Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Dagens jobb blev att fixa ny tankanslutning den var ju mellan baklysena tidigare och ganska jobbig att tanka.men nu blir det ju den nya större tanken (redo för insprutning) bakom baksätet istället.
Det är bara luckan kvar att fixa till.och givetvis så använder jag enbart mercedes originaldelar :lol:

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag gjort en ny lucka också,fick byta hela yttrplåten och två kanter för den höll inte samma form som på fenan och det blev rätt bra lite spackel så blir det som köpes..
Nästa projekt blir att lägga igen gammla tankluckan.

Bild

Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av subw000fer »

Här jobbas det på friskt! Kul att se! Bra blir det med, keep it up :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu är luckan ett mine blott.nu återstår att fixa bort knölen på insidan samt lite rostlagning.

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Kofferten är helt färdig nu blästrad och rostlagad, så nu kan jag snart börja montera tank mm permanent :D
Näst på listan är att montera fästen till säkerhetsbälten bak även om jag inte behöver det men,men

Bild

Bild
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av coupe76 »

Skitfränt projekt men ska du regga den?
Blir nog amatörbyggt tror jag. Har du kopplat in SFRO innan du bygger bort dig?
Banan så tufft det blir! Gillar din energi med.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av j björk »

Om man läser lite mellan raderna så ska det nog inte bli någon sfro besiktning..
Köra tills det är dags att besikta, och då åka in som vanligt :wink:

Redan besiktad med likadan motor etc.. he he
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nej som sagt :lol: Jag tänkte prova spela dum och se om dom märker nått...funkar inte det så blir det sfro.
Senast redigerad av gottlieb den tor mar 07, 2013 4:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Senaste jobben blev att
Göra fästen och montera till säkerhetbälten bak.
Montera baksäte
Göra fästen och montera handbroms
samt göra fästen och montera rattstång samt svetsa alla hål inne i cupen.
Nu är det bara fästen till mittkonsoll samt svetsa färdigt under karossen där jag inte kommit åt uppifrån kvar...sen kan jag börja lacka och skruva tillbaka allt.kul som faan.

Bild

Bild

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Efter nyår har det gått lite seegt jag har varit sjuk och hängig,,men men, lite har jag åstakommit även om det varit svårjobbat och tidsödande.
Jag hållt på med detaljer. för det är det enda jag orkat med,
Har byggt en batterihylla och monterat, samt monterat och gjort fästen till värmepaket samt att jag fick bygga om kanalerna till defrosterna(nästan färdig)samt att jag har hållt på att bygga om gaspedalen och är nästan färdig med den.
Jag ska göra färdig dom här småsakerna samt fixa fästena till mittkonsolen sen är jag förhoppningsvis tillräckligt frisk så att jag kan ta tag i sista svetsningen under bilen.
Så att jag är färdig att slita fram lacksprutan så att jag får börja montera lite grejer.
Jag är djäkligt sugen på att börja turboknvertera även om det blir en lightverson till att börja med.men men vi är alla barn i början...
_________________
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu är tanken monterad gaspedalen fixat samt värmepaketet med defroster klart och gjort fästen till mittkonsol klart jag vet att den inte passar in riktigt i stilen än men den ska föråldras så att den passar in i stilen det är en bra grund att stå på i alla fall.

Samt att jag blästrat,lackat, justerat, monterat, spänningen till handbromsen under bilen så nu har jag fungerande handbroms också.
Sen kunde jag inte hålla mej från att måla oken, lite töntvarning på rött men va faan..har även grundmålat och monterat min modifierade batterihylla.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av silversurfaren »

Blir det sidor på mittkonsolen in under panelen lr hur löser du det?annars ett mkt fräkt bygge,kämpa på :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Ja det blir sidor, jag skruvar vell dit några träskivor sen ska allt kläs förmodligen med rött skinn sen hade jag tänkt montera 6 mätare och sen blir det nog trä, matchande med instrumentbrädan i mitten och kanske en mugghållare
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Idag fort satte jag med detaljer..jag har stört mej på att jag haft glapp i gångjärnen till kofferten i åratal eller igentligen var det inte gångjärnen utan et par gångjärnen och fjädrarna som håller upp kofferten.en timmes jobb sen är det som nytt :D
Sen monterade jag koffert och fjädrar mm
sen raskt vidare att tillverka påfyllnadsrör till tanken ett djävla pysslande 2timmar tog det men det blev perfekt :D
Nu var jag varm i kläderna och var redo för det jag gruvat mej i en månad för..slipa,svetsa,blästra,måla h hjulhus och under koffert men nu är det klart :D blästrade och målade skärmkanterna på utsidan också.

Sen plockade jag inn draget igaraget som skall slipas och målas som nästa jobb samt att jag hittade givetvis ett till rosthål där draget ska sitta under bilen som jag måste fixa men förutom det så är jag färdig fram till bakdörrarna med allt jobb nu och det känns ju helt ok..sen blir det lite svetsning under golvet och pyttelite under i motorrummet sen är det klart :D

Sen hade jag ju tänkt lacka men jag tror att jag ska tänka om lite och bara grundmåla sen montera motor låda avgsystem och allt löst eftersom jag måste göra om en djäkla massa fästen till allt och det är ju trist när man lackat.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag hunnit en bit till,jag har köpt det mesta av färgen jag behöver,och sen har jag epoxi lackat motorrum och invändigt i bilen och ikväll ska jag gå på undersidan och invändigt i kofferten. :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Nu är allt lackat svart så nu bara det sista kvar att göra iordning motorrummet :D

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av gottlieb den mån feb 06, 2012 12:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar