Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan johansson skrev:Tänkte på om du har gammla däck? När jag köpte sprillans nya däck vart det ett jävulskt bett. Du kanske har för dåliga så det inte spelar någon roll hur du justerar för du får för lite grepp.

Bara en fundering, kanske står någon stans orkade inte läsa igenom

Johan.
hej jo du har nog rätt johan däcken är inne på fjärde sesongen nu men jag har skött dem väldigt noga och alldrig värmt dem mer än nödvändigt, alldrig haft de i sol längre stunder mm men klart att de inte är lika bra som nya. sen så är nog DOT däck inte lika bra på klistrad stripp heller så klart och B20:n är mycket starkare nu än tidigare år.

nya M/T 14x32x15 skulle sitta fint :thumbright: någon som är sugen att köpa några billiga dot däck till gatbil? ärlig slitbane brädd 13" och höjd 31". ca 60% av mönstret kvar!

effe jag är tyvärr för lat och har för dåligt med tid för att göra en ordentlig lättning på bilen. jag har byggt en bil från grunden redan (142:an) det räcker för mig och jag är bättre på motorer så jag håller mig till det.
drömmen vore ett chassi typ som motornord rogga, då kunde jag nästan konkurrera med norrmännens dragster. en del har också sagt att jag ska köpa en dragster, och det vore nog klokt men jag gillar dörrar på nått vis ?


en annan dröm vore att bygga en ny bakram mm liknande men lite mildare sort som fredde holmgren har på min gamla 142:a
den ska gå att besiktiga också det är ett krav och den ska väga max 1000kg race vikt också :)
fredde har du tid nått i vinter med en senaps gul 142:a ? :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Jens Gustavsson »

en fin slowmotion chassi reaktons film av mattias och lite chassi funderigar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=45

582 medell effekts hk på bakhjulen nu enligt http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php 1125kg (2479lb) och 9.44sek
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Johan Lindberg »

Inte för att jag kan nått som helst om chassin, men det ser ju ut som den börjar fjädra ut å gunga medans den går iväg på bakhjulen = tappar trycket på bakhjulen? Men det kanske inte bara är att ge på är mera retur för att ta bort det?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Jens Gustavsson »

returen är nästan maxad i justerområdet den har. men skulle det gå att dra på den lite till ska jag göra det. jag håller på att renovera fram dämparna nu sen ska jag ge bakvagnen en lite omgång då ska jag kolla returen. skulle vilja ha hårdare fjädrar med men jag har inga sånna liggandes.

medans jag mekar lysnar jag på rebel country med hank 3, va lite hårdare än vanlig country haha http://www.youtube.com/watch?v=hvw8WXLa ... 5mxNy7Ytxk

såg jag va med i nyaste wheels med från sundsvall. sävars stolthet tydligen :hihi:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Kökarmicke »

Jag kapade tiden med 3tior ifjol på ppf meet, körde några rundor på fjolårsdäck först och åkte runt 8.65 på dom, sen fälgade jag på nya ringar som jag fick levererade till banan och kapade tiden till 8.35 efter ett par repor, så däcken gör en enorm skillnad, åtminstonde på min volvo som också hade stegar och inte allt för stora däck :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tror den där räknaren på wallace racing visar lite fel.. eller på någe vis visar motor hk.
Knappar jag in data på mercan jag har nu så blir det 426hk.
Aldrig i helskotta jag har det på hjulen.
Däremot i maskin, där är det 'spot on'.

en tocken maskin jag har ger i krokarna kring 420-430hk.
Enbart headers och borttagande av kattar brukar resultera i ~410hk
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad räknar du på för siffror?

jag bromsade 573hk på 2.35 bar och den går mycket bättre nu på 2.5bar så det borde va mot eller över 600 ärliga vevaxel hk nu och det skulle gå åt 58xhk om allt va optimalt dragrace chassi och luftmotstånd vilket det knappast är på nått sätt varken på min bil eller på en MB?

sen hur de räknar vet man ju inte?? det är ett enkelt raggar program bara, vill man veta effekt eller tid i verkliga världen finns det tävlingar och bromsbänkar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Jens Gustavsson »

har anmält mig i sundsvall nu. 161 anmälda för några timmar sen, säkert närmare 200 som startar då i slutändan då många anmäler sig i sista stund som faktura betalning som inte syns förens pengarna har gått över på start listan.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Husse1 »

Kadett4wd skrev:Jag tror den där räknaren på wallace racing visar lite fel.. eller på någe vis visar motor hk.
Knappar jag in data på mercan jag har nu så blir det 426hk.
Aldrig i helskotta jag har det på hjulen.
Däremot i maskin, där är det 'spot on'.

en tocken maskin jag har ger i krokarna kring 420-430hk.
Enbart headers och borttagande av kattar brukar resultera i ~410hk
Det måste vara motorhästar, för det ser ut att stämma på dessa när jag räknar på min bil.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:vad räknar du på för siffror?

jag bromsade 573hk på 2.35 bar och den går mycket bättre nu på 2.5bar så det borde va mot eller över 600 ärliga vevaxel hk nu och det skulle gå åt 58xhk om allt va optimalt dragrace chassi och luftmotstånd vilket det knappast är på nått sätt varken på min bil eller på en MB?

sen hur de räknar vet man ju inte?? det är ett enkelt raggar program bara, vill man veta effekt eller tid i verkliga världen finns det tävlingar och bromsbänkar.

Jag räknade vikten kontra slutfarten.
Sen kollade jag även tiden mot vikten.
Det skiljde typ 30hk dem emellan.
Och det låter faktiskt än mer skumt att det skiljde så lite mellan räknesätten, för jag 'tog inte hand' om hästarna på nå bra vis alls.
Ings slicks, utan bara tractioncontrol aktiverat, och alla vet juh hur bra mercans tractioncontrol är.... av-på är milt sagt.
Ingen som helst modulering av effekten,, bara av... på....
Jag hade 181 i slutfart och 12.61 i tid med vansinnigt frän 60ft på 2.3s *lol*
bilen väger 3635pound i std utförande.

Jag mixade sifffor förut, rätt hk är 419hk.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Martin H »

Finns ju hur många räknare som helst på den sidan.
Använd denna så står det flywheel hp och rearwheel hp
http://www.wallaceracing.com/hpcalculatorquarter.php
Fick 650hp i min blysläde, o det kan väl stämma vid 1.6bar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Martin H »

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av RoGGaH »

Den där 60fot räknarn stämde inte nå vidare :P
1300+ hk på hjulen tror ja inte att vi har :D
Men den första jens la upp stämde rätt bra i mot vad vi har på hjulen
både på slutfart och et
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av Martin H »

Vad skrev du då? Det är motor hp
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega, 9.44 i fällfors

Inlägg av RoGGaH »

1.18 60fot 2253 punds väger bilen på linjen
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar