Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 10:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1943 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 ... 130  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 17, 2013 8:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Inlägg: 1261
Ort: Sundsvall
nu fick jag till det skrv . ist för , så blev det bättre :)

_________________
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2013 8:16 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9887
Ort: Sävar
Jens spräckte blocket i Sundsvall på cyl 3, körde dock 189.6 km/t på 201 meter med lite medvind.
Det kommer säkert en rapport från Jens senare.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2013 8:58 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
jo som mattias säger så slutade helgen med ett sprucket block men vi han köra en bra repa på 1.33, 5.94 och nästan 190 blås i slutfart på 2.3bar laddtryck på första test repan :thumbright: men medvinden va stark den dagen så lite myt varning :) än om bilen va sänkt och många små grejor va fixade sen fällfors.

intressant att denna motor höll så länge ändå :thumbright: det va ju en resrv motor som jag byggde för 3 år sen av grejor från simon jonssons gammla B20 grejor som sen bara gått och gått :) i loggen så såg lamdan mm bra ut så den gick bara sönder helt enkelt av matreal utmattning tror jag?

en intressant tanke jag och mattias satt och klura runt är att en sugmotor med denna kombination med kolvar och block pajar kolvar och en väl injusterad turbo motor trycker sönder blocken! jag tror att sugmotorerna spikar sönder kolvarna och då de är nära tdc då det händer så är blocken starka så då ryker ringlanden istället om man har en bra toppackning iallafall (jag har haft skärring elring). men på en väl tunad turbo motor så blir topptrycket mindre än en spiknade sugmotor så kolvens hållbarhets gräns överstigs ej men när turbomotorn behåller sitt tryck längre ned i cylindern så håller den inte för det extrema trycket cylinderväggarna utsätts för...

tack till mina mekare också , lise-lotte och jesper :thumbright:

per-age jag ska ta en bild på haveriet men det va i 2 cylinder från kyl kanalen rakt ned så långt man ser.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2013 11:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Hur tjock var cylinderväggen just där? Ser honingen lik ut i hela cylinderen, eller har den slitits mer på vissa stället, eventuellt där det sprack? Började sprickan helt uppe, är blocket fortfarande plant, ser du tendenserna i andra cylinder, är det emot treans eller ettans cylinder ?
Hur såg kylvatnet ut, temperaturen, hadde du hatt motoren igång länge, eller nyss startad?
Hur ser lagren ut?


Mvh
Per-Åge
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 22, 2013 11:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
kylvattnet är 45-50 grader på min motor före och under repan sen kommer lite efter värme ca 65 grader som max sen sjunker den till ca 55 grader innan man är i depån igen. systemet är också trycksatt till 1.8bar. ska kolla loppen mer exakt sen har inte plockat ur motorn än.

det va cylinder 2 tror jag som gick sönder men motorn hadde gått 3 sesonger dragrace och över 400pull i dynon så jag är inte direkt besviken att den inte höll längre. man ska inte borra 92mm om man ska ladda över 2bar heller det är bara dumt men denna motor byggdes som reservare så det behövde inte byggas perffekt, viktigast att få köra var sommar och det har jag gjort nu :thumbright: har kört både i åmsele (vinnst i gatdäck klassen) sen i sundsvall pb 5.92, sen i fällfors pb på 402m med 9.44 sen pb i slutfart på 201m på sista sundsvall och lite tester i skogen har jag gjort så jag är nöjd för i år nu. ska bygga ihop nästa B20 nu till hösten och bromsa den sen förfina chassit lite i vinter+ nya däck så man kan börja jobba imot åttan :lol:

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 23, 2013 8:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Inlägg: 519
Ort: Piteå
Häftigt att den höll så pass bra ändå! Blir kul att se nästa år! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 03, 2013 1:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1055
Ort: Torshälla
Hittade din 140:a på denna sida :)

http://www.v-performance.com/galleries/vintage_volvo_drag_racers_.html
Bild

Fanns ett par fräna P1800 och en PV där med
Bild
Bild
Bild

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 03, 2013 7:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Inlägg: 525
Ort: Umeå
Jens ser väldigt nöjd ut på bilden.måste vara "seek and destroy" på full volym på bilstereon som hjälpt till :lol:

_________________
Bild
http://www.bostrom.team.pro/
Återförsäljare för www.klracing.se www.grenror.se
innehar f-skattesedel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 03, 2013 8:12 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
jag va och backade ut 142 för några veckor sen då den stog i vägen och skivan sitter kvar i spelaren och startar av sig själv då man he på huvudströmbrytaren. jag måste nog montera stereo i vegan så jag får sånna starter igen :hihi:

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 03, 2013 6:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm
Inlägg: 35
Tacka vet jag Flamingokvintetten: Där Näckrosen Blommar!!!!!

Lars


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 08, 2014 6:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
nu har vegan fått komma in i ett ny städat garage och jag har plockat ur vems styr sytemet för lite över syn och lite gallring av kablar som inte används och så.

känns kul men jag ligger långt efter tids planen....

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 08, 2014 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Umeå
banan vilket fränt leende på bilden.
Hjullyft , 142 och flin , de är grejor det!

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 08, 2014 6:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
så kul är det att köra B20 :lol:

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 08, 2014 7:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Umeå
Hmm , jag som byter ut min :doh:

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 08, 2014 7:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Inlägg: 211
Ort: Örebro
Finns det några planer på att få bilen gatreggad? Är detta möjligt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1943 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 ... 130  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010