

blir det mopar b1 588cc
M535
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av hedman »

Om den sponsras :hihi:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av hockne »

Innan du skrotar 75an, hur är rutramen?
Pm:a mig


Min är slut så köper gärna din om den är fin.
Audi s4 2.2 Turbo Avant
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Sidoprojekt volvo 242 (-75)

Inlägg av Painlake Racing »

Gör ett litet tillägg till min tidigare fråga för att förtydliga. Den handlade inte om utseende, bara om identitetsbyte för sbp. Tänkte om det var mer som skillde typ 90 och framåt så de kunde bli mer misstänksamma än om man tar en tidig 80-talare? Tack för svaren :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar