Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Började ihelgen med inredningen.
Skulle bara byta golvmattan men det visade sig att en trevlig överraskning väntade
Plastpluggen har falskat.. Rost
Sen har ju e28orna en konst att rosta vid domkraftfästet
Skulle bara byta golvmattan men det visade sig att en trevlig överraskning väntade
Plastpluggen har falskat.. Rost
Sen har ju e28orna en konst att rosta vid domkraftfästet
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Nu är tillslut golvet färdigt i bilen
Tyvärr så hittade jag mer rost i bilen som jag inte kunder blunda för
Blir tyvärr så här när folk inte begriper vars man ska lyfta bilen. Kanten var helt intryckt.
Tyvärr så hittade jag mer rost i bilen som jag inte kunder blunda för
Blir tyvärr så här när folk inte begriper vars man ska lyfta bilen. Kanten var helt intryckt.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Byggt om wastegate uttaget i grenröret. Iom att jag måste kunna reglera ner laddet så pass mycket så öppnade jag upp kollektorn från 43mm invändigt till 2.5" med v-band skarv.
Hade velat få upp wastegaten mellan torpeden och fjädertornet men det hade blivit så sjukt trångt med 3,5" downpipe och indragen wg så fick tänka om .
Placeringen är ändå rätt bra om man tänker rent service mässigt då det sitter v-bands skarv mot kollektorn.
Börjar även bli kompis med tig svetsen . Så sjukt kul när man börjar se resultat
Hade velat få upp wastegaten mellan torpeden och fjädertornet men det hade blivit så sjukt trångt med 3,5" downpipe och indragen wg så fick tänka om .
Placeringen är ändå rätt bra om man tänker rent service mässigt då det sitter v-bands skarv mot kollektorn.
Börjar även bli kompis med tig svetsen . Så sjukt kul när man börjar se resultat
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Börjat skissa upp burken för vevhusventilationen.
Kommer monteras brevid turbon framför fjädertornet
Kommer monteras brevid turbon framför fjädertornet
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Ena sidan svetsad
Provmonterad i bilen
Blev lite ändringar efter vägen då jag vart snål och inte tänkte betala 200 spänn för en kortradig 25mm rörböj Så istället för ett rör som leder vevhusgaserna ner i burken så delar jag av tanken med en skiljevägg .
Biltema svetskoppling och filter
Provmonterad i bilen
Blev lite ändringar efter vägen då jag vart snål och inte tänkte betala 200 spänn för en kortradig 25mm rörböj Så istället för ett rör som leder vevhusgaserna ner i burken så delar jag av tanken med en skiljevägg .
Biltema svetskoppling och filter
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
En polare svetsade dit anslutningarna i ventilkåpan och vevhusburken.
Fattas bara en slangnippel så jag får dra slang tillbaka till sugsidan, Sen ska den helsvetsas
Fattas bara en slangnippel så jag får dra slang tillbaka till sugsidan, Sen ska den helsvetsas
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Dags att uppdatera igen.
Gjort färdigt tankröret till fuelcellen.
Påfyllnads röret på bild byts ut mot en 90 graders böjj . Har en liten fundering på just det. '
Borde det inte vara klokt att fälla in någon form av "skalp plåt" i änden på röret ?. Så att det inte är raka rör från tanken och till locket ?
Sedan så har det såklart ramlat in ett litet sidprojekt . Stallbygge
Gjort färdigt tankröret till fuelcellen.
Påfyllnads röret på bild byts ut mot en 90 graders böjj . Har en liten fundering på just det. '
Borde det inte vara klokt att fälla in någon form av "skalp plåt" i änden på röret ?. Så att det inte är raka rör från tanken och till locket ?
Sedan så har det såklart ramlat in ett litet sidprojekt . Stallbygge
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Du skulle kunna sätta en backventil på röret så kommer inte soppan åka tillbaka till locket eller om du sätter en plåtbit som man viker undan när man tankar som sitter original på många bilarJannek skrev:Dags att uppdatera igen.
Gjort färdigt tankröret till fuelcellen.
Påfyllnads röret på bild byts ut mot en 90 graders böjj . Har en liten fundering på just det. '
Borde det inte vara klokt att fälla in någon form av "skalp plåt" i änden på röret ?. Så att det inte är raka rör från tanken och till locket ?
Sedan så har det såklart ramlat in ett litet sidprojekt . Stallbygge
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Backventil var min första tanke men hittar inte nån ventil som stämmer överens med måtten jag har på rören.
Vill egentligen bara ha nån form av plåt som kan bromsa upp bränslet så det inte kan slå upp mot korken med all kraft. Dvs svetsa fast en alubit i änden på röret med ca 30graders lutning till höger om man ser bakifrån.
Avluftningen kommer ju ha en rollover ventil så om man skulle lägga den på taket så stannar bränslet i tanken
Vill egentligen bara ha nån form av plåt som kan bromsa upp bränslet så det inte kan slå upp mot korken med all kraft. Dvs svetsa fast en alubit i änden på röret med ca 30graders lutning till höger om man ser bakifrån.
Avluftningen kommer ju ha en rollover ventil så om man skulle lägga den på taket så stannar bränslet i tanken
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
okej, vad kör du för storlek på rören? Borde väl gå att hitta någon stor backventil hos rörfirma eller liknande. Glöm inte att ha avluftning till själva tankröret annars kommer handtaget på macken slå ifrån hela tiden när du tankar, polaren har lite problem fast han har avluftning på sitt tankrörJannek skrev:Backventil var min första tanke men hittar inte nån ventil som stämmer överens med måtten jag har på rören.
Vill egentligen bara ha nån form av plåt som kan bromsa upp bränslet så det inte kan slå upp mot korken med all kraft. Dvs svetsa fast en alubit i änden på röret med ca 30graders lutning till höger om man ser bakifrån.
Avluftningen kommer ju ha en rollover ventil så om man skulle lägga den på taket så stannar bränslet i tanken
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Mjo det borde ju finnas. Rören är 54mm .
Jo annars blir tankningen långdragen
Jo annars blir tankningen långdragen
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
54 är en vanlig std dimition i rörbranchen så det finns både kul och klaff backventiler klaff är att föredra då kul backventilen behöver ett visst tryck för att öppna
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Emil du får gärna länka en klaffventil.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
Lite snabbt googlande hittade jag dessa:Jannek skrev:Emil du får gärna länka en klaffventil.
http://www.rason.se/PDFs/Mei_.pdf
http://www.rason.se/ventiler.html?gclid ... oCUS7w_wcB
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanite ... l/4968187/
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanite ... a/4968197/
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/g ... rp-40.html där har du en smidigare variant dock bara dn40 du skulle ha en dn50 men dom rostfria är DYRA och klumpiga. Så kommer du nog få problem med att dom är tunga att öppna :/