Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av mattias »

".. känd från Bilsport." :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av mekluuba »

Läste det trevliga reportaget. Man har ju följt här men det är alltid kul när det uppmärksammas på annat håll också.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Ja jag tyckte att det blev ett bra reportage :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Kul läsning, fälgarna gör sig riktigt bra!
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Tackar,jag tycker också dom passar och det bästa är att dom inte tar i någonstans när man kör :)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Jaha då var det daxs för växellådsbyte igen...
Men nu har jag köpt en ännu kraftigare låda från en cl55amg kompressor(w215) årsmodell 2004
Så den borde ju hålla :)

The supercharged 5.4 L V8 engine was mated to the Speedshift 5-speed automatic transmission, which has a torque capacity of 796 lb⋅ft (1,079 N⋅m), as the newer 7G-Tronic introduced in 2003 is limited to 542 lb⋅ft (735 N⋅m), not enough to handle the torque from the supercharged V8.[14][15]

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Nu när jag har skaffat en kraftigare växellåda så var det ju lika bra att skruva upp effekten lite :)
Så har bytt spridare till Borsch 1300 och var idag till Mattias på sävar motor så han fick höja laddtrycket lite så nu är turbon bottnad..
men vi fick i alla fall ut 615whp och 760nm :) helvete vad den går :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Steve »

Bra tryck i den nu :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Där ja, det där är seriös effekt.

Även om "allt nytt är bytt" ser ju bilen fortfarande äkta gammal ut, effekten lirar inte alls med utseendet :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av MatsN »

Bygga vidare på chassi och bromsar nu då så det matchar effekten?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Steve skrev:Bra tryck i den nu :)
Ja det är sjukt :) fastän det är alldeles tillräckligt så vart jag ändå sugen på att byta till en holset hx50 och åka till Mattias i vinter och prova på 700whp bara för att..
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Daniel-635 skrev:Där ja, det där är seriös effekt.

Även om "allt nytt är bytt" ser ju bilen fortfarande äkta gammal ut, effekten lirar inte alls med utseendet :hihi:
precis jag gillar det stenhårt :)den låter till och med mesigt:)jag får bygga nytt avgassystem i vinter i rostfritt det ska ju visst ge lite rappare ljud.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

MatsN skrev:Bygga vidare på chassi och bromsar nu då så det matchar effekten?
Ja det är faktiskt planen ,jag har märkt att man kommer farligt fort upp i hög hastighet nu..
Jag har ju köpt brembo ok och 335mm skivor fram som jag bara provmonterat tidigare som passar med lite modifikationer sen får jag hitta några större skivor och bättre ok bak. Sen ska jag se över resten av chassiet så får jag se vad som ska uppgraderas och renoveras.
Bilen går faktiskt riktigt bra på vägen ,lagom hård ,förutom lite obalans jag har i framvagnen
Jag kör mycket med bilen jag har i princip haft den som enda bruksbil sen i maj.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av MatsN »

Borde inte grejer från nån större modell passa? Typ nån 500 eller nåt sånt måste väl ha ordentliga grejer bak?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar