Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Giuseppe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Giuseppe »

:thumbright:
Apropå orginalmätare:
Cable X?
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Ja se där..det har jag inte sett tidigar det hade varit betydligt enklare.dock inte helt gratis
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Jag får ethanol i vevhusventburken..är det vanligt eller börjar kolvringarna vara dåliga?
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Pro-Mille »

Det är normalt, spriten kokas ur oljan när motorn blir varm (oljetemp över 80grader)
För att kunna få igång en kall E85 bil så krävs så mycket bränsle så att viss del av den hamnar i oljan.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Tack.då kan jag andas ut :)
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av David V »

Min Saab som gick på E85 blev jag inte klok på. Lambdavärdet på tomgång ändrades från dag till dag, jag justerade fram och tillbaka... Sen nämnde nån att med sluten vevhusventilation och E85 så ångar det av så mycket etanol från oljan att det påverkar insprutningstiden.

Sen körde jag alldeles för korta sträckor med den och motorn gick till slut ner sig. En oljetempmätare är nog bra och alltid köra till oljetempen passerat 80 grader.

/David
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Turbon är bytt och idag tog jag en tripp till sävar motor i Umeå för mappning och bromsning och det gick kanon .
Dock så bottnade soppapumparna så jag har beställt 2nya Borsch 044 pumpar så det kan mappas vidare.
Fick dock ut 420hk på bakhjulen och 492nm så jag är rätt nöjd ändå :)



Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Performance_seeker »

Fin bil och bra effekt! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av mattias »

Tack för besöket hos mig, riktigt bekvämt i framsätet var det. :)
Det ska bli intressant att se hur stor potential det finns.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av Steve »

Du är inte sugen på några tystare pumpar då du använder den som brukis?

Eller har du dom inbyggda i tanken kanske?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av fugazi »

Måste bara påpeka... att den är sååå jääääävla snygg!!!
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

mattias skrev:Tack för besöket hos mig, riktigt bekvämt i framsätet var det. :)
Det ska bli intressant att se hur stor potential det finns.
Ja det ska bli intressant .jag får boka in en ny tid hos dej när jag bytt pumparna.
Det skulle vara kul om jag fick 500whp det borde vara lagom :)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Steve skrev:Du är inte sugen på några tystare pumpar då du använder den som brukis?

Eller har du dom inbyggda i tanken kanske?
Nej inte inbyggda,jag tänker prova bygga en isolerad låda runt pumparna.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Nu blir det byte till nya pumpar och slangar som tål ethanol i helgen :)

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220SE 1961 3.0 Turbo

Inlägg av gottlieb »

Nya pumpar och slangar monterade.
Och dom lät inte nå mer än originalpumparna :)
Bild
Skriv svar