Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dalmasen skrev:Vore det inte häftigast med en B20 byggd bara för dragracing utan kompromisser för gatkörning?..Hur fort skulle det gå med det här chassiet tro?
mycket jobb både att bygga och hålla efter.

men högre kompa rull kam, metanol och 3bar med en HX50 skulle va fränt

tiden den skulle gå vill jag inte spekulera i men den skulle röra på sig fint.

dezzan skrev:Vad är det besiktat för? ET 7.50 ?
vet ej, men jag tror att den gått i 8.9 klassen vad den nu heter för länge sen

Tompi skrev:Kul att det gamla Kiruna chassiet kommer till användning igen.
kände du den ägaren? vet någon vilka tider och vilka motorer som suttit i den? värkar gått på metanol på slutet med CSB 9.3sec har jag hörts ryktas.

vince skrev:http://www.sdpc2000.com/catalog/123/pro ... ck-ups.htm

billigt kanske,men absulut inget att sätta turbo på,hemska toppar,gjuten vev,gjutna kolvar etc,tror tom stakarna är gjutna,då är det bättre att köpa bara ett nytt block,och fylla på med smidda grejer,begagnade toppar,vev,stakar etc,brukar inte bli dyrt,till mitt opel projekt köpte jag en komplett 4bultad -72 400,den har iofs gjuten vev,men vettiga toppar och bra skick för en renovering 6500:-en fyrbultad 350 borde man hitta för 5000:-ett tips är att istort sett alla pickup/blazer/suburban från 70 talet har 4bultade block,har sålt två sådana motorer från bilar jag skrotat,och dom har inte inbringat några fantasi summor direkt.
Det fina med turbo är att belastningen på grejorna inte blir så stor jämtmed sugmotortrimning eller lustgas till samma effekt.

om du läste inlägget från cheva tidningen där dom plockade ut 400hk med annan kam, portade toppar. möjligt vis skule man haft lite bättre kolvar med ca 8.0:1 i komp och en annan kam så skulle det inte va omöjligt att plocka ut 800hk ur en sådan utan att belasta vev stakar mer än dom gjorde. dom plågade den över 100 pull i bänken utan haveri i allafall (kan ju inte vara hel kass då )

Pitebo skrev:Jens, skippa dessa "tråkiga" planer på sb åtta, använd din fina cossie 6:a ist , mkt lättare, finare och fränare tycker iaf jag! 8)
jag håller delvis med dig :lol: men det är så mycket jobb :cry: , till en cheva motor så passar allt redan chasit och drivlina mm som dessan sa.

men songen med cossi sexan skulle va sanslöst på 9000+rpm med hx60 och 2bar tryck :lol:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

7.50

Inlägg av T-27 »

Jens Gustavsson skrev:
dezzan skrev:Vad är det besiktat för? ET 7.50 ?
vet ej, men jag tror att den gått i 8.9 klassen vad den nu heter för länge sen
Bilen gick i klass Super Gas (9.90) Tidigare och är bilen besiktigad för det så brukar det gå få den besiktigad ner till 7.50 oxå titta i vagnsboken vad det står annars får man ju säga till vid chassie bes. Min bil är bes för S/G S/C Och ET 7.50
Bild
Användarvisningsbild
Tompi
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 02, 2005 9:02 am
Ort: Piteå fd Kiruna

Inlägg av Tompi »

Jens Gustavsson skrev:
Tompi skrev:Kul att det gamla Kiruna chassiet kommer till användning igen.
kände du den ägaren? vet någon vilka tider och vilka motorer som suttit i den? värkar gått på metanol på slutet med CSB 9.3sec har jag hörts ryktas.
Han har kört med en chevy small block 377 cuin om jag inte minns fel, med så kallad flying toilet metanolinsprut. Köpte du bilen från Kiruna eller någon annan stans ifrån ? Om du vill kan jag pm:a dig hans namn (tror inte man får lägga ut namn på forum)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 7.50

Inlägg av Jens Gustavsson »

T-27 skrev:Bilen gick i klass Super Gas (9.90) Tidigare och är bilen besiktigad för det så brukar det gå få den besiktigad ner till 7.50 oxå titta i vagnsboken vad det står annars får man ju säga till vid chassie bes. Min bil är bes för S/G S/C Och ET 7.50
kollade i vagns boken och det står bara att den är registreringsbesiktigad i följande klasser SG 990617 :cry: får kolla sen vad som behövs för att få köra lite fortare.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hur går det Jens?

- Får jag komma och hälsa på dig någon dag ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peppe skrev:Hur går det Jens?

- Får jag komma och hälsa på dig någon dag ?
det går otroligt sakta, hela garaget är en byggarbetsplats :cry: . sen har jag nåra toppar som jag lovat för länge sen som ska va klar snart så det ser tungt ut med att provköra i sommar men en skitig 350 har inhandlats för 500spänn som kanse får bli en enkel test motor runt byn mot hösten för att känna på chassit och för att måtta fram grenrör och turbosystemet. den hadde dock skutit så en ny vev och en std vevstake behövs. någon som har nåt sånt över????
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Byggarbetsplats har jag hemma i garaget, då får jag senare lägga besöktet :)

- nitroz.se brukar väll det finnas bra med prylar till alla olika storlekar på vinklar?
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Kolla med Tore Mattson om inte annat så har han känningar inom området .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag skall ringa han vem av dessa kan det va?

http://privatpersoner.eniro.se/query?se" onclick="window.open(this.href);return false; ... wphone&ax=

(knut tore :lol: grymt namn)
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

hör av dig så får du rätt nummer direkt från mig
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har fixat vev och stake nu och de flesta grunddelar till en lågeffekts test 355 motor.

det blir en ricktig snik motor som består av chevas enklaste gjutjärns prylar. jag ska förhoppningsvis få bilen test körnings klar mot hösten (ska en fränare motor byggas så blir det inget i år)



resept snik "allt gjutet motor":


2 bultat blaser block, std stakar, gjuten vev, kolvarna har jag inte bestämt än men det käns som det också blir nåra billiga halv smidda silecon kolvar typ KB eller speedpro, topparna blir portade 882 som portas på insug och avgas + större 1.6 tums avgasventiler (insug std 1.94")

det som saknas är ett insug typ ederbrock rpm airgap eller viktor jr samt en snäll turbo kam som spesialbeställes från autoshopp ca 240 in 250 ut (0.05tum) 110nock 0.520 lyft (mecaniska lyftare).

om inte allt flyger i luften så tycker jag den ska räcka till ca +650hk/6000rpm och ca 0.8bars laddtryck på 98 oktan utan problem.

liter effekten är ju igenteligen skrattretande låg, man kan jämföra mot en volvo B20 på ca 228hk (t3, lätt portad, med F kam och ca 0.8bar).
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har begagnade speedpro kolvar liggandes, med bult men utan ringar, vet ej vad dom ger i komp. Dom har gått 20 repor på strippen dom kan du få billigt om du är intresserad. Bara att maila : klabbe.p@hotmail.com
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Några bilder från bilen där det igenteligen inget har hunnits göras än, har ca 4 tim total mek tid på bilen nu :(


Bild


Få se nu....... hur var det såna här v8 grenrör skulle sitta :?:


Bild


Bild

(har ändrat bildlänkarna så dom funkar /Mats)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hehe...fint...är de nå headers som du bara satt åt fel håll eller är dedär det påbörjade turbogrenröret?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ser bra ut Jens!
Skriv svar