Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1940 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 126, 127, 128, 129, 130  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 26, 2016 8:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
SBF sa att man skulle tolka det som att det bara klassen bara klassen CB/A.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 6:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
håller på att prova lite grovt med metanol i kväll. testar att stalla lite på convertern samt lite hur mycket bättre det kyler motorn (behovet av kylare mm).

har ändrat rec fuel från 1.7 till 2.0 på vemset då är lamdan fet men inte helt fel.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 7:43 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
snabb sumerigen med metanol är att den stallar lite snabbare (eller i mitt fall lite mindre långsamt haha) lamda target 0.74 vid 3-4000rpm och atm tryck. lite snålt kanske?

sen testa köra helt utan kylare bara för att få se vad som händer ( med vatten och pump) och gick väldigt fort att tempen skenade iväg mot 80-100 grader iallafall.


sen ställde ned laddtrycket till lägsta grund trycket (2.2bar) och körde 2 körningar och mappa lite med aktiverad closed lamda controller och fick vid lamda 0.78 ca 82% duty cykel där vid 6820rpm som är max stallspeed.




har mätt lite tryck i lådan nu innan den måste demonteras för sfi besiktning den 18 mars. jämfört mot förra året och först så kan jag se att trycket på slangen ut till olje kylaren nu med stig o övertrycks ventil är betydligt lägre. från i fjol så gick trycket tidigare upp mot 8-9 bar och fortsätter ännu mer uppåt då man transbrakade. nu i år så går den upp först mot fyra bar sen ser man att mätaren fladdrar till lite (övertrycks ventilen öppnar) sen ökar den mot 5 bar som max vid ca 6500-7000rpm transbrake. jag har nu också monterat in en logg till detta tryck om man vill se hur det är på en repa nästa år också, hann aldrig det i fjol.



servo trycket på ligger på dessa tryck med varmkörd olja, upp pallade fritt varvande däck på tvåans växel.....

1000rpm 4bar

1500rpm 7bar

1800rpm 9bar

2000rpm 10bar

2500rpm 12.5bar

3500rpm 14bar

ca 5000rpm 14.5bar (ökar inget mer då)



det är tydligen lite ovanligt då det inte ska öka så mycket mer efter 2000rpm ska kolla till pumpen då allt rivs.


mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 8:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
ni som kör metanol vad har ni för target lamda /AFR metanol i era bilar? berätta gärna vad ni har för ca kompa och laddtryck också :thumbright:

jag vet att lamda 0.78 är för snålt men nått att räkna vidare på för där flödar pumparna mina linjärt mot laddtrycket och så.

enligt ecotec handboken rekomenderas lamda 0.59-0.67 (metanol afr 3.75-4.3). sen avgastemp 640- max 704 grader celsius.





mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 05, 2017 2:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kolla på bränsletillverkarens hemsida vilket stökiometriskt förhållande just din metanol har.
Det skiljer lite mellan olika sorter.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 05, 2017 9:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 740
Halloj Jens.
Har inget att tillföra diskussionen, men följer intresserat med. Tycker att Metanol som bränsle är ett spännande ämne.

Kul att du experimenterar vidare.

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 06, 2017 12:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
har snackat med några metanol kollar och de är överens om att söka efter ett lamda värde kring 0.60 inte snålare än 0.65 på fullt laddtryck.

har sparat en grund metanol mapp kan testa det vidare mot sommaren då bilen går att köra ute i skogen.


jo jörgen metanol är intresant och lite mytomspunet nästan men fins nog inte så många hemligheter kvar. har men en bra BB lamda logger och om man har lite fördigheter med förgasare eller efi så fixar man nog en grund tune ganska fort.
ett större tuning fönster gällande lamda värde gör att motorn repiterar bra i olika väderlekar och inte så känslig heller och det är ju bra i den värd du är i.

tror ett bra trix är att se till att få till bra kall starter (kanske en snapps med bensin?) sen tuna så den går på ganska snål blandning likande bensins på delgas så sabbar man inte oljan så fort heller.

bb lamdan i kolektorn på en v8 sen se till att ha lite avgasystem efter så den läser rätt på både tomgång och på full gas.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 06, 2017 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1406
Ort: Umeå
Klarade Gunnar av att starta Porschen på vintern med metanol borde det väl inte vara några bekymmer på sommaren :thumbright:

Minns jag inte helt fel så pratade Gunnar en hel del med Kimpan när han gick över till metanol på sin egen motor.
Nu är det några motor som han är inblandad i som kör på metanol.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 06, 2017 5:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 740
Jens Gustavsson skrev:
har snackat med några metanol kollar och de är överens om att söka efter ett lamda värde kring 0.60 inte snålare än 0.65 på fullt laddtryck.

har sparat en grund metanol mapp kan testa det vidare mot sommaren då bilen går att köra ute i skogen.


