Sida 128 av 132

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån okt 17, 2016 8:38 am
av Klabbe Persson
Hur har du tänkt lösa det? Ombyggd fördelare?

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån okt 17, 2016 12:13 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:nu är jag på väg att bli modern har monterar kam cynk nu som Mattias velat ha sen dag 1. blir kul att se om det kan påverka effekten där vid de viktiga 3000rpm på denna bil då man ska stalla upp den.

mvh jens
Seqventiellt kan ge ett litet tillskott på lägre register, så det är väl ingen dum idé?

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: ons okt 19, 2016 7:50 am
av Jens Gustavsson
hej jo jag har satt den längst ned i fördelaren. tagit bort alla vikt armar mm och satt en trigger tand där. sen har jag monterat tilbaka plattan för brytarspetsarna och palst locket under fördelar locket så det inte ska komma in mer störningar än nödvändigt. kör max ecu hall trigger för den är bara 12mm i dimeter.

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: sön okt 23, 2016 4:03 pm
av Jens Gustavsson
lite B18-B20 filmer både gammla och ganska ny!


audi VS B18

finalen åmsele 2014 tror jag? B18 vega mot audi s4 800hk
https://www.youtube.com/watch?v=5HNv_px ... e=youtu.be

B20 VS audi qvatro 1983 speedway
http://www.motorsport4sale.com/2016/b20 ... -quattron/

vi behöver inte plocka fram nån film med nån viss jens eklund vs B18 haha :lol:

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: sön okt 23, 2016 4:19 pm
av * * * NXJ * * *
B18 & B20 :thumbright:

:arrow: NXJ

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån okt 31, 2016 12:48 pm
av Klabbe Persson
Hade varit kul att se ett par bilder om du vill dela med dig :)
Jens Gustavsson skrev:hej jo jag har satt den längst ned i fördelaren. tagit bort alla vikt armar mm och satt en trigger tand där. sen har jag monterat tilbaka plattan för brytarspetsarna och palst locket under fördelar locket så det inte ska komma in mer störningar än nödvändigt. kör max ecu hall trigger för den är bara 12mm i dimeter.

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån okt 31, 2016 1:57 pm
av Jens Gustavsson
har ingenstans att ladda upp bilderna men gor ett forsok sen. har usa tangentbord har med :doh: jag och mina datorer :hihi:

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån okt 31, 2016 2:03 pm
av Roger Berglund
Shift+Alt

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: sön nov 06, 2016 12:10 pm
av TobbeJohansson
Har du någon bild på fördelaren med kamtrigger? Funderar på en liknande lösning.
Hur blir signalen med det "mekaninska" glappet i kuggarna och drev på kammen?
Eller är det inte märkbart?

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: sön nov 06, 2016 6:33 pm
av Pro-Mille
Triggern i fördelaren är bara kamsynk, för veta rätt cylinder.
Så man kan tuna spridarvinkel.
Inte så noga då med glapp osv.

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: mån dec 19, 2016 6:07 pm
av Jens Gustavsson
jag behöver hjälp! jag har förkylning+ feber och snor i hjärnan i dag sen är jag dyslektiker och jag sitter här och försöker reda ut vad det nya reglementet betyder för mig och min vega i comp? :)

nya reglerna gällande chassi i comp sidan 8 och nio på denna pdf http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TR_Alt ... 7_2018.pdf

DRT reglernaolika burar och vilken klass? sidan 32 och lite runt den http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis ... r-2017.pdf



några grund grejor..

jag har ett 8.50 chassi (skydds bur enligt DRT 4.5.1)

jag kör i ET/A nu med turbo B18

jag har påbörjat en långsiktlig plan till 2018 att bygga en liten 4.2L MB 32v v8 för I/A eller H/a med automat. eller kompressor i DB/A eller DB/A som plan B.






hur kommer jag att påverkas? är det go natt efter somaren? några som jag vet har bra koll på att läsa regler är rickard, nova jörden, mats kalsson mm?

mvh jens

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.36/231km/t med B18 1791cc

Postat: mån dec 19, 2016 8:17 pm
av Jens Gustavsson
har fått hjälp av mats nu i ämnet men vi kommer inte riktigt fram till svaret så vi har frågat källan nu hur detta ska tolkas. skönt att det inte bara är jag som inte förstår :lol:


citerar till vad som sas för ett drygt år sen efter index sprägningen i ET/A. Postat: ons okt 07, 2015 09:24
Jens Gustavsson skrev:hej dax för en uppdatering!

jag har funderat och jag har ringt och diskuterat med olika om hur bilens framtid ska se ut och efter jag snackat med rolf lungren högste tekniska ansvariga på sbf/dragrace utskottet för några dagar sen så fick jag svart på vitt att min ET/A klass inte kommer kräva SFI chassi förens indexet går ned på 8.8-8.9 sekunder så jag får fortsätta köra med min vega ett bra tag till med B18.

så jag har bestämt mig för att spänna bågen ännu hårdare och börja bygga inför 2016 sesongen med nya uppdaterigar och planera hur man ska kunna åka låga nior med en 1790cc B18 från 1961, 1166kg och med en tvåstegad PG :)

funderar på metanol+ mek pump och jobba med svängnings problemen i vevaxeln, och hur man förstärker toppackningen framförallt.

tyvärr blir det inte så lätt att öka effekten så mycket mer då jag är begränsad av turbo storleken för att den ska gå att stalla upp på vettiga tider före starten... ska försöka göra motorn mer effektiv.

vem ska man prata om converter tömning i detta land? vem har kört med det och vet hur det fungerar??

mvh jens

hitta en bild från åmsele

Bild

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: ons dec 21, 2016 9:53 pm
av Jens Gustavsson
har snackat med flera olika ingen kan riktigt tolka reglerna?

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: ons dec 21, 2016 11:15 pm
av Richard
Uhm... jadu, det var ju inte helt glasklart det där.
ET/A, I/A och H/A tolkar jag iaf som att det inte är några förändringar för, iom att de inte är rödmarkerade...

Men borde inte DB/A, I/A och H/A också falla in under DRT 4.11.4, Comp Altered typ 2 övriga klasser,
i och med att de inte klasserna inte nämns specifikt i tabellen ?
Så då blir det bur enl figur 20 på sidan 32 av DRT, inbillar jag mig.
Men det är med reservation för ev. rejäla tankevurpor... ;)

Du får gärna posta ev. svar från högre instans när/om du får med en lättförståelig förklaring.

Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!

Postat: tor dec 22, 2016 1:52 pm
av Jens Gustavsson
tack för att du tog dig tid att läsa lite jag återkommer så fort jag får svar från sbf.

mvh jens