Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

men nog hinner du väl få in en turbo i den innan sommaren, din bil är ju i princip KLAR!! =) vi har ju ton med jobb kvar :/
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

love skrev:Jens:Varför en stor turbo istället för två mindre?
Det blir nästan hälften med jobb, effektivare, lägre avgastryck, lättare,mindre platskrävande, coolare.

möjligtvis blir den lite sämre klipp i den men det är bara bra med så hög effekt, automat, sen så har man fullt laddtryck före man lämnar startlinjen så det gör inget.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dezzan skrev:men nog hinner du väl få in en turbo i den innan sommaren, din bil är ju i princip KLAR!! =) vi har ju ton med jobb kvar :/
visst men jag har nästan alldrig tid att va i garaget nuförtiden så med erat tempo så har ni nog snart mekat om mej igen :lol:

att få i gångden med sugmotor är dock inte så mycket jobb, typ en soppa slang och en kabel till fördelaren :lol: (lite skildnad motför vad man är van) det följde med grenrör avgasrör med ljudämpare, motorfästen mm.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det är nog säkrast att du mekar fast b20an i bilen så att du kan känna dig säker på effekt :wink:
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Detta projekt ska bli intressant att följa :)
vad hade du tänkt trycka genom fugge eller insprut?
Hade själv funderat på en sådan motor, när jag har nästan en hel v8 över. Ska bli intressant att se hur du får det att funka
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

borde väl bli enklast och billigast att trycksätta en holly, men bättre med ett sprut?
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

För att spara tid och pengar så är det förgasare som gäller, inte så komplicerat för honom att få det att fungera då han är duktig på att bestycka dom.
Det är väl frågan hur tändningen ska skötas, det kan bli stum bara för att få igång konceptet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
EDLUND
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons sep 28, 2005 4:49 pm
Ort: Ö-VIK

Inlägg av EDLUND »

Fin bil de där, hade ju hoppats att han du köpte den av skulle fixa klart den å provköra den lite. Hoppas du får ut den tillsommaren så man får se den. Ja har ju iallafall provsuttit i den.
2010:
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

hur gör man om man ska ha EN turbo på en vinkel 8?
ena en raden matar turbon som trycker in i alla 8? eller blir det nån snirkel väg med alla 8 cylindrar som matar turbon? då borde dedt bli snuskigt trångt vid kollektorn..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Rogge skrev:hur gör man om man ska ha EN turbo på en vinkel 8?
ena en raden matar turbon som trycker in i alla 8? eller blir det nån snirkel väg med alla 8 cylindrar som matar turbon? då borde dedt bli snuskigt trångt vid kollektorn..
Turbon skall mata hela motorn, samt turbon skall även bli matat av hela motorn. :)

Sedan hur krånligt grenrör man gör, är ju upp till var och en. Jag tror Jens har några mysiga ideer om grenis till bilen :D
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

jo, det var så jag tänkte med, men det borde som sagt bli snuskigt trångt vid kollektorn..

men vi får se sen jue!.. jag tror att turbon hamnar uppe på motorn, faktiskt, så får avgaserna gå lika långt från alla cylindrar,
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ett exempel.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller på räkna på olika konsept för fullt, jag kommer med en komplett recept snart när jag har kommit fram till hur jag vill ha allt.

Hittils så har det svåraste varit att inte få för hög effekt, visst hadde det varit kul och ganska enkelt att ta ut 1500hk ur en V8 (faktiskt inte så dyrt heller) men då fungerar inte chassit och drivlinan jag köpt.

Man kan säga att jag inte har råd att bygga en drivlina och chassi till en sådan motor.

så här KAN ett bra grenrör se ut (mitt blir dock inte riktigt lika avanserat då jag inte äftersträvar spesiellt hög liter-effekt)

http://savarturbo.se/images/teori/turbogrunder/teo3.jpg
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

aha, ja det är ju oxå ett sätt, smidigast e det nog oxå..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eftersom jag inte hunnit börjat med något än på vegan så ligger arbets insatsen mest i beräkningar (fantasier :lol: ) på olika motor kombinationer.

inget är klart än men det lutar nästan mot en 4.3L cheva V6 i dagsläget.

låter kanse inte så fränt (och det är det inte häller) men den skulle ändå passa rättbra till denna bil som kanse är lämplig att köra mitten nior med som snabbast.

jag har också satt min 75mm HX60 som övre effektbegränsare, det får inte bli mer effekt än vad den ger, för då törs jag inte köra.

Räknar man då bakvägen så behövs dryga 320hk i sugmotor effekt för att ge HX60 fullt upp på 1.8bar(har gjort många ingående beräkningar), ska inte ladda så mycket men det går om det krisar.

med en 350 v8 motor så får man nästan inte trimma någonting alls innan den äter för mycket luft för att HX60 ska jobba effektivt. (blir lika kul som sätta T3 på B23A ungefär)

om man tänker att en 350 är 3gg större än en B20 så börjar man fatta, räkne exempel: B20 med 61mm inlopp motsvarar en 350 med ca 95+mm turbo inlopp och den ger då ca 1500hk (jag vill inte ha över 850hk)



desutom har jag en sådan motor liggandes sen förut.

Det som skulle behövas göras på den är en minsta över borrning och smidda kolvar (samma som 350) sen behövs en vassare hydral rullkam ca 245in och 255ut/0.05tum 112nock med fjädrar och vippor. ett ederbrock performens insug, stor holly, en riktig portning på org topparna som bara flödar 138/116 cfm orginal men jag skissar på flöden på ca 215 in och 190 ut vid 28 tum efter ordäntlig portning och större avgasventiler.

Bottendelen såg skaplig ut med tjocka 5.5 mm cylinderväggar upptill och smidda stakar, veven ser ju inte så rolig ut men den ska bara varva 6800rpm kortastunder så det ska inte ställa till problem.

andra fördelar är motorns låga vikt och kompakta yttermått som gör att det blir hyfsat lätt att bygga snygt grenrör, sen så passar motorplåtarna som sitter i bilen om det främre flyttas bak ca 15cm.



Kom också ihåg att änfast 4.3liter är litet i v8 raggar värden så är den mer än dubbelt så stor som en B20, och med 1.5 bars laddtryck i den så ger den vrid och effekt som en 10L (609cui) cheva BB SUG GAT MOTOR :wink: .
Skriv svar