Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1940 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 17, 2016 8:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1300
Ort: Kristianstad
Hur har du tänkt lösa det? Ombyggd fördelare?

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 17, 2016 12:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jens Gustavsson skrev:
nu är jag på väg att bli modern har monterar kam cynk nu som Mattias velat ha sen dag 1. blir kul att se om det kan påverka effekten där vid de viktiga 3000rpm på denna bil då man ska stalla upp den.

mvh jens


Seqventiellt kan ge ett litet tillskott på lägre register, så det är väl ingen dum idé?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 19, 2016 7:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
hej jo jag har satt den längst ned i fördelaren. tagit bort alla vikt armar mm och satt en trigger tand där. sen har jag monterat tilbaka plattan för brytarspetsarna och palst locket under fördelar locket så det inte ska komma in mer störningar än nödvändigt. kör max ecu hall trigger för den är bara 12mm i dimeter.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 4:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
lite B18-B20 filmer både gammla och ganska ny!


audi VS B18

finalen åmsele 2014 tror jag? B18 vega mot audi s4 800hk
https://www.youtube.com/watch?v=5HNv_px ... e=youtu.be

B20 VS audi qvatro 1983 speedway
http://www.motorsport4sale.com/2016/b20 ... -quattron/

vi behöver inte plocka fram nån film med nån viss jens eklund vs B18 haha :lol:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 23, 2016 4:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2094
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
B18 & B20 :thumbright:

:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 12:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1300
Ort: Kristianstad
Hade varit kul att se ett par bilder om du vill dela med dig :)

Jens Gustavsson skrev:
hej jo jag har satt den längst ned i fördelaren. tagit bort alla vikt armar mm och satt en trigger tand där. sen har jag monterat tilbaka plattan för brytarspetsarna och palst locket under fördelar locket så det inte ska komma in mer störningar än nödvändigt. kör max ecu hall trigger för den är bara 12mm i dimeter.

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 1:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
har ingenstans att ladda upp bilderna men gor ett forsok sen. har usa tangentbord har med :doh: jag och mina datorer :hihi:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 2:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1809
Ort: Sävar
Shift+Alt

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 06, 2016 12:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
Inlägg: 81
Ort: Köping
Har du någon bild på fördelaren med kamtrigger? Funderar på en liknande lösning.
Hur blir signalen med det "mekaninska" glappet i kuggarna och drev på kammen?
Eller är det inte märkbart?

_________________
Mvh Torbjörn

VVOHC.

FRIDBERG RACING CREW


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 06, 2016 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Triggern i fördelaren är bara kamsynk, för veta rätt cylinder.
Så man kan tuna spridarvinkel.
Inte så noga då med glapp osv.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 6:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
jag behöver hjälp! jag har förkylning+ feber och snor i hjärnan i dag sen är jag dyslektiker och jag sitter här och försöker reda ut vad det nya reglementet betyder för mig och min vega i comp? :)

nya reglerna gällande chassi i comp sidan 8 och nio på denna pdf http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TR_Alt ... 7_2018.pdf

DRT reglernaolika burar och vilken klass? sidan 32 och lite runt den http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis ... r-2017.pdf



några grund grejor..

jag har ett 8.50 chassi (skydds bur enligt DRT 4.5.1)

jag kör i ET/A nu med turbo B18

jag har påbörjat en långsiktlig plan till 2018 att bygga en liten 4.2L MB 32v v8 för I/A eller H/a med automat. eller kompressor i DB/A eller DB/A som plan B.






hur kommer jag att påverkas? är det go natt efter somaren? några som jag vet har bra koll på att läsa regler är rickard, nova jörden, mats kalsson mm?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 8:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
har fått hjälp av mats nu i ämnet men vi kommer inte riktigt fram till svaret så vi har frågat källan nu hur detta ska tolkas. skönt att det inte bara är jag som inte förstår :lol:


citerar till vad som sas för ett drygt år sen efter index sprägningen i ET/A. Postat: ons okt 07, 2015 09:24
Jens Gustavsson skrev:
hej dax för en uppdatering!

jag har funderat och jag har ringt och diskuterat med olika om hur bilens framtid ska se ut och efter jag snackat med rolf lungren högste tekniska ansvariga på sbf/dragrace utskottet för några dagar sen så fick jag svart på vitt att min ET/A klass inte kommer kräva SFI chassi förens indexet går ned på 8.8-8.9 sekunder så jag får fortsätta köra med min vega ett bra tag till med B18.

så jag har bestämt mig för att spänna bågen ännu hårdare och börja bygga inför 2016 sesongen med nya uppdaterigar och planera hur man ska kunna åka låga nior med en 1790cc B18 från 1961, 1166kg och med en tvåstegad PG :)

funderar på metanol+ mek pump och jobba med svängnings problemen i vevaxeln, och hur man förstärker toppackningen framförallt.

tyvärr blir det inte så lätt att öka effekten så mycket mer då jag är begränsad av turbo storleken för att den ska gå att stalla upp på vettiga tider före starten... ska försöka göra motorn mer effektiv.

vem ska man prata om converter tömning i detta land? vem har kört med det och vet hur det fungerar??

mvh jens

hitta en bild från åmsele

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 9:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
har snackat med flera olika ingen kan riktigt tolka reglerna?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 11:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3599
Ort: Skellefteå
Uhm... jadu, det var ju inte helt glasklart det där.
ET/A, I/A och H/A tolkar jag iaf som att det inte är några förändringar för, iom att de inte är rödmarkerade...

Men borde inte DB/A, I/A och H/A också falla in under DRT 4.11.4, Comp Altered typ 2 övriga klasser,
i och med att de inte klasserna inte nämns specifikt i tabellen ?
Så då blir det bur enl figur 20 på sidan 32 av DRT, inbillar jag mig.
Men det är med reservation för ev. rejäla tankevurpor... ;)

Du får gärna posta ev. svar från högre instans när/om du får med en lättförståelig förklaring.

_________________
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 22, 2016 1:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
tack för att du tog dig tid att läsa lite jag återkommer så fort jag får svar från sbf.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1940 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010