Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Ja bromsarna jag köpt fram är från en nyare sån även bromsarna jag har på nu är från en äldre 500 med 4kolvsok och 295mm skiva jag får köpa bakskiver och ok från en nyare 500 då borde det bli tillräckligt bra.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Cassius »

Alltid bra att plocka fram+bak från samma bil då dom brukar vara avvägda mot varandra. Då borde du hamna bättre i bromsbalansen från start :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av p.hedman »

Hej är det en om606 td motor du har i den ?
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Cassius skrev:Alltid bra att plocka fram+bak från samma bil då dom brukar vara avvägda mot varandra. Då borde du hamna bättre i bromsbalansen från start :)
Jag ska ta allt från den bilen
.huvudcylindern är 2mm grövre ungefär
bakbromsen är 278mm solid skiva nu med 38mm 2kolvsok och nya är 300mm ventilerad skiva med 42mm ok
och fram är nu 294mm skiva och 38/42mm ok och nya är 330mm skivor med 40/44 mm ok .
det kommer nog funka fint .
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

p.hedman skrev:Hej är det en om606 td motor du har i den ?
nej det är en m104 som Jag kör på ethanol.
Pojken min kör dock 606 turbo och bromsade sin samtigt som jag hos Mattias och jag vill minnas att han fick ut 438hk och 670nm med en hx40.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av p.hedman »

Ha Ha jag trodde att du åkte Diesel motor sorry ;)....
/ Peter
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag renoverat hela framvagnen ,bytt lager,nya bärarmar,nya alla styrarmar,hjälpstyrarm,topplagring mm
Samt monterat 330mm skivor med brembo 4kolvsok det passade rätt bra jag fick schimsa ut oken några mm dock fick jag montera oken upp och ner pga platsbrist samt 30mm spacer till hjulen.
Jag har nu provkört 6-7 mil och bilen känns jättefin förutom lite obalans vid 130-140kmt men jag ska prova lämna in den på hjulinställning.
Bromsarna tar jäkligt bra dock måste jag uppgradera bakbromsarna.
Dock verkar huvudcyl fungera bra trots byte till större bromsok fram.
Och nu vart jag sugen på att bygga dit abs det borde ju inte vara allt för avancerat men det hade varit skönt så att inte bromsarna låser så fort.

Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av Cassius »

Lustigt nog så ska mindre HC på samma ok ge en mer lätttrampad pedal. Så länge HC'arna kan flytta tillräckligt mycket bromsvätska för att trycka ut kolvarna tillräckligt (man kan med andra ord, självklart, ha för liten HC, men inte för stor. En onödigt stor gör bara pedalen sjukt tungtrampad eller t.o.m i princip stum)

De går räkna på vilken storlek du bör leta efter för bakre oken/skivorna, men enklast borde vara att ta bakbromsar från samma modell som de främre kommer ifrån. (Gissar på t ex S-klass tidigt 200 tal för de främre?)
Viktfördelningen borde vara ungefär samma så då bör balansen fungera bra "direkt" :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
jeppeg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 27, 2016 11:28 am

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av jeppeg »

Grymt bygge, fint hantverk,
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

Cassius skrev:Lustigt nog så ska mindre HC på samma ok ge en mer lätttrampad pedal. Så länge HC'arna kan flytta tillräckligt mycket bromsvätska för att trycka ut kolvarna tillräckligt (man kan med andra ord, självklart, ha för liten HC, men inte för stor. En onödigt stor gör bara pedalen sjukt tungtrampad eller t.o.m i princip stum)

De går räkna på vilken storlek du bör leta efter för bakre oken/skivorna, men enklast borde vara att ta bakbromsar från samma modell som de främre kommer ifrån. (Gissar på t ex S-klass tidigt 200 tal för de främre?)
Viktfördelningen borde vara ungefär samma så då bör balansen fungera bra "direkt" :)
Ja oken och skivorna fram är från en 04a tänkte vell ta bromsarna bak från samma bil och dom har 300mm ventilerade skivor med 42mm 2kolvsok dock vart jag sugen på att prova mina gammla 4kolvsok som jag hade fram tidigare som har 38mm och 40mm kolvar delvis för att jag är snål och delvis för att det skulle bli snyggt med 4kolvsok bak också men det blir kanske för mycket bromsverkan bak då.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

jeppeg skrev:Grymt bygge, fint hantverk,
Tackar så mycket :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av Cassius »

gottlieb skrev:
Cassius skrev:Lustigt nog så ska mindre HC på samma ok ge en mer lätttrampad pedal. Så länge HC'arna kan flytta tillräckligt mycket bromsvätska för att trycka ut kolvarna tillräckligt (man kan med andra ord, självklart, ha för liten HC, men inte för stor. En onödigt stor gör bara pedalen sjukt tungtrampad eller t.o.m i princip stum)

De går räkna på vilken storlek du bör leta efter för bakre oken/skivorna, men enklast borde vara att ta bakbromsar från samma modell som de främre kommer ifrån. (Gissar på t ex S-klass tidigt 200 tal för de främre?)
Viktfördelningen borde vara ungefär samma så då bör balansen fungera bra "direkt" :)
Ja oken och skivorna fram är från en 04a tänkte vell ta bromsarna bak från samma bil och dom har 300mm ventilerade skivor med 42mm 2kolvsok dock vart jag sugen på att prova mina gammla 4kolvsok som jag hade fram tidigare som har 38mm och 40mm kolvar delvis för att jag är snål och delvis för att det skulle bli snyggt med 4kolvsok bak också men det blir kanske för mycket bromsverkan bak då.
Ja de tror jag de blir... arean på en 42mm kolv är ca 1400mm^2, vill du ha 4-kolvare bör du försöka hitta ok med samma kolvarea på ena sidan som en 42mm kolv. 40/38 blir ca 2400mm^2, så det blir stor skillnad. 30/30 kolvar blir drygt 1400 så något sådant bör matcha bra.