jo jörgen metanol är intresant och lite mytomspunet nästan men fins nog inte så många hemligheter kvar. har men en bra BB lamda logger och om man har lite fördigheter med förgasare eller efi så fixar man nog en grund tune ganska fort.
ett större tuning fönster gällande lamda värde gör att motorn repiterar bra i olika väderlekar och inte så känslig heller och det är ju bra i den värd du är i.

tror ett bra trix är att se till att få till bra kall starter (kanske en snapps med bensin?) sen tuna så den går på ganska snål blandning likande bensins på delgas så sabbar man inte oljan så fort heller.

bb lamdan i kolektorn på en v8 sen se till att ha lite avgasystem efter så den läser rätt på både tomgång och på full gas.

mvh jens

Jag har varit med å pillat lite med "mettis-motorer" i dragracingen. En BB Chrysler med RON's Flying Toilet mekaniskt sprut utan överladdning. Samt en säsong med ROOTS kompressor och Enderle mek.sprut.
Vi tuna med avgas temp och läste stift, moderniteter som lambda å dylikt va' inget vi hade tillgång till då :P

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 7:43 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
i helgen va jag... eller jag mena en "kompis" nere i fjollträsk på fräna fiket och besiktiga powerglide denenbear husets två sfi skydd. va en resa i road kill stil då jag på vägen hem mellan arlanda och Uppsala börja komma in i stockholmarnas höga tempo och det gick en 130km/t på motorvägen (snabbare än vad den bilen gått någonsin :lol: ) då plötsligt automat volvo 945 slira till på växeln samtidigt som det vart en våldsam rök utväcklig så jag fick vika av mot dikes kanten och då kollar jag i backspegeln och hela motorvägen va uppe i rök och inga bilar tordes köra :lol:

jag har sett när och hur bilar/motorer ser ut just före det börja brinna och detta va olja överalt då slangen till olje kylaren på lådan gått av helt, olja på grenrör, avgasrör, cat, hela sidan på bilen faktiskt va insmetad i atf + E4 och det bara fräste och rykte krafftigt :) innan bilen stog still tänkte jag ut med pg lådan och ta med gps sen ta en snabb promenad mot arlanda flygplats istället innan lagen kommer. men bilen började inte brinna så jag kunde börja inleda nöd lagning för att komma bort från motor vägen innan bärgare eller lagen skulle komma (har hört det kan bli dyrt). kapa av slangen och by pass opererade bort olje kylaren och ledde tilbaka oljan direkt.

upprepade dock stoppet på e4 3-4 gånger då jag började köra då avgasröret och motorn va helt dränkt av olja men ville av e4 så fort som möjligt och efter nån mil med slirande låda (lite olja kvar) så kom en avtags väg och jag hitta en mack ute i skogen så jag kunde sanera lite mera och repa lite bättre och fylla upp olja mm och ta mig vidare. tappa mycket tid så och vart senare trött så jag sov över i bilen i -9 grader i sundsvalls trakten till söndag morgon 4.00 då det börja ljusna sen gick resan bra resten haha.

luktar fortfarande bränd atf olja 100 meter från bilen så den kallas nu atf volvon.

trevligt folk iallafall på peråkers och nu har man flera nya fina klister lappar på lådan så man får tävla i sommar!

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 8:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 942
Ort: bjursås
Det ska ju vara lite spänning annars så kommer man ej i håg det :)
Hade själv typ samma promblem på väg hem från Tullinge raceway .
Då gick hydral röret till fjädringen bak på min cittra XM , kapa och banka i hop röret till bak fjädringen , startade motorn och hissade upp fram fjädringen sedan kroka av remmen till hydral pumpen fick sen köra ca 1,5 mil och repetera samma sak .
Till råga hade vi Race Monzan på trailer bakom och all packning efter helgens race verktyg el verk mm i bilen :( .
När det spruta gnistor bakom bilen visste vi att det va dags att hissa upp fronten ;) .
Tur nog så hade vi bara 20 mil hem till Falun .
Men vi glömmer aldrig den resan :) .
Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 10:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Du kunde ha hört av dig så hade det säkert gått att ordna en bättre sovplats än bilen.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 21, 2017 10:51 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Ett tips är att ha koll på stiften!

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 22, 2017 9:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Inlägg: 740
Jens Gustavsson skrev:
i helgen va jag... eller jag mena en "kompis" nere i fjollträsk på fräna fiket och besiktiga powerglide denenbear husets två sfi skydd.

mvh jens

Men för tusan hakar Jens :!: :!: :!:
Jag vet att du är en upptagen man...men att smita hem på det där viset utan att svänga in på en garagefika å en spionkoll på min Malibu :( :( :? :? :shock: :shock: för att inte tala om hur många timmar jag kunde ha babblat bort för dig :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

_________________
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 22, 2017 9:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20584
Ort: Tomterna/sävar
jag tänkte tanken jörgen men va för stressigt att köra 150 mil på 24 timmar som det va. tror jag ska ta en wekend flyg resa nått senare i vår och hälsa på lite folk där nere :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1940 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 126, 127, 128, 129, 130  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010