Manta A V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Manta A V8

Inlägg av Johan_P »

Jag har länge funderat på att bygga något roligt på en Opel av något slag, Gärna en manta A som var i hyfsat skick och inte alls för mycket jobb på. Planerna var att bygga med 4 länk och a armar i fronten. Lite grann som Hilmersson då hans bil är rätt grym, Och saknaden av min gamla Audi GT quattro så fick det bli en Opel Ascona A 1972. Fick 2st bilar av priset av 1. Och det bästa med den är att det mästa ombyggnationerna är klara redan. Volvo bakaxel med 4 lämk och separata länk armar fram med coil. mycket jobb åter står dock fortfarande men det är ett lång tids projekt. Eller ja 1 år iaf är tanken. Kommer bli 2år.Planen är att montera en 5cyl motor från volvo 850/V70 Turbo då så klart. Original i början så den går att regga in.

Bilen i fråga som den ser ut i dag. Bild

Som synes så saknas det lite delar på den men det är lungt fick med en komplett donator bil till den. Men behöver kardan tunnel från en 940 med torpedvägg. Någon som har?
Senast redigerad av Johan_P den lör jun 18, 2016 9:59 am, redigerad totalt 23 gång.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Har fått hem bilen i dag. Och pratade med gubben som ägde bilen om vad som satt på och vad som finns till. Tydligen skall det sitta en lamell diff i bakaxeln med 5:38 i utväxling. volvo axel så klart. Men mitt största bekymer är att det sitter nån form av volvo framvagn eller något annat. Någon som kan tala om för mig vad det är för sorts? Följde även med en plast bagagelucka samt en extremt lättad huv. Slotmagsen skall ju så klart sitta på.

Lite bilder:

Så ser framvagnen ut som jag inte vet vad det är i från.

Bild

Bild
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av volyota »

ser ut som det kan vara opel ascona framvagns balk med volvo 140 nav o hembyggda undre bärarmar
wirgart
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån nov 22, 2010 11:34 pm

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av wirgart »

Kul att se fler som bygger på gamla Oplar. Bygger själv en Ascona med 16v motor.
Men är ju lättare att bygga egen torpedvägg och tunnel än att ta någon från en 940.
Om du ska köra banracing och har tänkt dig att använda dig av en t5 motor så får du nog flytta bak den en bit för att få hyfsad viktfördelning för opeln är ju lätt i baken.

Sedan om du vill ha en extremt skottsäker volvo5a kan du utgå från D5 motorn som sitter i dem nya dieslarna. Dem blocken är kraftigare och är bland lite högre så man får in längre stakar. Topparna från Volvos bensin 5or passar mer eller mindre rakt på :hey:
Bilen är ju så gammal så du får trimma motorn lite hur du vill pga du slipper alla avgaskrav. Tänk bara på att du får max ha 15Kw/100kg tjänstevikt för att besikta som ombyggt fordon. Men laddtrycket kan man alltid skruva upp efteråt :D
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

volyota: Jag misstänkte det efter som det är ombyggt rätt mycket. Men fick med ett på börjat framvagns bygge med ställbara a armar. Får se om jag bygger vidare på det eller gör en egen lösning.

Wirgart. Ja jag har funderat på det men har ingen lämplig utrustning just nu för att bocka plåt. Får nog inför skaffa mig det. Jag har funderat lite på olika motor alternativ men tycker att vit motorn verkar vettig. funderade även på att använda audis 5 cyl motor men lättare att bygga bakhjulsdrivet med vit 5:a. Tack för tipset skall kolla och se om jag hittar någon motor. Jag märkte att dom var extremt lätta där bak. får nog fylla på med både det ena och det andra. måste nog få upp vikten lite med då man orkar lyfta chassit med bara armarna i dag.
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Inte hänt så mycket, sitter och funderar över hur man skall bygga framvagnen. den som följde med verkar onödigt klumpig. Men vill ju ha justerbara a armar både uppe och nere med justerbar dämpning. satt och funderade på om det inte skulle kunna gå att montera golf mk 2 coil fram dom är ju ganska smidiga, Eller om man skulle ta audi a4.

Hur vet man vilken höjd allt skall monteras på? känns som man måste ha en jigg för att kunna få ut vinklar och höjder. Någon som har en bra skiss på en fram vagn?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av therealpinto »

Ett bra sätt för att hitta ett vettigt utgångsläge för hjulupphängningarna är att ordna fram hjul med den diametern man tänkt ha, och ställa in dem i hjulhusen. Sedan ställer man ramen/karossen på den höjd man vill ha (pallbockar eller klossar). För gatreggning bör man klara minst cirka 100 mm markfrigång.

När ramen/karossen står i rätt höjd (ride height) kan man måtta in hjulupphängningarnas grundläge.

Är man inte duktig på att konstruera hjulupphängningsgeometri kan det vara smart att utgå från en väl fungerande hjulupphängning. Ascona A har ju originalprylar som funkar fint. Samma geometri men justerbara bärarmar och coilovers (köp universal, typ GAZ, AVO, ProTech eller vad du nu föredrar) kan vara en bra tanke.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Tackar för tipsen gustaf. Jag har funderat på att göra något sådant med klottsar och så. men funderade även på att bygga en jigg där jag kan låsa fast bilen i så det blir rakt. Jag har en plan i huvudet som jag tror kommer fungera bra men jag är ju så kass på det där med cad program så jag tar nog papper och penna och skissar lite. Du som kan alla lagar och regler. finns det något minimum dimention på matrialet som man måste använda eller hårdfasthet? Tänkte mest då på länk armarna. Kan tänka mig att man inte skall använda för hårt matrial då det kan spricka och gå av.
wirgart
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån nov 22, 2010 11:34 pm

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av wirgart »

1mm plåt är inte så svår att blocka och forma. Kräver bara lite tålamod och känsla.
En Toyota Soarer ska ha bra upphängningar och är relativt billiga bilar om man jämför med tvillingen Toyota Supra.
Ska finns mycket driftig delar till dessa men är ganska breda.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av therealpinto »

Ska du bygga egna hjulupphängningar rekommenderar jag att du köper eller lånar SFROs bygghandbok, den beskriver materialval mycket mer ingående än jag kan göra här. Kort sagt är du inne på rätt spår när du pratar om att man inte ska ha för hårt material, de flesta använder bockningsbara (normaliserade) hydraulrör. Dimensionerna beror på belastningarna, vilket i sin tur beror på hur man konstruerar, så där kan man egentligen inte ge några generella svar. Men normalt sett inte under 3 mm gods i bärarmarna, normalt sett inte under 25 mm ytterdiameter, oftast mer om bilen inte är lätt (under säg 800 kg).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

wirgart: det är klart sant. ska kolla med loka plåt gubben om man kan få tag på plåt via honom men annars är det lite lurigt att få tag på här nere på glesbyggden. Tänkte först och främst få hem en motor så jag kan kolla hur mycket plats det bygger. Jag har nog inte tänkt at köra så mycket drifting inte riktigt min grej och inte bara köra rakt fram heller. utan ska vara lite mitt i mellan. skall kolla lite på olika lösningar så får jag se hur det blir.

Gustaf: Det får nog bli en koll i den boken om jag nu skall kunna regga in bilen. och bilen kommer nog väga mr än 800 kg. räknar med runt 1000kg. Men får se när allt är klart. Är det något annat man bör ha koll på om man skall bygga nytt?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av therealpinto »

Det är väl ganska mycket att hålla koll på men det står ju i boken, det mesta.

Jag kan väl tipsa om att redan från början planera för trepunkts rullbälten, det är många som missar det och då blir det ofta onödigt mycket jobb att anpassa i efterhand.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Jag har beställt boken nu och den borde dycka ner i post lådan vilken dag som helst. Jag antog redan att man skulle behöva det efter som jag fick för mig att inte 4 punkt bälte är tillåtet.Skall lus läsa boken sen och se så man får med allt.

Nu har äntligen reservdels bilen kommit hem med.
Bild

Skall ju bara riva ner den och ta dom delar jag behöver i plåt väg. tyvärr var den mer rostig än jag trodde när jag rev ner fronten på den. Och det saknades fram lampor. Synd.Men jag har måtten vilken höjd rambenen skall sitta på och hur inner skärmarna gick. Lite bilder.

Lite rostig i bak. var typ inget kvar av varken bagage golv eller trösklar. Men tanklocket skall jag använda igen och sätta på vänster sida fast högre upp på skärmen.
Bild

Bagage luckan skall användas samt bakljus hållarna och lite annat smått och gott.
Bild
Senast redigerad av Johan_P den tis jun 11, 2013 7:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av David Herbertsson »

Kul med Ascona projekt! Själv har jag en med 2,2 5växlad låda och diffbromsad axel, ska få sig lite kärlek när tid finns.. Ska du ha blinkersen? Jag behöver framblinkers till min så jag köper gärna av dig om du inte ska ha dom.. Skriv här eller skicka Pm.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Ja det är lite kul att pyssla med lite annat, har annars själv bara byggt audi bilar tidigare, Men tyckte det skulle vara kul med något annat igen. prövade på att bygga saab men dom rasade hela tiden så gick tillbaka till audi igen. Nja jag vet inte om jag skall använda dom blinkersglasen. Troligen skall jag använda något annat från typ golf mk2 eller så. Finns bara en och jag har inte kollat skicket än men kan kolla på det i morgon
Skriv svar