Det går dock använda mindre skivor och större ok (om jag tänkte rätt nu) för att kompensera kolvstorlekarna, men då får man börja räkna på det hela :) Jag har ett Ecelblad som hjälper, så har du totalvikt, ungefärlig CGH och viktfördelning, bromsskive diametrar fram/bak, kolv storlekar fram/bak, hjulbas, däckdimension fram/bak för bilen du tar grejerna ifrån kan jag göra en jämförelse. Spontant känns det som att de blir rätt små skivor bak med sånna ok dock :)
Har du samtidigt totalvikt/viktfördelning/däckdimension/hjulbas/ungefärlig CGH för gammelmercan så går de mata in de med och se om du kanske ska ha lite mer broms bak än vad S-klassen ska ha.

Excelbladet är dock gjort för bromsvåg, så för att kunna jämföra behöver man ha en "grund" som ska fungera (S-klass std värden t ex) för att se vilka HC's den i så fall skulle ha haft. Sen får man justera så man ligger kvar på samma storlekar med andra ok/skivor bak, eller andra viktparametrar.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

.[/quote]

Ja de tror jag de blir... arean på en 42mm kolv är ca 1400mm^2, vill du ha 4-kolvare bör du försöka hitta ok med samma kolvarea på ena sidan som en 42mm kolv. 40/38 blir ca 2400mm^2, så det blir stor skillnad. 30/30 kolvar blir drygt 1400 så något sådant bör matcha bra.

Det går dock använda mindre skivor och större ok (om jag tänkte rätt nu) för att kompensera kolvstorlekarna, men då får man börja räkna på det hela :) Jag har ett Ecelblad som hjälper, så har du totalvikt, ungefärlig CGH och viktfördelning, bromsskive diametrar fram/bak, kolv storlekar fram/bak, hjulbas, däckdimension fram/bak för bilen du tar grejerna ifrån kan jag göra en jämförelse. Spontant känns det som att de blir rätt små skivor bak med sånna ok dock :)
Har du samtidigt totalvikt/viktfördelning/däckdimension/hjulbas/ungefärlig CGH för gammelmercan så går de mata in de med och se om du kanske ska ha lite mer broms bak än vad S-klassen ska ha.

Excelbladet är dock gjort för bromsvåg, så för att kunna jämföra behöver man ha en "grund" som ska fungera (S-klass std värden t ex) för att se vilka HC's den i så fall skulle ha haft. Sen får man justera så man ligger kvar på samma storlekar med andra ok/skivor bak, eller andra viktparametrar.[/quote]



Tack för hjälpen men nu när jag börjat mäta så får jag inte plats med så stora bromsar som jag vill ha så nu funderar jag på att sätta lite större solid skiva och originalok.
Går det att få fram bromkraften på tex
Original 278mm skiva och 38mm 2-kolvsok.
Nya 290mm skiva och 38mm 2-kolvsok.
Eller 290mm skiva och 40mm 2-kolvsok.
Eller 300mm skiva och 42mm 2-kolvsok.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av gottlieb »

Idag tog jag nog sista turen med fenan för i år och den gick till däckverkstan för en fyrhjulsinställning och bilen var rätt ok i hjulinställningen men behövde lite justeringar.
Jag var ute och körde lite efteråt och hade upp den i 140kmh och inget obalans ,det var endel trafik så jag vågade inte köra fortare men det känns hoppfullt i alla fall.
Och jäklar vad den bettar bra i bromsarna :)
Sen vart det en riktig tvätt inför vinterdvalan.

Planen för vintern blir inte så stor mest lite småfix jag har tänkt lägga mer tid på rodden så jag får den körbar.
Grejer som jag tänkt göra är.
Byta bromsar bak dock får jag ej dit så stora som jag vill pga platsbrist.
Fixa eller byta tändningslås ev sätta startknapp.
Fixa en läcka i värmepaketet.
Bygga ny oljeretur som ej läker.
Ev en cutout bak med dubbla slutrör(ett på varje sida)ett som låter tystare än idag och en som låter mer än vad den gör idag.

Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Inlägg av Cassius »

gottlieb skrev: Tack för hjälpen men nu när jag börjat mäta så får jag inte plats med så stora bromsar som jag vill ha så nu funderar jag på att sätta lite större solid skiva och originalok.
Går det att få fram bromkraften på tex
Original 278mm skiva och 38mm 2-kolvsok.
Nya 290mm skiva och 38mm 2-kolvsok.
Eller 290mm skiva och 40mm 2-kolvsok.
Eller 300mm skiva och 42mm 2-kolvsok.
Jag personligen fixar inte att räkna på dom sakerna utan alla andra parametrar tyvärr :/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar