Jensas B18 comp Vega.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Kan vara nackdel för convertern med att pysa ladd på sådan lite maskin. Enda räddningen Jens är att börja åka med lite volym i sakerna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Varför inte köra gas när du ska stalla ? Du kan ju lätt få ne den med halva tiden !
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Problemet med gas är att i Comp ET/A så är det endast turbo som är godkänd som poweradder.
Så då blire lite knepigt...
Så då blire lite knepigt...
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Får väl åka et super pro istället
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
jag vill åka comp i framtiden det tycker jag känns fränare men svårt att hänga med så klart bland de stora grabbarna på sm nivå.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
På väg till fällfors nu med the hippe van!
blir kul att köra lite än om det inte är en hård satsning. vill köra upp för lisens och se om bilen passerar besiktningen som en ET/A comp bil.
blir kul att köra lite än om det inte är en hård satsning. vill köra upp för lisens och se om bilen passerar besiktningen som en ET/A comp bil.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Lycka till hade det varit "lite" närmare så hade jag kommit upp o kikat.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Jaha och det gick?????
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: Jensas B18 comp Vega, 109cui turbo!
Korta versionen är BRA.
http://race.ulkhyvlers.net/resultat/gol ... tition.pdf
Jens kommer nog med en fullständig racerapport lite senare.
http://race.ulkhyvlers.net/resultat/gol ... tition.pdf
Jens kommer nog med en fullständig racerapport lite senare.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
jo en liten rapport : jag var alltså och körde upp för licensen så jag kan köra i comp eliminator framöver i helgen i fällfors. hade problem med att stalla konvertern vid 3100rpm som befarat så den va svår körd men jag fick min licens och godkännande att hoppa in och kvala i ET/A (650kg/liter= 1791cc blir vikten 1164kg). lastade i ca 85kg extra vikt mot ifjol och gasade fullt med ca 1.9bar ladd och 460hk som jag bänkat (stämmer bra med et cal http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php) och då kvalade jag in ganska precis på mitt index 10.30 och ca 205 km/t.
sen öka jag lite till 2.05-2.1bar (ca 500hk ) och laddade på lite hårdare i starten i första eliminerings-svängen mot per-erik i ecotec dragstern. jag tänkte att jag blir ju lix utslagen så jag chansar på granen lite extra men det vart bra och jag fick 0.02 sek reaktions tid och en tid på 10.18 och dragstern kom i kapp vid 350m och lite förbi tror jag medans han bromsade för att inte sabba sitt index men han bromsade lite för mycket så jag vann. (fick lära mig många trix och så av han också i depån och även av andra comp åkare )
repa två va sm-seriens ledare Daniel Jedborn och där så tänkte jag lite likadant och jag råkade rödlyckta med nån hundradel och jag tänkte det va kört men det kom ingen dragster och åkte om mig heller den stog kvar i starten med tekniska problem?? men vem vann då? de pratade nått om att jag tog för mycket tid på mig i starten så de avbröt repan vad stövarn förstog?? men jag som nybörjare hade väll inte tänkt bråka om det men tävligs dommaren vart inblandad och kallade in oss och han sa att de styrt tilbaka dragstern i värmaren och de va diskade innan jag rödlyktade så jag va vidare till final
den repan kördes på 1.446, 10.06/215 med växlings varv på 8500rpm för att få mer drag direkt på tvåan. men fläkt remmen hadde gått av på min bil och den gick lite varm på returen så jag viste inte riktigt hur jag skulle göra om jag skulle ge upp eller och det fans ingen ny rem i reserv. jag hade eventuellt tänkt rulla den fram till starten utan vatten och stressa jens eklund lite iallafall men då kom eklund gänget och vulkade el tape runt en kastrull och vi lyckades få dit en rem (o-ring?) som drev vatten pumpen
både jag och eklund teamet tyckte det vore roligare med en final på banan och va glad man blir då det är sån sportsmanna anda bland konkurrenterna
jag värmde däcken och rullade fram till första stage lampan, bromsade som en tyngd-lyftare med vänster foten och gasade upp lite laddtryck men bilen tvär-rullade fram och jag gick in i stage för tidigt före jag fick upp trycket än fast eklund väntade snällt med sin första lampa
jag släppte ändå trans braken då det vart grönt och acc iväg med ca 80hk och vart om körd av eklund så klart. men han va en värdig vinnare tycker jag och jag va hel nöjd ändå så klart i mitt premiär-race även om mycket inte fungerade så bra. speakern snackade om att jag gett vinsten till min umeå kompis men det kan jag intyga om att även om de va snälla mot mig så hade jag tänkt gasa fullt så klart
jag har nu en lista i mitt huvud med små grejor som ska göra bilen mer lätt körd och sen är det "bara" att börja trimma upp motorn så man kommer lite mer under index men det blir inte lätt. bilen känns hel trött i jämförelse med förra sesongen 1791cc +pg låda sen 85 kg bly är inte receptet för snabb bil men en intresant utmaning käns det som för framtiden.
vill tacka fredde vit pv som hjälpt mig lite på fredagen under uppkörningen och erik "stövarn" för hjälpen på lördag samt den trevliga personalen i fällfors för en bra tävling.
mvh jens
sen öka jag lite till 2.05-2.1bar (ca 500hk ) och laddade på lite hårdare i starten i första eliminerings-svängen mot per-erik i ecotec dragstern. jag tänkte att jag blir ju lix utslagen så jag chansar på granen lite extra men det vart bra och jag fick 0.02 sek reaktions tid och en tid på 10.18 och dragstern kom i kapp vid 350m och lite förbi tror jag medans han bromsade för att inte sabba sitt index men han bromsade lite för mycket så jag vann. (fick lära mig många trix och så av han också i depån och även av andra comp åkare )
repa två va sm-seriens ledare Daniel Jedborn och där så tänkte jag lite likadant och jag råkade rödlyckta med nån hundradel och jag tänkte det va kört men det kom ingen dragster och åkte om mig heller den stog kvar i starten med tekniska problem?? men vem vann då? de pratade nått om att jag tog för mycket tid på mig i starten så de avbröt repan vad stövarn förstog?? men jag som nybörjare hade väll inte tänkt bråka om det men tävligs dommaren vart inblandad och kallade in oss och han sa att de styrt tilbaka dragstern i värmaren och de va diskade innan jag rödlyktade så jag va vidare till final
den repan kördes på 1.446, 10.06/215 med växlings varv på 8500rpm för att få mer drag direkt på tvåan. men fläkt remmen hadde gått av på min bil och den gick lite varm på returen så jag viste inte riktigt hur jag skulle göra om jag skulle ge upp eller och det fans ingen ny rem i reserv. jag hade eventuellt tänkt rulla den fram till starten utan vatten och stressa jens eklund lite iallafall men då kom eklund gänget och vulkade el tape runt en kastrull och vi lyckades få dit en rem (o-ring?) som drev vatten pumpen
både jag och eklund teamet tyckte det vore roligare med en final på banan och va glad man blir då det är sån sportsmanna anda bland konkurrenterna
jag värmde däcken och rullade fram till första stage lampan, bromsade som en tyngd-lyftare med vänster foten och gasade upp lite laddtryck men bilen tvär-rullade fram och jag gick in i stage för tidigt före jag fick upp trycket än fast eklund väntade snällt med sin första lampa
jag släppte ändå trans braken då det vart grönt och acc iväg med ca 80hk och vart om körd av eklund så klart. men han va en värdig vinnare tycker jag och jag va hel nöjd ändå så klart i mitt premiär-race även om mycket inte fungerade så bra. speakern snackade om att jag gett vinsten till min umeå kompis men det kan jag intyga om att även om de va snälla mot mig så hade jag tänkt gasa fullt så klart
jag har nu en lista i mitt huvud med små grejor som ska göra bilen mer lätt körd och sen är det "bara" att börja trimma upp motorn så man kommer lite mer under index men det blir inte lätt. bilen känns hel trött i jämförelse med förra sesongen 1791cc +pg låda sen 85 kg bly är inte receptet för snabb bil men en intresant utmaning käns det som för framtiden.
