Mercedes 220SE 1961 615whp 760nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Ok,nu har jag lackat motorumet silver 2varv och en halvliter klarlack,jag vill inte påstå att det blev jättebra men Det vart inga rinningar och blankt, fast jag skulle ha slipat lite mer samt samt grundmålat före slutlack men va fan det är ett motorrum och det ska ju dit en massa grejer så det ser säkert ok ut i slutändan..det ska ju bli en bruksbil inte en utställningsbil.
100ggr bättre än tidigare eftersom det var penselmålat svart förut.
Sen kunde jag inte hålla mej från att börja skruva dit lite grejor bla draget och hand(fot)bromsen,bromsservo,torkarmotor.
Fan nu har jag bara det roliga kvar :D

jag ska förresten göra om övreplåtarna på tornen till en mer täckande variant längre fram men jag måste lägga i motorn först så att jag får lite tyngd på fjädrarna så att jag kan plocka bort dom


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
mbw123
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor feb 04, 2010 11:28 pm
Ort: Älvdalen

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av mbw123 »

Blir skitbra! du är grym på att arbeta med plåt, har läst igenom alla sidor på rodden å är sjukt imponerad av både den och den här. fortsätt så! :)
Diesel
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av silversurfaren »

Motorrummet ser mkt bra ut,som du säger ska det dit en massa saker,är det inte otroligt vad man kan vara överkåt(jag iallafall) på att börja skruva fast grejs innan nästan färgen hunnit torka :hihi: )
Och som du sa nu har du bara det roliga kvar :thumbright:
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag monterat alla rör till diffen jag saknar nått klammer bara.
sen har jag gjort lite finjobb,fästen till diff behållare,spolarbehållare och expantionkärl, allt i rostfritt bara ett litet fäste kvar.
sen har jag fått dit baksäte och huvstängare.samt mittkonsollen har jag fått dit och börjat grovkapa till.
enjoy..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
eriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 06, 2012 8:48 pm
Ort: Boden

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av eriksson »

fan varu bygger jocke!
och inte visste jag du hade en projekttråd här. måst ju följa denna så man ser hur de går för dig ;)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag monterat instrumentbrädan och börjat reda upp elen har monterat en del.
Sen har jag grovblästrat soppapump mm ska plocka isär och blästra fästena och lacka och byta soppafiltret.
Sen upptäckte jag att det sitter dubbla el-pumpar och extra stort soppafilter på den original på 24v modellen.

Bild


Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu har jag kopplat in bensinpumpar mm med rör och allt sen raskt vidare och svetsa om fästena till framstolarna och montera och helvete vad skönt man sitter.
Sen tog jag tag i rattaxelkåpan och byggde om den har bara kvar att klä dom tror det blir svart skinn.
Sen har jag fortsatt med elen och det mesta inne i bilen är klart har även gjort elschema på hur multispaken skall kopplas in,nu får jag blinkers,helljus,spolare och ev torkare på samma spak. :D
Sen nått tråkigt jag kan förmodligen inte använda originalratten för den verkar bli för stor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu är bromsarna helt klara även luftade och det verkar funka perfa.
sen har jag klätt och monterat ratt stångskyddet och multi spaken är halvt ikopplad och rattstångsskyddet blev jag skitnöjd med.och jag ska inte använda amg ratten...

Bild

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Ja ännu en kväll är genom kämpad tur jag har whiskey...
Började med att koppla ihop helljus,blink,och torkare så nu är hela multispaken ikopplad.(jag är även seriös och har lött alla skarvar som inte ska tas isär något mer)
så att jag kan slänga dom fotmanuvrerade helljus och spolning och tork spakarna(ja alla dom grejerna var fotmanuvrerade) allt på multispak nu.

Sen raskt vidare till värmepaket,jag bröt ju av ena röret så jag lödde fast det igen och provtryckte det med vattenlednings tryck och det vart tätt men den andra anslutningen läckte också så jag lödde om det också så nu är allt tätt.
riktigt kul att löda faktiskt jag vill löda mer grejer nu...

Sen har jag monterat värmepaketet och defrostrarna vilket var ett helvete eftersom jag fått modifiera defrosterna endel, men nu är det på plats till slut.

Sen måste jag säga att det är riktigt kul att kunna montera original(w124)värmeskydd till avgsystem,jag har även isolerat torpedväggen.
Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

bilder.

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Nu börjar hatthyllan vara färdig och träskiva på golvet i kofferten så nu blir det lätt att klä.
sen har jag byggt endel på mittkonsollen jag vet att många inte gillar det moderna stuket men jag tror det kommer att bli bra :D
jag ska bort med alla knappar utom till stolsvärmen sen kommer jag att göra den slät med 3 extramätare med trä i mitten och resten klär jag i skinn och lackar rött som resten av instrumentbrädan så då kommer den nog att matcha rätt bra.

Bild

Bild

Bild

Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av gottlieb »

Många timmar senare...jag tycker det blev sjukt bra och alla lyxbilar har kopphållare...
träet matchar inte 100% men jag jar tänkt klarlacka det ett gäng varv och då ska jag blanda i samma bets som jag betsat brädan med och då hoppas jag att det blir bra då får jag bort lite ådring och det blir lite brunare ,kanske..
Näst på listan blir att klä den med svart skinn och sen lacka den med samma rödfärg som brädan,tror det blir super.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av blackadder »

Vilket otroligt jobb du lägger ner. imponerande!

Jag gillar verkligen instrumentbrädan.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av Daniel-635 »

Fifan vilket jobb, men nu börjar ju även finliret synas :thumbright:

Det kommer vara ganska svårt att begripa vad som hör hemma och inte på den där bilen :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Mercedes 220 fenmerca -61

Inlägg av silversurfaren »

Vad färg anväder du att måla skinn?knappast vinylspray från macken :doh: ,vanlig billack med mjukmedel?
Mycket nyfiken på att se konsolen färdiklädd,blir kalas det där :thumbright:
Skriv svar