Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Började ihelgen med inredningen.

Skulle bara byta golvmattan men det visade sig att en trevlig överraskning väntade :doh:

Plastpluggen har falskat.. Rost :thumbdown:

Bild

Bild

Sen har ju e28orna en konst att rosta vid domkraftfästet

Bild

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Nu är tillslut golvet färdigt i bilen

Bild

Bild

Bild

Tyvärr så hittade jag mer rost i bilen som jag inte kunder blunda för :thumbdown:

Bild

Blir tyvärr så här när folk inte begriper vars man ska lyfta bilen. Kanten var helt intryckt.


Bild

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Byggt om wastegate uttaget i grenröret. Iom att jag måste kunna reglera ner laddet så pass mycket så öppnade jag upp kollektorn från 43mm invändigt till 2.5" med v-band skarv. :thumbright:

Bild

Bild

Hade velat få upp wastegaten mellan torpeden och fjädertornet men det hade blivit så sjukt trångt med 3,5" downpipe och indragen wg så fick tänka om .

Placeringen är ändå rätt bra om man tänker rent service mässigt då det sitter v-bands skarv mot kollektorn.

Bild

Bild

Börjar även bli kompis med tig svetsen . Så sjukt kul när man börjar se resultat :thumbright:

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Börjat skissa upp burken för vevhusventilationen.

Kommer monteras brevid turbon framför fjädertornet

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Ena sidan svetsad

Bild

Provmonterad i bilen

Bild

Blev lite ändringar efter vägen då jag vart snål och inte tänkte betala 200 spänn för en kortradig 25mm rörböj :lol: Så istället för ett rör som leder vevhusgaserna ner i burken så delar jag av tanken med en skiljevägg .

Bild

Biltema svetskoppling och filter :hihi: :whistle:

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

En polare svetsade dit anslutningarna i ventilkåpan och vevhusburken.
Fattas bara en slangnippel så jag får dra slang tillbaka till sugsidan, Sen ska den helsvetsas

Bild

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Dags att uppdatera igen.

Gjort färdigt tankröret till fuelcellen.

Bild

Bild

Påfyllnads röret på bild byts ut mot en 90 graders böjj . Har en liten fundering på just det. '
Borde det inte vara klokt att fälla in någon form av "skalp plåt" i änden på röret ?. Så att det inte är raka rör från tanken och till locket ?

Bild

Sedan så har det såklart ramlat in ett litet sidprojekt :hihi: . Stallbygge :doh:

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Lövet98 »

Jannek skrev:Dags att uppdatera igen.

Gjort färdigt tankröret till fuelcellen.

Bild

Bild

Påfyllnads röret på bild byts ut mot en 90 graders böjj . Har en liten fundering på just det. '
Borde det inte vara klokt att fälla in någon form av "skalp plåt" i änden på röret ?. Så att det inte är raka rör från tanken och till locket ?

Bild

Sedan så har det såklart ramlat in ett litet sidprojekt :hihi: . Stallbygge :doh:

Bild
Du skulle kunna sätta en backventil på röret så kommer inte soppan åka tillbaka till locket eller om du sätter en plåtbit som man viker undan när man tankar som sitter original på många bilar
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Backventil var min första tanke men hittar inte nån ventil som stämmer överens med måtten jag har på rören.

Vill egentligen bara ha nån form av plåt som kan bromsa upp bränslet så det inte kan slå upp mot korken med all kraft. Dvs svetsa fast en alubit i änden på röret med ca 30graders lutning till höger om man ser bakifrån.

Avluftningen kommer ju ha en rollover ventil så om man skulle lägga den på taket så stannar bränslet i tanken
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Lövet98 »

Jannek skrev:Backventil var min första tanke men hittar inte nån ventil som stämmer överens med måtten jag har på rören.

Vill egentligen bara ha nån form av plåt som kan bromsa upp bränslet så det inte kan slå upp mot korken med all kraft. Dvs svetsa fast en alubit i änden på röret med ca 30graders lutning till höger om man ser bakifrån.

Avluftningen kommer ju ha en rollover ventil så om man skulle lägga den på taket så stannar bränslet i tanken
okej, vad kör du för storlek på rören? Borde väl gå att hitta någon stor backventil hos rörfirma eller liknande. Glöm inte att ha avluftning till själva tankröret annars kommer handtaget på macken slå ifrån hela tiden när du tankar, polaren har lite problem fast han har avluftning på sitt tankrör
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Mjo det borde ju finnas. Rören är 54mm .

Jo annars blir tankningen långdragen :)
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Emil Sundquist »

54 är en vanlig std dimition i rörbranchen så det finns både kul och klaff backventiler :) klaff är att föredra då kul backventilen behöver ett visst tryck för att öppna :)
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Jannek »

Emil du får gärna länka en klaffventil.
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Inlägg av Emil Sundquist »

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/g ... rp-40.html där har du en smidigare variant dock bara dn40 du skulle ha en dn50 men dom rostfria är DYRA och klumpiga. Så kommer du nog få problem med att dom är tunga att öppna :/
Skriv svar