vill tacka fredde vit pv som hjälpt mig lite på fredagen under uppkörningen och erik "stövarn" för hjälpen på lördag samt den trevliga personalen i fällfors för en bra tävling.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
Får passa på att säga grattis !! Blir det Tierp för din del?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
Snyggt jobbat! Jens Eklund hade reaktion på 0.02 sekunder om jag inte minns fel så du kunde faktiskt vunnit tillochmed
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
tack.Tjernell skrev:Får passa på att säga grattis !! Blir det Tierp för din del?
nej det tror jag inte har bokat den helgen till annat och bilen är nog inte redo. men till nästa år ska den va utvecklad och klar för att köra större delen av serien.
all tur man kan ha på en säsong är nog förbrukad också
fredde som sagt det va nog mest tur jag hade, mycket att jobba på innan det är en lättkörd bil man kan racea med. har en lista på garage väggen med små saker som ska fixas. ska köra med samma converter och samma stötstångs motor så klart men små grejor ska göras om. ska exprimentera lite i sommar och testa uti skogen i sävar så stage och värmare fungerar som det ska.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
Grattis Jens, det är alltid kul att se dig på banan
Från speakertornet undrade vi lite om du var snäll mot Eklund eller om det var problem med bilen, lite svårt att gissa
Competition är en kul klass när man börjar bli lite insatt och kanske kan Jens x 2 inspirera fler att köra sånt.
Gustaf
Från speakertornet undrade vi lite om du var snäll mot Eklund eller om det var problem med bilen, lite svårt att gissa
Competition är en kul klass när man börjar bli lite insatt och kanske kan Jens x 2 inspirera fler att köra sånt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!
eklund va snäll och hjälpte mig fixa bilen före finalen då de ville köra finalen och inte vinna den i depån. jag ville gärna köra final också även om bilen va lite skadad om det gick att göra på ett säkert sätt. (han va också snäll med mig i stage också och gav mig tid )
jag misslyckades dock att hålla kvar bilen på första stage lamporna så den gled in i stage för tidigt så jag han inte få upp trycket i tid. jag hjälpte nog eklund ändå med att eliminera ut ettan och tvåan i sm poäng serie listan (vet ej vart eklund hamna nu men han gick nog upp nån placering eller två). hade tänkt ge han en match även om B18 va lite skadad i finalen och jag på papperet va chans lös.
hoppas mina andra med tävlande i comp inte tror som ni i tornet bara, jag vill sköta mig snyggt och inte va nån fuling som kan köpas
jag hoppas att kunna inspirera flera team som är lite mera "jord nära" att köra i comp och det behövs nya team från klasser under comp om det ska utvecklas och fortsättas va den fräna klass det är och varit.
mvh jensa
jag misslyckades dock att hålla kvar bilen på första stage lamporna så den gled in i stage för tidigt så jag han inte få upp trycket i tid. jag hjälpte nog eklund ändå med att eliminera ut ettan och tvåan i sm poäng serie listan (vet ej vart eklund hamna nu men han gick nog upp nån placering eller två). hade tänkt ge han en match även om B18 va lite skadad i finalen och jag på papperet va chans lös.
hoppas mina andra med tävlande i comp inte tror som ni i tornet bara, jag vill sköta mig snyggt och inte va nån fuling som kan köpas
jag hoppas att kunna inspirera flera team som är lite mera "jord nära" att köra i comp och det behövs nya team från klasser under comp om det ska utvecklas och fortsättas va den fräna klass det är och varit.
mvh jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/