Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Passar en mindre surfplatta att montera in i orginal mätarhuset kanske?
Sen skulle du försöka få till mätarna att se ut som gamla orginal med staplar istället.
Växelindikatorn borde du rosenpolera framsidan på, och klä resterande med lämpligt skinn!
Så du slipper ha sådär moderna grejer så synliga i ett annars grymt bygge!
Sen skulle du försöka få till mätarna att se ut som gamla orginal med staplar istället.
Växelindikatorn borde du rosenpolera framsidan på, och klä resterande med lämpligt skinn!
Så du slipper ha sådär moderna grejer så synliga i ett annars grymt bygge!
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Nixierör hade varit skitfränt men det övergår tyvär mina elkunskaper med råge..
Får se om det blir rosenpolerat:)
En mindre surfplatta passar perfekt under instrumentpanelen men..jag tänkte använda Maxecu s app eftersom jag har det sprutet och det verkar inte gå och vrida surfplattan .
det måste vara liggande tyvär annars hade det varit skitfränt.
Får se om det blir rosenpolerat:)
En mindre surfplatta passar perfekt under instrumentpanelen men..jag tänkte använda Maxecu s app eftersom jag har det sprutet och det verkar inte gå och vrida surfplattan .
det måste vara liggande tyvär annars hade det varit skitfränt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Prova kontakta Maxxtuning och fråga om dom kan ändra så det går, de verkar ju vara ganska villiga att fixa det kunderna önskar
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Nu håller jag på att byta fläktar.
2st spalfläktar blev det 255mm st .det pga kvalité samt framför allt dom var tunnast.dom flödar 1360 per st och 2720cfm tillsammans.
Kl s största 16"(380mm) flödar 1500cfm.
Vad är bäst(ni som vet)
Ska jag bara göra hål för fläktarna i aluminiumplåten för kylaren eller några extrahål vad ger bäst kylning?
2st spalfläktar blev det 255mm st .det pga kvalité samt framför allt dom var tunnast.dom flödar 1360 per st och 2720cfm tillsammans.
Kl s största 16"(380mm) flödar 1500cfm.
Vad är bäst(ni som vet)
Ska jag bara göra hål för fläktarna i aluminiumplåten för kylaren eller några extrahål vad ger bäst kylning?
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Vad jag begriper ska man väl bara ha hål för fläktarna, så att de bara suger luft genom kylaren.
Gör du fler hål kommer fläktarna suga "tjyvluft" därigenom.
Tror jag...
Gör du fler hål kommer fläktarna suga "tjyvluft" därigenom.
Tror jag...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
En del brukar ju göra hål med tunna gummiflärpar över som bara sitter fast på en sida så som trycks upp av fartvind. Lär väl sugas igen då elfläkten går, Brukar även finnas på en del originalkylare
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... defd92.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... defd92.jpg
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Jag provar med hål för fläktarna bara.
Nu är plåten färdig och fläktarna promonterat och det vart perfekt
Jag har 6-7mm frigång till motorn.perfekt tight ska det va.
Så nu ska jag beställa ny intercoler och börja kapa upp för den i grillen istället för under kofångaren.
Nu är plåten färdig och fläktarna promonterat och det vart perfekt
Jag har 6-7mm frigång till motorn.perfekt tight ska det va.
Så nu ska jag beställa ny intercoler och börja kapa upp för den i grillen istället för under kofångaren.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Min fläkt kåpa ser nästan exakt ut som din, med två fläktar och inga andra hål.
Det har fungerat perfekt, är det riktigt varmt ute typ 26-28° så behöver ena fläkten gå om man kör under 60 km/h.
Annars räcker fartvinden även om kåpan kanske bromsar något lite.
Termostat 80°
Ena fläkten startar på 84°
Andra fläkten startar på 88°
Tempgivare i toppen styrt med sprutet.
Det har fungerat perfekt, är det riktigt varmt ute typ 26-28° så behöver ena fläkten gå om man kör under 60 km/h.
Annars räcker fartvinden även om kåpan kanske bromsar något lite.
Termostat 80°
Ena fläkten startar på 84°
Andra fläkten startar på 88°
Tempgivare i toppen styrt med sprutet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Tack för infon då kan jag sluta fundera på det.jag kör också med styrning till fläkt via sprutet och tänkte köra fläktarna i två steg.Daniel-635 skrev:Min fläkt kåpa ser nästan exakt ut som din, med två fläktar och inga andra hål.
Det har fungerat perfekt, är det riktigt varmt ute typ 26-28° så behöver ena fläkten gå om man kör under 60 km/h.
Annars räcker fartvinden även om kåpan kanske bromsar något lite.
Termostat 80°
Ena fläkten startar på 84°
Andra fläkten startar på 88°
Tempgivare i toppen styrt med sprutet.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Fläktprojektet är klart ,raskt vidare till nästa.
Intercoler.den jag har är en liten 2,5" som sitter under kofångaren och tar i backen då och då,inte kul så jag beställde en ny betydligt större 3"
Har gjort nedre fästen och kapat ur för tryckrören och den sitter som en smäck
Intercoler.den jag har är en liten 2,5" som sitter under kofångaren och tar i backen då och då,inte kul så jag beställde en ny betydligt större 3"
Har gjort nedre fästen och kapat ur för tryckrören och den sitter som en smäck
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Ena sidan klar med 3"tryckrör till intercolern ,inte värdens snyggaste svetsar än men det tar sej..(första gången jag tiggat aluminium i skarpt läge)men det är i alla fall tätt.. har provtryckt med 2 bar (det borde räcka fick fixa til några microhål.
[/quote]
[/quote]
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Då var andra sidan provtryckt och klar
Så nu är projektet tryckrör ,intercoler klart det känns skönt att få bort intercolern som satt under kofångaren som tog i backen då och då så nu kan jag flytta bilen till andra garaget så jag får plats får rodden att lacka när jag får igen den från Blästring.
Nästa projekt med fenan är först lite små eljobb sen ska jag bygga ett fjäderbensstag och framåt våren byta till en större turbo och mappa om den.
Så nu är projektet tryckrör ,intercoler klart det känns skönt att få bort intercolern som satt under kofångaren som tog i backen då och då så nu kan jag flytta bilen till andra garaget så jag får plats får rodden att lacka när jag får igen den från Blästring.
Nästa projekt med fenan är först lite små eljobb sen ska jag bygga ett fjäderbensstag och framåt våren byta till en större turbo och mappa om den.
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Nu har jag bockat av en sak till på listan.
Fjäderbensstag.
Bockat i 2mm rostfritt och fästplattorna i 4mm
Jag har tiggat ihop det och vart riktigt nöjd faktiskt
Huvudanledning varför jag byggde detta var för att kamoflera att det är ombyggda torn och bytt chassie..samt för att det är kul.
Jag ska framöver köpa en riktig polermaskin typ smärgel med polertrisser så jag kan polera upp allt rostfritt och aluminium även om jag tycker det är lite coolt med råfinish så att det syns att det är hemgjort...
Fjäderbensstag.
Bockat i 2mm rostfritt och fästplattorna i 4mm
Jag har tiggat ihop det och vart riktigt nöjd faktiskt
Huvudanledning varför jag byggde detta var för att kamoflera att det är ombyggda torn och bytt chassie..samt för att det är kul.
Jag ska framöver köpa en riktig polermaskin typ smärgel med polertrisser så jag kan polera upp allt rostfritt och aluminium även om jag tycker det är lite coolt med råfinish så att det syns att det är hemgjort...
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
Men??? Ska du inte rosenpolera staget?
Re: Mercedes 220 fenmerca -61 3.0 Turbo
) !!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;